8 نمونه از موفق ترین کسب و کارهای اینترنتی جهان را بشناسید

ایده کسب و کار

7 دقیقه زمان مطالعه

وقتی از کسب و کار موفق اینترنتی صحبت می‌کنیم منظور ما دقیقا چیست؟ اصلا کسب و کار موفق چیست؟ چرا به یک کسب و کار موفق می‌گویند؟

برندهای بزرگی در جهان وجود دارند که در دنیای اینترنت فعال‌اند و عمده درآمدشان به صورت آنلاین است. اصطلاحا به آن‌ها Ecommerce Business گفته می‌شود. تجارت الکترونیک در بستر اینترنت حالا بخش زیادی از تراکنش‌های مالی در جهان را به خود اختصاص داده است. اما در این میان کسب و کارهای موفق در جهان سهم بسیار بیشتری دارند. در این مقاله سعی کرده‌ایم از موفقیت در کسب و کار در سطح جهانی بگوییم. به شما خواهیم گفت کسب و کار موفق چیست و چه چیزهایی باعث شده‌اند تا این کسب و کارهای موفق اینترنتی در اوج باشند.

نکته: در این لیست خبری از اپل و سامسونگ و بنز و مک‌دونالد و … نیست. چون این کسب و کارها عملا کسب و کار حوزه تکنولوژی هستند و عمده سود آن‌ها از تولید محصولات است و نه خدمات اینترنتی.

کسب و کار موفق اینترنتی چیست؟

موفقیت در کسب و کار به عوامل مختلفی بستگی دارد. سهم بازار و درآمد و سود خالص تنها یک فاکتور است. ممکن است کسب و کاری از نظر مالی موفق باشد اما در سایر جنبه‌ها ضعیف عمل کند. در حقیقت کسب و کار موفق اینترنتی کسب و کاری است که هم سهم بازار و سود بالایی داشته باشد و هم از نظر امنیت و اطمینان مالی در آینده با قدرت عمل کند. برندسازی، فرایند مارکتینگ، توسعه هدفمند و مواردی از این دست در موفقیت کسب و کار دخیل‌اند. با هم چند نمونه از کسب و کارهای موفق در جهان را بررسی خواهیم کرد و خواهید دید که این کسب و کارها چگونه به موفقیت در کسب و کار دست یافته‌اند.

8 نمونه از موفق‌ترین کسب و کارهای اینترنتی جهان را بشناسید.

  1. Amazon ؛ پادشاه تجارت الکترونیک

جای تعجب ندارد که با آمازون شروع کنیم. آمازون امپراطور بی‌چون و چرای حوزه‌ی تجارت الکترونیک است. بزرگ‌ترین مارکت‌پلیس جهان که وقتی حرف از خرید آنلاین وجود دارد نام آمازون هم با آن همراه است. جف بزوس از سال 1994 یک کتاب‌فروشی کوچک را به غول دنیای کسب و کار آنلاین بدل کرده است و آمازون در حال حاضر بیشترین درآمد را در جهان دارد. یک کتاب‌فروشی کوچک که حالا به بزرگترین کسب و کار جهان بدل شده است.

با نگاهی به ماتریس SWOT برند آمازون می‌بینیم که نام برند و ارزش آن همیشه جزو اولین‌هاست. مشتری‌مداری و تمرکز روی نیازهای مشتری جزو عوامل اصلی موفقیت این برند بوده‌اند. آمازون همواره راه خلاقیت را باز گذاشته و با رهبری دقیق و مدیریت حرفه‌ای توانسته بزرگترین زنجیره‌ی تامین و فروش کالا را در سراسر جهان ایجاد کند. آمازون رهبر بازار است. درآمد سالانه‌ی آن بیشتر از 200 میلیارد دلار است که رقمی بزرگ و وحشتناک است.

  1. JingDong ؛ برند چینی با لوگوی خاص

حدس‌تان اشتباه بود. با اینکه همه علی‌بابا را بعد از آمازون می‌دانند اما باید گفت که این کمپانی چینی که حتی اسم آن را هم کمتر شنیده‌ایم در سال گذشته 15 میلیارد دلار بیشتر از علی‌بابا درآمد داشته و رتبه دوم موفق ترین کسب و کارهای اینترنتی در جهان را از آن خودش کرده است. وبسایت JD.com با آن لوگوی جذابش تقریبا شناخته‌شده‌ترین برند در کشور چین است. این کمپانی در سال 1998 در بیجینگ چین شروع به فعالیت کرد و رقیب قدرتمند علی‌بابا در تامین محصولات عمده و خرده در جهان است.

سیستم تحویل فوق‌پیشرفته و تکنولوژیک، استفاده از ربات‌ها و پهبادها و سیستم مشتریان قدرتمند این برند توانسته محبوبیتش را بین چینی‌ها بالاتر ببرد. با اینکه این برند عمده‌ی فعالیتش در چین است اما به دلیل حجم بالای فروشی که دارد درآمد سالانه‌ی بسیار زیادی دارد. 137000 هزار نفر در این کمپانی مشغول به کارند و جزو برندهای بزرگ از نظر حجم به شمار می‌آید.

جینگ‌دانگ دیوانه‌ی تکنولوژی است. یک باند هواپیمای اختصاصی برای هلی‌کوپترها و پهبادها دارد و سیستم مدیریت سفارشات آن هم از نظر سرعت دیوانه‌کننده است.

  1. AliBaba ؛ هیولای چینی

اگر خرید آنلاین انجام می‌دهید به احتمالا خیلی زیاد تا کنون از AliExpress یا Alibaba چیزی خریده باشید یا حداقل چشم‌تان به این اسم‌ها خورده است. کمپانی چینی علی بابا رتبه سوم کسب و کارهای موفق اینترنتی را به خودش اختصاص داده است. تقریبا همه ما داستان بنیان‌گذار علی‌بابا را شنیده‌ایم. این داستان همان چیزی است که آن را از فرش به عرش رسیدن می‌نامیم. رد شدن‌ها و اخراج از 30 شغل و در نهایت ظهور یک کسب و کار به نام علی‌بابا در سال 1990 شروع کار جک ما بود و او حالا جزو ثروتمندترین‌ها در جهان است. کسب و کاری که با دوستان و خانواده‌‌اش شروع کرد و حالا بیش از 70000 کارمند دارد.

از نقاط قوت این برند و دلایل موفقیت در کسب و کار می‌توان به اعتبار بالا در چین و همچنین رهبری بازار در حوزه‌ی عمده‌فروشی اشاره کرد. تیم تحقیق و توسعه قدرتمند این برند همواره نوآوری و خلاقیت را وارد جریان کار کرده و می‌داند که چطور از فرصت‌ها بهترین استفاده را ببرد. علی بابا بیشتر در چین متمرکز است اما کم کم درهای بازار جهانی را هم به روی خودش باز می‌کند و توسعه‌ی پایدار هم یکی از دلایل موفقیت این برند بوده است.

  1. Ebay ؛ جایی که یک‌بار یک شهر در آن خرید و فروش شد.

همه ما لوگوی قرمز، آبی، سبز و زرد Ebay را می‌شناسیم. این لوگو سمبل سال 1990 بود. Ebay تنها کسب و کاری بود که بعد از حباب دات‌کام در سراسر جهان توانست رشدی عجیب را تجربه کند. Ebay بیشتر یک مکان برای خرید و فروش کالاها توسط خود اشخاص است. اما خودش هم فروشگاه مجزا دارد. درآمد این کمپانی در سال 2018 برابر با 11 میلیارد دلار بوده که در نوع خودش رقم بسیار بزرگی است.

این مقاله را حتما بخوانید
چگونه از سیستم همکاری در فروش دیجی کالا کسب درآمد کنیم؟

یک اتفاق جالب هم در سال 2012 افتاد که دو تاجر ویتنامی یک شهر کامل را داخل وبسایت این شرکت خریداری کردند. اتفاق جالبی که کمتر در دنیای واقعی اتفاق می‌افتد.

یکی از اصلی‌ترین نقاط قوت این کسب و کار نبود رقیب جدی است. تقریبا هیچ کس نمی‌تواند در خرید و فروش کالای دست دوم به پای Ebay برسد. برندهای زیادی با بودجه‌ی بسیار زیاد شروع به رقابت کردند اما سهم بازار خیلی کمی گرفتند. سیستم خرید و فروش امن، اعتبار برند و همچنین فیلترهای امنیتی قدرتمند آن باعث شده‌اند تا کاربران از خرید و فروش در این سیستم احساس امنیت کامل داشته باشند.

  1. Rakuten ؛ گودزیلای چینی

کسب و کار موفق اینترنتی

رتبه پنجم این لیست به راکوتن می‌رسد. احتمالا نام این برند را روی لباس‌های فوتبال تیم بارسلونا دیده‌اید. تمام بازی‌های داخل خانه‌ی بارسلونا در سال 2017 با تبلیغ این برند همراه بود. این کسب و کار ژاپنی در حقیقت بزرگترین بانک آنلاین جهان است که خدمات خرید و فروش آنلاین را هم در سال 2005 به مجموعه‌اش اضافه کرد. نرم‌افزار وایبر تنها یکی از سرویس‌های این برند است که همچنان در ژاپن پراستفاده‌ترین پیام‌رسان است.

Rakuten شریک تجاری Walmart در ژاپن است و سیستم فروشگاهی قدرتمندی برای خرید و فروش‌های روزانه خانگی مانند غذا و میوه‌ها و … دارد. سیستم دلیوری سریع این کمپانی با همکاری وال‌مارت راکوتن را به یک برند محبوب خانگی هم بدل کرده است.

  1. B2W Companhia ؛ از سواحل ریودوژانیرو

یک کسب و کار برزیلی که 50 درصد از سهم بازار خرده‌فروشی در امریکای لاتین را قبضه کرده است. در سال 2006 تاسیس شد و توانست در مدت زمان کمی سهم بازار بسیار زیادی را به خودش اختصاص دهد. در حال حاضر بیش از 40 وبسایت خرید آنلاین در حوزه‌های مختلف دارد و از سال 2018 هم وارد بازار ایالات متحده شده است که باعث شده فرصت‌های جدیدتری را برای توسعه‌ی بیشتر به دست بیاورد. با سود سالانه 2 میلیارد دلار ششمین کسب و کار موفق اینترنتی در این لیست است.

این کسب و کار در حوزه‌های فین‌تک هم فعال است و جزو برندهای شاخص امریکای لاتین به شمار می‌آید.

  1. Zalando ؛ خروش اروپایی‌ها در کسب و کار اینترنتی

عجیب است اما برند Zalando اولین برند اروپایی این لیست است. یک مجموعه فروشگاه اینترنتی بزرگ که در برلین فعالیت دارد و بیشتر در حوزه مد و فشن فعال است. لوگو این برند شبیه پیک گیتار است. شعار معروف آن Scream With Joy محبوبیت زیادی بین آلمانی‌ها دارد. هر چند هلندی‌ها زیاد دوستش ندارند. این کمپانی در سال 2008 شروع به فعالیت کرد و درآمد سالانه‌ِ‌ی آن 6.4 میلیارد یورو در سال 2018 بوده است.

زالاندو حالا در آلمان، هلند، بریتانیا، فرانسه و اسپانیا حضور فعال دارد و سرویس‌های مختلفی را در این کشورها ارائه می‌کند. بیشتر مردم اروپا زالاندو را به خاطر خلاقیت در مد و لایف استایل می‌شناسند و همین مسئله تبدیل به یک ویژگی رقابتی قدرتمند برای این برند بدل شده است.

هشت نمونه کسب و کار موفق اینترنتی جهان را بشناسید | بلاگ ژاکت

  1. Groupon ؛ تخفیف گروهی به سبک امریکایی

گروپن تقریبا متفاوت‌ترین کسب و کار در این لیست 8 تایی است که از طریق تخفیف گروهی درآمد بسیار بالایی کسب کرده است. در شیکاگو و در سال 2008 شروع به فعالیت کرد و کار آن اتصال افراد در جای جای جهان به کسب و کارهای محلی است. پلن درآمدی این کسب و کار بسیار ساده است. مردم نیاز به کد تخفیف دارند و کسب و کارها نیاز دارند تا بیشتر بفروشند و با این کد تخفیف‌ها کاربران را جلب می‌کنند. در این میان گروپن به عنوان یک رابط سود کسب می‌کند.

این برند بین آمریکایی‌ها بسیار محبوب است و تقریبا قبل از هر خرید گروپن را چک می‌کنند تا بتوانند به این کد تخفیف‌ها دسترسی داشته باشند.

جمع بندی

می‌بینید که موفقیت در کسب و کار به عوامل زیادی بستگی دارد. هیچکس نمی‌داند راز کسب و کار موفق چیست اما می‌توان با تحلیل دقیق کسب و کارهای موفق در جهان به یک الگوی ثابت و مشخص دست پیدا کرد و به راه اندازی فروشگاه اینترنتی پرداخت. کسب و کارهای موفق اینترنتی با ایده‌های جدید و چشم‌اندازهای قدرتمند شروع به کار می‌کنند و با استراتژی‌های قدرتمند سهم بازار را از آن خود می‌کنند و به غول حوزه‌ی خودشان بدل می‌شوند.

 

 

کد تخفیف : gsdm35

محصول پیشنهادی

قالب چند منظوره آوادا | قالب AVADA

645,000 تومان

87.54%
پرو استایل

پرو استایل

محصول پیشنهادی

قالب فروشگاهی وودمارت | قالب Woodmart

825,000 تومان

84.09%
وردپرسِ من!

وردپرسِ من!

محصول پیشنهادی

قالب چندمنظوره پرتو | قالب Porto

645,000 تومان

92.44%

محصول پیشنهادی

قالب چند منظوره هاب | Hub

645,000 تومان

85.45%

محصول پیشنهادی

قالب چند منظوره زفایر | قالب Zephyr

645,000 تومان

72.28%
فروشگاه پارس

فروشگاه پارس

محصول پیشنهادی

قالب چند منظوره دیوی | قالب Divi

645,000 تومان

77.95%

محصول پیشنهادی

قالب چند منظوره بی تم | قالب BeTheme

645,000 تومان

90.2%
پرو استایل

پرو استایل

محصول پیشنهادی

قالب چند منظوره انفولد | قالب Enfold

645,000 تومان

81.76%

محصول پیشنهادی

قالب فروشگاهی دیجی لند | قالب Digiland

833,000 تومان

100%
ماهدیس وب

ماهدیس وب

محصول پیشنهادی

قالب فروشگاهی ایران کالا | قالب Irankala

995,000 تومان

83.35%
سید رضا صالحی

سید رضا صالحی

محصول پیشنهادی

افزونه سئو یواست پرمیوم | پلاگین Yoast SEO Premium

395,000 تومان

96.55%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه سئو رنک مث پرو | پلاگین Rank Math Pro

395,000 تومان

93.44%

محصول پیشنهادی

قالب چندمنظوره آسترا پرو | پوسته Astra Pro

825,000 تومان

93.06%
13

نویسنده سینا عباسی

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه