چگونه یک فریلنسر موفق باشیم؟ 8 مهارت لازم برای موفقیت در فریلنسری

کسب درآمد

8 دقیقه زمان مطالعه

اگر از افراد فریلنسر در مورد میزان رضایت آنها از کارشان بپرسیم، احتمالاً جواب های کاملاً متنوع و متفاوتی خواهیم شنید. اما اگر از چالش های فریلنسینگ بپرسیم، جواب های مشابهی را دریافت خواهیم کرد. از آنجایی که در مسیر فریلنسری باید مرتباً با مشتریان و شرکت های متنوع مذاکره و همکاری کنید، اگر مهارت های مشخصی را نداشته باشید، عملاً به بن بست خواهید خورد. به عبارتی دیگر در فریلنسری باید بتوانید تمامی مسئولیت های نیروهای مختلف یک شرکت را به تنهایی انجام دهید. از روابط عمومی گرفته تا مدیریت پروژه و برنامه ریزی و … . بنابراین برای تبدیل شدن به یک فریلنسر موفق، باید یادیگری و تقویت یک سری مهارت را در اولویت قرار دهید. در ادامه 8 مهارت ضروری برای موفقیت در فریلنسری را بررسی می کنیم.

پیش از هر چیز باید بدانید فریلنسر کیست و کار فریلنسری چیست.

تفاوت فریلنسینگ با دورکاری

پیش از آن که به این سؤال پاسخ دهیم که چگونه می توانیم یک فریلنسر موفق باشیم، بیایید تفاوت دو مفهوم فریلنسینگ و دورکاری را مرور کنیم. هر دوی این اصطلاح ها این روزها به دفعات به گوشمان می خورند. شاید گاهی اوقات این دو را با هم یکسان در نظر بگیرید؛ اما باید بدانید که فریلنسری در واقع زیرشاخه ای از دورکاری است. وقتی می گوییم دورکاری، ممکن است با شرکتی قرارداد داشته باشیم، ولی کارها را از راه دور انجام دهیم. اما فریلنسری به این معناست که با مجموعه مشخص و ثابتی قرارداد نداریم و به صورت پروژه ای با شرکت ها و مشتریان مختلف کار می کنیم. پس فریلنسینگ قطعاً به این معنی است که به صورت آزاد کار می کنیم. اما در دورکاری می توانیم با شرکتی قرارداد ثابت داشته باشیم یا فریلنسر باشیم.

8 مهارت حیاتی برای یک فریلنسر موفق

در دنیای فریلنسری مهارت های زیادی وجود دارد که باید هر چه بتوانید بیشتر آنها را یاد بگیرید، اما در این میان مهارت هایی هستند که اگر آنها را نداشته باشید، رفته رفته فریلنسری برایتان فرسایشی خواهد شد. بنابراین شاید از ادامه این مسیر منصرف شوید. در ادامه 8 مورد از این مهارت ها را با هم بررسی می کنیم. فراموش نکنید که باید این مهارت ها را به طور دائم تمرین کنید تا برایتان تبدیل به یک عادت شوند.

1/ مدیریت زمان

یکی از دلایل اصلی که عده ای از زندگی کارمندی منصرف می شوند و تصمیم می گیرند به سراغ فریلنسینگ بروند، این است که معتقدند در فریلنسری ساعات کاری کاملاً انعطاف پذیرند. بله قطعاً همینطور است؛ در فریلنسری زمان دست خود شماست. اما همین امر هم ممکن است باعث شود که بعد از مدت زمانی کوتاه، از فریلنسری منصرف شوید! مگر این که مهارت مدیریت زمان را به اندازه کافی داشته باشید و برنامه ریزی های زمانی خود را جدی بگیرید.

در واقع در یک کلام می توان گفت در مسیر فریلنسینگ هیچ چیزی به اندازه مدیریت زمان مهم نیست. به طوری که اگر این مهارت را ندارید، شاید بهتر باشد به فکر کار ثابت در یک مجموعه یا شرکت باشید. اگر زمان اصطلاحاً از دستتان در برود و مدیریتی بر آن نداشته باشید، مرز بین زمان کاری و زمان شخصی از بین می رود. بنابراین هم در انجام کارهای محول شده عقب می مانید و هم احتمالاً به زندگی شخصی تان لطمه وارد می شود.

بنابراین اگر واقعاً می خواهید که یک فریلنسر موفق باشید، از ابزارها و برنامه های مدیریت زمان کمک بگیرید و کارهای خود را اولولیت بندی کنید.

نکته: به عنوان یک فریلنسرموفق باید بتوانید در مورد زمان واقع بین باشید. گاهی ممکن است پروژه های پیشنهادی زیاد باشند و شما را وسوسه کنند که همه آنها را قبول کنید. اما در این مواقع باید به طور جدی از پذیریش پروژه هایی که واقعاً وقت انجام آنها را ندارید، چشم پوشی کنید و نه بگویید. در واقع این مهارت نیز در حوزه مهارت مدیریت زمان قرار می گیرد.

2/ تصمیم گیری

همه ما در تمام روزهای زندگی خود در حال تصمیم گیری های ریز و درشت هستیم. با وجود این، بسیاری از افراد به طور جدی در تصمیم گیری مشکل دارند. این اختلال به زندگی روزمره هم آسیب های فاحشی وارد می کند. اما وقتی صحبت از فریلنسری است، اهمیت این موضوع چند برابر می شود. بنابراین مهارت تصمیم گیری نیز یکی دیگر از مهارت هایی است که اگر درآن مشکل دارید، احتمالاً در فریلنسری چندان موفق نخواهید بود.

در فریلنسینگ باید تصمیم های زیادی بگیرید که هر یک از آنها می توانند در ادامه مسیر تعیین کننده باشند. اما مهم ترین تصمیم این است که چه پروژه ای را قبول و کدام را رد کنید. چرا که گاهی اوقات ممکن است چندین پروژه پیش روی خود داشته باشید که زمان انجام همه آنها را ندارید و باید بعضی از این گزینه ها را حذف کنید. در این مواقع از کارفرما وقت بگیرید و جوانب مختلف پروژه ها را ارزیابی کنید. سپس بدون ترس و نگرانی، تصمیمی که فکر می کنید منطقی تر است را نهایی کنید.

مزایا و معایب کار فریلنسری

3/ مذاکره و تعامل

همانطور که ابتدای مطلب نیز اشاره کردیم، شما به عنوان یک فریلنسر، مسئول روابط عمومی خود هم هستید. بنابراین باید مهارت های مذاکره را هم به اندازه کافی داشته باشید. احترام و خوش رویی، پایه های مذاکره درست و خوب محسوب می شوند. اما در کنار آنها، بخش بسیار مهم دیگر مذاکره ها نیز این است که مشتری را قانع کنید که فرد مناسبی برای انجام پروژه مد نظر هستید.

همچنین در مذاکرات خود همیشه باید حرفه ای رفتار کنید. برای مثال وقتی قرار است با کارفرما صحبت کنید (چه تلفنی و چه به صورت تماس تصویری) نباید در مکان های شلوغ و پرهیاهو باشید. بلکه در جایی ساکت و آرام باشید که بتوانید بدون هیچ صدای اضافی یا نویزی با طرف مقابل صحبت کنید.

این مقاله را حتما بخوانید
راهنمای سئو سایت املاک

علاوه بر این و مهم تر از همه این که در مذاکرات خود باید بتوانید درخواست یا شرایط خود را کاملاً واضح توضیح دهید. اگر احساس می کنید که حتی ابهامی کوچک و جزئی وجود دارد، حتماً آن را برطرف کنید. فراموش نکنید که همین ابهامات کوچک می توانند در آینده تبدیل به مشکلات بزرگ شوند.

4/ اعتماد به نفس

بله؛ اعتماد به نفس هم یک مهارت محسوب می شود که یکی از کلیدهای اساسی موفقیت در فریلنسری است. به این فکر کنید که اگر مشتری احساس کند که شما چندان به خودتان ایمان ندارید، چطور می تواند به شما اعتماد کند؟ در واقع وقتی خودتان کار خود را باور ندارید، او چرا باید باور داشته باشد؟

البته افزایش اعتماد به نفس کار یک شبه نیست و نیاز به تمرین دارد. اما در هر صورت احتمالاً می توانید هنگام مذاکره با کارفرمای آینده، وانمود کنید که به کار خود مطمئنید! پس در صحبت های خود هرگز کار و تخصص خود را دست کم نگیرید. به علاوه اگر مشتری پیشنهاد قیمت پایین تری را می دهد، فوری قبول نکنید. با این کار ناخودآگاه به او تلقین می کنید که گویی کار شما ارزش چندانی ندارد.

5/ برنامه ریزی

برنامه ریزی نیز به نوعی با مدیریت زمان گره خورده است. منظور از برنامه ریزی این است که علاوه بر این که پروژه های خود را اولویت بندی می کنید، به برنامه های بلند مدت خود هم فکر کنید. این که در چند سال آینده خود را کجا می بینید؟ یا مایلید تا سال آینده به ماهی چند پروژه برسید؟ و … .

در واقع برنامه ریزی فرآیندی است که باید به طور مداوم و به صورت هفتگی، ماهانه و سالیانه و حتی برای چند سال بعد نیز انجام شود. البته طبیعتاً هر چه این بازه زمانی بلندتر باشد، برنامه ریزی هم کلی تر می شود. اما همین برنامه ریزی های کلی می توانند در تصمیم گیری، مدیریت زمان و … معجزه کنند.

کار از خانه

6/ اشتیاق برای یادگیری

اگر می خواهید طی ماه ها و سال ها در جا نزنید و هر روز موفق تر از دیروز باشید، باید همواره برای یادگیری مشتاق باشید. اکثر قریب به اتفاق افراد موفق هرگز خود را در نقطه ای نمی بینند که بگویند دیگر نیازی به یادگیری ندارم. از طرفی ابزارها، مهارت ها و هر چیزی که در فریلنسینگ با آن سرو کار دارید، دائماً در حال به روزرسانی و تغییر هستند. پس هر اندازه هم که در کار خود متخصص هستید، همیشه به دنبال فرصت هایی برای یادگیری بیشتر باشید و خود را آپدیت نگه دارید.

7/ بازاریابی و جذب مشتری

لازمه بازاریابی در فریلنسینگ این است که بتوانید یک شبکه برای خود ایجاد کنید. ایجاد این شبکه تا حد زیادی به قدرت مذاکره و تعامل که بالاتر به آن پرداختیم، وابسته است. اما در کنار آن باید بتوانید خودتان و تخصصتان را به افراد بیشتری بشناسانید. بنابراین از فرصت هایی مانند ایونت ها، وبینارها و … استفاده کنید تا با افراد بیشتری در حوزه کاری خود آشنا شوید. همینطور سعی کنید در فضای مجازی نیز با سایر متخصصان حوزه خود ارتباط برقرار کنید.

البته فراموش نکنید که بهترین بازاریابی برای شما می تواند تخصصتان باشد. اگر واقعاً برای پروژه های خود وقت بگذارید و آنها را حرفه ای و تمیز انجام دهید، مشتریان بعدی نیز از طریق تبلیغات دهان به دهان به سراغتان خواهند آمد. پیشنهاد می کنیم درباره بازاریابی دهان به دهان بیشتر بدانید.

به علاوه برخورد مناسب با مشتری نیز می تواند یک بازاریابی قوی محسوب شود. چرا که با این کار ذهنیت خوبی از خود در ذهن مخاطب می سازید و احتمال این که خود او مجدداً به شما رجوع کند یا شما را به دیگران معرفی کند، بسیار بیشتر خواهد بود.

8/ صبور بودن

در هر کاری برای این که به نتیجه دلخواه خود برسید، باید صبور باشید. اما شاید در فریلنسینگ نیاز به صبر بیشتری داشته باشید. این صبر گاهی در مرحله ای ک منتظر جواب مشتری هستید، نمود پیدا می کند و گاهی در فرآیند جست و جو برای پروژه های بهتر. در هر صورت فراموش نکنید که همه فریلنسرهای موفق در ابتدای راه گاهی خسته و دلسرد شده اند. اما به جای تسلیم شدن، برای ارتقای مهارت های خود برنامه ریزی کرده اند تا به جایگاه امروز خود برسند.

مدیریت زمان در کار کردن

کلید طلایی موفقیت در فریلنسینگ

در کنار کسب مهارت هایی که در این مطلب با هم دیدیم، کلید طلایی موفقیت در فریلنسینگ این است که حضور آنلاین خود را پررنگ کنید. بسیاری از مشتریان احتمالی که قرار است با آنها همکاری کنید، به احتمال بسیار زیاد قبل از این که قرارداد را با شما نهایی کنند، درباره شما در فضای وب یا در شبکه های اجتماعی جست و جو می کنند. خود را جای مشتری بگذارید و به این فکر کنید که اگر چیزی از شما پیدا نکنند، تا چه اندازه می تواند به وجهه شما لطمه بزند؟ استراتژی شبکه های اجتماعی می تواند در این زمینه شما را کمک کند.

بنابراین تقویت حضور آنلاین خود را در اولویت قرار دهید. برای این کار بهتر است یک وب سایت یا حداقل یک صفحه اختصاصی در شبکه های اجتماعی داشته باشید. در این وب سایت یا صفحه نیز خود را معرفی کرده و راه های ارتباطی را هم مشخص کنید. مهم تر از آن این که بخشی را برای نمونه کارهای خود در نظر بگیرید و همه پروژه های انجام شده خود را در آن قرار دهید.

امیدواریم به کمک این راهنما بتوانید به یک فریلنسر موفق تبدیل شوید و به طور مستمر نیز در این مسیر پیشرفت کنید. از این که تا پایان این مطلب از ژاکت کنار ما بودید، سپاسگزاریم.

محصول پیشنهادی

افزونه چند فروشندگی دکان پرو | پلاگین Dokan Pro

345,000 تومان

73.44%
وردپرس داغ

وردپرس داغ

محصول پیشنهادی

افزونه چند منظوره پشتیبانی چتی | Chaty

345,000 تومان

60%

محصول پیشنهادی

افزونه چند زبانه سایت WPML | پلاگین WPML Multilingual CMS

445,000 تومان

84.04%
نیما رحیمی

نیما رحیمی

محصول پیشنهادی

افزونه ثبت نام و ورود با موبایل دیجیتس | پلاگین Digits

395,000 تومان

82.29%

محصول پیشنهادی

افزونه امنیت وردفنس | پلاگین Wordfence Security Pro

395,000 تومان

83.41%
وردپرس داغ

وردپرس داغ

محصول پیشنهادی

افزونه بازاریابی وردپرس | پلاگین AffiliateWP

345,000 تومان

73.33%
فروشگاه پارس

فروشگاه پارس

محصول پیشنهادی

افزونه امتیاز و پاداش ووکامرس | yith woocommerce points and rewards

395,000 تومان

73.33%
وردپرس داغ

وردپرس داغ

محصول پیشنهادی

افزونه المنتور پرو | پلاگین Elementor Pro

395,000 تومان

90.34%

محصول پیشنهادی

افزونه افزودنی های محصول ووکامرس | Product Add-ons

345,000 تومان

44%

محصول پیشنهادی

افزونه بکاپ دوپلیکیتور پرو | پلاگین Duplicator Pro

345,000 تومان

85.45%
10

نویسنده سینا عباسی

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه