Slug چیست و چگونه باید آن را بهینه کنیم؟

سئو

9 دقیقه زمان مطالعه

همه ما از اهمیت وصف ناپذیر پیوندهای سایت آگاه هستیم. می توان آدرس یک صفحه را خط مقدم محتوا، در تقابل با گوگل در میدان نتایج جستجو نام نهاد، زیرا درست در کنار عنوان و شرح متا که به جذب و ترغیب کاربر برای مطالعه و بازدید از یک مقاله یا محصول می پردازند، در دسترس و درست جلوی چشمان هر شخصی قرار دارد. اسلاگ یا نامک، یکی از عناصر مورد توجه موتورهای جستجو برای شناسایی موضوع یک صفحه می باشد که نقش بسیار مهمی را بر عهده دارد. با ما همراه باشید تا با روش های صحیح نوشتن نامک آشنا شوید.

در بحث سئو و بهینه‌سازی وبسایت، اغلب در مورد ایجاد اسلاگ (نامک) مناسب برای یک صفحه صحبت می‌شود. اما واقعیت چیست؟ آیا نامک تاثیری در رتبه وبسایت دارد؟ و یا چرا باید آن‌ را بهینه سازی استفاده کرد؟ در این مقاله ، همه چیزهایی که باید در مورد ارتباط نامک و بهینه‌سازی وبسایت بدانید را توضیح خواهیم داد …

اسلاگ چیست؟

اسلاگ یکی از اجزای تشکیل دهنده پیوند است که بصورت متنی و پس از نام دامنه قرار می گیرد. به ساختار یک url که آدرس برگه ای در سایت ورپرسی شما است، permalink ( permanent link )  می گوییم. اجزای نشانی اینترنتی در وردپرس قابل پیکربندی هستند و شما قادر هستید تا ویژگی های مختلفی را به آن اضافه و کم کنید.

وقتی نوشته ای را ایجاد و یا برگه ای می سازید، وردپرس به صورت خودکار و بر اساس تنظیماتی که در بخش settings تعریف کرده اید، یک نامک را ایجاد می کند. اگرچه نامک در ابتدا و بدون دخالت شما شکل می گیرد، توصیه می کنیم همیشه آن را با توجه به محتوا و موضوع صفحه تغییر دهید. داده های پیشفرض همواره برای موتورهای جستجو و همینطور انسان ها ممکن است مناسب نباشند.

تنظیمات عمومی ژاکت برای اسلاگ

نامک یا اسلاگ بخش اصلی آدرس پس از نام دامنه است؛ به عبارت دیگر بخشی از url است که محتوای صفحه را توضیح می‌دهد . اسلاگ‌ها در وردپرس جزئی از لینک و نشانی سایت به حساب می‌‌آیند که می‌توانید آن را در قسمت ویرایش نوشته / برگه تنظیم کنید.

Slug- نامک و بهینه‌سازی وبسایت

طبق گفته شرکت گوگل، انتخاب نامک‌ مناسب برای پست‌های وبسایت، می‌توانند تاثیر مثبتی بر روی رتبه‌ گوگل بگذارد، زیرا اسلاگ‌ها و کلمات کلیدی به گوگل برای یافتن نیاز جستجو کننده بسیار کمک می‌کنند، به همین دلیل استفاده درست از اسلاگ‌ها مهم است.

هنگامی که شما یک پست در وردپرس ایجاد می کنید، URL پست به طور خودکار بر اساس عنوان شما ایجاد می شود. بنابراین ممکن است پستی به نام WordPress Slugs Are Cool And Fun در سایت ژاکت نامکش به این صورت باشد:

https:// www.zhaket.com/blog/wordpress-slugs-are-cool-and-fun

Slug  آخرین بیت از  “WordPress-Slugs-Cool-And-Fun” URL هستند.

چگونه اسلاگ (نامک) برای صفحه ای از سایت مان بسازیم؟

نامک در وردپرس از دو قانون ثابت برای تشکیل آدرس اینترنتی پیروی می کند. هرچند این موارد به صورت خودکار انجام می شود اما دانستن شان حائز اهمیت است:

فاصله بین کلمات با خط تیره – دش جدا می شود
فقط حروف کوچک قرار خواهند گرفت

وقتی می خواهید یک نوشته را ایجاد کنید، با کلیک بر روی New در بخش پست های وردپرس، صفحه جدیدی باز می شود که نه عنوان سئو دارد و نه آدرس اینترنتی. بسته به تنظیماتی که برای پیوندهای یکتا انجام داده اید، نامک شما پس از مشخص شدن title و بخشی از متن، در قسمت پیوند صفحه شکل میگیرد.

اسلاگ می تواند بعد از تاریخ و نام نویسنده قرار گرفته یا جای متفاوتی داشته باشید. با توجه به استراتژی سئوی سایت تان، می توانید این پسوند و پیشوندها را مشخص کنید. شما می‌توانید هنگام نوشتن یا ویرایش یک پست، Slug  آن را تنظیم کنید.

محل قرارگیری نامک در وردپرس

برای تغییر نامک در وردپرس، به آدرسی که زیر عنوان صفحه قرار دارد رفته و بر روی ویرایش کلیک کنید تا بتوانید اسلاگ را تغیییر دهید. اسلاگ در دسته بندی ها و برچسب ها نیز قابل ویرایش است. همچنین از بخش تنظمیات یکتا قادر خواهید بود تا برای صفحه محصول و ویژگی های آن نیز به پیکربندی پیوند یکتا بپردازید. با مراجعه به قسمت دسته بندی و برپسب نوشته ها یا محصولات، علاوه بر نام هریک، نامک هم می تواند تغییر یابد.

اگر یک وب‌سایت خبری یا مالتی مدیا دارید که نویسندگان متعددی در آن فعالیت دارند، با استفاده از افزونه های تغییر Slug می توان پیوندهای نویسنده را به شکل دلخواه تنظیم کرد. وردپرس بصورت پیشفرض امکان تغییر نامک برای نویسنده را ندارد.

نحوه تنظیم و ویرایش اسلاگ در وردپرس

تغییر نامک وردپرس شما بسیار آسان است. با این حال این روند بسته به آنچه می خواهید تغییر دهید کمی متفاوت است. در ابتدا باید بدانید چند نوع اسلاگ در وردپرس وجود دارد؟ در اینجا چند Slug رایج هست که ممکن است بخواهید ویرایش کنید.

  1. اسلاگ نوشته
  2. اسلاگ برگه‌ها
  3. اسلاگ دسته‌بندی
  4. اسلاگ نویسنده

اسلاگ نوشته

هنگامی که یک پست جدید ایجاد می کنید یا یک پست قدیمی را ویرایش می کنید، آدرس لینک ثابت در زیر عنوان را مشاهده خواهید کرد. به طور پیش فرض وردپرس عنوان کامل پست شما را با پر کردن خط با فاصله اضافه می کند. برای بهینه سازی URL Slug و شخصی سازی نامک پست خود، کافیست روی دکمه “ویرایش” کلیک کنید.

نامک برگه ها

مشابه پست ها، هنگام ایجاد یک برگه جدید یا ویرایش یک برگه قدیمی، می توانید قسمت Slug را در زیر عنوان پیدا کنید. وردپرس به طور خودکار عنوان برگه کامل شما را به عنوان نامک پر می کند.

نامک دسته بندی

به طور پیش فرض دسته ها از “نام” شما به عنوان نامک استفاده می کنند، یا می توانید یک اسلاگ سفارشی را وارد کنید. معمولاً نام دسته بندی شما برای شروع کوتاه و خاص خواهد بود و نیازی به تغییر آنها نخواهید داشت.

اسلاگ نویسنده

وردپرس به طور پیش فرض از نام کاربری نویسنده به عنوان نامک استفاده خواهد کرد. این یک ویژگی اصلی است که در وردپرس تعبیه شده است. مثل:

در حال حاضر روشی داخلی برای ویرایش یا سفارشی کردن یک نویسنده غیر از ایجاد کاربر جدید با نام کاربری جدید وجود ندارد. بنابراین اگر می خواهید در نامک نویسنده تغییراتی ایجاد کنید، باید از یک افزونه وردپرس استفاده کنید. یک گزینه پلاگین Edit Author Slug رایگان است که به شما امکان می دهد هم ساختار پیوند ثابت و هم اسلاگ (نام کاربری) را برای صفحات نویسنده تغییر دهید.

نحوه بهینه سازی URL Slug ها یا سئو نامک ها

اکنون که فهمیدید یک اسلاگ چیست و چگونه می توانید آن را تغییر دهید، بیایید به سراغ بهینه سازی URL Slug ها برویم. در اینجا چند نکته سریع و آسان سئو نامک وردپرس آورده شده است که می توانید برای تمیز و بهینه نگه داشتن آنها در وردپرس خود استفاده کنید.

  1. از کلمات کلیدی در اسلاگ ها استفاده کنید.

کلمات کلیدی بخش بزرگی از سئو هستند. بنابراین باید منطقی باشد که اگر می خواهید اسلاگ های خود را بهینه کنید باید از کلمات کلیدی استفاده کنید.

  1. نامک ها را کوتاه و مرتبط نگه دارید.

ناک خود را ساده و دقیق نگه دارید. شما می خواهید که آدرس ایمیل شما برای خوانندگان در صورتی که بخواهند به آن پیوند دهند به راحتی به خاطر سپرده شود و همچنین ربات های موتور جستجو هنگام خزیدن سایت شما به راحتی آن را پیدا کنند. برای بهینه سازی URL Slug  باید نامک شما به عنوان پست شما و کلمات کلیدی مورد نظر شما مرتبط باشد و هیچ یک از آن ها نباید طولانی باشد.

  1. حذف کلمات غیرضروری

با رعایت این نکته، به راحتی می توانید با حذف کلمات غیر ضروری، اسلاگ ها را کوتاه کنید. فقط کلماتی را که برای جلب نظر خود لازم دارید، حفظ کنید. این به معنای خلاص شدن از شر کلماتی مانند: اگر، و، یا، اما، مانند، با، و غیره است.

این مقاله را حتما بخوانید
آیا وبسایت وردپرسی شما امن است؟

به عنوان مثال، می توانید عنوان پست خود را از “SEO Optimization for WordPress Slugs” کوتاه کنید و از نامک “wordpress-slugs-seo” برای بهینه سازی URL Slug استفاده کنیم. ما ” Optimization” را حذف کردیم، زیرا احساس نمی کردیم ضروری است و ” for” زیرا کلمه پر کننده ای است.

  1. از تعویض Slug در آینده خودداری کنید.

هنگامی که یک نوشته، برگه، دسته یا هر چیز دیگری را منتشر کردید، بهتر است فقط آن را رها کنید. اگر آدرس قدیمی خود را به درستی به آدرس اینترنتی جدید خود هدایت نکنید، ایجاد تغییر در نامک ها در آینده می تواند منجر به خطاهای 404 شود.

امیدوارم که راهنمای ما به شما کمک کرده باشد بهتر درک کنید که یک اسلاگ در وردپرس چیست، چگونه تنظیم و ویرایش نامک را در وردپرس برای محتوای خود انجام دهید، و اینکه چگونه به طور واقعی سئو نامک های وردپرس را بهینه سازی کنید. با استفاده از این نکات باید بتوانید بهینه سازی URL Slug را برای آدرس های اینترنتی خود انجام دهید.

  1. از کلمات کلیدی استفاده کنید.
  2. اسلاگ ها را کوتاه نگه دارید.
  3. کلمات غیرضروری را حذف کنید.
  4. از تعویض اسلاگ ها خودداری کنید.

اسلاگ ژاکت

چند نکته برای نوشتن یک نامک خوب و بهینه سازی پیوند یکتا

کلمات کلیدی را مد نظر قرار دهید

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان سئو، با استفاده از کلیدواژه ها در نامک، می توان یک url بسیار خوب را برای رتبه بندی در نتایج شکل داد. کلمات کلیدی اصلی مانند آنچه که در عنوان صفحه می نویسید، در تشکیل یک پیوند سئو شده، نقش حیاتی دارند. آدرس اینترنتی بخشی از اسنیپت صفحه سایت در Serp بوده و بسیار مورد توجه است. هرچه نامک و کلید واژه کانونی شما یکسان و مشابه باشد شانس شما برای کسب رنبه بیشتر خواهد بود، بنابراین باید رابطه‌ی بین نامک و کلیدواژه کانونی حفظ شود. 

اسلاگ باید ساده و در عین حال توصیفی باشد

همانطور که در سایر مقالات آموزش سئو و وردپرس بیان کردیم، مفهوم اطلاعات در سایت به درک بهتر صفحات توسط گوگل کمک می کند. نامک هایی که کوتاه بوده و به معنی محتوا به همراه کلمات کلیدی اشاره دارند، از شانس بیشتری برای رتبه بندی برخوردار هستند. اسلاگ ها را برای وصف موضوعی در نظر بگیرید که مخاطب در مطلب پیش روی اش آن را مطالعه خواهد کرد. طبق تحقیقات صورت گرفته موتورهای جستجو عاشق نامک‌های کوتاه و جامع هستند، آن‌ها باید کوتاه و مفید باشد تا بتوان ارتباط نامک و بهینه‌سازی وبسایت را شکل داد.

حروف اضافه را حذف کنید

نمی خواهیم جمله بنویسیم. وقتی نامک یک پیوند طولانی باشد مستعد تقسیم شدن به عبارات مختلف خواهد بود. از واژه هایی چون “a” ،“the” ،“on” ،”and” ،“is” ،“of” ، “you”، “از”، “و”، “با” و غیره استفاده نکنید زیرا نه تنها هیچ ارزش افزوده ای ایجاد نمی شود، بلکه به شناخت آن نیز ابهام وارد می کنند. استفاده نکردن از کلمات و حروف اضافه، مانند (با ، و ، را ، از) بسیار کار آمد است. سعی کنید از این حروف به هیچ عنوان استفاده نکنید زیرا ارتباط نامک و بهینه‌سازی وبسایت با روش درست باید انجام شود. تعداد کلمات کم در عین حال جامع برای موتورهای جستجو بسیار جذاب است.

ترجیحا از تاریخ در پیوند تان استفاده نکنید

وقتی پای زمان به میان می آید، تاریخ انقضای اطلاعات از اهمیت بالایی برخوردار می شود. هرچند نمایش تاریخ در آدرسِ یک محتوای خبری می تواند بخشی از سئوی title باشد، با اینحال باعث می شود تا مطلب تان منقضی و url نیز طولانی به نظر برسد. در مقالات و مخصوصا محصولات، بهره گیری از date ایده خوبی نیست.

استراتژی داشته باشید

فرقی نمی کند که برای یک کسب و کار بزرگ در حال برنامه ریزی هستید یا می خواهید یک لینک را تغییر دهید، پیوندهای یکتا و نامک ها جزوی از یک آدرس هستند که url صفحه شما را در اینترنت و برای موتورهای جستجو تعریف می کنند. خزنده های یک موتور جستجو با استفاده از title و اسلاگ می توانند زبان یک صفحه را در ابتدای خزش متوجه شوند و یا شناخت بهتری از آنچه در صفحه انتظار ایندکس شدن را می کشد داشته باشند.

پیشنهاد می کنیم قبل از اینکه بخواهید نوشته ای جدید در یک دسته بندی تازه ایجاد کرده و یا محتوای سایت را از ابتدا شکل دهید، الگویی پویا و قابل توسعه را برای پیوندهای یکتا، زبان و تکنیک نگارش تان تعریف کنید. اهمیت این امر به این خاطر است که با تغییر اسلاگ و یا ساختار پیوند یکتا در سایت، پیوندهای قبلی دیگر قابل دسترسی نخواهند بود.

در صورتیکه آدرس اینترنتی یک مطلب یا محصول و همینطور دسته و برچسبی را تغییر دادید، حتما با استفاده از یک افزونه به ریدایرکت پیوند های تغییر یافته بپردازید. عدم دسترسی مخاطبین تان به یک آدرس که در نتایج جستجو هم می تواند همچنان وجود داشته باشد، هم از نظر سئو باعث آسیب می شود و هم تجربه کاربری بدی را به همراه دارد.

اگر نامک یا پیوند یکتای صفحه و آدرس های اینترنتی را برای همیشه تغییر می دهید، باید از ریدایرکت 301 بهره ببرید و از خطای 404 که بر روی کل سایت سایه می افکند نیز جلوگیری نمایید.

کلام پایانی 

yoast seo- نامک و بهینه‌سازی وبسایت

استفاده از نامک درست و برقراری ارتباط نامک و سئو وردپرس را باید جدی بگیرید. این موضوع با کمک افزونه یواست بهتر درک می‌شود زیرا این افزونه به شما در انتخاب درست آن کمک شایانی خواهد کرد.

بهینه سازی و پیکربندی نامک – اسلاگ در هر پیوندی می تواند باعث شود تا آدرس های اینترنتی دوستانه تری داشته باشید. این urlها هم برای کاربران قابل توجه هستند و هم موتورهای جستجو. همه چیز بر مبنی درک صحیح از داده های یک صفحه شکل میگیرد که متشکل از اجزای تشکیل دهنده آن است. از عنوان و شرح متا گرفته تا یک لینک در انتهای برگه یا حتی فوتر، عناصر مختلفی وجود دارند که استفاده از آنها بستگی به مهارت شما در تدوین یک ساختار منسجم و مرتبط با هم دارد.

 

محصول پیشنهادی

افزونه سئو اینستنتیفای | پلاگین Instantify

395,000 تومان

78.67%
بروز وردپرس

بروز وردپرس

محصول پیشنهادی

افزونه سئو رنک مث پرو | پلاگین Rank Math Pro

395,000 تومان

93.44%

محصول پیشنهادی

افزونه سئو لینک ساز خودکار | پلاگین Interlinks Manager

345,000 تومان

73.33%
جت وردپرس

جت وردپرس

محصول پیشنهادی

افزونه سئو و بهینه سازی خودکار تصاویر | پلاگین SEO Friendly Images Pro

345,000 تومان

91.11%
راد ایران

راد ایران

محصول پیشنهادی

افزونه سئو ووکامرس پرمیوم | پلاگین Yoast WooCommerce SEO Premium

345,000 تومان

91.11%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه سئو ویدئو های وردپرس | پلاگین Yoast Video SEO

345,000 تومان

73.33%
فروشگاه پارس

فروشگاه پارس

محصول پیشنهادی

افزونه سئو یواست پرمیوم | پلاگین Yoast SEO Premium

395,000 تومان

96.54%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه سئوی محلی وردپرس | پلاگین Yoast Local SEO Premium

345,000 تومان

100%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه موشک سئو | WP Schema Pro

345,000 تومان

82.39%
9

نویسنده ژاکت

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه