استفاده استاندارد از شبکه های اجتماعی در وردپرس

وردپرس

8 دقیقه زمان مطالعه

همه ما کمابیش در شبکه های اجتماعی عضو هستیم و ساعت‌ها وقت خود را در آن‌ها می‌گذرانیم. درواقع امروزه تصور جهان بدون شبکه‌های اجتماعی تقریبا غیرممکن است. شبکه های اجتماعی در وردپرس نیز روشی جدید برای ارتباط بین افراد هستند و به صورت متنوع‌ از روش هایی برای ارسال متن، تصویر، ویدیو، فایل و… استفاده می کنند. حضور در شبکه های اجتماعی از دو جهت برای صاحبان وب سایت ها مهم است:
اول: ارتباط صمیمی تر و راحت تر با مخاطبین و تبدیل آن ها به مشتری
دوم: اهمیت شبکه های اجتماعی از لحاظ ایجاد بک لینک قدرتمند برای بهینه سازی محتوا و بهبود رتبه‌ در موتور های جستجو
در این مقاله قصد داریم روش استفاده شبکه های اجتماعی در وردپرس و استاندارد قرارگیری آن در محتوا را بررسی کنیم.

شبکه های اجتماعی در وردپرس

با توجه به فوایدی که در شبکه های اجتماعی سراغ داریم، استفاده از آن گاهی می‌تواند برای کاربران آزاردهنده شوند زیرا از آن ها به درستی استفاده نمی کنیم.

چگونه کاربران آزرده می‌شوند؟

شاید از نظر برخی طراحان تازه کار وب یا افراد غیرحرفه ای استفاده از جلوه های عجیب و غریب، افکت های تصویری به همراه صدا برای اعلام یک موضوع و دعوت از مخاطب برای کلیک یا پیوستن به آن، کاری هیجان انگیز باشد اما از نظر مخاطب معمولا چنین نیست!
بگذارید خیالتان را راحت کنیم، دوره ی استفاده بیش از حد از پاپ آپ های تکراری، فلش های متعدد و لینک کردن صفحات بی‌ربط به هم برای دریافت بازدید مصنوعی و در نهایت فروش کالا هایی غیراستاندارد به سر آمده است.
مخاطب امروز توقعش از یک وب سایت، محلی برای کشف اینترنت و تعجب از انجام حرکات نمایشی طراح به سمت محلی برای رفع نیاز سریع و کارآمد تغییر کرده است. بنابراین هر وب سایتی که باعث اضافه کاری یا مزاحمت بصری باشد از دایره رقابت حذف می‌شود.

1- استفاده زیاد از آیکون شبکه های اجتماعی

فرض کنید کاربر، وب سایت را باز می‌کند و با دکمه های شبکه اجتماعی بزرگ رو‌ به رو می‌شود یا در هر بخش از محتوا این آیکون ها به چشم می‌خورند. خودتان را به جای کاربر بگذارید، آیا تمایل به مطالعه چنین متنی دارید؟ آیا دوست دارید به ماندن در آن سایت ادامه دهید؟

2- پنهان شدن بخشی از متن زیر آیکون ها

گاهی اوقات دکمه های شبکه های اجتماعی در وردپرس در کنار صفحه به عنوان ساید بار قرار دارند ولی آن قدر بزرگ هستند که حتی بخشی از متن را نا خوانا و از دسترس خارج می‌کنند. مخاطب امکان مطالعه آن بخش از متن را با توجه به نوع مرورگر یا صفحه نمایش از دست می‌دهد. به عنوان مشکلی دیگر، بعضی طراحان نیز دکمه ها را در یک لایه شفاف قرار می‌دهند و از بالا تا پایین متن اسکرول می‌کنند، خواننده مجبور است آن‌ها را مدام ببیند و تحمل کند. این کار خواندن را برای کاربر سخت و کسل کننده می‌کند.

3- به کار بردن تمامی شبکه های اجتماعی موجود

هر سال تعداد زیادی شبکه ی اجتماعی نو ظهور به صحنه‌ی تعاملات و ارتباطات پای می‌گذارند. به طور متوسط مهم ترین شبکه ها در حال حاضر 10 مورد هستند. برای اینکه نمی‌دانیم کدام شبکه در دو سال آینده نبض تعاملات اجتماعی را در دست خواهد گرفت، پیشنهاد این است که برای حفظ نام برند و داشتن آی‌دی مناسب در اولین فرصت در همه آن ها ثبت نام کنید اما نیازی نیست همه آن ها را در وب سایت خود قرار دهید! به‌طور استاندارد از چهار شبکه اجتماعی برای دعوت از کاربران استفاده نمایید.

نکته: یادتان باشد: “تعدد زیاد شبکه های اجتماعی و حضور کمرنگ و بی نظم شما در آن ها  یک نقطه ضعف جدی است”. مزیت شبکه های اجتماعی در ایجاد کاربران جدید، زنده و پویا، نشان دادن شرکت و محل کسب و کار است تا از این راه فرایند کسب و کار شروع و ادامه یابد.

4- استفاده بی رویه از پنجره های پاپ آپ

سایت شما صفحات یا کانال هایی در شبکه های اجتماعی دارد اما چطور باید این را به اطلاع مخاطب برسانید؟
این فرایند نباید از طرف شما التماس گونه باشد. برای اینکه از سمت کاربر تایید شوید یا آن ها را دعوت به عضویت در شبکه های اجتماعی کنید نباید به هر ترفندی روی آورید.
نکته مهم این است که اگر فرایند کاری وب سایت را تحت تاثیر پاپ آپ های بی مصرف بگذاریم، جلوه ی خوبی ندارد. همچنین کاربر نباید حس کند هر بار حضورش در وب سایت باید باعث هجوم بسیاری از لینک ها برای عضویت در شبکه های اجتماعی شود. برای کاربر آزار دهنده است که به طور دائمی در حال بستن این گونه اعلان ها باشد.

به این فکر کنید چرا کاربری که برای اولین بار با شما آشنا شده یا از نتایج گوگل اتفاقی شما را پیدا کرده است، بدون هیچ شناختی باید تمایل داشته باشد که حتما عضو شبکه های اجتماعی شود؟
دنیای واقعی را تصور کنید! فرض کنید به یک فروشگاه برای خرید لباس رفته‌اید و می‌خواهید چند لباس را ببینید و درنهایت آن‌ را بخرید. اگر فروشنده در ابتدا با شما برخورد سردی کند و به جای “خوش آمد گویی” با لحنی خوش از حضور شما، یک برگه کاغذ به شما بدهد که آدرس شعب دیگر مجموعه است، چه احساسی خواهید داشت؟
آن تکه کاغذ آیا برای شما خوشایند است یا مایلید زودتر از شر آن خلاص شوید؟ مطمئن باشید، این موضوع برای مشتریان وب سایت نیز صدق می‌کند و در صورت تداوم انجام چنین کاری، آن‌ها را از دست می دهید. پس باید از شبکه های اجتماعی در وردپرس به صورت بهینه و درست استفاده کنید.

این مقاله را حتما بخوانید
همه چیز درباره لینک UTM

چگونه شبکه های اجتماعی را در مکان درستی قرار دهیم؟

راهکار اول: جای مشخصی از فوتر سایت را برای قرار دادن شبکه های اجتماعی در وردپرس در نظر بگیرید.
مطمئن باشید کاربران آن را خواهند دید و اگر لازم بدانند از آن استفاده می‌کنند. لازم نیست زیر هر پست به خواننده یادآوری کنید که می‌تواند این پست را با دیگران به اشتراک بگذارد.
از آنجا که خوانندگان پارسی زبان از راست به چپ مطالعه می‌کنند، در سایدبار سمت راست بالا تا میانه صفحه هم می‌تواند محل مناسب دیگری برای ارائه دکمه شبکه های اجتماعی در وردپرس باشد.

شبکه های اجتماعی در وردپرس

راهکار دوم: شبکه های اجتماعی که مایل هستید کاربر عضو آن شود را با دقت انتخاب کنید.
اگر وب سایت شما در مورد فروش لباس کودک است، احتمالا مشتریان شما مادران هستند. بنابراین اصرار به اینکه حتما در شبکه‌ی اجتماعی مانند linkedin باشید کاری بیهوده ای است.

راهکار سوم: یک وب سایت باید محل اصلی و رسمی فعالیت شما باشد.
شبکه های اجتماعی در وردپرس نیز مانند بازاریاب های غیر رسمی عمل می‌کنند. این فرایند از جلب توجه شروع و در خرید به پایان می‌رسد. بنابراین چرخه ای دائمی است. کد های تخفیف، معرفی محصولات جدید، رویداد ها، سالگرد ‌ها و شرکت در نمایشگاه ها می‌تواند با محتوای مناسب در شبکه های اجتماعی در وردپرس، بیشتر دیده شوند.
بنابراین اگر کاربری پس از دیدن تبلیغات برای خرید رجوع کرد، بگذارید راحت خریدش را انجام دهد و با اعلان های بی موقع مزاحم او نباشید. چنانچه حرفه ای باشید سایت شما با اندکی برنامه نویسی یا استفاده از افزونه های مناسب می‌تواند کاربرهایی که از سمت تبلیغات، شبکه های اجتماعی یا گوگل آمده‌اند را تشخیص و محتوای مناسب هر یک را نمایش دهد.

راهکار چهارم: توجه به جمله معروف “محتوا پادشاه است”.

برای شبکه های اجتماعی خود محتوای ارزشمند تهیه کنید. اینکه مدام بگویید چه می‌فروشید جالب نیست! اگر محتوای سایت شما با آنچه در شبکه های اجتماعی در وردپرس ارائه می‌کنید خط به خط یکسان باشد، بنابراین برای  کاربر دائمی و  آشنا به سبک کار وب سایت دست خود را رو کرده اید و دیگر لینک های ارائه شده در محتوای شبکه های اجتماعی سایت را  کلیک نمی‌کند.
توجه داشته باشید که کاربر هنگامی لینک موجود در شبکه های اجتماعی را برای دیدن وبسایت کلیک می‌کند که بخواهد در مورد کالا یا خدمات شما بیشتر بداند یا اینکه بخواهد خرید انجام دهد. اگر تمام اطلاعات و ویژگی های محصول را در اینستاگرام قرار دهید، چون اطلاعات نسبی کاملی به کاربر داده اید، ابتدا به سمت مقایسه کالای شما با دیگران و جستجوی بیشتر برای یافتن کالایی بهتر با قیمتی کمتر در اینترنت می‌رود و ممکن است از جای دیگری خرید کند.

به این نکته هم دقت کنید که اگر محتوا را جوری بنویسید که کاربر سوالی برایش باقی نماند یا انگیزه ای برای سر زدن به وب سایت برای خرید یا حداقل امید به دانلود یک کتاب الکترونیکی رایگان نداشته باشد، احتمال خرید در لحظه اطلاع از دست می‌رود.

راهکار پنجم: تکراری نباشید.

اگر شما برای وبسایت و شبکه های اجتماعی در وردپرس که کاربران‌تان عضو آن هستند محتوای یکسان تهیه کنید، کاربر فقط یکی از این شبکه های اجتماعی را برای بازدید انتخاب می‌کند. بنابراین سایر اکانت های شما را نمی‌بیند چون محتوای جدیدی ندارید. برای اثرگذاری و دیده شدن در شبکه های اجتماعی و حضور سیال کاربر در همه آنها، باید به گونه ای محتوا را دسته‌بندی و بین شبکه های اجتماعی توزیع کنید که کاربر” فقط با رجوع به همه شبکه های اجتماعی سایت بتواند همه‌ی اطلاعات را دریابد“. در غیر اینصورت اگر کاربر فقط عضو یکی از شبکه های اجتماعی سایت باشد بخشی از تخفیف ها یا اطلاع رسانی ها را از دست بدهد.
مثلا در اینستاگرام می‌توانید عکس هایی از شرکت و فرایند روزانه خدمت رسانی را داشته باشید و نظرات مشتریان را پیگیری کنید. در کانال تلگرام شرح کوتاهی از ویژگی یک محصول به همراه کد تخفیف و در شبکه اجتماعی linkedin خبر توسعه و رشد کسب و کار را برای مدیران هم رده و شرکت های علاقمند به سرمایه گذاری ارائه کنید.

پیشنهاد ژاکت برای مدیریت شبکه های اجتماعی افزونه‌ی اشتراک اجتماعی وردپرس Monarch social sharing است.

  • این افزونه به شما کمک می‌کند تا علاوه بر مدیریت سریع شبکه های اجتماعی وب سایت خود، قادر باشید تا از آمار و باز خورد کاربران شبکه های اجتماعی نیز در وب سایت اطلاعات کسب کنید.
  • این افزونه یک سایدبار شناور برای دکمه شبکه های اجتماعی در وردپرس ایجاد می‌کند. می‌توانید هر جا که تمایل دارید دکمه ها را قرار دهید.
  • همچنین این افزونه قابلیت تشخیص ابتدا و انتهای متن ها را دارد و از بخش تنظیمات می‌توانید آن را مدیریت کنید.
  • برای پنجره های پاپ آپ امکان تنظیم شدن وجود دارد. مثلا براساس زمان بندی، پس از ارسال دیدگاه، پس از اسکرول کاربر، پس از خرید، پس از غیر فعال بودن کاربر و غیره… می‌توان آن را تنظیم کرد.
  • پشتیبانی بیش از چهل شبکه اجتماعی نیز از دیگر خدمات این افزونه است.

Monarch-شبکه‌های اجتماعی در وردپرس

جمع بندی

در انتها باید بپذیریم شبکه های اجتماعی در وردپرس از این به بعد جزmی بسیار مهم از فرایند ارتباط با مشتری هستند. برای این بخش از کارتان باید استراتژی مشخصی داشته باشید و با تکنیک ها و تاکتیک های مناسب گردش کار را تعریف و مخاطب را به مشتری و مشتری را به یک شریک دائمی برای ادامه فعالیت تبدیل نمایید.  بی‌دقتی در هر یک از این بخش ها و ایجاد حس آزار در مشتری باعث از دست رفتن امکان فروش می‌شود. بقای کسب و کار شما در آینده‌ای بسیار نزدیک بستگی به تعامل مناسب وبسایت با شبکه های اجتماعی دارد.

محصول پیشنهادی

افزونه فرم ساز ایفرم | پلاگین eForm

345,000 تومان

78.57%
وردپرس داغ

وردپرس داغ

محصول پیشنهادی

قالب فروشگاهی زنبیل | قالب zanbil

1,895,000 تومان

80%

محصول پیشنهادی

افزونه فرم ساز گرویتی فرمز | پلاگین Gravity Forms

395,000 تومان

47.62%

محصول پیشنهادی

افزونه سئو اینستنتیفای | پلاگین Instantify

395,000 تومان

78.67%
بروز وردپرس

بروز وردپرس

محصول پیشنهادی

قالب فروشگاهی دیناکالا | قالب DinaKala

825,000 تومان

99.33%
آی دیزاین

آی دیزاین

محصول پیشنهادی

افزونه سئو و بهینه سازی خودکار تصاویر | پلاگین SEO Friendly Images Pro

345,000 تومان

91.11%
راد ایران

راد ایران

محصول پیشنهادی

افزونه سئو ویدئو های وردپرس | پلاگین Yoast Video SEO

345,000 تومان

73.33%
فروشگاه پارس

فروشگاه پارس

محصول پیشنهادی

قالب آموزشی و فروش دوره آنلاین شکرینو | Shokrino

645,000 تومان

96.25%
تیم شکرینو

تیم شکرینو

محصول پیشنهادی

افزونه سئو رنک مث پرو | پلاگین Rank Math Pro

395,000 تومان

93.44%

محصول پیشنهادی

افزونه سئو یواست پرمیوم | پلاگین Yoast SEO Premium

395,000 تومان

96.55%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه سئو ووکامرس پرمیوم | پلاگین Yoast WooCommerce SEO Premium

345,000 تومان

91.11%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه امتیازدهی و پاداش پیشرفته آوانس | پلاگین گیمیفیکیشن

585,000 تومان

97.74%
یوسف محمدیانی

یوسف محمدیانی


نویسنده سینا عباسی

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه