چگونه یک اسم مناسب برای کسب و کار اینترنتی انتخاب کنیم؟

کسب و کار

7 دقیقه زمان مطالعه

تا زمانی که شما برای کسب و کارتان یک اسم انتخاب نکرده‌اید در حقیقت هنوز کسب و کاری ندارید. مخصوصا اگر می‌خواهید راه اندازی فروشگاه اینترنتی بدون سرمایه داشته باشید، انتخاب اسم کسب و کار در مرحله‌ی اول قرار دارد. چون شما قرار است وبسایت و شبکه‌های اجتماعی‌تان را حول این اسم بسازید. اما برای انتخاب اسم مناسب برای کسب و کار و مخصوصا نوع آنلاین آن چکار باید کرد؟ انتخاب نام شاید از دور آسان به نظر برسد. اما واقعیت ماجرا این است که انتخاب اسم جزو مراحل فرسایشی و در عین حال مهم است. چرا انتخاب اسم از مراحل اساسی شروع یک کسب و کار است؟ ما دلایل زیر را برای شما جمع بندی کرده‌ایم.

  • چون نام کسب و کار شما هویت کار شماست. دقیقا مثل اسم خودتان.
  • اسم کسب و کار اطلاعات زیادی در مورد مدل کار و نوع خدمات و محصولاتتان ارائه می‌دهد.
  • مردم کسب و کار شما را با اسم به یکدیگر معرفی می‌کنند.
  • برندینگ روی نام استوار است. نمی‌توان بدون اسم مناسب برند مناسب ساخت.

و صدها دلیل دیگر که اهمیت انتخاب نام کسب و کار اینترنتی در دیجیتال مارکتینگ را مشخص می‌کند. اما حالا واقعا راه‌حلی وجود دارد که بهترین اسم را انتخاب کنیم؟ در ادامه چندین نکته و چند روش برای انتخاب اسم مناسب برای کسب و کار به شما خواهیم گفت.

نام کسب و کار اینترنتی

چه نکاتی را باید در انتخاب اسم برای برند و کسب و کار خود در نظر بگیرید؟

اگر می‌‌خواهید برای کسب و کار خود نامی درخور پیدا کنید باید چند نکته را در نظر بگیرید که در ادامه همه آنها را به صورت کامل برای شما شرح می‌دهیم:

  1. در نظر گرفتن ملاحظات قانونی کشور
  2. استفاده نکردن از نام خود
  3. نشان‌دهنده ماهیت کسب و کار
  4. کوتاه و خلاقانه
  5. عدم کپی برداری از رقبا
  6. توجه به تلفظ و نگارش آن به فارسی و انگلیسی

1. ملاحظات قانونی و عرفی کشور و منطقه فعالیتتان را خوب بشناسید.

قبل از اینکه سراغ گزینه‌های انتخابی‌تان بروید باید یک نکته‌ی مهم را همیشه و در تمام مراحل انتخاب اسم جلو روی خودتان قرار دهید. آن هم ملاحظات قانونی و عرفی است. شما که دوست ندارید به خاطر یک اسم نامتعارف سایت‌تان فیلتر شود؟ یا مردم به خاطر حساسیتی که اسم کسب و کار شما دارد از شما خرید نکنند؟

مثلا برای فعالیت در ایران و گرفتن مجوزهای لازم انتخاب اسم فارسی و یا ترکیبات فارسی بهتر جواب می‌دهد. البته لزومی ندارد که حتما فارسی باشد اما در مرحله اخذ مجوز کار شما راحت‌تر است. البته در حال حاضر سخت‌گیری‌های زیادی در این زمینه اعمال نمی‌شود.

اما چند نکته مهم دیگر هم در نظر داشته باشید.

  • استفاده از المان‌های جنسی در انتخاب اسم ممکن است شما را در مراحل اخذ مجوز با مشکل مواجه کند.
  • استفاده از المان‌های مغایر با امنیت و وجهه ملی در انتخاب اسم برای کسب و کار ممنوعیت‌های خاص خودش را دارد. مثلا استفاده از نام شخصیت‌های مهم کشور و یا استفاده از المان‌های بیگانه مانند نام کشورهای دیگر و مواردی از این دست.
  • برخی مسائل عرفی و مسائلی که بین مردم حساسیت‌‌زاست بهتر است در انتخاب نام دخیل نباشند چون روی عملکرد کلی کسب و کار شما تاثیر منفی می‌گذارند.
  • حتما چک کنید که آیا این اسم قبلا استفاده شده است یا نه. مخصوصا در انتخاب نام کسب و کار اینترنتی باید روی اسم‌های خاص تمرکز کنید که قبلا وجود نداشته‌اند. چون هیچ‌کس دوست ندارد اسم سایتش روی سایت دیگری باشد یا اسم یک سایت دیگر را برای خودش انتخاب کند.

معمولا دریافت ای‌نماد و پروانه کسب و کار اینترنتی و همچنین رسانه دیجیتال و مجوز نظام صنفی رایانه‌ای جزو الزامات کسب و کارهای اینترنتی در ایران هستند. پس اسمی انتخاب کنید که بتوانید تمام مجوزها را بدون دردسر اضافی بگیرید.

2. بهتر است از اسم خودتان استفاده نکنید.

دوره‌ای که کسب و کارها اسم تولیدی‌شان را فلانی و شرکا و یا … می‌گذاشتند به سر آمده است. حالا نام کسب و کار مستقیما برای برندینگ استفاده می‌شود و اسم‌های طولانی و یا اسم و فامیل در کسری از ثانیه فراموش می‌شوند. اسم و فامیل شما هیچ چیزی در مورد کسب و کار شما نمی‌‌گوید. تنها یک اسم است. مشتریان دوست دارند با کسب و کارهایی کار کنند که اسم خاص و جالب داشته باشد. حتی در جذب همکار و کارمند هم اسم شرکت بسیار مهم است.

اما می‌توانید همچنان از بخشی از اسم‌تان استفاده کنید. دو یا سه حرف‌ از اسم‌تان داخل نام برند باشد. اما همچنان پیش

 

نهاد می‌شود که اسم خودتان را فعلا فراموش کنید.

انتخاب اسم کسب و کار آنلاین

 

3. بهتر است نام کسب و کار اینترنتی نشان‌دهنده‌ی ماهیت کسب و کار باشد.

 

بایدی در کار نیست. اما هرچقدر نام کسب و کار به نوع و مدل کسب و کار و همچنین محصولات و خدماتی که ارائه می‌دهد نزدیک باشد تاثیرگذاری آن بیشتر است. به نام برندها ایرانی دقت کنید: تخفیفان، دیجی‌کالا، فرادرس، تپسی و اکثر برندهای معتبر دیگر تقریبا ماهیت کسب و کارشان را بخشی از نام قرار داده‌اند و خوب هم جواب داده است.

خوشبختانه بازی‌ها و خلاقیت‌های زبانی در زبان فارسی محدودیت ندارند و می‌توانید ترکیبات متعددی بسازید که با نام شما همخوانی داشته باشند و در عین حال یک اسم خاص و یونیک به شما تحویل بدهند. تمام چیزهایی که مربوط به کسب و کار شما هستند را روی کاغذ بریزید و ترکیبات آن‌ها را امتحان کنید.

این مقاله را حتما بخوانید
10 ایده برای کار اینترنتی برای دانشجویان با درآمد عالی

4. اسم کوتاه اما پرمعنا و خلاقانه انتخاب کنید.

کوتاه بودن اسم پوینت مهمی است. چون راحت‌تر به ذهن سپرده می‌شود و بین مردم هم خوب می‌چرخد. هیچ‌کس نمی‌تواند اسم اندیشه‌گستران آینده‌سازان تهران شمال را به یاد بسپارد و خیلی زود هم فراموش‌ می‌شود. در انتخاب اسم برای کسب و کار کوتاهی را رعایت کنید. کمتر از 4 حرف ایده‌آل است. اما تا 7 یا 8 حرف هم مشکلی نیست.

هر اسمی به هر کسب و کاری نمی‌آید. معنایی که در اسم وجود دارد و فلسفه‌ای که پشت آن قرار گرفته مهم است. تجربه‌ و احساسی که مخاطبان و مشتریان شما حین دیدن و شنیدن اسم بیزینس شما دارند روی آن‌ها تاثیر می‌گذارد. اسم نباید خسته‌کننده و بی‌ذوق باشد. معنایی که پشت کلمات است را فراموش نکنید.

زیاد مسئله را پیچیده نکنید. توجه داشته باشید که اسم کسب و کار شما باید برای مخاطبان و مشتریان جذاب و خوش‌نما باشد. هم به گوش بنشیند و هم به دل. باید تا حدی هم به گوش آن‌ها آشنا باشد تا احساسی مثبت به آن‌ها القا کند. اسم اپلیکیشن تیک‌تاک را شنیده‌اید؟ تقریبا تیک‌تاک ساعت برای همه ما آشناست و با یک بار شنیدن اسم اپلیکیشن تا مدت‌ها در ذهن ما می‌ماند.

5. از رقبا کپی‌برداری نکنید.

احتمالا شما هم چندین فروشگاه اینترنتی می‌شناسید که کالا در آن‌ها وجود دارد. تقریبا همه سعی کرده‌اند مثل دیجی‌کالا باشند. هیچ چیز برای یک مخاطب آزاردهنده‌تر از تقلید و کپی‌برداری نیست. در حقیقت اینکه شما یونیک و خاص باشید برای مخاطب ارزشمند است. چون ارتباط مخاطب با شما در حقیقت بخشی از هویت خود مخاطب هم هست.

این کار برای تصویر برند شما هم مخرب است. برندها از طریق اسم‌شان خودشان را متمایز می‌کنند و نشان می‌دهند که با بقیه فرق دارند. اگر خودتان را مثل رقبا کنید در حقیقت همان ابتدای کار به مخاطب می‌‌گویید ما هم مثل بقیه هستیم. همان ابتدا احساسی منفی به مخاطب می‌دهید.

6. تلفظ و نگارش فارسی و انگلیسی آن را خوب بررسی کنید.

در انتخاب نام کسب و کار اینترنتی یک نکته مهم وجود دارد. اینکه این اسم باید خوش‌لحن باشد و تلفظ آن ساده و روان باشد. یک اسم خوش‌خوان و خوش‌بیان به دل می‌نشیند و یک اسم پیچیده و بدون‌ قاعده که حتی هجی کردن آن هم مشکل است برای هیچکس جذاب نیست.

نگارش اسم به فارسی و انگلیسی هم مهم است. انتخاب اسم برای کسب و کار تنها انتخاب یک اسم که بالای سایت یا روی لوگو قرار می‌گیرد نیست. شما باید برای کسب و کارتان دامنه انتخاب کنید و شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و توییتر و … هم با شناسه‌های انگلیسی مشخص می‌شوند. اگر دقت کنید برندهای ایرانی خیلی کم از حرف ع یا ق یا غ در اسم کسب و کارشان استفاده می‌کنند. چون این حرف‌ها در انگلیسی شکل‌های گوناگونی دارند. معمولا ع را با a نشان می‌دهند که باعث می‌شود تلفظ دامنه و شناسه‌های شبکه‌های اجتماعی متفاوت به چشم بیاید. به این نکات هم دقت داشته باشید.

 

 

برای انتخاب اسم کسب و کار مناسب، این 7 مرحله را انجام دهید.

ما برای انتخاب اسم مناسب برای کسب و کار به شما یک فرایند 7 مرحله‌ای پیشنهاد می‌کنیم.

انتخاب اسم کسب و کار

  1. طوفان فکری راه بیندازید. هر کلمه‌ای که به ذهن‌تان می‌رسد را روی کاغذ بنویسید. هر اسمی که حتی کمی مرتبط با کسب و کار شماست را بنویسید. از اطرافیان‌تان هم بخواهید اسم پیشنهاد بدهند.
  2. کلمات را با هم ترکیب کنید. اصطلاحات جدید بسازید. پیشوند و پسوند به آن اضافه کنید و خلاقیت‌تان را به کار بیندازید. حالا لیست‌تان را تکمیل کنید.
  3. از میان این اسم‌ها 4 یا 5 اسم مناسب را انتخاب کنید.
  4. از اطرافیان و دوستان و همکارانتان نظر بخواهید. حتی می‌توانید یک نظرسنجی آنلاین راه‌اندازی کنید و اسم‌ها را به رای بگذارید.
  5. بعد از انتخاب نام کسب و کار اینترنتی دامنه‌ها و نام تجاری‌تان را ثبت کنید.
  6. ایده‌های خودتان برای گسترش اسم و یا استفاده از آن در جهت برندینگ در جایی یادداشت کنید.
  7. اگر محصولات و خدماتی دارید که می‌توانید با اسم ترکیب کنید حتما این کار را انجام دهید تا محصولات شما هم با نام برند شما همخوانی داشته باشند.

این 7 مرحله ساده می‌توانند به شما کمک کنند تا بهترین نام را انتخاب کنید. حتما از دوستان و همکاران‌تان نظرخواهی کنید. نام بسیاری از کسب و کارها و برندهای معتبر پیشنهاد اطرافیان صاحبان برندها بوده است. برگرشف، شورولت و بسیاری دیگر از اسامی معروف دیگر توسط سایر افراد پیشنهاد شده‌اند. طوفان فکری جمع زیادی از ایده‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهد و می‌توانید راحت‌تر بین آن‌ها تصمیم بگیرید.

جمع‌بندی نهایی

انتخاب اسم برای کسب و کار ساده نیست. در نگاه اول ساده به نظر می‌رسد اما چون قرار است سال‌ها با این اسم و رسم ادامه دهید حساسیت‌های خاص خود را نشان می‌دهد. وسواسی عمل می‌کنیم و نمی‌توانیم درست تصمیم بگیریم. اما سعی کنید فکرتان را باز کنید و خارج از جعبه فکر کنید. ایده‌هایتان را یادداشت کنید و از اطرافیان‌تان کمک بگیرید و اسم‌های پیشنهادی را جمع‌‌بندی کنید و در نهایت بهترین اسم را انتخاب کنید. نکات انتخاب اسم مناسب برای کسب و کار را هم در نظر بگیرید و سعی کنید بر مبنای این اطلاعات تصمیم نهایی‌تان را بگیرید.

محصول پیشنهادی

قالب فروشگاهی وودمارت | قالب Woodmart

825,000 تومان

84.09%
وردپرسِ من!

وردپرسِ من!

محصول پیشنهادی

قالب چندمنظوره آسترا پرو | پوسته Astra Pro

825,000 تومان

93.08%

محصول پیشنهادی

قالب آموزشی استادیار | قالب Studiare

825,000 تومان

81.83%
وردپرسِ من!

وردپرسِ من!

محصول پیشنهادی

افزونه المنتور پرو | پلاگین Elementor Pro

395,000 تومان

90.34%

محصول پیشنهادی

افزونه امنیت وردفنس | پلاگین Wordfence Security Pro

395,000 تومان

83.41%
وردپرس داغ

وردپرس داغ

محصول پیشنهادی

افزونه ثبت نام و ورود با موبایل دیجیتس | پلاگین Digits

395,000 تومان

82.29%

محصول پیشنهادی

قالب چند منظوره دیوی | قالب Divi

645,000 تومان

77.95%

محصول پیشنهادی

افزونه سئو رنک مث پرو | پلاگین Rank Math Pro

395,000 تومان

93.44%

محصول پیشنهادی

قالب چند منظوره انفولد | قالب Enfold

645,000 تومان

81.76%

محصول پیشنهادی

قالب فروشگاهی فلت سام | قالب Flatsome

725,000 تومان

70.63%
مجتبی درویشی

مجتبی درویشی

محصول پیشنهادی

افزونه فرم ساز گرویتی فرمز | پلاگین Gravity Forms

395,000 تومان

47.62%

نویسنده سینا عباسی

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه