6 راز برای رسیدن به فروش اینترنتی موفق

دیجیتال مارکتینگ

7 دقیقه زمان مطالعه

رسیدن به فروش اینترنتی موفق برای هر صاحب کسب و کار، یکی از اصول بنیادی است. هر مالک وبسایت همواره در حال فکر کردن به این است که چگونه می‌تواند فروش را افزایش دهد و این موضوع از دل‌مشغولی‌های روزمره او است. اینکه فروش چیست و چطور می‌تواند آن را در واحد اعداد بیشتر کند و سود بالاتری کسب کند. این امر از ابتدای اولین معامله بشر ذهن او را درگیر کرده است. برای اینکه درک کنیم که چه عواملی باعث افزایش فروش هستند باید ابتدا مفهوم فروش را بیشتر بفهمیم.

رسیدن به فروش اینترنتی موفق

رسیدن به فروش اینترنتی موفق اصولی دارد. اما ابتدا مایلم بگویم که فروش چه چیزی نیست. برخلاف تصور عموم مردم، فروش ارایه‌ی یک خدمت یا محصول در قبال دریافت پول نیست. بله همین طور است. این بخشی ساده از داستان فروش است اما متاسفانه تصور جامعه و صاحبان کسب و کار بر این است که فروش در این مرحله انجام می‌شود در صورتی که اینطور نیست.

فروش چیست؟

فروش فرایندی است که در طی آن یک نیاز برطرف می‌شود. چه این نیاز واقعی باشد مانند غذا یا صرفا برای لذت شخصی باشد مانند خرید یک دستبند جواهرنشان.  منظور از ایجاد یک نیاز این است که بسیاری از کالاها و محصولاتی که به فروش می‌رسند به دلیل نیاز اصلی بشر نیست. این نیاز به صورت تبلیغ و ایجاد حس خوب به وجود می‌آید تا یک فرد به عنوان خریدار مجاب به پرداخت شود. (مثلا پرداخت برای خرید یک کشتی تفریحی)

دقیق‌تر اگر توضیح دهیم، فروش در واقع هم راستایی و هم نظری تامین کننده یک نیاز با خواسته‌ها و احساس خریدار است. هنر فروشنده در واقع ایجاد یک حس خوب است که خریدار از برطرف شدن آن رضایت می‌یابد. در واقع فروش، زمانی تحقق می‌یابد که  که درک و برداشت دو طرف معامله نسبت به کالا یا خدمات یکسان شود. در این حالت است که میزان آگاهی و مزیت های ایجابی کالایی که به او معرفی شده است با نحوه ارایه و احساسی که فروشنده از کالا منتقل کرده است هماهنگ می‌شود و در نهایت فروش اتفاق می‌افتد.

با مثالی ساده بحث رسیدن به فروش اینترنتی موفق را ادامه می‌دهیم. فرض کنیم شما مایلید غذا میل کنید، همه می دانیم که اگر مواد اولیه‌ی غذا را در خانه تهیه کنید و آن را بپزید حتما بسیار سالم و ارزان‌تر خواهد بود. اما پس چرا حاضر می‌شویم برای غذا خوردن به یک رستوران مجلل برویم؟ پاسخ به این سوال می‌تواند برداشت مناسبی از فرایند فروش ایجاد کند. وقتی شما با اینکه می‌دانید غذای خانه ارزان‌تر است اما میزی رزرو می‌کنید و با همسر خود به رستوران یک هتل می‌روید، بحث اساسی و نیاز اصلی شما، غذا خوردن نیست. شما مایلید در فضایی لوکس با شنیدن موسیقی زنده یک نوازنده‌ی پیانو و پذیرایی سطح بالا همراه با غذایی متفاوت از یک سرآشپز بین المللی را با هزینه‌ای تا چند برابر غذای خانه تجربه کنید. بنابراین صرف اینکه شما گرسنه هستید و نیاز به غذا دارید به این نوع رستوران سطح بالا نمی‌روید. همین مثال را برای داشتن یک گوشی همراه می‌توانید در نظر بگیرید . اگر نیاز اصلی فقط تماس گرفتن باشد بنابراین پرداخت 4 میلیون تومان برای یک گوشی برند باید دلایل دیگری داشته باشد.

در این مقاله به نکته‌هایی می‌پردازیم که رسیدن به فروش اینترنتی موفق را  در کسب و کارهای اینترنتی ممکن می‌سازد.

1- کار بیشتر، فروش بیشتر

increase sale-فروش اینترنتی موفق

در بازار سنتی و فیزیکی این مطلب به مفهوم این است که هفت صبح شروع به کار  کنید و تا شب ادامه دهید. خوبی کسب و کار اینترنتی این است که شما لزوما به مکان وابسته نیستید. تعداد زیادی کارمند برای هرکاری لازم ندارید و بسیاری از کار‌ها و فرایند‌ها را افزونه‌های وردپرس برای شما انجام می‌دهند. منظور از کار بیشتر کار مداوم برای بهبود فرایند است نه ساعت‌ها کار طولانی. منظور از وقت گذاشتن برای انتخاب و تصمیم‌گیری‌های صحیح در مورد معرفی و سبک تبلیغ کالاها در وب است. بنابراین منظور از زمان گذاشتن روی روند و نحوه انجام کار است که برای شما سود ایجاد می‌کند. نه اینکه شبانه روز ساده لوحانه پای رایانه بنشینید و تصور کنید که اگر انتظار بکشید کسب و کارتان رونق می‌گیرد.

2- کالا و خدمات را درست انتخاب کنید

product-فروش اینترنتی موفق

رسیدن به فروش اینترنتی موفق از انتخاب کالا شروع می‌شود. اینکه بخواهیم برای یک کسب و کار اینترنتی محدوه‌ای از کالاها یا خدمات را ارایه کنیم، یکی از مهم‌ترین تصمیم‌های شما می‌تواند باشد. موضوعاتی مانند اینکه آیا مشتریانی برای آن کالا وجود دارد یا اینکه رقبای شما چه کسانی هستند و مزیت‌های‌های قابل رقابتی برای ارایه داشته باشید. همه این‌ها در جای خود، کیفیت و قیمت مناسب را هم در نظر بگیرید. بی‌گدار به آب نزنید. شروع فعالیت یک فروشگاه اینترنتی با کالایی کم و مزیت‌های بالا که امکان فروش داشته باشد بسیار بهتر از فروشگاهی نامتناهی با کالاهایی است که نتوانید آن‌ها را بفروشید.
در مورد کالاهای دیجیتال از نوع برنامه، افزونه، موسیقی و فیلم که امکان دانلود وجود دارد، سرعت انتقالی که می‌خواهید آن را به مشتری ارایه کنید بسیار حائز اهمیت است. بنابراین چه کالای فیزیکی را در اینترنت بفروشید چه کالای دانلودی، سرعت ارسال را در نظر داشته باشید.

این مقاله را حتما بخوانید
بازاریابی ربایشی یا درونگرا چیست؟

3- فرآیند خرید را آسان کنید

easy way-فروش اینترنتی موفق

برای رسیدن به فروش اینترنتی موفق لازم است وقتی یک کاربر جدید با هزینه تبلیغات یا محتوای خوب، وارد صفحه اصلی سایت می‌شود، بتواند به راحتی متوجه کسب و کار و کالاها یا خدماتی که برای ارایه دارید، بشود. به‌ راحتی جستجو کند و کالایی که مد نظر دارد در سریعترین زمان بیابد. اگر کل این فرایند بیش از 10 ثانیه به طول انجامد کاربر به سادگی سایت شما را ترک خواهد کرد.
برای رسیدن به فروش اینترنتی موفق لازم است فرایند خرید را نیز آسان کنید. به گونه‌ای که جستجو، انتخاب و تایید و پرداخت با کمترین کلیک ممکن صورت پذیرد. اگر کاربر را سر در گم کنید، فروش را ازدست خواهید داد. برای بهبود فرایند خرید و رسیدن به فروش اینترنتی موفق، موارد زیر را رعایت نمایید:

کاربری که برای اولین بار وارد سایت شما شده است را در اولین برخورد با یک پاپ آپ برای گرفتن ایمیل یا ثبت نام در سایت غافل‌گیر نکنید. اجازه دهید چند دقیقه‌ای در سایت باشد بعد به او چنین پیشنهادی دهید.

یک نوار مسیریاب ساده در بالای وبسایت داشته باشید تا به کاربر کمک کند که بداند دقیقا کجاست.
فرایند خرید را طولانی نکنید. این فرایند باید با کمترین نیاز به کلیک، مخاطب را به بخش پرداخت برساند.

برای اولین خرید سعی کنید کمترین اطلاعات را ازکاربر بگیرید تا مشتری از خرید منصرف نشود. برای تکمیل اطلاعات غیرمهم، همیشه فرصت هست. به یاد داشته باشید که بیشترین انصراف در خرید در همین بخش انجام می‌شود. مسیر طولانی همراه با پرسش‌های زیاد برای گرفتن اطلاعات از مشتری باعث از دست رفتن فروش می‌گردد. حتی اگر به کالای شما نیاز داشته باشد نیز برای تکرار خرید احتمالا به دلیل سختی استفاده از سایت شما، دنبال رقبای کاری شما می‌گردد. خلاصه اینکه برای  رسیدن به فروش اینترنتی موفق، فرایند ساده تر خرید، مشتری را راضی و  شما را زودتر به پول می‌رساند.

4- گارانتی خوب و پشتیبانی قوی ارائه کنید.

بسیاری از کالاها و محصولات بدون در نظر گرفتن بحث پشتیبانی عملا ارزشی ندارند. اگر شما یک قالب یا افزونه از ژاکت تهیه کنید و پشتیبانی نداشته باشید عملا ارزش چندانی برای مشتری ندارد. به همین جهت است که سایت ژاکت برای فروش محصولات خود شش ماه گارانتی پشتیبانی قرار داده است تا خیال کاربر از خرید خود آسوده باشد. کاربر با تیکت گذاری قبل و بعد از خرید می‌تواند از راهنمایی متناسبی برای نصب و راه اندازی محصول خود بهرمند باشد و اشکالات احتمالی را با فروشنده یا توسعه دهنده  محصول در میان بگذارید.
گارانتی در واقع نوعی قول است که به خریدار این پیام را می‌دهد که فروشنده در کنار شماست و در هنگام بروز مشکل، تلاش خود را در محدوه توانمندی‌هایش برای رفع مشکل خریدار انجام می‌دهد.

5- امنیت سایت را در بالاترین سطح نگه دارید

وقتی قرار است در اینترنت بفروشید، لازم است کاربران بتوانند به شما اعتماد کنند. یکی از مسائلی که در رابطه با احساس امنیت در مورد مشتریان وجود دارد، رسیدن به فروش اینترنتی موفق، حفاظت از اطلاعات کاربری و اطلاعات مالی و همچنین احیانا کیف پول کاربران از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار است. نکته دیگر اینکه به تناسب فعالیت خود از هاست و محتوای سایت بک‌آپ بگیرید. در صورت حمله هکری این بک آپ‌ها می توانند نجات بخش باشند برای این منظور  افزونه‌های مناسبی در مارکت ژاکت موجود است.

6- سایت خود را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دهید

بهترین و کارامدترین سایت جهان را هم که داشته باشید، اگر دیده نشوید و در جای مناسبی از نتایج گوگل نباشید هیچ فایده‌ای برای شما نخواهد داشت. برای این منظور لازم است:

  • محتوای مناسب تهیه کنید.
  • با ترفندهای سئو و خدمات گوگل در این زمینه آشنا باشید. گوگل آنالیتیکس یکی از ابزارهای مناسب است.
  • در انجمن‌های مختلف عضو شوید.
  • در شبکه‌های اجتماعی حضور موثر داشته باشید.
  • به نظرات و دیدگاه‌های مختلف احترام بگذارید و با پاسخ‌های مناسب با کاربران در ارتباط باشید.
  • کاربران خود را تشویق کنید تا مطالبی یا محصولات شما را به دیگران معرفی کنند.
  • برنامه مناسبی برای همکاری در فروش ایجاد کنید تا بعضی از کاربرانی که حتی از شما خرید نمی‌کنند بتوانند  با تبلیغ محصولات شما برای دیگران کسب درآمد کنند.

در آخر اینکه برای رسیدن به فروش اینترنتی موفق نیاز به یک برنامه جامع عملیاتی دارید که بتواند سرلوحه کار شما در میان‌مدت و بلندمدت باشد. اگر وبسایت فروشگاهی شما به مقداری از درآمد رسیده است که امکان پرداخت هزینه‌های مشاورین متخصص در این زمینه را دارید، حتما از دانش این فراد بهره‌مند شوید. این هزینه ها در واقع سرمایه‌گذاری شما برای سودهای بزرگ آینده هستند.

محصول پیشنهادی

افزونه بازاریابی وردپرس | پلاگین AffiliateWP

345,000 تومان

73.33%
فروشگاه پارس

فروشگاه پارس

محصول پیشنهادی

قالب سئو و دیجیتال مارکتینگ رایس | Ryse | قالب شرکتی

645,000 تومان

80%
پروان وب | parvanweb

پروان وب | parvanweb

محصول پیشنهادی

افزونه گردونه شانس اپتین | پلاگین WP Optin Wheel Pro

445,000 تومان

91.54%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه اتوماتیک سازی ووکامرس اتومیت | پلاگین AutomateWoo

133,500 تومان

73.33%
راد ایران

راد ایران

محصول پیشنهادی

افزونه ثبت نام و ورود با موبایل دیجیتس | پلاگین Digits

395,000 تومان

82.29%

محصول پیشنهادی

افزونه سئو یواست پرمیوم | پلاگین Yoast SEO Premium

395,000 تومان

96.54%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه المنتور پرو | پلاگین Elementor Pro

395,000 تومان

90.34%

محصول پیشنهادی

افزونه افزایش سرعت سایت راکت | پلاگین WP ROCKET

395,000 تومان

74.89%

محصول پیشنهادی

افزونه سئو رنک مث پرو | پلاگین Rank Math Pro

395,000 تومان

93.44%
9

نویسنده ژاکت

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه