7 تا از بهترین روش های ریفرال مارکتینگ یا بازاریابی ارجاعی

کسب و کار

9 دقیقه زمان مطالعه

ثابت شده است که بازاریابی ارجاعی در مقایسه با بازاریابی سنتی روش بهتری برای جذب و حفظ مشتری است. در این زمان و عصر، مردم سریعاً به آنچه در تبلیغات می بینند بی اعتماد می شوند. در این مقاله روش های ریفرال مارکتینگ را بررسی می کنیم و نکات کاربردی را در این زمینه به شما می آموزیم.

در یک گزارش، انجمن بازاریابی Word of Mouth ادعا کرد که معمولاً روزانه بیش از دو میلیارد مکالمه مرتبط با مارک تجاری انجام می شود. این در طبیعت انسان است که درباره چیزهایی که از آن ها لذت می برد صحبت کند و هنگامی که یک محصول یا خدمات هدف خرید خود را انجام می دهد، خریدار ناگزیر در مورد آن با اعضای خانواده و دوستان صحبت خواهد کرد.

وقتی این اتفاق می افتد، تقریباً به همان اندازه مطمئن است که فردی که به آن کالا یا خدمات نیاز دارد ، به جای یک محصول تصادفی، محصول پیشنهادی را انتخاب می کند. این با گزارش نیویورک تایمز مطابقت دارد، که می گوید 65٪ از کل مشاغل جدید از طریق معرفی افراد حاصل می شود. این بدان معناست که به طور متوسط ​، دو سوم مشتریان خرید می کنند زیرا شخصی که می شناسد از آن استفاده کرده و آن را توصیه کرده است.

بازاریابی ارجاعی

به همین دلایل، شغلی که می خواهد بازده و گردش مالی خوبی را تجربه کند، نباید پتانسیل بازاریابی ارجاعی یا ریفرال مارکتینگ را نادیده بگیرد، بلکه باید از آن بهره برداری کند. استراتژی بازاریابی که مشاهده می شود مصرف کنندگان چهار برابر بیشتر خرید می کنند ، این استراتژی ای است که نباید نادیده گرفته شود. شما همچنین به ابزارهای خوبی نیاز دارید که به شما کمک می کنند برنامه تبلیغات خود را از کجا بازاریابی کنید .

با استفاده استراتژیک از بازاریابی ارجاعی و تأثیر گذاری توصیه های مشتری، یک کسب و کار می تواند به نتایج چشم گیری دست یابد و تعداد مشتری قابل توجه تری ایجاد کند.

ریفرال مارکتینگ به سادگی روشی است برای جلب مشتری وفادار شما به عنوان مدافع برند و انتشار انگیزه در مورد محصول یا خدمات شما. این مشوق ها می تواند شامل تخفیف های نقدی، پیشنهادات رایگان یا هر چیز دیگری باشد که به ویژه برای مخاطبان هدف کسب و کار جذاب باشد.

گذشته از اینکه این کار در ایجاد مشتری موثر است، مقرون به صرفه نیز هست. از آنجا که نمی توان فقط امیدوار بود که مشتریان دوستان خود را معرفی می کنند، داشتن یک برنامه ارجاع ضروری است. برنامه ارجاع تضمین می کند که مشتریان در مورد به اشتراک گذاشتن تجربیات مثبت با محصول یا خدمات شما به افراد دیگر تعمق می کنند.

برنامه بازاریابی ارجاعی شما ممکن است شامل استفاده از نرم افزاری برای ردیابی مراجعه مشتری از طریق کد ارجاع ، پیوند یا کارت پاداش باشد. و استفاده از این نرم افزار امکان پرداخت خودکار پاداش را فراهم می کند .

چرا باید از بازاریابی ارجاعی برای تقویت مشتری خود استفاده کنید؟

ریفرال مارکتینگ

الف) مقرون به صرفه است

ریفرال مارکتینگ به هزینه های گران قیمت حاصل از بازاریابی سنتی نیاز ندارد. برخلاف بازاریابی سنتی، که مشخص نیست که آیا فرد به عنوان جبران هزینه های گران قیمت بازده دریافت می کند، بازده با بازاریابی ارجاعی مطمئن است.

به این دلیل که برای هر مشتری ارجاع شده، خرید انجام می شود. همچنین، هزینه تأمین شده برای پاداش از هر نوع ، از طریق خرید مشتری ارجاع می شود. اگر قبلاً تبلیغات شبکه های اجتماعی را اجرا کرده اید، احتمالاً می دانید که اجرای تبلیغات چقدر گران است. مطالعات نشان می دهد که بازاریابی دیجیتال به سرعت در حال افزایش است و از این رو بازاریابی ارجاعی راهی ایده آل برای بازاریابان و مشاغل است .

ب) زمان و صرفه جویی در مصرف انرژی

همان طور که در بالا ذکر شد، روش های سنتی بازاریابی بسیار زمان بر هستند. آن ها برای یافتن و تجزیه و تحلیل داده ها ، ایجاد و طراحی کپی ، نقشه برداری از استراتژی ها و نوشتن کپی به زمان و تلاش قابل توجهی نیاز دارند.

اما در مورد برنامه های ارجاع اینطور نیست. مراجعه به دوست برای راه اندازی به زمان معقولی نیاز دارد. در واقع ، این مشتریان هستند که به دیگران رجوع می کنند و کار اصلی را انجام می دهند. همچنین برای بررسی پیشرفت نیازی به نظارت فشرده نیست. تا زمانی که ساختار ارجاع و امتیاز و پاداش مشتریان فراهم باشد، با اختیار خود اجرا می شود.

با دیدن کارآیی روش های بازاریابی ارجاعی ، چگونه می توان یک برنامه ارجاع موثر را به کار گرفت؟

در این مقاله هفت روش در نظر گرفته شده برای ایجاد و حفظ استراتژی بازاریابی ارجاعی یا ریفرال مارکتینگ در نظر گرفته شده است که موجب تغییر مشتری ، حفظ مشتری و افزایش گردش فروش می شود. آن ها عبارتند از:

  1. استانداردهای خدمات خود را تعریف کنید

توجه به این نکته ضروری است که مشتریان راضی برای خرید محصولات و خدمات به افراد دیگر توصیه می کنند. به همین دلیل است که مشاغل نیاز به ساده سازی و تعریف شرایط خدمات خود دارند.

این اصطلاحات باید جذاب و سازگار باشند، اما باید عملی نیز باشند، زیرا می خواهید اطمینان حاصل کنید که آن چه در دسترس یک مشتری است در دسترس مشتری دیگر نیز باشد. مراجعه به یک سایت تکراری پیشنهاد شما به یک دوست است. بنابراین ، باید کنترل کیفیت اطمینان حاصل شود ، به طوری که دوست شما پس از توصیه نا امید نشود.

یکی از راه های اطمینان از این امر ارائه سیاست های برگشت پول، ضمانت نامه های خوب و سیاست های بازپرداخت برای برآوردن کیفیت خرید آنها است.

  1. کشف آن آسان است

با توجه به اینکه موفقیت در بازاریابی ارجاعی به توصیه مشتری بستگی دارد، روش مراجعه در دریفرال مارکتینگ باید آسان باشد. مشتریان باید از برنامه معرفی شما آگاهی داشته باشند و جزئیات آن باید شفاف باشد.

در مواردی که از پیوندهای ارجاع استفاده می شود ، هنگامی که جزئیاتی به سادگی لینک ارجاع به راحتی یافت نمی شود ، انتظار ندارید که مشتری مشتاقانه در مورد توصیه به مردم برای خرید محصولات یا خدمات شما مشتاق باشند.

آمار نشان می دهد بیش از 80 درصد مشتریان مایلند کالایی یا خدمتی را که استفاده کرده اند توصیه کنند، اما تنها کمتر از 20 درصد به خرید می رسد. به این دلیل است که برای 20 درصد، یک ساختار ارجاع شناخته شده وجود دارد. توجه به این نکته ضروری است که برنامه های بازاریابی ارجاعی باید برجسته و قابل مشاهده باشند، در غیر این صورت مشتریان قادر به استفاده از آن نخواهند بود.

  1. معرف ها را تشویق کنید

همه افراد، محصولات مجانی و پاداش کافی برای اقدامات را دوست دارند. به همین دلیل است که شما باید از معرفی افرادی که مشتریان وفادار انجام می دهند با پاداش دادن به آن ها برای هر چیز مفید برای آنها تشویق ایجاد کنید. افراد بیشتر تمایل به خرید دارند و در صورت پاداش دادن به خرید، توصیه هایی را ارائه می دهند. همچنین زمان مناسب برای انجام این کار ضروری است.

این مقاله را حتما بخوانید
روش های کسب درآمد از اپلیکیشن

یک فرصت عالی برای دادن پاداش بلافاصله پس از خرید یا مدت کوتاهی بعد از آن است. انجام این کار بسیار عالی است زیرا رضایت فوری خرید بالایی را فراهم می کند که می تواند مشتری را به خرید بیشتر یا توصیه سریع یک دوست بیندازد. انگیزه دادن به مراجعات لزوماً هزینه بر نیست.

این می تواند به سادگی حمل و نقل رایگان ، درصد تخفیف در خرید بعدی یا خدمات نصب رایگان باشد. شایان ذکر است که ریفرال مارکتینگ زمانی تأثیرگذارتر است که هم مراجعه کننده و هم داور جایزه دریافت کنند. مشوقی که به هر دو طرف پاداش می دهد ، مانند کوپن یا تخفیف در هنگام خرید داور ، گزینه عالی برای مشوق ها است.

برای امتیاز و پاداش دادن به مشتریان می توانید از افزونه امتیاز و پاداش ووکامرس استفاده کنید.

4- بدانید مشتری شما چه می خواهد

این قسمت در برنامه ریزی یک برنامه بازاریابی ارجاعی بسیار مهم است. ضروری است که بدانید چه چیزی مشتریان شما را به سمت معرفی سوق می دهد. مشوق ها می توانند از کوپن گرفته تا کارت هدیه یا حتی جوایز نقدی متفاوت باشند. باید بدانید که مشتریان به عنوان پاداش از چه چیزی استقبال می کنند.

بهتر است تحقیق کنید تا کشف کنید که چه چیزی بیشتر مورد توجه مخاطبان قرار دارد. کوپن رایگان می تواند برای افراد مسن و کارت هدیه برای بزرگترها بهتر باشد. همه چیز در این است که بدانید مشتریان شما به چه جایزه ای بیشتر علاقه دارند. یک شرط خوب مقایسه انگیزه هایی است که سایر مشاغل در یک صنعت مشابه می دهند و بیش از یک گزینه انگیزه به عنوان پاداش ارجاع ارائه می دهند.

5- در زمان مناسب سوال کنید

موفقیت برنامه ریفرال مارکتینگ شما همچنین به زمان ارائه آن بستگی دارد. اگر این کار خیلی زود اتفاق بیفتد، مشتری می تواند درخواست ارجاع را در کند. اگر خیلی دیر درخواست کنید یا اصلاً سوال نکنید ، ممکن است فراموش کنند محصولات شما را به دیگران توصیه کنند.

بهتر است درخواست ارجاع در مواقعی که مشتری خوشحال است و اشتیاق و رضایت از محصول یا خدمات خریداری شده از شما را نشان می دهد ، باشد. استراتژی عالی دیگر درخواست ارجاع پس از تماس پشتیبانی یا ارسال نامه تشکر است. مشتری راضی همیشه مایل است محصولات شما را به شخص دیگری توصیه کند.

  1. مشتریان را درگیر کنید

نگه داشتن مشتریان در جریان برنامه های ارجاع شما همچنین باید به آگاهی آن ها از مشاغلی که معرفی آن ها به شما کمک کرده است نیز گسترش یابد. این کار را می توانید از طریق کمپین های ایمیل مارکتینگ هوشمند انجام دهید.

لازم نیست که ایمیل ها برای توزیع جوایز برای مراجعه ها باشد. این کار می تواند به سادگی اطلاع رسانی به مشتری هنگام خرید یا ارسال یک تشکر نامه باشد.

وقتی این ایمیل ها سازگار باشند ، هر دو به عنوان یک استراتژی حفظ مشتری و راهی برای یادآوری به مشتریان برای توصیه بیشتر محصولات و خدمات شما عمل می کنند. همچنین باید یک تجربه شخصی باشد. اشتباهی که صاحبان مشاغل معمولاً به سرعت مرتکب می شوند عدم ایجاد محیطی است که هر مشتری احساس می کند با مارک ارتباط دارد.

همه مشاغل باید دارای سیستم CRM صوتی باشد که اطلاعات حیاتی درباره مشتریان وفادار و جزئیات مهم  را جمع آوری کند. اگر مشتری احساس کند با شرکتی که محصول یا خدماتی را ارائه می دهد که از آن لذت می برد متصل است ، به احتمال زیاد دوستان خود را پیشنهاد می دهد.

  1. زمان و منابع لازم را سرمایه گذاری کنید

این واقعیت که بازاریابی ارجاعی یا ریفرال مارکتینگ به اندازه روش های سنتی بازاریابی منبع و وقت گیر نیست، به معنای تلاش منطقی نیست که باید برای ترسیم یک استراتژی خوب و اطمینان از موفقیت آن تلاش شود.

اگر می خواهید نتایج واقعی را ببینید ، کسب و کار شما باید عمداً بازاریابی ارجاعی را مانند هر نوع ابتکار بازاریابی که متعهد است ، جدی بگیرد. یک برنامه ارجاع نباید به عنوان یک فکر ساده تلقی شود بلکه بخشی اصلی از استراتژی بازاریابی آن است.

کارمندان همچنین باید در مورد ارائه فرصت های ارجاع و پاداش به مشتریان آگاهی کافی داشته باشند ، بنابراین آموزش به آن ها در این مورد ضروری است. تلاش برای بازاریابی ریفرال به تلاش نیاز دارد و فرد باید به آن متعهد باشد.

با استفاده از این روش ها در برنامه ارجاع خود، از استراتژی های بازاریابی خود بیشترین بهره را خواهید گرفت زیرا گردش مالی بیشتر و مشتری گسترده تر دنبال می شود.

هنگام اجرای استراتژی ریفرال مارکتینگ ، انجام برخی اشتباهات نسبتاً معمول است. این اشتباهات ممکن است نا آگاهانه رخ دهند ، اما مانع از درست رسیدن به بازاریابی ارجاعی می شود. یکی از این خطاها داشتن انتخاب اشتباه انگیزه است.

ممکن است شروع به فکر کنید ، چگونه ممکن است انگیزه ای اشتباه باشد؟ خوب ، گاهی اوقات اینگونه است. ممکن است انگیزه ای برای شما مهم باشد ، اما ممکن است برای مشتری شما نباشد. به همین دلیل است که باید داده های کافی جمع آوری شود و تحقیقات برای اطمینان از درست بودن انگیزه ای که مشتری شما را مجبور می کند شما را به دیگران توصیه کند ، انجام شود.

این یک مثال خوب است؛ اگر مشتری شما یک ماشین از شما خرید کند ، ارائه تخفیف در خرید بعدی به عنوان مشوق منطقی نیست.

به احتمال زیاد این خودرو برای مدتی مفید خواهد بود و مشتری هرگز به چنین تخفیفی احتیاج ندارد. اگرچه این کار ممکن است برای چیزی مثل خرید دسته گل مفید باشد، اما برای خرید ماشین پاداش خوبی نیست. انگیزه باید چیزی باشد که فوراً از نظر مشتری قابل توجه باشد. به این ترتیب بیشتر تحت تأثیر قرار می گیرد.

اشتباه دیگر بازاریاب ها داشتن یک فرآیند پیچیده ارجاع و پاداش است. هیچ کس نمی خواهد روشی پیچ و خم مانند را برای بدست آوردن چیزی به اندازه کوپن طی کند. به همین دلیل ، شما باید آن را ساده نگه دارید. اجازه دهید پیوندهای مراجعه با کلیک یک دکمه و جوایز قابل دسترسی باشد ، به راحتی قابل دستیابی است. به این ترتیب ، مشتریان بیشتر ترغیب به خرید و توصیه های بیشتر می شوند.

همچنین ، به یاد داشته باشید که این فرآیند را در معرض دید عموم قرار دهید. یک برنامه بازاریابی ارجاعی فقط به همان اندازه که شناخته شده است موثر است. بنابراین ، آن را در خبرنامه ها ، تبلیغات و ایمیل های خود قرار دهید. به مشتریان یادآوری کنید که خرید از شما پاداش آور است. با انجام این کار ، شما از استراتژیک روابط انسانی بهره مند می شوید تا دسترسی مشتری خود را افزایش دهید.

امیدواریم شما با خواندن این مقاله با  7 تا از بهترین روش های بازاریابی ریفرال یا ارجاعی را آموخته باشید و برای رونق کسب و کار خود از آن استفاده کنید.

ژاکت را دنبال کنید

ژاکت در اینستاگرام

ژاکت در فیسبوک

ژاکت در لینکدین

ژاکت در توییتر

محصول پیشنهادی

قالب فروشگاهی وودمارت | قالب Woodmart

825,000 تومان

84.09%
وردپرسِ من!

وردپرسِ من!

محصول پیشنهادی

قالب چند منظوره انفولد | قالب Enfold

645,000 تومان

81.76%

محصول پیشنهادی

قالب چند منظوره دیوی | قالب Divi

645,000 تومان

77.95%

محصول پیشنهادی

قالب چندمنظوره آسترا پرو | پوسته Astra Pro

825,000 تومان

93.06%

محصول پیشنهادی

قالب آموزشی استادیار | قالب Studiare

825,000 تومان

81.83%
وردپرسِ من!

وردپرسِ من!

محصول پیشنهادی

قالب فروشگاهی فلت سام | قالب Flatsome

725,000 تومان

70.63%
مجتبی درویشی

مجتبی درویشی

محصول پیشنهادی

افزونه المنتور پرو | پلاگین Elementor Pro

395,000 تومان

90.34%

محصول پیشنهادی

افزونه سئو رنک مث پرو | پلاگین Rank Math Pro

395,000 تومان

93.44%

محصول پیشنهادی

افزونه امنیت وردفنس | پلاگین Wordfence Security Pro

395,000 تومان

83.41%
وردپرس داغ

وردپرس داغ

محصول پیشنهادی

افزونه فرم ساز گرویتی فرمز | پلاگین Gravity Forms

395,000 تومان

47.62%

محصول پیشنهادی

افزونه ثبت نام و ورود با موبایل دیجیتس | پلاگین Digits

395,000 تومان

82.29%
12

نویسنده سینا عباسی

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه