راهنمای جامع سیستم ها و الگوریتم های رتبه بندی گوگل

اخبار

34 دقیقه زمان مطالعه

سند راهنمای سیستم های رتبه بندی جستجوی گوگل – Google Search ranking systems guide با هدف آگاهی هرچه بهتر و ساده سازی یادگیری و درک عملکرد آنها در تاریخ 21 نوامبر 2022 – 30 آبان 1401 منتشر شد. اطلاعاتی که تا پیش از این از طریق پست ها و سایر راه های ارتباطی به اشتراک گذاشته میشد، اکنون بصورت متمرکز در اختیار کاربران قرار گرفته است تا از نحوه کار سیستم ها و زمان بروزرسانی آنها مطلع شوند.

در سند راهنمای سیستم های رتبه بندی گوگل، با تعاریف و اصطلاحات جدیدی آشنا می شوید که اطلاعات جامعی را در خصوص سیستم های فعال و غیرفعال مورد استفاده برای رتبه بندی نتایج جستجو در اختیارتان قرار می دهد.

 

سیستم های رتبه بندی و بروزرسانی ها

حتما شما هم زمانی که گوگل یک بروزرسانی را منتشر می کند، از تاثیر آن بر روی نتایج رتبه بندی صفحات سایت نگران می شوید. از مدت ها پیش تا کنون واژه “آپدیت” برای انتشار الگوریتم های جدید و یا نسخه های آنها استفاده شده و همه ما بطور عامیانه از “بروزرسانی جدید گوگل” استفاده می کنیم.

گوگل اکنون قصد شفاف سازی تفاوت میان “سیستم جدید رتبه بندی” و “آپدیت جدید” را دارد و این الگو را در سرتاسر سند راهنمای سیستم های رتبه بندی بکار گرفته است. این بدان معنی است که میان “سیستم رتبه بندی” با “بروزرسانی سیستم رتبه بندی” تفاوت وجود دارد که در نوع خود حائز اهمیت است.

در هسته گوگل، سیستم های رتبه بندی وجود دارد که برای اجرای فرایندی، بروزرسانی می شوند. به عنوان مثال، این سیستم ها برای ارزیابی تجربه کاربران، بروزرسانی را دریافت کردند که به آن “page experience update” گفته می شود. یا در مثالی دیگر وقتی سیستم های رتبه بندی قصد داشتند مفید بودن یک محتوا را مورد سنج قرار دهند دست به بروزرسانی دیگری زدند که نام آن “helpful content update” گذاشته شد.

پس متوجه شدیم که در گوگل یکسری سیستم های رتبه بندی وجود دارد و این سیستم ها بر اساس نیاز یا جهت انجام کاری، یک بروز رسانی را دریافت می کنند و ارتقا می یابند، اما سوالی که مطرح می شود این است، این سیستم های رتبه بندی چه نام دارند؟

 

سیستم های رتبه بندی گوگل – Google Search ranking systems

موتور جستجوی گوگل برای ارایه مرتبط ترین و مفیدترین نتایج به کاربران، از سیستم های رتبه بندی خودکار استفاده می کند. این سیستم ها به فاکتورهای فراوانی متکی هستند و سیگنال های دریافت شده از صدها میلیارد صفحه وب و انواع محتوای ایندکس شده را در کسر ثانیه پردازش می کنند.

گوگل دائما این سیستم ها را از طریق ارزیابی و بررسی های دقیق بهبود بخشیده و اطلاعات مربوط به بروزرسانی های رتبه بندی را در اختیار تولید کنندگان محتوا و دیگران قرار می دهد.

سند راهنمای سیستم های رتبه بندی گوگل، برای درک سیستم های رتبه بندی اصلی که مورد توجه این موتور جستجو هستند تهیه شده و سیستم های دیگری را که بخشی از سیستم های اصلی رتبه بندی می باشند پوشش می دهد. این سیستم ها شامل فناوری های اصلی هستند که نتایج جستجوی رتبه بندی شده را برای پاسخ به کوئری جستجوگران تولید می کنند.

شما می توانید مقاله آموزشی “جستجوی گوگل چگونه کار می کند” را مشاهده و با عملکرد سیستم های رتبه بندی همراه با سایر فرآیندها آشنا شوید. ماموریتی که گوگل برای سازماندهی تمام اطلاعات در جهت قابل دسترس و مفید بودن آنها پیش گرفته است.

سیستم هوش مصنوعی برت – Bert AI system

برت – Bidirectional Encoder Representations from Transformers یک سیستم هوش مصنوعی است که به گوگل در درک معنی، مفهوم و هدف کلمات و جستجوی آنها با زبان طبیعی کمک می کند.

هوش مصنوعی برت – Bert، فناوری مبتنی بر شبکه عصبی برای پردازش زبان طبیعی NLP است که تمام کلمات و عبارت های یک متن را برای فهم آن در نظر میگیرد. برخی از مدل های پردازش شده با Bert بقدری پیچیده است که از جدیدترین فناوری های کلود TPU برای نتایج جستجو بهره می برد.

برت به الگوریتم‌ های گوگل کمک می‌کند تا جزئی ترین بخش‌ های زبان محاوره ای مانند حروف اضافه را مانند یک انسان بفهمد. گوگل با درک موقعیت کلمات داخل جملات، مفهوم هر کدام از آنها را از روی ارتباط شان با یکدیگر تشخیص می‌دهد، مانند وقتی که با جایگزین کردن عبارت “به” در یک جمله با “از”، مفهوم و هدف متن می تواند تغییر کند.

 

سیستم های پردازش اطلاعات بحرانی، فورس ماژور – Crisis information systems

گوگل سیستم هایی را توسعه داده که اطلاعات مفید و مورد نیاز مردم را مواقع بحران – فورس ماژور، اعم از شرایط بحرانی شخصی، بلایای طبیعی یا سایر شرایط ضروری ارایه می کند.

سیستم های ارایه اطلاعات در شرایط بحرانی به دو دسته اصلی تقسیم می شوند:

 

  • شرایط بحرانی شخصی – Personal crisis

ارایه اطلاعات مفید و به موقع در موقعیت های بحران شخصی، بلایای طبیعی یا سایر شرایط فورس ماژور که بطور گسترده برای یک شخص حائز اهمیت است.

  • هشدارهای اضطراری – هشدارهای SOS

هنگام وقوع بلایای طبیعی یا شرایط بحرانی گسترده، سیستم SOS Alerts گوگل برای نمایش اطلاعات و داده های بروزرسانی شده مرتبط با شرایط فورس ماژور از طرف مقامات محلی، سازمان های امدادی و دولتی و همینطور نهادهای بین المللی، فعالیت می کند.

این اطلاعات عموما شامل شماره تلفن های ضروری، وبسایت های وابسته، نقشه ها، ترجمه عبارات و اضطلاحات مفید، فرصت های کمک و امداد و موارد دیگر است. سیستم های CIS در SOS Alerts در مواقع سیل، آتش‌سوزی، زلزله، طوفان و از این قبیل به یاری مخاطبین می آید.

 

سیستم های شناسایی داده های تکراری غیر مفید – Deduplication systems

وقتی در گوگل به جستجو می پردازید، ممکن است هزاران و یا حتی میلیون ها صفحه وب را پیدا کنید که عمداتا بسیار شبیه به هم هستند. در چنین شرایطی سیستم‌ های DDS گوگل فقط مرتبط‌ ترین نتایج را برای جلوگیری از تکرار اطلاعات غیر مفید به کاربران نشان می‌دهند.

سیستم شناسایی Deduplication وظیفه دارد تا صفحاتی را برای یک جستجو رتبه بندی کند که حتی از نظر محتوایی از تنوع بیشتری برخوردار هستند و جلوی رتبه بندی صفحات دارای محتوای مشابه با رقبای دیگر را میگیرد. این وضعیت صرفا به عدم نمایش دو محتوای کپی محدود نمی شود، بلکه تلاش می کند صفحه نتایج دارای انواع صفحات مفید و کاربردی مرتبط با عبارت جستجو شده باشد. اگر صفحاتی در نتایج جستجو هستند که عبارت جستجو شده را با اطلاعات غنی و کافی پاسخ می دهند، چه دلیلی وجود دارد صفحه دیگری با همان محتوا به مخاطب ارایه شود؟ این همان مرزی است که رتبه بندی صفحات وب مشابه را در سرپ مشخص می کند.

در سیستم Deduplication، صفحات وب ارزیابی شده و محتوای اضافه ای که غیرمفید شناخته شده از نتایج حذف می شود.

 

سیستم مطابقت کامل نام دامنه – Exact match domain system

نام دامنه هیچ ارتباطی به سئو ندارد و تاثیری در رتبه بندی نمی گذارد، منتهی گوگل کلمات موجود در نام دامنه را به عنوان یکی از عوامل متعدد برای تعیین اینکه آیا محتوای سایت به جستجوها مرتبط است یا خیر در نظر می گیرد. اینجا سیستم EMDS راه اندازی شده تا مطمئن شود اعتباری به محتوای میزبانی شده در دامنه های منطبق با جستجوهای خاص داده نمی شود.

به عنوان مثال دامنه best-places-to-eat-lunch.com شامل عبارت های “بهترین مکان‌ها برای صرف ناهار” است که میزبان به امید رتبه بندی بهتر در این جستجوها ثبت کرده، اما سیستم EMDS گوگل اینجاست تا فقط سیگنال های کمکی ارسال کند، نه اعتبار و ارزشی برای رتبه بهتر.

 

سیستم محتوای تازه – Freshness systems

یکی از مهم ترین سیستم های رتبه بندی نتایج جستجو، سیستم محتوای تازه نام دارد که طراحی شده تا تازه ترین و جدیدترین محتوا را به جستجوهای مورد انتظار نمایش دهد. گوگل می گوید: جستجو کوئری ها مستحق نمایش اطلاعات تازه است.

به عنوان مثال وقتی یک نفر در حال جستجو برای فیلمی است که به تازگی اکران شده، به جای مطالعه مقالات قدیمی یا داده هایی که به شروع تولید فیلم مربوط است، می خواهد بررسی دیگر کاربران را در خصوص آن فیلم ببیند و یا ری اکشن بینندگان را بررسی کند. مانند وقتی که به صفحه دانلود یک سریال می روید و بخش نظرات را بازخورد دیگران بررسی می کنید تا ببینید با چه چیزی روبرو خواهید شد.

یا در مثالی دیگر، معمولا وقتی برای عبارت “زلزله”جستجو می کنید، مطالبی به نمایش گذاشته می شود و محتوای آن در خصوص آماده سازی عمومی در مواجه با این بلای طبیعی است و یا منابعی که شما را با زلزله و علت آن آشنا می کند. حال اگر زلزله ای رخ داده باشد، سیستم محتوای تازه شروع به نمایش مقالات خبری، آمارها، آخرین وضعیت بصورت محلی و دولتی و همینطور مطالب جدید تر می کند تا شما از آنچه رخ داده آگاه و بروز شوید.

 

سیستم محتوای مفید – Helpful content system

سیستم محتوای مفید طراحی و راه اندازی شده تا اطمینان حاصل شود، جستجوگران محتوایی مفید و معتبر را مطالعه می کنند که توسط افراد متخصص برای کاربران نوشته شده است. سیستم رتبه بندی helpful content به بررسی صفحاتی که می پردازد که برای افراد نوشته شده نه برای موتور جستجو. این یعنی تمرکز یک محتوا بر روی ارایه ارزش و کیفیت بالا برای مخاطبین انسانی گذاشته شده، نه برای سرچ انجین و کسب رتبه بیشتر.

سیستم محتوای مفید در پس زمینه تمام سیستم های رتبه بندی فعال است و به بررسی وزن مطالب غیر مفید سایت و صفحات مفید می پردازد. این سیستم جزو الگوریتم هایی است که در صورت جریمه صفحه یا صفحات سایت، تا مدت ها و چندماه هیچ راهی برای بازگشت رتبه های از دسته رفته وجود نخواهد داشت.

 

سیستم های تجزیه و تحلیل لینک ها و سیستم مرکزی پیج رنک – Link analysis systems and PageRank

سیستم تجزیه تحلیل لینک ها Link analysis systems و سیستم اصلی PageRank جزو مهم ترین و بزرگ ترین سیستم های رتبه بندی نتایج جستجوی گوگل هستند.

گوگل سیستم های مختلفی برای درک نحوه پیوند صفحات به یکدیگر دارد. این سیستم ها به عنوان راهی برای تعیین اینکه چه صفحاتی در مورد یک موضوع مرتبط هستند و کدام یک ممکن است در پاسخ به جستجو مفیدتر باشد مورد استفاده قرار می گیرند.

پیج رنک – PageRank یکی از سیستم های اصلی رتبه بندی بشمار می رود که از اولین روزهای راه اندازی جستجوی گوگل مورد بهره برداری قرار می گرفته که از آن زمان تاکنون تغییرات زیادی کرده است.

 

سیستم رتبه بندی اخبار محلی – Local news system

گوگل برای شناسایی و تشخیص منابع خبری از سیستم بخصوصی استفاده می کند تا بتواند در هر زمان برای فیچرهای سرپ مانند و از آنها استفاده کند. از آنجاییکه اخبار جزو مهم ترین انواع محتوا در سطح وب هستند، لازم است تا شاخص های اعتبار و قابل اعتماد بودن منابع خبری و شناخت چهره های شاخص در کمترین زمان ممکن پردازش شده و اقدامات لازم در قبال موضوعات ترندز و اخبار غیرواقعی صورت پذیرد.

 

سیستم هوش مصنوعی مام – MUM AI system

سیستم مام – Multitask Unified Model یکی سیستم هوش مصنوعی است که قادر به درک و تولید زبان می باشد. سیستم MUM فعلا برای رتبه بندی نتایج جستجو بصورت عمومی استفاده نمی شود اما در بخش های خاصی مانند اطلاعات واکسن کووید 19 و بهبود پاسخ های فیچر اسنیپت – Featured snippets مورد بهره برداری قرار می گیرد.

 

سیستم هوش مصنوعی تطابق عصبی – Neural matching AI system

سیستم رتبه بندی تطبیق عصبی – Neural matching AI system نوعی هوش مصنوعی است که گوگل از آن برای درک مفاهیم کلمات، جستجوها و صفحات وب استفاده می کند تا بتواند با تطبیق مفاهیم آنها با یکدیگر، طبیعی ترین نتایج ممکن را رتبه بندی و نمایش دهند.

 

سیستم های تشخیص محتوای اصلی – Original content systems

سیستم های تشخیص محتوای اصلی به گوگل کمک می‌کند تا از نمایش نسخه اصلی یک محتوا در نتایج جستجو اطمینان حاصل کند. این سیستم تلاش می کند تا نسخه مادر یک محتوا، بهتر از نسخه ای که در صفحه ای دیگر منتشر و به آن استناد شده در نتایج جستجو برجسته تر باشد.

سیستم های تشخیص محتوای اصلی شامل شیوه نامه هایی برای محتوا نویس ها است که به آنها کمک می کند تا بتوانند به گوگل در درک بهتر نسخه مادر یک محتوا، آن هم زمانیکه در چند مکان تکرار شده استفاده کنند.

 

سیستم های تنزل رتبه بر اساس میزان حذف داده ها – Removal-based demotion systems

گوگل می تواند بنا به دلایل خاص، هرگونه محتوایی را از نتایج جستجو حذف کند. خط‌مشی‌ های این موتور جستجو صراحتا اجازه حذف انواع خاصی از محتوا را دارد و اگر حجم بالایی از چنین اقداماتی برای یک وب سایت وجود داشته باشد، از آن به عنوان یک سیگنال برای کاهش رتبه بندی و بهبود نتایج جستجو استفاده می شود.

گوگل بنا به دلایل زیر می تواند محتوای صفحات را از نتایج جستجو حذف کند:

  • درخواست های حذف موارد قانونی – Legal removals

وقتی تعداد زیادی درخواست کپی رایت معتبر برای یک وبسایت ثبت می شود، سایر صفحات سایت نیز کاهش رتبه بندی را تجربه خواهند کرد. به بیان دیگر وقتی یک وبسایت چندین بار محتوایی را کپی می کند که درخواست حذف نسخه برای آن ثبت و اثبات می شود، گوگل از آن برای کاهش رتبه و خروج صفحات دیگر همان سایت از نتایج استناد می کند.

این اقدام برای نمایش و رتبه بندی بهتر محتوای نسخه اصلی در نتایج جستجو است زیرا صفحات دارای تخلف کپی رایت جلوی نمایش نسخه های اصلی را می گیرند. این اقدامات صرفا برای محتوای کپی رایت شده نیست بلکه سیگنال‌های دریافت شده از شکایت افترا، عرضه کالاهای تقلبی و حذف به دستور مقام قضائی نیز بر روی کل وب سایت تاثیر گذار است.

  • درخواست های حذف اطلاعات شخصی – Personal information removals

گوگل این امکان را به افراد می دهد تا در صورت نمایش اطلاعات شخصی شان در نتایج جستجو، برای حذف آنها درخواست دهند. به بیان دیگر شما قادر هستید عکس های خانوادگی، شماره تماس، آدرس و سایر داده های خصوص که سایر سایت ها در نتایج نمایش می دهند را به گوگل گزارش دهید تا در صورت اثبات، صفحات فوق از نتایج حذف شوند.

حال زمانی که تعداد زیادی درخواست حذف اطلاعات شخصی و انواع روش های سواستفاده از اطلاعات شخصی دیگران بر علیه یک وب سایت وجود داشته باشد، نمایش سایر صفحات آن وب سایت نیز در نتایج کاهش خواهند یافت.

گوگل همچنین الگوی سورفتار یک سایت را در سایر سایت ها بررسی می کند تا در صورت اثبات شرایط این سیستم، نمایش صفحات آنها را نیز کاهش دهد. در واقع گوگل الگوهای رفتاری سواستفاده گرایانه را می آموزد و در تمام سایت ها پردازش می کند. این سیستم روش های مشابهی را برای سایت هایی اعمال می کند که حجم بالایی از درخواست های حذف محتوای افشاگری دریافت می کنند.

 

محتوای افشاگری – Doxxing Content چیست؟

محتوای افشاگری – Doxing Content یا Doxxing، به عمل افشای اطلاعات هویتی ( آدرس خانه، محل کار، تلفن، اطلاعات مالی و سایر اطلاعات شخصی ) در مورد یک شخصی واقعی با در اختیار عموم قرار گرفتن آنها گفته می شود. داکسینگ – Doxing یعنی انتشار اطلاعات شخصی افراد در اینترنت بدون رضایت آنها و با هدف افشای هویت واقعی آنها است.

سیستم Legal Removals، صفحات مربوط به آن دسته از وب سایت‌ هایی را که حجم بالایی از درخواست حذف محتوای Doxxing دریافت می‌کنند را از نتایج خارج می کند.

این سیستم بصورت خودکار می تواند تصاویر شخصیِ افرادی که با جستجو نام آنها بدون مجوز نمایش داده می شوند از نتایج جستجو حذف و از رتبه بندی شان جلوگری کند. به بیان دیگر وقتی با جستجوی نام یک شخص تصاویری به نتایج بیاید که بدون توافق آن فرد در یک سایت استفاده شده، گوگل بصورت خودکار آن را شناسایی و یا در صورت درخواست حذف اطلاعات شخصی، بر روی صفحات آن سایت تثایر منفی می گذارد.

گاهی ممکن است شما عکس شخصی یک نفر مخصوصا افراد مشهور را در سایت تان استفاده کنید که بصورت عمومی منتشر نشده و فرد مذکور راضی به انتشار آن نیست، در اینصورت تمام صفحات سایت شما در نتایج جستجو کاهش رتبه خواهند داشت.

 

سیستم تجربه صفحه – Page experience system

کاربران همواره سایت هایی را ترجیح می دهند که در آن تجربه بسیار خوبی داشته باشند. سیستم رتبه بندی تجربه صفحه برای اطمینان از این موضوع معیارهایی از جمله سرعت بارگذاری صفحات، سازگاری با موبایل، عدم وجود عناصر همپوشانی محتوا و مشکلات امنیت و غیره را ارزیابی می کند.

عمداتا سایت هایی هستند که در شرایط نسباتا مساوی تجربه صفحه مشابهی دارند، در اینصورت محتوایی که تجربه بهتری دارد از اولویت بالاتری برخوردار است.

 

سیستم پسیج رنکینگ – passage ranking

سیستم رتبه بندی پسیج رنکینگ نام یک سیستم هوش مصنوعی است که گوگل از آن برای شناسایی بخش های مختلف محتوای یک صفحه و درک ارتباط آن با جستجو استفاده می کند.

سیستم پسیج رنکینگ می تواند سوزن را در انبار کاه پیدا کند. گوگل می گوید پیدا کردن پاسخ برای جستجوهای بسیار خاص جزو سخت ترین کارها است. گاهی اوقات پاسخ به یک سوال می تواند جمله ای باشد که در عمق صفحات نهفته است. اینجاست که پسیج رنکینگ می تواند ارتباط بین متن های بخصوص و سوالات خاص را با درک عبارات و مرتبط بودن آنها بفهمد.

سیستم پسیج رنکینگ بر روی 7 درصد نتایج جستجو فعالیت کرده و شامل تمام زبان ها نیز است.

 

سیستم پروداکت رویو – Product reviews system

هدف سیستم رتبه بندی پروداکت رویو، ارایه امتیاز بهتر به محتوای ( بررسی محصول ) با کیفیت بالا است که در آن تجزیه و تحلیل های شفاف، داده های تحقیقاتی منحصر بفرد و عناصر بصری یونیک وجود داشته باشد. پروداکت رویو توسط یک متخصص، کارشناس موضوعی و یا یک فرد علاقه مند که اطلاعات بسیار خوبی دارد نوشته می شود.

 

سیستم هوش مصنوعی رنک برین – RankBrain AI system

سیستم رتبه بندی رنک برین، یکی از سیستم های اصلی و بسیار مهم در جستجوی گوگل است. RankBrain یک هوش مصنوعی پیشرفته مبتنی بر یادگیری ماشین است که به گوگل کمک می کند تا ارتباط میان مفهوم کلمات جستجو شده با انواع مطالب مرتبط را درک کند.

بدین ترتیب محتوایی به نتایج راه پیدا می کند که ممکن است حاوی تمام کلمات موجود در سرچ کوئری نباشد و سرچ انجین منظور عبارات و ارتباط میان آنها با یک محتوای بسیار خوب و مرتبط را درک کرده باشد.

 

سیستم های اطلاعات معتبر – Reliable information systems

سیستم رتبه بندی داده های معتبر شامل مجموعه ای از سیستم ها است که به روش های مختلف تلاش می کنند تا مطمئن ترین و قابل اعتماد ترین اطلاعات در نتایج جستجو نمایش داده شود. به عنوان مثال سیستم های رتبه بندی اطلاعات معتبر کمک می کنند تا صفحات دارای محتوای معتبر رتبه بهتری داشته و صفحات دارای محتوای بی کیفیت کاهش پیدا کند، از جمله خبرهایی که توسط نویسنده دارای تبحر نوشته شده باشد.

در شرایطی که اطلاعات موثق و قابل اطمینان در نتایج وجود نداشته باشد، گوگل بصورت خودکار توصیه هایی را به مخاطبین ارایه می کند تا از اخبار و محتوایی که قابل اعتماد نیستند و نیاز به تایید توسط منابع معتبر دارند، آگاه شوند.

گاهی پیش می آید که یک خبر و رویداد بسرعت در حال ترند شدن است و افراد یا برخی سایت ها درباه اش صحبت می کنند که در ابتدا اعتمادی به صحت و واقعیت نیست. در اینجا اگر سیستم های گوگل اعتمادی به کیفیت محتوا و صحت خبر نداشته باشند، نکاتی را در خصوص جستجو به روش هایی که می تواند به نتایج مفیدی منجر شود ارایه می دهد.

این رویکرد ارتباط بالایی با سواد رسانه ای دارد و گوگل اخبار غیرقابل اعتماد را برچسب گذاری کرده و جلوی نشر داده های غیرقابل اعتماد را میگیرد.

 

سیستم های شناسایی اسپم و هرزنامه – Spam detection systems

هیچکس نمی خواهد صندوق ایمیل اش پر از نامه های اسپم باشد. به همین دلیل است که فیلتری به نام هرزنامه وجود دارد که این پیام ها را جدا و فقط نامه های مربوط به شما در inbox باقی می ماند.

نتایج جستجوی گوگل نیز با چالش های مشابهی روبرو است زیرا دنیای وب مملو از حجم وسیع محتوای اسپم می باشد که در صورت عدم مقابله با آنها، جستجوگران را از مشاهده صفحات مفید و مرتبط باز می دارد. این موتور جستجو، طیف وسیعی از سیستم های تشخیص هرزنامه، از جمله SpamBrain را برای مقابله با هرنوع فعالیتی که خط مشی های هرزنامه را نقض می‌کند بکار می گیرد که دائما در حال بروز شدن و تکامل هستند.

 

سیستم ها و الگوریتم های منقضی گوگل – Retired systems

سیستم های رتبه بندی و جستجوی گوگل در گذر زمان تکامل یافته و سیستم های متعددی نیز ظهور کرده اند. بخش زیادی از این سیستم ها بمرور زمان جای خود را به سیستم های جدید داده و یا با سیستم اصلی گوگل “هسته مرکزی” ادغام شده اند.

در ادامه لیستی از سیستم های رتبه بندی منقضی را بررسی خواهیم کرد که دیگر بطور مستقل وجود ندارند.

 

سیستم رتبه بندی مرغ مگس خوار – Hummingbird ranking systems

مرغ مگس خوار یک پیشرفت بزرگ در سیستم های کلی رتبه بندی سرچ گوگل بود که در آگوست 2013 بخدمت گرفته شد. اما سیستم های رتبه بندی از آن زمان تا کنون به تکامل خود ادامه داده اند و این الگوریتم منقضی شده است.

الگوریتم مرغ مگس خوار همان پرنده ای بود که بر روی صفحت دارای کلمات کلیدی زیاد خط پایان را کشید. اینجا بود که گوگل تلاش می کرد تا با درک منظور کاربر و مفهوم جستجوی او نتایجی را نمایش دهد که به دنبال اش است. سیستم مرغ مگس خوار را جزو فناوری های پیشرو در سئوی مفهومی و روابط معنایی میان صفحات وب و سرچ کوئری ها بود که در استراکچر دیتا – اسکیما نیز بکار گرفته شد.

 

سیستم رتبه بندی موبایل فرندلی – Mobile-friendly ranking system

سیستم رتبه بندی سازگار با موبایل به انواع صفحات وب اشاره دارد که در دستگاه های تلفن همراه بهتر نمایش داده می‌شود. صفحه وب سازگار با موبایل برای کاربرانی که آن را با دستگاه های مختلف جستجو می‌کنند مفید و کاربردی تر است.

شاخص های موبایل فرندلی اکنون در سیستم تجربه صفحه – Page experience گنجانده شده است. نمایش سایت در موبایل یک عامل بسیار مهم برای گوگل و کاربران است که در کنسول جستجو به عنوان گزارش Mobile Usability قابل ارزیابی می باشد.

 

سیستم سرعت صفحه – Page speed system

این سیستم که در سال 2018 به عنوان Speed Update معرفی شد، صفحات وب را که برای کاربران تلفن همراه سریع تر بارگذاری میشد، در نتایج جستجوی موبایل بهتر رتبه بندی می کرد. شاخص های سرعت صفحه در Page experience با معیارهای فراوان قابل استفاده است.

 

سیستم پاندا – Panda system

پاندا طراحی شده بود تا اطمینان حاصل کند محتوای با کیفیت در نتایج جستجو نمایش داده می شود. این سیستم در سال 2011 معرفی و در سال 2015 طی یک بروزرسانی با نام کواتی – Coati به بخشی از سیستم های اصلی رتبه بندی گوگل پیوست و دیگر بطور مستقل به این نام وجود ندارد. برنده ها و بازنده ها، سایت هایی که تنزل رتبه دارند، واقعا مستحق آن هستند. هرچند دیگر نام پاندا بطور مستقل وجود ندارد با اینحال فاکتورهایی که در جهت مقابله با محتوای بی ارزش و ضعیف از این الگوریتم سراغ دارید همچنان در هسته اصلی گوگل پردازش می شود.

 

سیستم پنگوئن – Penguin system

پنگوئن نام سیستمی بود که سال 2012 برای مبارزه با لینک سازی اسپم و هرزنامه طراحی شد. پنگوئن در سال 2016 به سیستم رتبه بندی اصلی ( هسته اصلی ) پیوست و دیگر بطور مستقل به این نام وجود ندارد. الگوریتم پنگوئن در آن زمان برای مبارزه با لینک سازی غیرطبیعی و اسپم متولد شد تا گوگل را در تشخیص کیفیت و صحت لینک ها یاری رساند. اکنون این هسته اصلی گوگل است که می تواند در سطح بالاتری به این چالش ها رسیدگی کند.

 

سیستم امنیت سایت – Secure sites system

سیستم امنیت سایت در سال 2014 معرفی شد تا سایت های ایمن‌ و صفحات Https رتبه بندی بهتری داشته باشند. Secure sites system زمانی که استفاده از Https هنوز امری غیر معمول بود، وب مسترها را تشویق کرد تا بتوانند عملکرد بهتری در نتایج داشته باشند. شاخص های ایمنی سایت اکنون بخشی از سیستم تجربه صفحه – Page experience شده است.

 

سیستم های رتبه بندی و نتایج جستجوی گوگل

برای نمایش مفید ترین اطلاعات، الگوریتم های جستجو به عوامل و سیگنال های زیادی نگاه می کنند. این در حالی است که وزن هر عامل، بسته به ماهیت درخواست ها نیز متفاوت است. سیگنال ها به سیستم های یادگیری ماشین کمک می کنند تا ارتباط میان کوئری ها با صفحات محتوا را بخوبی متوجه شوند. نتایج جستجو برای هر شخصی بسته به معیارهایی متفاوت است. برای کسی که یک کلمه کلیدی را در یک منطقه جستجو می کند، نتایج جستجو متفاوت تر است از جستجوی همان کلمه کلیدی در منطقه ای دیگر. این موضوع به هنگام استفاده از ویژگی جستجوهای محلی پررنگ تر است و سلایق یا علاقه مندی های افراد را نیز تحت الشعاع قرار می دهد.

جستجوی گوگل هزاران بار در سال بروز می شود تا تجربه و کیفیت نتایج را بهبود بخشد. هر روز میلیاردها جستجو از کشورهای سراسر جهان به 150 زبان انجام می شود. سیستم های رتبه بندی بصورت خودکار، مرتبط‌ترین و قابل‌ اعتمادترین اطلاعات را از صدها میلیارد صفحه در ایندکس شناسایی و کمک می کند مردم به آنچه می خواهند برسند.

ارایه نتایج جستجو در این مقیاس و با این سطح از پیچیدگی، به سیستم های مختلف زیادی نیاز دارد که همواره بهینه می شوند. به لطف این پیشرفت‌ ها، فرآیندهای ارزیابی گوگل نشان می‌دهد که طی پنج سال گذشته، تعداد نتایج نامرتبط تا بیش از 40 درصد کاهش داشته است.

گوگل باید به تمام سایت ها در سرتاسر دنیا کمک کند تا بتوانند کشف و رتبه بندی شوند. این موتور جستجو بیش از 100ها میلیون بازدیدکننده را به طیف گسترده ای از صفحات وب می فرستد و با روی کار آمدن سایت های جدید و تغییرات وب، بروزرسانی های مستمری را برای پشتیبانی از طیف گسترده‌ ناشران، کسب کارها و غیره انجام می دهد.

 

چگونه بروزرسانی های سیستمی جستجو را بهتر می کنند؟

برای درک بهتر نحوه عملکرد بروزرسانی ها و آپدیت های گوگل، به سیستم رتبه بندی پروداکت رویو – Product Review اشاره می کنیم که به مردم کمک می کند بتوانند برای بررسی محصولات مورد نظرشان، به مطالب و مقاله های ارزشمند دست پیدا کنند.

گوگل به کمک این سیستم می تواند تشخیص دهد که آیا محتوای نوشته شده صرفا اشتراک گذاری اطلاعات پایه است یا برای آن تحقیقات تخصصی عمیق صورت گرفته. بدین ترتیب به کاربران کمک می شود تا محتوای با کیفیت توسط نویسندگان با تجربه و علاقه مند را بیابند.

 

بروزرسانی های سیستم اصلی گوگل

رتبه بندی نتایج جستجو به پیشرفت های زیادی دست پیدا کرده که حاصل بهینه سازی های دوره ای است. چیزی که از آن به عنوان بروزرسانی های اصلی گوگل گفته می شود و می توانند تغییرات قابل توجهی ایجاد کنند. معمولا افرادی کع بر روی سایت ها مشغول بهینه سازی هستند زودتر و بیشتر از سایر افراد متوجه این آپدیت ها می شوند، اما از طرف دیگر هم گوگل به هنگام بروزرسانی ها اطلاع رسانی می کند. اما نکته جالب توجه این است که این بروزرسانی ها اصلا بخاطر کاری نیست که شما در سایت تان انجام داده اید، بلکه سیستم های رتبه بندی برای ارزیابی بهتر محتوا و پاسخگویی بهتر به انتظارات کاربران بهبود یافته است.

 

گوگل می گوید: باید به مدیران سایت ها یادآوری کنیم که در یک به روز رسانی، هیچ چیز مربوط به یک سایت خاص نیست، بلکه بیشتر در مورد بهبود نتایج جستجو است.

 

بسیاری بر این باور هستند که وقتی بروزرسانی و یا آپدیت هسته اصلی منتشر می شود، افت رتبه و کاهش جایگاه مربوط به سایت شان است، اما این را باید بدانید که اصلا اینطور نیست و گوگل وب سایت و صفحات شما را بطور مستقیم در بروزرسانی تحت تاثیر قرار نداده است.

به گفته گوگل هیچ مشکلی در مورد صفحاتی که ممکن است طی بروز رسانی اصلی رتبه بندی کمتری داشته باشند وجود ندارد، آنها دستورالعمل ها را نقض نکرده اند و تحت جریمه الگوریتمی نیز قرار نگرفته اند. به بیان دیگر هیچ چیزی در یک بروز رسانی هسته اصلی وجود ندارد که صفحات یا سایت های خاصی را هدف قرار دهد.

 

تغییراتی که طی آپدیت های اصلی رخ می دهد، مربوط به بهبود نحوه ارزیابی محتوا توسط سیستم ها است. بدین ترتیب ممکن است برخی صفحات که قبلا رتبه کمتری داشته اند، بتوانند عملکرد بهتری داشته باشند.

 

برای اینکه بتوانید تاثیر آپدیت های هسته را بهتر متوجه شوید، گوگل یک مثال خیلی خوب می زند، آنچه در ادامه می آید، سایت ها را بجای فیلم ها تشبیه می کند و لیست فیلم ها را به عنوان نتایج جستجو.

تصور کنید در سال 2015 فهرستی از 100 فیلم برتر سینما تهیه کرده‌اید. طبیعاتا چند سال بعد و در سال 2019 باید فهرست را بروز کنید. بدین ترتیب برخی از فیلم های جدید که بتازگی اکران شده جایگزین خواهند شد و برخی فیلم ها نیز مورد ارزیابی قرار می گیرند.

فهرست فیلم های شما تغییر خواهد کرد و عناوینی که قبلا بالای فهرست بوده اند، حال جای خود را به موضوعات قوی تر و بهتر می دهند، حتی با اینکه فیلمم های بدی هم نیستند.

گوگل از بروزرسانی های اصلی استفاده می کند تا ارتباط میان نتایج جستجو با خواسته کاربران را افزایش دهد. بعضی سایت ها می توانند اهداف جستجو را بخوبی پوشش دهند و بعضی سایت ها هم نه، در نهایت وقتی آپدیت هسته به هر اسمی منتشر شود، سایت هایی هستند که افزایش رتبه را تجربه می کنند و سایت های دیگر نیز با افت در نتایج مواجه می شوند.

با نگاهی به لیست آپدیت های گوگل، همه چیز در دراز مدت برای بهبود سیستم های رتبه بندی است، زیرا سرچ انجین تلاش می کند به این شکل، جستجو را بهبود دهد و در نهایت ترافیک بیشتری را به وب سایت ها بفرستد.

جستجوگران از سرچ انجین استفاده می کنند و این چرخه باید ادامه داشته باشد تا وب سایت ها قادر باشند از این ترافیک برای تبدیل به مشتری یا مخاطب بهره ببرند.

وقتی بروزرسانی اصلی بر روی نتایج جستجو پیاده می شود، هیچ کار خاصی وجود ندارد که سایت ها لازم باشد انجام دهند، با اینحال گوگل یکسری راهنمایی ها و توصیه هایی را ارایه کرده که ممکن است به موفقیت سایت ها در رتبه بندی بهتر کمک کند.

پیروی از دستورالعمل ها به معنی این نیست که سایت ها می توانند رتبه بهتری بدست آورند و هیچ تضمینی هم برای نمایش در نتایج وجود ندارد. در واقع اینکه شما از تمام دستورالعمل های تمام موتورهای جستجو پیروی کنید اصلا به معنی رتبه بندی یا ایندکس نیست.

وقتی یک کاربر درخواستی را جستجو می کند، هزاران صفحه یا محتوا وجود دارد که می تواند بنوعی مرتبط با آنها باشد. گوگل می گوید این غیر ممکن است که ما بخواهیم تمام این صفحات را در ابتدای نتایج نمایش دهیم زیرا برای جستجوگرانی که دقیقا برای خواسته ای به نتایج می آیند و انتظار دارند مفیدترین صفحات را ببینند، مثمر ثمر نخواهد بود.

پس با توجه به دستورالعمل های مربوط به بروزرسانی ها، مدیران سایت ها می توانند به گوگل کمک کنند تا این سرچ انجین بهتر بتواند برای نمایش مرتبط ترین و مفیدترین محتوا را برای نمایش دارند.

گوگل می گوید: کنسول جستجو به عنوان یک ابزار رایگان در اختیار شماست. وقتی از دستورالعمل های و نکات بهینه سازی ما پیروی می کنید، قادر خواهید بود نتیجه را در کنسول بخوبی رصد کنید.

هدف از بروزرسانی ها اطمینان از نمایش مرتبط ترین و مفید ترین صفحات به کاربران جستجوگر است که باعث می شود آنها بتوانند به کسب و کارها و سایت هایی که بهترین محتوا را دارند برسند.آپدیت های گوگل بصورت دوره ای و بر اساس برنامه ریزی های مدون، بر روی نتایج اجرا می شوند.

گوگل همواره تغییرات قابل توجه و گسترده ای را در الگوریتم ها و سیستم های مربوط به جستجوی خود ایجاد می کند که به آنها “بروزرسانی اصلی – core updates” گفته می شود. آپدیت ها بگونه ای طراحی شده اند تا اطمینان حاصل شود که گوگل، ماموریت خود را در قبال نمایش نتایج مفید و قابل اعتماد برای جستجوگران انجام می دهد.

عمداتا صفحات وب و سایت ها پس از یک بروزرسانی اصلی دستخوش تغییراتی در رتبه بندی و نتایج می شوند، اما واقعیت این است که هیچ چیزی برای اصلاح وجود ندارد.

گوگل می گوید: ما درک می کنیم که ممکن است پس از بروز رسانی های اصلی، سایت شما عملکرد خوبی نداشته باشد و احساس کنید که باید حتما کاری برای بازگشت به رتبه های قبلی انجام دهید. در این شرایط پیشنهاد می کنیم بر روی ارایه بهترین محتوایی که می توانید ارایه کنید تمرکز داشته باشید.

بروزرسانی های الگوریتمی و آپدیت های اصلی هسته به ارتقای سطح نتایج جستجو می پردازند و در این شرایط وقتی سایت هایی هستند که پیشرفت می کنند دلیل آن وجود محتوای منحصر بفرد و بسیار مفید برای مخاطبین است.

گوگل می گوید: هنگام بروزرسانی با افت رتبه بندی مواجه می شوید، به صفحاتی دقت کنید که بیشترین تاثیر را تجربه کرده اند و نوع جستجوهای شان را نیز بررسی کنید. وقتی سایت را ارزیابی می کنید، صفحاتی را بیابید که عملکرد بهتری داشته اند و محتوایی به صفحات از دست رفته اضافه کنید که اطلاعات دسته اول را می توان در آنها یافت.

 

بازگشت به نتایج پس از بروزرسانی اصلی

بروزرسانی های اصلی بطور عمده هر چندماه یک بار روی می دهند. در این شرایط صفحاتی که از نتایج جستجو یا دیسکاوری تحت تاثیر قرار گرفته اند ممکن است تا بروزرسانی اصلی بعدی هم به نتایج قبلی باز نگردند. با ن موضوع حتی با فرض اینکه یک وبسایت تمام روش های بهبود را انجام داده و برای تولید محتوای بسیار ارزشمند نیز تلاش کرده باشد نیز صادق است.

گوگل تمام بروزرسانی هایی که انجام می دهد را اعلام نمی کند زیرا بعضا قابل توجه نیستند اما این به معنی عدم تاثیر گذاری نیست و ممکن است تاثیر مثبت یا منفی دیگری را نیز بین آپدیت ها تجربه کنید.

گوگل می گوید: بهینه سازی هایی که بر روی وب سایت ها انجام می شود، به معنی بازگشت قطعی به نتایج جستجو نیست، در واقع هیچ سایتی رتبه بندی ثابت یا مشخصی در ندارد و همه چیز به شایستگی محتوای صفحات بستگی دارد.

 

محتوای مفید با داده های قابل اعتماد که برای کاربر نوشته شده

سیستم های رتبه بندی گوگل بگونه ای طراحی شده اند که اطلاعات مفید و قابل اعتماد نوشته شده برای کاربر را شناسایی می کنند، نه محتوایی که برای کسب رتبه بهتر در نتایج جستجو تولید شده است.

 

راهنمای خودارزیابی صفحات و محتوای سایت – Self-assess Content

به عنوان مدیر وب سایت این سوال همیشه مطرح است که آیا محتوای صفحات برای کاربران مفید واقع می شود یا خیر. برای پاسخ به چنین سوالاتی باید بتوانید ارزیابی های داخلی داشته باشید. فراتر از اینها لازم است از افراد مورد اعتمادتان تقاضا کنید بدون وابستگی به شما و برندتان، بررسی صادقانه ای بر روی وب سایت داشته باشند. شما باید صفحات دارای ترافیک را نیز همیشه بررسی کنید تا بتوانید تفاوت شان با سایر صفحات ضعیف مشخص شود.

 

سوالات پیش رو به شما در اجرای یک ارزیابی مناسب کمک می کند:

ارزیابی های محتوایی و کیفی

  1. آیا محتوای صفحه شما، حاوی اطلاعات، گزارش، تحقیق یا تحلیل های حقیقی است و اصالت آنها را تایید می کنید؟
  2. آیا محتوای صفحه حاوی توضیحات جامع، کامل یا اساسی درباره موضوع آن است؟
  3. آیا محتوای صفحه، تحلیل روشنگرانه یا اطلاعات جالب توجهی را ارایه می دهد که فراتر از بدیهیات است؟
  4. اگر برای محتوای صفحه از منابع دیگر استفاده می کنید، آیا صرفا در حال کپی کاری یا بازنویسی ساده هستید یا در عوض صفحه فوق، محتوایی ارزشمند و قابل توجه را به مخاطب ارایه می کند؟
  5. آیا عنوان یا تایتل صفحه، بطور خلاصه و مفید محتوای صفحه را بخوبی توصیف می کند؟
  6. آیا عنوان یا تایتل صفحه، از اغراق و غیرطبیعی جلوه دادن محتوا پرهیز می کند؟
  7. آیا صفحه ای که درباره اش صحبت کنید، آنقدر خوب هست که دیگران آن را به هم توصیه و یا برای مطالعه ذخیره کنند؟
  8. آیا محتوایی که نوشته اید در سطحی هست که انتظار داشته باشید در یک مجله، کتاب یا رفرنس معتبر منتشر شود؟
  9. در مقایسه با سایر صفحات رتبه بندی شده نتایج جستجو، آیا صفحه شما ارزش قابل توجه بالاتری را به کاربران ارایه می کند؟
  10. در مقایسه با سایر صفحات وب و رقبایی که در نتایج هستند، چرا باید صفحه یا صفحات شما در نتایج نمایش داده شوند، آنهم در حالیکه سایرین همان محتوا را به جستجوگر می دهند؟

 

ارزیابی های تخصصی

  1. آیا محتوای صفحه حاوی اطلاعاتی است که مخاطبین بتوانند به آن اعتماد کنند؟ مانند وجود منابع، شواهد مربوط به وجود تخصص، پیشینه نویسنده یا اطلاعاتی در خصوص سایت منتشر کننده داده ها مانند لینک به صفحه درباره ما و صفحه نویسنده.
  2. اگر شخصی در مورد سایت شما تحقیق کند، آیا می تواند تصور کند که با یک سایت قابل اعتماد سروکار دارد؟ آیا سایت شما را به عنوان یک رفرنس یا منبع قابل اعتماد خواهد شناخت؟
  3. آیا این محتوا توسط یک فرد متخصص نوشته شده یا شخصی که بخوبی به آن موضوع علاقه و تسلط دارد؟
  4. آیا اشتباهات داخل محتوا طوری هست که براحتی توسط انسان قابل تشخیص باشد؟ ( پرهیز از محتوای ماشینی )

اصطلاح mass-produced content به محتوایی گفته می شود که به دفعات در سایت های مختلف و توسط نویسندگان متعدد منتشر شده است.

 

ارزیابی نگارشی و ساختاری محتوا

  1. آیا محتوا را از نظر املا و سبک آن بررسی کرده اید؟
  2. آیا برای تولید محتوا وقت گذاشته اید یا صرفا خواسته اید چیزی را عجولانه بنویسید؟
  3. آیا محتوای صفحه توسط عده زیادی از نویسندگان در سایت های مختلف تولید شده است به نوعی که باعث شده به سایر صفحات توجه کافی نشود؟
  4. آیا محتوای صفحه دارای تبلیغاتی است که مزاحم مطالعه یا باعث حواس پرتی مخاطب می شود؟
  5. آیا محتوا بخوبی در تلفن همراه نمایش داده می شود؟

 

تمرکز بر روی محتوای کاربر پسند – Focus on people-first content

محتوای People-first content به محتوایی گفته می شود که برای کاربر نوشته شده نه برای موتور جستجو. سایت های زیادی هستند که در تولید محتوا تلاش می کنند تا به هرشکلی رتبه بیشتری را در موتور های جستجو بدست آورند. اما فهمیدن اینکه آیا محتوای صفحات شما واقعا برای کاربر نوشته شده یا سرچ انجین، با پاسخ مثبت به سوالات زیر قابل تشخیص است:

  1. آیا مخاطبین کسب و کار و یا کاربران وب سایت شما در صورتیکه به صفحات محتوا مراجعه کنند، آنچه را که مطالعه می کنند را مفید و مثمر ثمر خواهند یافت؟ هر تجارتی جامعه مخاطبین خودش را دارد که در صورت مراجعه مستقیم به سایت، باید صفحات محتوا را بسیار ارزشمند بیابند.
  2. آیا محتوا توسط فرد متخصص با تکیه بر تجربه شخصی و عمق دانش نوشته شده است؟ مانند تجربه استفاده از یک وسیله یا بازدید از مکانی که نویسنده درباره اش می نویسد.
  3. آیا وب سایت شما بر روی هدف بخصوصی تمرکز کرده است؟
  4. کاربری که محتوای صفحه را مطالعه می کند، آیا به اندازه کافی اطلاعات مورد نیاز اش را کسب کرده و به هدف اش از جستجو کمک شده است؟
  5. آیا مطالعه صفحات محتوای وب سایت شما تجربه رضایت بخشی برای مخاطب دارند؟

 

پرهیز از محتوای سرچ انجین – Avoid creating search engine-first content

برای موفقیت در نتایج جستجو باید بجای تولید محتوا برای سرچ انجین، بر روی کاربر تمرکز کنید. تولید محتوایی که با هدف کسب رتبه در نتایج جستجو نوشته شده باشد زنگ هشداری است که به شما می گوید در نحوه تولید محتوا ارزیابی هایی داشته باشید. در ادامه به بررسی نکاتی خواهید پرداخت که هدف آن پرهیز از تولید محتوای ماشینی است:

  1. آیا محتوا در درجه اول برای جذب ترافیک از طریق موتور جستجو تولید شده است؟
  2. آیا حجم وسیعی از انواع محتوا با موضوعات مختلف تولید می کنید به این امید که بتوانید از هرکدام که شد رتبه ای بدست آورید؟
  3. آیا در تولید محتوا از روش های خودکار با موضوعات مختلف بهره می برید؟
  4. آیا صرفا گفته های دیگران را خلاصه نویسی می کنید، فارق از هرگونه ارزش افزوده دیگر؟
  5. آیا عمداتا درباره چیزهایی می نویسید که فکر می کنید جالب توجه هستند، بدون در نظر گرفته نیاز واقعی جامعه مخاطبین؟
  6. آیا محتوای صفحه به کاربر این حس را می دهد که باید برای نتایج بهتر مجدد جستجو کند؟
  7. آیا برای نوشتن محتوا از تعداد کلمات مشخصی استفاده می کنید؟ ( تعداد کلمات محتوا هیچ تاثیری برای گوگل ندارد )
  8. آیا بدون تخصص موضوعی وارد حوزه ای شده اید که تصور می کنید با تولید محتوا می توانید برای آن ترافیک جذب کنید؟
  9. آیا محتوای صفحه درباره موضوعی است که هنوز وجود ندارد؟ به عنوان مثال ساخت صفحه ای درباره یک فیلم در حالیکه هنوز تولید آن فیلم تایید هم نشده است. ( مثال دیگر سایت هایی که موضوع صفحه ای دانلود یک فیلم است ولی آن فیلم هنوز اکران نشده است )

 

آیا سئو جزو شیوه های search engine-first بحساب می آیند؟

گوگل می گوید: سئو زمانی می تواند یک فعالیت مفید باشد که بجای موتور جستجو، برای کاربران انجام شود.

 

شاخص های E-E-A-T و دستورالعمل های ارزیابی کیفیت

سیستم های گوگل بگونه ای طراحی شده اند که از عوامل مختلفی برای رتبه بندی صفحات وب استفاده کنند. وقتی کاربری یک عبارت را جستجو می کند، محتوای مرتبط با عبارت جستجو شده شناسایی شده و مواردی که مفیدتر به نظر می رسند اولویت بندی می شوند.

عوامل مختلفی وجود دارد که تعیین کننده تخصص، اعتبار و قابل اعتماد بودن محتوا است. هرچند شاخص های E-E-A-T عامل رتبه بندی مستقل نیستند، اما صفحاتی که E-E-A-T پایینی دارند به عنوان محتوای کیفیت پایین شناخته می شوند.

سیستم های گوگل به صفحات YMYL که بطور قابل توجه بر سلامت، مسایل مالی، ایمنی افراد و رفاه جامعه تاثیر می گذارد اهمیت بیشتری می دهند. این دسته از صفحات وب باید E-A-T قوی داشته باشند تا بتوانند کیفیت بالاتری را تجربه کنند.

آگاهی از دستورالعمل های E-A-T به شما کمک کند تا عملکرد محتوای سایت را ارزیابی و بهبودهایی را در نظر بگیرید تا صفحات وب از نظر مفهومی با سیگنال های مختلفی که برای رتبه بندی محتوا استفاده می شود، هماهنگ شوند.

نکته: شاخص های E-E-A-T فقط در صفحات وب YMYL ارزیابی نمی شوند، بلکه تمام صفحات و کلیه سایت ها با هر موضوعی از نظر اعتبار، اعتماد و تخصص تحت بررسی قرار میگیرند.

در نتایج جستجو زمانی که محتوای مرتبط و مورد نیاز کاربر شناسایی می شود، مواردی که مفیدتر هستند اولویت بندی می شوند. برای این منظور، گوگل سیگنال هایی را شناسایی می کند که به نشان دهنده شاخص های E-E-A-T است صفحات است.

به عنوان مثال، یکی از عواملی به تعیین شاخص اعتبار و اعتماد کمک می کند، این است که آیا سایر وب سایت های شناخته شده به آن صفحه لینک منبع ارجاع داده اند یا خیر. بازخورد جمعاوری شده از فرآیند ارزیابی کیفیت جستجو برای اصلاح نحوه تشخیص شاخص های کیفی در سیستم های رتبه بندی مورد استفاده قرار میگیرد.

موتور جستجوی گوگل به صفحات وب که E-E-A-T قوی دارند وزن بیشتری در نظر میگیرد. این “وزن بیشتر” که بشدت بر روی رتبه بندی صفحات سایت تاثیر گذار است، با سیستم رتبه بندی helpful content که وزن بیشتر صفحات یک سایت را بر دیگر غالب می کند در ارتباط است. البته بحث در همین جا تمام نمی شود بلکه صفحات وب YMYL از حساسیت و اهمیت بیشتری هم برخوردار هستند، انواع محتوا که می تواند به طور قابل توجهی بر سلامت، مسایل مالی، ایمنی افراد یا رفاه جامعه تأثیر بگذارد.

صفحاتی که شاخص های E-E-A-T آنها ضعیف است بطور کامل Low-quality هستند و کیفیت آنها پایین ارزیابی می شود.

گوگل می گوید: عملکرد صفحات خود را به کمک شاخص های E-E-A-T ارزیابی کنید. این کار به شما کمک می کند تا شیوه های بهبودی را در نظر بگیرید که با سیگنال های مختلف رتبه بندی محتوا همسو باشد و کمک کد آنها را از نظر مفهومی با سیستم های رتبه بندی هماهنگ کنید.

شاخص های E-E-A-T بدنبال این هستند که ببینند یک وب سایت تا چه حد به افرادی که وارد آن می شوند، آنچه را که به دنبال آن هستند می‌دهد. بدین ترتیب کیفیت نتایج بر اساس تخصص، اعتبار و اعتماد مورد ارزیابی قرار میگیرد.

جستجو با گوگل در طول سال‌ها تغییرات بسیاری کرده است تا نیازها و انتظارات در حال رشد افرادی را که از آن استفاده می‌کنند برآورده سازد. نوآوری های مانند گراف دانش و بروزرسانی های سیستمی که نمایش بهترین و مرتبط ترین محتوا را تضمین می کند زیرا هدف این سرچ انجین بهبود نتایج جستجوی سودمند است.

 

گوگل تمام تغییرات ممکن را از طریق یک فرآیند ارزیابی دقیق، برای تجزیه و تحلیل معیارها و تصمیم گیری برای اجرای یک تغییر پیشنهادی را در جستجو انجام می دهد. این یعنی در صورتیکه پای یک تغییر پیشنهادی وسط باشد، این موتور جستجو تمام تغییراتی که می تواند وجود داشته باشد را به جستجو می آورد و برای این منظور ارزیابی دقیقی را نیز برای تجزیه تحلیل معیارها انجام می دهد.

سپس داده های حاصل از این آزمایش ها توسط مهندسان با تجربه، تحلیل گران جستجو و کارشناسان حقوقی و حریم خصوص نیز مورد بررسی کامل قرار میگیرند. در نهایت این افراد تعیین می کنند که آیا تغییرات پیشنهادی برای پیوستن به سیستم جستجو قابل تایید هست یا نه. تنها طی یک سال بیش از 700.000 آزمایش در نتایج جستجو انجام شد که به بیش از 4000 بهبود در آن انجامید.

گوگل آزمایش های ترافیکی زنده ای را انجام می دهد تا تعامل افراد واقعی با یک ویژگی را ارزیابی کند. این بررسی ها فقط برای عده ی کمی در دسترس است و تجربه ای که بدست می آورند با نتایج عادی مقایسه می شود و در نهایت معیارهای مختلفی بدست می آید.

برای مشخص شدن مثبت بودن تعامل کاربران با یک ویژگی، موارد زیر مورد ارزیابی قرار میگیرند:

  • فیچرهایی که افراد روی آنها کلیک می کنند
  • کوئری های جستجو شده و کوئری های رها شده
  • مدت زمانی که طول می کشد افراد روی یک نتیجه کلیک کنند

بدین ترتیب می توان اطمینان حاصل کرد تغییراتی که ایجاد می شود، باعث افزایش سودمندی نتایج جستجو است.

هوش مصنوعی و شکل گیری نتایج جستجوی بسیار با کیفیت

آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که گوگل چگونه می تواند آنچه را که به دنبال آن هستید بفهمد؟ پاسخ به این سوال ساده نیست اما چیزهای زیادی وجود دارد که می تواند به نتایج جستجوی مفیدی منجر شود. در این میان، درک زبان یکی از مهم ترین مهارت های ممکن بشمار می رود که به لطف پیشرفت های خیره کننده در هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، سیستم های جستجو توانسته اند بهتر از هر وقت دیگری زبان انسان را درک کنند.

به پشت صحنه می رویم، جایی که در آن می خواهیم ببینیم چطور جستجوها به نتایج مرتبط تبدیل می شوند. در روزهای اولی که افراد به جستجو می پرداختند، درست قبل از اینکه هوش مصنوعی پیشرفته ای وجود داشته باشید، سیستم های گوگل فقط ارتباط بین یک کلمه با یک صفحه را ملاک قرار می دادند و این تمام ماجرا بود.

به عنوان مثال اگر عبارت “pziza” را جستجو کرده باشید، از آنجاییکه چنین چیزی وجود ندارد پس هیچ نتیجه ای را هم نمی توانستید ببینید. بدین ترتیب باید غلط املایی را تصحیح می کردید و سپس پیتزای شما در نتایج بود. اما کار جایی سخت میشد که نام یک غذا با نام یک برند یا محصول یا هرچیزی مشابه بود، پس نتیجه ای که شما بدنبال اش هستید کجاست؟

اینجا بود که گوگل یادگرفت چگونه الگوها را بیابد و با کدنویسی کلاس ها به داستان الگوریتم ها برسد. بدین ترتیب به مرحله ای رسید که میان یک غلط املایی رایج و یا احتمالی قادر شد عبارات را با احتمالا بسیار شناسایی کند. امروز اینجا هستیم و به لطف فناوری یادگیری ماشین بسیار پیشرفته، سیستم های گوگل می توانند بطور شهودی تری متوجه شوند که یک کلمه آیا درست به نظر می رسد و در صورت نیاز آن را اصلاح کند.

بدین ترتیب با دستیابی به این سطح از پیشرفت‌ در هوش مصنوعی که سیستم های جستجو از آنها بهره می برند، گوگل در درک آنچه کاربران به دنبال آن هستند بهتر و بهتر می شود.

وسعت کنجکاوی جستجوگران انتها ندارد و جهان آنها دائما در حال تغییر است. 15 درصد از جستجوهایی که هر روز می بینید کاملا جدید هستند که به لطف هوش مصنوعی، نتایج مفیدی به مخاطبین نمایش داده می شود. این چیزی است که تا لبه تخیل شما گسترده شده است.

گوگل صدها الگوریتم را در طول سال ها توسعه داده تا به ارایه نتایج جستجوی مرتبط کمک کند. اما نکته جالب توجه این است که وقتی سیستم های هوش مصنوعی جدیدی توسعه داده می شود، الگوریتم های قدیمی هرگز کنار گذاشته نمی شوند. برای بهبود سیستم های جدید، باید الگوریتم های قدیمی و جدید بتوانند بخوبی با هم همگام شوند، کاری که با اجرای جستجو بر روی صدها نوع از این الگوریتم ها صورت می پذیرد.

هر الگوریتمی یک نقش مخصوص بخود دارد که در زمان های مختلف و با ترکیب های متمایز فعالیت کرده و طوری تنظیم شده اند تا بتوانند مفیدترین نتایج جستجو را تولید کنند. در این میان برخی از سیستم ها که پیشرفته تر هستند، نقش برجسته تری را نسبت به سایر الگوریتم ها بر عهده دارند.

 

 

چرا بعد از بروزرسانی گوگل، سایت افت رتبه پیدا می کند؟

هیچ مشکلی در مورد صفحاتی که ممکن است طی بروز رسانی اصلی رتبه بندی کمتری داشته باشند وجود ندارد. هیچ چیزی در یک بروز رسانی هسته اصلی وجود ندارد که صفحات یا سایت های خاصی را هدف قرار دهد بلکه کیفیت سیستم ها افزایش پیدا کرده است.

 

آیا شاخص های E-E-A-T در کیفیت و رتبه بندی صفحات تاثیر گذار است؟

بله، شاخص های E-E-A-T بدنبال این هستند که ببینند یک وب سایت تا چه حد به افرادی که وارد آن می شوند، آنچه را که به دنبال آن هستند می‌دهد. بدین ترتیب کیفیت نتایج بر اساس تخصص، اعتبار و اعتماد مورد ارزیابی قرار میگیرد.

 

منظور از محتوای people-first content چیست؟

سیستم های رتبه بندی گوگل بگونه ای طراحی شده اند که اطلاعات مفید و قابل اعتماد نوشته شده برای کاربر را شناسایی می کنند، نه محتوایی که برای کسب رتبه بهتر در نتایج جستجو تولید شده است.

 

الگوریتم helpful content چه کاری انجام می دهد؟

سیستم محتوای مفید طراحی و راه اندازی شده تا اطمینان حاصل شود، جستجوگران محتوایی مفید و معتبر را مطالعه می کنند که توسط افراد متخصص برای کاربران نوشته شده است.


نویسنده علیرضا ناجی

سایر مقالات نویسنده

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه