آینده کسب و کار در ایران در سال 2050 چگونه است و چه کسب و کارهایی از بین می‌رود؟

کسب و کار

7 دقیقه زمان مطالعه

هر چند پیشرفت تکنولوژی زندگی امروز ما را بسیار راحت‌تر کرده است و از این نظر روش زندگی ما با گذشتگانمان غیر قابل قیاس است اما در واقع پیشرفت تکنولوژی باعث ایجاد نگرانی‌هایی هم در زندگی روزمره ما شده است به طوری که باید همواره پیشرفت تکنولوژی را رصد کنیم تا متوجه شویم در آینده کسب و کار در ایران چه تغییراتی رخ خواهد داد.

برخی از این تغییرات می‌تواند زندگی و کار ما را دگرگون کند. اگر به گذشته نگاه کنید و برخی از مشاغل پر طرفدار آن دوره را در ذهن خود مرور کنید، می‌فهمید که امروزه بسیاری از آن مشاغل از میان رفته‌اند. همچنین بسیاری از مشاغل در این چند سال اخیر به لطف تکنولوژی به وجود آمده است که پیش از این وجود آن‌ها غیر قابل تصور بوده است. در نتیجه اگر بتوان زودتر از این تغییرات با خبر شد و کسب و کارهای آینده را شناخت. می‌توان با سرمایه گذاری مناسب به موفقیت شغلی مناسبی دست یافت و از نگرانی‌های حاصل از این تحولات کاست.

در ادامه می‌خواهیم با توجه به اطلاعاتی که در دست داریم، به آینده کسب و کار در ایران تا سال 2050 اشاره کنیم.

چه میزان از کسب و کارهای فعلی در سال 2050 از میان خواهد رفت؟

آینده کسب و کار در ایران

در این زمینه پیش‌بینی‌های مختلفی وجود دارد. برخی از پیش‌بینی‌ها حاکی از نابودی 50 درصد از کسب و کارها تا سال 2030 است. اما برای این که این موضوع را در آینده نزدیک بسنجیم و از آن طریق شهودی مناسب نسبت به آینده دورتر پیدا کنیم. بد نیست که پژوهشی را بررسی کنیم که در مورد کسب و کار های آینده در آمریکا صورت گرفته است. در این تحقیق که توسط گروه مشاوره بوستون (Boston Consulting) و مجمع جهانی اقتصاد (World Economic Forum) انجام شده است، آمده است که 1 میلیون آمریکایی موقعیت شغلی خود را نابود شده خواهند دید و برای پیدا کردن یک شغل جدید باید مهارت جدیدی کسب کنند. همین عدد که کسب و کارهای آینده را در 6 سال بعد به ما نشان می‌دهد. تقریبی از اوضاع آینده به ما خواهد داد.

چه تکنولوژی‌هایی چهره آینده کسب و کار در ایران را تغییر خواهد داد؟

همان طور که امروزه شاهد هستیم، فناوری اینترنت و گوشی‌های هوشمند چهره بسیاری از کسب و کارها را عوض کرده و برخی را به طور کلی نابود کرده است و حتی به این که چه کسی و در چه جایگاهی هم باشی، رحم نکرده است و کارخانه نوکیا را که روزگاری بهترین شرکت تولید موبایل بود به مرز ورشکستگی کشاند. در جامعه خودمان نیز فروشگاه‌های اینترنتی نیاز مردم را به پاساژها بسیار کاهش داده است. اما چه تکنولوژی‌های دیگری چنین تحولاتی را در آینده کسب و کارها رقم خواهد زد؟ دیگر با اطمینان می‌توان گفت که این دو تکنولوژی، روباتیک و هوش مصنوعی است.

  1. تکنولوژی روباتیک

روباتیک نقشی اساسی را در صنعت ایفا خواهد کرد و بسیاری از شغل‌ها را از میان خواهد برد. در آینده در کارخانه‌ها کارهایی که به صورت دستی توسط کارگران انجام می‌شود یا کارهایی که خطر بالایی دارد، توسط روبات‌ها انجام خواهد شد و کارگران نیز مجبور خواهند بود که تخصص خود را افزایش دهند و مهارت‌های بیشتری برای حفظ شغل خود بیاموزند.

  1. تکنولوژی هوش مصنوعی

هوش مصنوعی همه نیازهای ما را برای بسیاری از کارهای تکراری از میان خواهد برد و کارگران در محیط صنعتی از طریق هوش مصنوعی با داده‌ها و ابزارهای بسیاری آشنا خواهد شد که پیش از این میسر نبوده است و آنان باید مهارت استفاده از این داده‌ها را یاد بگیرند. علاوه بر این هوش مصنوعی تغییرات گسترده‌ای در حوزه حمل و نقل ایجاد کرده است و بیش از پیش سخن از خودروهای بدون راننده شنیده می‌شود و در صورت اجرای گسترده این تکنولوژی دیگر در آینده خبری از شغل راننده تاکسی یا مامور پست و مشاغل این چنینی نخواهد بود.

چه کسب و کارهایی از میان خواهد رفت؟

از جمله کسب و کارهایی که در آینده از میان خواهد رفت، مشاغل مربوط به حمل و نقل خواهد بود. به احتمال زیاد در آینده دیگر وسایل حمل و نقل به راننده نیازی پیدا نخواهد کرد و این مشاغل حذف خواهد شد. جالب است بدانید که قرار است که با پیشرفت تکنولوژی هوش مصنوعی و روباتیک داوران از بازی‌های فوتبال اروپایی تا سال 2030 حذف شوند. یکی از مشاغل در زمینه فروش، فروش تلفنی است. هوش مصنوعی می‌تواند به زودی جای انسان را در این شغل بگرد. این تنها بخشی از تغییراتی است که در آینده شاهد خواهیم بود. در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت که چه کسب وکارهایی در آینده رشد خواهند کرد.

بهترین مشاغل در آینده کسب و کار در ایران از سال 2020 تا 2050 چه مشاغلی هستند؟

کسب و کارهای آینده

هر چند که درباره آینده نمی‌توان به صورت قطعی نظر داد اما بر اساس اطلاعاتی که امروز در دست ما است می توانیم بگوییم بهترین کسب و کارهای آینده عبارت از آنالیز بازار، گسترش‌دهنده‌، نرم‌افزار، بازاریابی، امنیت اطلاعات، فروش و پزشکی و درمان خواهد بود. بر اساس اطلاعات فعلی می‌توان گفت که این کسب و کارها در آینده با رشد سریعتر و بیشتری مواجه خواهند بود. همچنین در زمینه‌های حمل و نقل، درمان، تکنولوژی و فروش شاهد بیشترین استخدام‌ها خواهیم بود. در ادامه این مقاله درباره هر کدام از زمینه‌های شغلی که سخن گفتیم، بیشتر خواهیم پرداخت:

  1. آنالیز بازار

همان طور که در قسمت قبل گفتیم، تکنولوژی هوش مصنوعی و رباتیک باعث می‌شود که ما داده‌هایی در اختیار داشته باشیم که در گذشته نمی توانستیم داشته باشیم. همین موضوع کار ما را در جمع‌آوری اطلاعات راحت می‌کند اما نکته حائز اهمیت در این موضوع چگونگی تجزیه و تحلیل داده‌ها برای تصمیم گیری است و این موضوع در بازار که شما باید بر اساس تحلیل مناسب از داده‌ها بهترین تصمصم را بگیرید، بسیار با اهمیت است. در نتیجه آنالیز بازار کسب و کار آینده داری در 30 سال آینده است.

  1. فروش

هم زمان با پیشرفت پر سرعت تکنولوژی فروش محصولات روز به روز مهمتر از قبل می‌شود. کسانی که در زمینه فروش کار می‌کنند، می‌توانند منتظر ابزارها و داده‌هایی هوشمندتر از پیش باشند. در آینده نیز شغل فروش همچنان از جمله پرفشارترین مشاغل خواهد بود.

  1. توسعه دهنده نرم‌افزار

هم زمان با افزایش کسب و کارهای مبتنی بر بستر اینترنت اقبال به توسعه دهندگان نرم‌افزار بسیار افزایش پیدا کرده است اما اگر توسعه دهندگان همچنان می‌خواهند در بازار کار هواخواه داشته باشند، باید بر مهارت‌های خود بیافزایند. در آینده دیگر انسان برنامه نویسی نخواهد کرد و این کار به عهده هوش مصنوعی و روبات‌ها خواهد بود. در نتیجه برنامه نویسان باید به سراغ یادگیری ماشین (Machin learning) بروند و در این صورت همچنان برنامه‌نویسی کسب و آینده داری خواهد بود.

  1. امنیت اطلاعات

عصر آینده، عصر افزایش داده‌ها و افزایش راه‌های استخراج داده خواهد بود اما در این میان مسئله‌ای که برای کسب و کارهای آینده اهمیتی روز افزون پیدا می‌کند، چگونگی محافظت از این داده‌ها است. در این وضعیت تقاضا برای کسانی که در امنیت شبکه کار می‌کنند، افزایش چشم‌گیری پیدا می‌کند.

  1. فیزیوتراپی

جمعیت سالخورده در جهان روز به روز افزایش پیدا می‌کند و این وضعیت در جامعه ما نیز رخ می‌دهد. علاوه بر این موضوع توجه به سلامتی در میان مردم افزایش چشم‌گیری پیدا کرده است. این دو عامل باعث می‌شود که زمینه درمان، کسب و کار آینده داری محسوب شود. یکی از این مشاغل فیزیوتراپی است که با توجه به افزایش جمعیت سالخورده در آینده مورد توجه بیشتری قرار خواهد گرفت.

  1. مدیریت خدمات درمانی

مدیریت خدمات درمانی (Healthcare Administrator) شغل دیگری است که در آینده در زمینه امور درمانی بسیار مورد استفاده قرار خواهد گرفت. همان طور که می‌دانید، بیمارستان از اجزای مختلف اجرایی و مالی تشکیل شده است که هر کدام هم حساسیت خاص خود را دارد. مدیر خدمات درمانی مسئولیت کنترل بیمه و برنامه‌ریزی برای کلیه بیمارستان یا دپارتمان خاصی از بیمارستان را برعهده خواهد گرفت.

این مقاله را حتما بخوانید
نحوه راه اندازی سوپر مارکت آنلاین

علاوه بر این ها می توانید ایده های راه اندازی کسب و کار را در بلاگ ما بخوانید.

کدام یک از کسب و کار های آینده بیشترین درآمد را خواهند داشت؟

نمی‌توان درباره این سوال به طور قطعی نظر داد. اما بر اساس اطلاعاتی که از روند کسب و کار امروز داریم و مشاغلی که در بخش پیش برشمردیم و توضیحاتی که درباره هر یک ارائه دادیم، می‌توان انتظار داشت که با رشد کسب و کارهایی نظیر فروش و توسعه‌دهی نرم‌افزار این دو شغل بیشترین درآمد را در بین مشاغل آینده خواهند داشت.

جمع‌بندی

پیشرفت روز افزون تکنولوژی بسیاری از کسب و کارها را از میان برده است و کسب و کارهای جدیدتری به وجود آورده است. از آنجایی که بر سرعت پیشرفت تکنولوژی نیز روز به روز افزوده می‌شود. این نیاز وجود دارد که ما این تحولات را به دقت رصد کنیم و با تشخیص درست، آینده کسب و کار در ایران را بشناسیم و از هم اکنون کسب و کار آینده داری برای خود بیابیم. با به وجود آمدن فروشگاه‌های اینترنتی بر بستر اینترنت دیگر از اقبال به خرید در پاساژها کاسته شده است و ممکن است ما همین موضوع را در گسترش خودروهای بدون راننده و از میان رفتن مشاغلی نظیر راننده تاکسی و مامور پست در آینده ببینیم.

هرچند که کسب و کارهای بسیاری در آینده از میان خواهد رفت و شاهد تحول در آینده کسب و کار در ایران خواهیم بود، اما کسب و کارهای جدیدی با توجه به توسعه تکنولوژی‌های هوش مصنوعی و روباتیک به وجود خواهد آمد. یکی از این کسب وکارها توسعه‌دهی نرم‌افزار است. برنامه نویسان در آینده علاوه بر کدنویسی، باید یادگیری ماشین (Machin learning) یاد بگیرند. همین طور به دلیل گسترش دسترسی به داده، کسب و کارهای فروش، آنالیز بازار و امنیت داده نیز با اقبال مواجه خواهد شد. با افزایش متوسط سن افراد جامعه و همین طور افزایش اعتقاد مردم به زندگی سالم کسب و کارهای مربوط به سلامت نیز در آینده با اقبال چشم‌گیری مواجه خواهد شد که می‌توان از کسب و کارهای مهم در این زمینه به فیزیوتراپی و مدیریت خدمات درمانی اشاره کرد.

محصول پیشنهادی

قالب فروشگاهی وودمارت | قالب Woodmart

825,000 تومان

84.09%
وردپرسِ من!

وردپرسِ من!

محصول پیشنهادی

قالب چند منظوره انفولد | قالب Enfold

645,000 تومان

81.76%

محصول پیشنهادی

قالب چند منظوره دیوی | قالب Divi

645,000 تومان

77.95%

محصول پیشنهادی

قالب چندمنظوره آسترا پرو | پوسته Astra Pro

825,000 تومان

93.08%

محصول پیشنهادی

قالب آموزشی استادیار | قالب Studiare

825,000 تومان

81.83%
وردپرسِ من!

وردپرسِ من!

محصول پیشنهادی

قالب فروشگاهی فلت سام | قالب Flatsome

725,000 تومان

70.63%
مجتبی درویشی

مجتبی درویشی

محصول پیشنهادی

افزونه المنتور پرو | پلاگین Elementor Pro

395,000 تومان

90.34%

محصول پیشنهادی

افزونه سئو رنک مث پرو | پلاگین Rank Math Pro

395,000 تومان

93.44%

محصول پیشنهادی

افزونه امنیت وردفنس | پلاگین Wordfence Security Pro

395,000 تومان

83.41%
وردپرس داغ

وردپرس داغ

محصول پیشنهادی

افزونه فرم ساز گرویتی فرمز | پلاگین Gravity Forms

395,000 تومان

47.62%

محصول پیشنهادی

افزونه ثبت نام و ورود با موبایل دیجیتس | پلاگین Digits

395,000 تومان

82.29%
12

نویسنده سینا عباسی

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

2

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه