مقایسه شاپیفای و ووکامرس

ووکامرس

5 دقیقه زمان مطالعه

مقایسه فروشگاه‌سازها برای انتخاب بهترین عملکرد نیاز به آگاهی کافی در مورد کارکرد، مزیت‌ها و معایب آن‌ها دارد. همان‌طور که می‌دانید، برای ساختن یک فروشگاه اینترنتی روش‌های مختلفی است. غیر از برنامه نویسی اختصاصی راه دیگری نیز وجود دارد و آن استفاده از فروشگاه‌سازهاست. سیستم‌های فروشگاه ساز در واقع نسخه‌های از پیش آماده برنا‌مه نویسی شده‌اند که در قالب افزونه یا نرم‌افزارهای مبتنی بر وب به کاربران خدمات ارایه می‌کنند. در اینجا به مقایسه شاپیفای و ووکامرس می پردازیم که Shopify بهتر است یا ووکامرس؟

مقایسه فروشگاه‌سازها

در حال حاضر 3 فروشگاه ساز مهم که بخش عمده‌ای از بازار را در اختیار دارند،بیش از بقیه مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای مقایسه فروشگاه‌سازها می‌توان از ووکامرس که افزونه‌ای برای وردپرس است و شاپیفای یا مجنتو استفاده کرد. در این مقاله از ژاکت بلاگ سعی کردیم که به برسی و مقایسه فروشگاه‌سازهای ووکامرس و Shopify بپردازیم. هر کدام از این دو فروشگاه‌ساز مزیت‌ها و معایب خود را دارند و بسته به نیاز کاربر می‌توانند امکانات مخصوص به خود را ارائه کنند. با مقایسه فروشگاه سازهایی که در این مقاله به آن می‌پردازیم امکان تصمیم‌گیری بهتر مخاطبان برای ایجاد یک فروشگاه اینترنتی را آسان می‌کنیم. اگر مقاله‌های بلاگ ژاکت را دنبال کرده باشید مقایسه‌ای در زمینه سامانه‌های مدیریت محتوا بین وردپرس و اسکوپر اسپیس داشتیم. در این مقاله نیز بحث را به همان روش از بررسی‌های آماری شروع می‌کنیم و تفاوت‌ها و شباهت‌ها را بیان خواهیم کرد.

مقایسه شاپیفای با ووکامرس (Shopify بهتر است یا ووکامرس)

در همین ابتدا با طرح این سوال آغاز می‌کنیم که این فروشگاه‌سازها چطور بستری برای تجارت الکترونیک فراهم می‌کنند؟

  • ووکامرس: ووکامرس یک افزونهبرای وردپرس است که نیاز به هاست دارد. این به این مفهوم است که کاربر پس از انتخاب دامنه نیاز به اجاره‌ی فضای هاست به نسبت بزرگی برای اطلاعات سایت فروشگاهی خود دارد. ووکامرس در هاست شما نصب شده و شما اختیار کاملی نسبت به محتوا و نحوه ی کارکرد آن دارید.
  • Shopify: به صورت میزبانی در نرم افزار است. بدین معنی که نیازی نیست که هاست تهیه کنید و عملا با خرید دامین و ایجاد حساب کاربری کفایت می‌کند.

بررسی نحوه‌ی راه اندازی فروشگاه ساز

ووکامرس

برای ساخت یک فروشگاه اینترنتی با افزونه‌ی ووکامرس لازم است مراحل زیر را طی کنید:

  • ابتدا وردپرس را نصب کنید.
  • افزونه ووکامرس را دربخش افزودن اضافه و فعال نمایید.
  • و پیش از این دو مرحله شما حتما هاست و دامین خود را تهیه کرده‌اید.
  • یک قالب سایت فروشگاهی نصب کنید.
  • محصولات را معرفی و قیمت گذاری کنید.

خوشبختانه جامعه بزرگ وردپرس تعداد بیشماری افزونه کمکی برای ووکامرس نیز تهیه کرده است که می‌توانید آنها را از فروشگاه ساز ژاکت تهیه کرده و به سایت خود بیفزایید.

Shopify

همان‌طور که گفتیم Shopify بسیار ساده است. هر فردی که حداقل اطلاعات در مورد اینترنت داشته باشد، به سادگی می‌تواند یک فروشگاه اینترنتی در Shopify ایجاد کند. برای راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی به کمک آن باید مراحل زیر را طی کنید:

  • یک حساب کاربری در Shopify بسازید.
  • یک دامنه تهیه کنید و آن را به حساب کاربری خود متصل کنید.
  • پوسته سایت خود را انتخاب کنید.
  • درگاه‌های پرداخت معرفی شده از طرف Shopifyرا فعال کنید.

با طی این مراحل و معرفی محصولات به سادگی می‌توانید فروش خود را آغاز کنید.

مقایسه شاپیفای و ووکامرس در سهم از بازار

مقایسه شاپیفای و ووکامرس

در حال حاضر وردپرس و افزونه‌های آن سهمی 40 درصدی از آنچه به نام وبسایت در اینترنت وجود دارد را در اختیار دارند. این عدد بسیار بزرگ که در کمتر از 5 سال اخیر بدست آمده است، نشانه‌ای از محبوبیت و کارامدی ووکامرس برای مدیریت محتوای مربوط به سایت‌های خرید و فروش و مقایسه فروشگاه‌سازها با هم است. در مقابل Shopify تنها 7 درصد از سهم سایت‌های فروشگاهی اینترنت را در دست دارد. در نمودار رو به رو می‌توانید این مطلب را ببینید.

این مقاله را حتما بخوانید
چگونه بدون کدنویسی اپلیکیشن موبایل طراحی کنیم؟

با این حال ناگفته نماند که به نسبت بزرگی و حجم در ده هزار سایت مهم و برتر فروشگاهی Shopify سهم قابل توجهی را به خود اختصاص داده است. سهم 10 درصدی شاپیفای در مقابل سهم 12 درصدی ووکامرس عدد بسیار بزرگی است. این نشان‌دهنده امکان رشد این سیستم فروشگاهی است.

همچنین اگر نمودار گوگل Trends را در مورد هر دو این سیستم فروشگاهی ببینیم متوجه می‌شویم که هر دو سیستم از رشد پایداری برخوردار بوده‌اند.

چه کسی کنترل اطلاعات شما را در دست دارد؟

ووکامرس

از آنجا که ووکامرس یک افزونه متن‌باز است و به صورت اختصاصی برای هر سایت نصب و اجرا می‌شود، لذا کاربر صاحب و مالک قطعی محتوایی است که در هاست خود ذخیره کرده است.

Shopify

برخلاف ووکامرس در Shopify شما مالک هر آنچه ایجاد کرده‌اید نیستید و این یک نقطه ضعف برای این سیستم محسوب می‌شود. در Shopify شما می‌توانید از برخی اطلاعات خود کپی بگیرید ولی مالکیت کاملی بر اطلاعات خود ندارید. این سیستم به شما این امکان را می‌دهد که با یک اپلیکیشن بتوانید از سایت خود بک آپ بگیرید. همچنین با یک API  می‌تواید به اطلاعات خود دسترسی داشته باشید. از بازارچه Shopify می‌توانید قالب مناسب تهیه کنید و با اپلیکیشن‌های آن عملکردهای مورد نیاز خود را انجام دهید و اینکه کدهای HTML شخصی خود را وارد کنید.

هزینه‌ها به چه صورت است؟

البته که می‌دانید عملا نصب و راه اندازی یک وبسایت فروشگاهی با وردپرس برای شما هزینه ای ندارد. اگر کمترین اطلاعات در مورد وردپرس داشته باشید یا از راهنمایی های مربوط در سایت همیار وردپرس استفاده کنید به سادگی می‌توانید در کمتر از 5 دقیقه! وردپرس را نصب کنید و با  صرف 5 دقیقه ی دیگر برای افزونه ی ووکامرس اولین محصول خود را معرفی و فروشگاه خود را بسازید. تا اینجا هزینه ای وجود ندارد اما هزینه ی تهیه دامین و اجاره ی فضای هاست را خواهید پرداخت. البته که برای قالب و افزونه های خاص باید هزینه های مرتبط را بپردازید.

در آخر کدام را انتخاب کنیم؟

پاسخ به سوال شاپیفای بهتر است یا ووکامرس ساده نیست. این کاملا به نوع عملکرد و همچنین میزان سواد شما از کارکرد با اینترنت و فروشگاه‌های اینترنتی برمی‌گردد. اما به صورت ساده می‌توان گفت که ووکامرس به عنوان بخشی از وردپرس برای افرادی که تازه‌کار هستند چندان راحت نیست اما می‌توانند به مرور به تمام بخش‌ها مسلط شوند. جزییات بیشتری دارد و سواد مرتبط و تجربه کار با وردپرس و آموزش‌های کافی نیاز دارد.
اما اگر زحمت یادگیری وردپرس و مسائل ابتدایی آن را به خود بدهید دنیایی از کارکردها و افزونه‌ها به همراه تنوعی بالا از قالب‌های رایگان و پرمیوم را می‌توانید در اختیار داشته باشید. وردپرس به خلاقیت شما نیز نیاز دارد. چون متن باز است و عملا اختیار همه چیز در دست شماست و هر آنچه که مایلید بسازید را می‌توانید انجام دهید. تعداد زیادی از متخصصین و بازارهای مربوط به وردپرس نیز همواره در دسترس هستند تا بتوانید کارایی وبسایت خود را افزایش دهید. اما راحتی کار با Shopify و دانسته‌های کم برای راه اندازی سریع و بدون حاشیه از مزیت‌های این سیستم است. مدیریت سیستم‌های فروشگاهی Shopify نیز چندان سخت نیست و زمان زیادی را از کاربران نمی‌گیرد. اما باید به این دقت کنیم که در مقابل مزیت‌های Shopify محدویت‌هایی نیز وجود دارد که ممکن است ذوق شما را کور کند. مزیت‌های ووکامرس ارزش وقت گذاشتن و یادگیری آن را دارد. پس در نهایت با مقایسه شاپیفای و ووکامرس می توان گفت ووکامرس بهتر است.

محصول پیشنهادی

افزونه صدور فاکتور ووکامرس ووفاکتور | پلاگین woofactor

345,000 تومان

60%

محصول پیشنهادی

افزونه ویرایش فرم صورتحساب | woocommerce checkout manager

395,000 تومان

88.97%

محصول پیشنهادی

افزونه قیمت گذاری نوسان | محصولات وابسته به نرخ ارز ووکامرس

395,000 تومان

96.94%
هومن منصوری

هومن منصوری

محصول پیشنهادی

افزونه چند فروشندگی دکان پرو | پلاگین Dokan Pro

345,000 تومان

73.44%
وردپرس داغ

وردپرس داغ

محصول پیشنهادی

افزونه پیگیری سفارشات نوین | پلاگین Novin Track Order

525,000 تومان

93.55%
طراح نوین

طراح نوین

محصول پیشنهادی

افزونه درگاه پرداخت سامان کیش (سِپ) | پلاگین Saman Kish Payment

345,000 تومان

100%
هم‌صدا با وردپرس

هم‌صدا با وردپرس

محصول پیشنهادی

افزونه ایمپورت - اکسپورت - آپدیت محصولات با اکسل | پلاگین Product Import Export with Excel for WooCommerce

395,000 تومان

81.48%

محصول پیشنهادی

افزونه صفحه ساز جت وو بیلدر | پلاگین JetWooBuilder

345,000 تومان

87.5%
فیدارشاپ

فیدارشاپ

محصول پیشنهادی

افزونه درگاه پرداخت به پرداخت ملت | پلاگین Mellat Gateway

345,000 تومان

45.71%
مجتبی درویشی

مجتبی درویشی

محصول پیشنهادی

حمل و نقل پیشرفته ووکامرس | Advanced Shipping

345,000 تومان

66.67%
وردپرس داغ

وردپرس داغ


نویسنده ژاکت

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

2

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

سلام و وقت بخیر
محبوبیت ووکامرس و امکاناتی که در اختبارتون می ذاره بیشتره ولی در نهایت انتخاب با شماست

ارسال دیدگاه