Retry
dropshipping- همکاری در فروش به روش Dropshipping

دراپ شیپینگ یک روش ساده و موثر برای فروش آنلاین است که می ‎توانید بدون نگرانی بابت ارسال کالا، تامین کالا و مدیریت انبار کسب و کار اینترنتی خودتان را راه اندازی کنید.

امروزه با وجود افزونه‌ های کارآمدی همچون ووکامرس، در سال‏‌های اخیر پیشرفت جدی در زمینه ایجاد فروشگاه‏‌های اینترنتی ایجاد شده است. اما خود فروشگاه به عنوان بخشی از فرآیند فروش در نظر گرفته می شود.

موارد دیگری نیز برای انجام فروش لازم است از جمله داشتن کالای مناسب با قیمت رقابتی است. نگه‌داری و بحث‏‌های اجرایی انتخاب و تحویل کالا نیز اجزای مهمی از ایجاد فروشگاه را تشکیل می‌دهند. مدیریت این اجزا می‌‏تواند بسیار وقت‏‌گیر و حجیم باشد و به نسب کالایی که می‌خواهید بفروشید و تعداد مشتریان شما، انجام عملیات فروش ممکن است کار زیادی را طلب کند. اینجاست که به بحث همکاری در فروش به روش Dropshipping برخورد می‌کنیم که در مقاله امروز با هم به بررسی آن می‌پردازیم.

بهترین پلتفرم برای راه اندازی فروشگاه به روش دراپ شیپینگ

اولین تصمیمی که در زمان راه اندازی فروشگاه به روش دراپ شیپینگ باید بگیرید، انتخاب پلتفرم سایت است. پلتفرم های مختلفی برای راه اندازی این نوع فروشگاه وجود دارند و برای انتخاب بهترین گزینه هم باید به موضوعات مختلفی مثل بودجه و نیازهای شخصی خودتان توجه کنید. بهترین گزینه از نظر ما ووکامرس است و در ادامه به دلایلی می پردازیم که چرا فکر می کنیم ووکامرس بهترین سیستم برای راه اندازی فروشگاه دراپ شیپ است.

  • مالکیت: مارکت پلیس هایی مثل آمازون عملا مالک فروشگاه شما هستند و نظر نهایی در مورد محتوا و نحوه طراحی سایت را آن ها بیان می کنند و حتی می توانند در صورت سرپیچی از قوانین به صورت کامل کسب و کار شما را تعطیل کنند اما در ووکامرس و وردپرس شما مالکیت کامل سایت، محصولات و محتوای منتشر شده را برعهده خواهید داشت و می توانید به راحتی پیشرفت کنید.
  • انعطاف پذیری: شما باید پلتفرمی را انتخاب کنید که بتوانید در آن هر چیزی که دوست دارید را طراحی کنید. برخی پلتفرم ها از این لحاظ محدود هستند اما ووکامرس انعطاف پذیری بسیار زیادی دارد و حتی اگر برنامه نویس هم نباشید می توانید با پلاگین های متعدد آن سایت خودتان را به راحتی رشد دهید.
  • کاربردپذیری: امکاناتی که برای راه اندازی فروشگاه به روش دراپ شیپینگ نیاز دارید را در نظر بگیرید. آیا پلتفرم موردنظر امکان اتصال تامین کننده برای مدیریت انبار و ارسال کالا را به شما می دهد؟ زمانی که سفارش ثبت می شود، به صورت خودکار به تامین کننده ها اطلاع می دهد؟ آیا می توانید یک محصول خاص را به یک تامین کننده اختصاص دهید؟ ووکامرس امکان انجام تمامی این کارها را برای شما فراهم خواهد کرد.
  • قیمت: برخی پلتفرم ها به صورت ماهیانه مبلغی را از شما می گیرند و برخی دیگر هم از کل فروش شما درصد کسر می کنند. در مقابل وردپرس و ووکامرس کاملا رایگان هستند و هیچ هزینه ای بابت استفاده از آن ها نیاز نیست پرداخت کنید.
  • مقیاس پذیری: با رشد کسب و کار شما پلتفرم موردنظر هم باید امکان رشد داشته باشد. ووکامرس تمام ویژگی هایی که برای راه اندازی یک سایت سریع به آن ها نیاز دارید را پوشش می دهد و می تواند از بی نهایت محصول، مشتری و فروش پشتیبانی کند.
  • پشتیبانی: یکی از موضوعات دیگری که برای انتخاب پلتفرم مناسب باید به آن فکر کنید، پشتیبانی است. اگر سوالی داشته باشید آیا کسی هست که به آن پاسخ دهد؟ جواب سوالاتتان را در چه مدتی می گیرید؟ ووکامرس دارای یک تیم پشتیبانی قوی است و با توجه به تعداد کاربران زیادی هم که دارد در هر ساعتی از شبانه روز که برای شما سوالی به وجود بیاید، کسانی هستند که به آن پاسخ دهند.

برای شروع چه کار می‌توان کرد؟

عملاً دو مدل اساسی برای بحث همکاری در فروش به روش Dropshipping وجود دارد:

  • روش نخست: اینکه شرکت‏‌های معتبری که بتوانند سایت را برای شما بسازند و فقط شما بفروشید.
  • روش دوم: اینکه سایت را خودتان بسازید و از شرکت‌‏های متنوع، کالا تامین کنید.
  • روش سوم : برون سپاری پروژه به یک فرد مجرب و متخصص در سایت های فریلنسری

در روش اول معمولاً شما محدود به سلیقه و سبک کاری شرکت اصلی هستید. یعنی هر کالایی که آن‏ها مایل باشند تامین می‌کنند و شما صرفاً به بحث فروش خواهید پرداخت. بنابراین محدود به کار با یک شرکت خواهید بود و صرفاً کالاهای انتخابی آنها را طبق دستور العمل‏‌ها و قیمت‏‌های آن‏ها باید بفروشید.

در نوع دوم شما آزادی عمل بیشتری خواهید داشت. می‌توانید پس از ایجاد و راه‌اندازی وبسایت، با شرکت‏‌های تامین کننده وارد معامله شوید و از هر کدام کالاهایی را که مایل هستید را، برای وبسایت تامین کنید. بنابراین با تنوعی از کالا‌ها روبرو خواهید بود و البته ممکن است بتوانید سلیقه و انتخاب‏‌های بهتری را برای مشتریان خود نیز فراهم کنید.

در روش سوم شما کنترل بیشتری نسبت به مخارج خواهید داشت

راه اندازی سایت

در صورتی که تصمیم گرفته اید از وردپرس و ووکامرس استفاده کنید، پس زمان آن رسیده که سایت خودتان را راه اندازی کنید. برای راه اندازی سایت باید مراحل زیر را طی کنید

انتخاب نام دامنه

دامنه همان آدرس سایت شما است و مشتری ها می توانند با تایپ کردن آن به سایت شما دسترسی داشته باشند. بهتر است دامنه هایی انتخاب کنید که به سادگی قابل حفظ کردن باشند و تلفظ آن هم راحت باشد. همچنین ارتباط با کسب و کار و نام برند شما نیز یکی دیگر از موضوعات مهم در این زمینه است.

انتخاب هاست

تمامی فایل های وبسایت شما روی هاست نگهداری و به مخاطب نمایش داده می شود. بهتر است از هاست هایی استفاده کنید که هماهنگی کاملی با ووکامرس و وردپرس دارند.

نصب وردپرس

وردپرس یک پلتفرم ایجاد سایت آنلاین است و پایه  کسب و کار آنلاین شما خواهد بود. اکثر هاست های موجود امکان نصب راحت وردپرس را برای شما فراهم خواهند کرد و خیلی از هاست ها نیز به صورت پیشفرض وردپرس را نصب دارند.

نصب ووکامرس

ووکامرس تمام ابزارهایی که برای فروش آنلاین ممکن است به آن ها نیاز داشته باشید را در اختیار شما قرار می دهد. شما می توانید با این سیستم مدیریت فروشگاه محصول جدیدی به فروشگاه خودتان اضافه کنید، از درگاه پرداخت استفاده کنید، برای مشتری ها حساب کاربری باز کنید و…. نصب ووکامرس نیز خیلی راحت است و فقط کافیست مراحل نصب را به دقت دنبال کنید.

انتخاب قالب

پوسته وردپرس چیزی است که طراحی و نحوه چیدمان عناصر سایت شما را مشخص می کند. هزاران پوسته و قالب رایگان و پولی وجود دارد که می توانید از آن ها استفاده کنید و با کمی جستجو نیز می توانید پوسته موردنظر خودتان را پیدا کنید. فقط مطمئن شوید قالب موردنظر روی تمامی دستگاه ها ظاهر مناسبی دارد، با ووکامرس سازگار است و می توانید به راحتی محصولات خودتان را داخل آن به نمایش بگذارید.

تولید محتوای سایت

اکنون زمان آن رسیده است که صفحات و محصولات موردنظر خودتان را ایجاد کنید. اینکه دقیقا به چه صفحاتی نیاز دارید به کسب و کار شما بستگی دارد اما برای شروع می توانید از لیست زیر استفاده کنید:

  • صفحه اصلی برای نمایش محصولات، کدهای تخفیف و…
  • صفحه درباره ما برای نمایش اطلاعات شرکت و ماموریت آن
  • صفحه ارتباط با ما
  • صفحه سوالات متداول
  • صفحه سیاست حریم خصوصی

وردپرس دارای یک ادیتور بلاک کاملا بصری است که از طریق آن می توانید بدون نیاز به هیچگونه دانش کدنویسی صفحات بسیار زیبایی را طراحی کنید، به صفحات خودتان متن، تصویر، دکمه، محصول، ویدیو و… اضافه کنید.

خدمات تولید محتوا ژاکت سرویس

البته محصولات با بلاک ادیتور ایجاد نمی شوند و باید ویژگی هایی مثل قیمت، موجودی انبار، ابعاد محصول، دسته بندی و… را برای آن ها وارد کنید و به همین خاطر دارای یک صفحه اختصاصی هستند. در ووکامرس شما امکان ایجاد دو نوع محصول را دارید: محصول ساده (محصولاتی که هیچگونه ویژگی متغیری ندارند) و محصول متغیر (محصولاتی که برخی ویژگی های آن ها مثل رنگ، ابعاد و… متغیر است).

نصب افزونه دراپ شیپینگ

افزونه WooCommerce Dropshipping تمام ویژگی هایی که ممکن است برای اتصال سایت خودتان به تامین کننده نیاز داشته باشید را در خود جای داده است. برای راه اندازی این افزونه باید کارهای زیر را انجام دهید:

  • خرید و نصب افزونه
  • افزودن تامین کننده
  • وصل کردن محصولات به تامین کننده
  • وارد کردن موجودی انبار تامین کننده
  • تنظیم هشدار برای اطلاع دادن به فروشنده در زمان فروش محصول

همچنین می توانید سایت خودتان را با سایت هایی مثل آمازون و علی بابا هم ادغام کنید تا پروسه فروش در این سایت ها به صورت خودکار برای شما انجام شود.

انتخاب درگاه پرداخت

درگاه پرداخت وظیفه انجام تراکنش ها و انتقال پول به حساب بانکی شما را برعهده دارد. ووکامرس از صدها درگاه پرداخت ایرانی و خارجی پشتیبانی می کند و شما می توانید صرف نظر از اینکه در کدام کشور قرار دارید از این ویژگی استفاده کنید.

در زمان انتخاب درگاه پرداخت باید به نیازهای خاص کسب و کار خودتان توجه کنید. برخی از این نیازها ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • میزان کارمزد
  • ارزهای قابل قبول
  • پروسه تسویه حساب مشتری ها

همکاری در فروش به روش Dropshipping

در این روش با نکات مثبتی رو‌به‌رو خواهیم بود از جمله:

نگران تامین کالا نیستید

در شیوه همکاری در فروش به روش Dropshipping، شما نیازی به تامین کالا ندارید. یعنی یک شرکت بزرگ‌‏تر یا یک بنگاه اقتصادی، سرمایه لازم برای تامین کالا‏ها را فراهم کرده است و دیگر لازم نیست شما برای تامین سرمایه اولیه کار خود، دغدغه داشته باشید.

نگران انبارداری نیستید

اینکه کالا بخرید و بخواهید در سایت بفروشید، البته که نیازی به فضایی برای نگه‌داری کالا دارد. بنابراین اگر جای کافی نداشته باشید لابد باید یک انبار اجاره کنید تا بتوانید بنا به درخواست خریداران، کالا‌های مربوطه را تامین کنید. در روش DropShipping این مسئله نیز توسط انباردار اصلی حل شده است.

نگران کالاهای فروش نرفته در انبار نیستید

هر کسب و کاری ممکن است در طی زمان کاری خود، مجموعه‏‌ای از کالاهای فروش نرفته را داشته باشد… به هر دلیل ممکن است کالا‏ها اصطلاحاً دچار خواب شوند. بنابراین هم کالا در انبار مانده و هزینه نگه‌داری دارد، هم اینکه بخشی از سرمایه را دچار وقفه و سکون کرده است. در این روش این مشکل نیز وجود ندارد.

نگران امنیت کالا‏ها و سرمایه نیستید

انبار داری علاوه بر تامین سرمایه، نیاز به نگه‌داری دارد. هر فضایی که تهیه کنید لازم است برای حفظ امنیت آن هزینه کنید. کارمند نگهبانی شبانه‌‏روزی، یا هزینه خرید سامانه‏‌های حفاظتی مثل دزدگیر و دوربین از جمله این تدبیر‏ها برای حفظ امنیت هستند، که البته خود این موارد هم هزینه ایجاد و نگهداری دارند. با همکاری در فروش به روش Dropshipping این هزینه‏‌ها را نیز نخواهید داشت.

کارمند کمتری خواهید داشت

چون با روش DropShipping عملاً شما درگیر فضا و امور اجرایی خرید و نگه‌داری و تحویل کالاها نیستید، بنابراین به تعداد افراد کمتری نیاز دارید. حتی در ابتدای کار ممکن است فقط خود شما تنها فردی باشید که در پشت سایت همه امور را اداره می‏‌کنید. پس با کم‏ترین هزینه‌‏ها می‌توانید بدون نگرانی از پرداخت حقوق و بیمه و… به کسب و کار بپردازید.

در انتخاب شرکت یا انباردار اصلی به چه نکاتی باید دقت کرد؟

  • کالا، کیفیت و موجود بودن دو نکته اساسی است که باید قیمت را نیز به آن افزود. به صورت کلی معمولاً کالاهایی در روش DropShipping به فروش می‌رسند که مصرفی هستند و کم‏ترین درگیری را در بحث خدمات پس از فروش دارند.
  • تحویل: وقتی صحبت از خرید اینترنتی می‌شود، معمولاً سرعت در تحویل نیز بخشی از آن تعریف شده است. کاربران مایلند چیزی را که از فروشگاه اینترنتی خریده‌‏اند، در سریع‏‌ترین حالت ممکن دریافت کنند. بنابراین هنگامی که در حال انتخاب شرکت اصلی برای فروش به این روش هستید، حتماً به این نکته دقت کنید که روال و زمان تحویل کالا‏ها توسط آن‏ها به چه صورت است. 

مدیر یک سایت فروشگاهی در این مدل همکاری چه وظایف اصلی دارد؟

طراحی سایت: طراحی سایت علاوه بر جذابیت‏‌های ظاهری، باید کارامد باشد. یعنی مشتری بتواند به راحتی هر چه تمام‌‏تر، مراحل خرید و پرداخت را انجام دهد. با استفاده از افزونه ووکامرس و افزونه‌‏های جانبی آن که از سایت ژاکت تهیه می‌کنید، به راحتی می‏‌توانید کالا را در سایت تعریف کنید و محصولات را دسته‏‌بندی و به روش‏های متنوعی برای فروش قرار دهید.

تامین محتوا: حالا که دغدغه‏‌های خرید و تحویل را ندارید، یکی از مهم‏‌ترین کار‏های شما باید تامین محتوای مناسبی برای سایت باشد. توضیحات کافی و نحوه استفاده از محصولات را اضافه کنید. کاربران را برای نظر دادن در سایت تشویق کنید و از عکس‏‌ها و ویدیو‏های با کیفیت برای معرفی کالا‏ها بهره ببرید.

 بهینه‌‏سازی محتوا برای موتور‏های جستجوگر: برای کالاهایی که می‌فروشد، کلمه‌‏های کلیدی ایجاد کنید. سعی کنید در محتوای خود حتماً از آن‏ها استفاده کنید تا در هنگام جستجوی مخاطبین در رده‌‏های بالاتری از نتایج گوگل قرار بگیرید. نکات سئو را کاملا رعایت کنید و از افزونه‏‌های وردپرس مناسب در این زمینه استفاده کنید. با جستجو در سایت ژاکت تنوعی از آن‏ها برای شما فراهم شده است.

ای‌نماد: ای‌نماد یک نشان رسمی برای فعالیت‏‌های تجارت اینترنتی است. برای اینکه بتوانید در سایت از درگاه پرداخت بانکی استفاده کنید، باید ای‌نماد را دریافت کرده باشید. این نشان به کاربران شما این اطمینان را می‌بخشد که شما فروشنده‏ای تایید شده هستید و در صورت پیش آمد مشکل، توسط یک مرجع قانونی قابل پیگیری و رفع اختلاف است.

امنیت: همه کاربران مایلند اطلاعات شخصی و جزییات خرید آن‏ها محرمانه بماند. مبالغ کیف پول امن بماند و از دستبرد هکر‏ها در امان باشد. بنابراین نکته‏‌های امنیتی را رعایت کنید. در این زمینه می‌توانید از مشاوره افراد حرفه‌‏ای استفاده و همچنین افزونه‏‌های معتبر امنیتی را در سایت ‌ژاکت به راحتی استفاده کنید.

DropShipping نیز مانند بسیاری از روش‌‏های فروش در دنیای اینترنت، مزیت‏‌ها و معایب خود را می‌تواند داشته باشد. لازم است پیش از ورود به چنین بازار سودآوری، توانمندی‏‌های اجرایی و اطلاعات کافی کسب کنید و به اندازه کافی با این روش و شرکت‏‌های معتبر در این زمینه آشنا شده باشید.

دیدگاه‌ها

Comments
  • احسان

    من دوتا تامین کننده دارم که توی شبکه های اجتماعی محصولاتشون رو میفروشم حالا میخوام سایتی بزنم ومحصولاتشون رو توی سایت قرار بدم و مشتریم مستقیم از سایتم خرید کنه.
    مشکل اینجاست که من باید دائما موجودی سایت تولیدکننده رو چک کنم و موجودی سایتم رو بروز کنم…یا با این افزونه ها مثلاWooCommerce Dropshipping یا افزونه دیگه میشه این مشکل رو برطرف کرد؟راهنمایی بفرمایید لطفا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *