آموزش کامل راه اندازی فروشگاه اینترنتی

کسب و کار

11 دقیقه زمان مطالعه

این روزها همه به دنبال کسب درآمد از اینترنت هستند؛ خواه به عنوان شغل اول یا شغل ثانویه. اولین موردی که باید در این امر درنظر بگیریم نوع فعالیتمان است. اینکه در چه حوزه‌ای تمایل داریم فعال باشیم و کار کنیم. یکی از پررنگ‌ترین نوع کسب و کار آنلاین، راه اندازی فروشگاه اینترنتی است. فروشگاهی که در آن خدمات یا محصولات خود را به فروش برسانیم. قطعا بهترین بستر برای ساخت فروشگاه آنلاین، سایت است که امکانات خوبی نیز در اختیارمان قرار می‌دهد. در این مقاله قصد داریم تمامی ملزمات و مسیرهای ساخت فروشگاه اینترنتی را به شما بگوییم. اگر قصد راه اندازی چنین موردی را دارید حتما با ما در این مقاله همراه شوید…

راه اندازی فروشگاه اینترنتی

ما برای اینکه فروشگاه خود را راه بیاندازیم باید ملزوماتی را داشته باشیم. به هر حال هر کاری نیاز به انجام مقدماتی دارد تا بتوان آن را استارت زد و پیاده‌سازی کرد. مسلما در همان قدم اول باید مشخص کنیم که هدف اصلی چیست و قرار است در چه زمینه‌ای فعالیت کنیم. این مسئله را حتما باید بدانید و بررسی کنید که آیا این کسب و کار جایگاهی در بین مردم داشته و نیاز آن‌هاست یا خیر! زمانی که این مسئله را با خود حل کرده و به نتیجه درست رسیدید حالا باید قاطعانه استارت کار خود را بزنید. مثلا ما در اینجا بهترین ایده‌ها را برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی برایتان درنظر گرفتیم که به فکر کردنتان جهت می‌دهد:

  • فروش محصولات مراقبت از پوست و مو
  • فروش لوازم ورزشی
  • فروش لوازم آشپزخانه
  • فروش دوره‌های آموزشی (در هر حوزه‌ای که تخصص دارید. مثلا طراحی سایت، سئو و…)
  • فروش قطعات الکترونیکی
  • فروش لپ تاپ و موبایل (حتی دست دوم)
  • فروش ساعت‌های هوشمند
  • فروش طلای دست ساز یا اکسسوری
  • فروش صنایع دستی
  • فروش آثار هنری مانند عکس، نقاشی و …
  • فروش عینک
  • فروش لوازم یدکی
  • فروش انواع لباس زنانه، مردانه و بچگانه
  • فروش گل و گیاه

البته هزاران ایده برای فروش وجود دارد که ما به پرفروش‌ترین‌ها اشاره کردیم.

انواع فروشگاه اینترنتی

 

قدم اول: تهیه دامنه و هاست

مورد بعدی تهیه یه دامنه برای نام سایت و هاست است که فضای نصب و راه اندازی سایت به حساب می‌آید. اما چگونه این دو مورد را تهیه کنیم؟ برای نام فروشگاه خود باید حسابی تفکر کنید. این نام قرار است ماندگار شده و با کمک آن برندسازی کنید پس به خوبی فکر کرده و بهترین نام را انتخاب کنید. اما راه‌هایی را می‌توان برای کمک به این انتخاب رفت:

  • جستجو در گوگل با توجه به هدف اصلی فروشگاه اینترنتی
  • پیدا کردن کلمات کلیدی اصلی
  • پرس و جو و مشورت با افراد آگاه
  • استفاده از سایت‌های پیشنهاد دامنه

بعد از انتخاب نام دامنه، باید ببینیم به چه میزان فضا برای سایت نیازمندیم و بهتر است از کدام سرویس‌دهنده آن را تهیه کنیم. با توجه به بودجه خود رفتار کنید اما حواستان باشد، انتخاب هاست استاندارد مزایای عالی از جمله سرعت خوب سایت و نداشتن قطعی را به همراه دارد که مسئله مهمی برای وبسایت‌هاست.
معمولا فروشگاه‌های اینترنتی که تصاویر زیادی در آن‌ها بارگذاری شده و از افزونه‌ها و امکانات بیشتری استفاده می‌کنند باید دارای فضای بیشتری از نظر هاست و قدرت بالایی باشند. حال بیایید با هم بررسی کنیم که معمولا یک هاست خوب باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد:

  • فضای مناسب هاست
  • دارای رم استاندارد و کافی
  • دارای پهنای باند استاندارد
  • دارای امنیت خوب
  • آپ‌تایم بالا و قطعی کم
  • پشتیبانی ۲۴ ساعته و پاسخگویی به موقع
  • بک‌آپ گیری منظم
  • دارای پنل ادمین استاندارد (مثلا برای وردپرس بهترین پنل دایرکت ادمین و سی‌پنل است)
  • امکان اضافه کردن دامنه
  • امکان پارک دامین
  • امکان تغییر ورژن php و بروزرسانی به آخرین نسخه
  • امکان افزودن ساب دامین
  • ارائه گواهینامه SSL
  • پشتیبانی از چندین پایگاه داده

تمامی مواردی که در بالا گفته شد، در انتخاب هاست ضروری هستند و باید درنظر بگیرید. در یک کلام؛ در انتخاب هاست خود نیز کمال دقت را به خرج دهید.

قدم دوم: طراحی سایت فروشگاهی

هم‌اکنون طراحی یک سایت کار چندان دشواری نیست. اگر کار با وردپرس را بلد باشید قطعا خودتان از پس طراحی کار برمی‌آیید. زیرا بدون دانستن حتی یک خط کدنویسی می‌توانید سیستم مدیریت محتوای وردپرس را نصب کرده و سپس قالب مخصوص خود را با نام قالب فروشگاهی وردپرس از مارکت‌هایی مانند ژاکت تهیه کرده و نصب کنید. نصب آن نیز به کمک بسته نصبی انجام شده و حالا یک سایت تنظیم شده به همراه اطلاعات و تصاویر دمو دارید که می‌توانید تمام آن‌ها را با اطلاعات خود جایگزین کنید. اما اگر نمی‌توانید چنین کاری انجام دهید باید آن را برعهده فرد طراحی بگذارید تا طبق خواسته‌های شما سایت فروشگاهی را پیاده‌سازی کند.

قدم سوم: تکمیل اطلاعات فروشگاه

برای اینکه فروشگاه خود را تکمیل کنید نیازمند تهیه تصاویر محصول و اطلاعاتی درباره آن‌ها هستید. اگر محصول شما فیزیکی است، حتما سعی کنید از تصویر در زوایای مختلف عکس تهیه کرده و درون صفحه هر محصول بگذارید. تمام سعیتان را بکنید که تصاویر باکیفیت، کاملا واضح و واقعی باشند. اینجا فروشگاه اینترنتی است و افراد برای اینکه از شما خرید کنند، قطعا باید محصول را خوب ببینند. به گونه‌ای که برایشان قابل لمس شده و اعتماد کنند. حتی پیشنهاد می‌کنیم ویدیویی کوتاه از محصول تهیه کنید تا کار به بهترین شکل ممکن پیش رود. پس از آن شما باید محتوای کامل حاوی توضیحات کامل برای محصول، ویژگی‌های محصول، امکانات آن و اینکه دقیقا مناسب چه افرادیست تهیه کنید و درنهایت قیمت محصول را بنویسید.

قدم چهارم: راه اندازی بخش بلاگ فروشگاه اینترنتی

سایت فروشگاهی نیز به بخش بلاگ نیاز دارد. در واقع این بخش رایگان سایت شماست که باید با اطلاعات مفیدی پر شده تا مخاطب به شما دلگرم شود و اطمینان کند. مثلا اطلاعاتی مانند عملکرد یا دستورالعمل یک محصول، اطلاعات جانبی مرتبط که بطور کامل و رایگان تهیه شده و در قسمت بلاگ قرار می‌گیرد. حواستان باشد برای تولیدمحتوای این قسمت حتما باید یک استراتژی درست بچینید، کلمات کلیدی را درنظر گرفته و محتوای خود را مطابق با یک تقویم محتوایی دقیق بارگذاری کنید.

قدم پنجم: بررسی خدمات

شما علاوه بر وظایف اصلی که در فروشگاه اینترنتی دارید، خدمات دیگری را نیز باید درنظر بگیرید. به عنوان مثال اتصال فروشگاه به درگاه پرداخت واسطه یا مستقیم بانکی که مخاطب به راحتی بتواند خرید خود را ثبت کند. برای داشتن درگاه مستقیم بانکی حتما باید نماد اعتماد الکترونیکی خود را دریافت کنید و سپس برای درگاه درخواست دهید.
یا اگر فروش محصول دارید، باید حتما وضعیت و نحوه ارسال را مشخص کنید. ارسال پستی، ارسال پیک و …

قدم ششم: نگهداری از فروشگاه

همه چیز به فعالیت پس از راه اندازی فروشگاه اینترنتی برنمی‌گردد. شما باید برنامه ریزی دقیق و درستی برای نگهداری آن داشته باشید. نگهداری سایت یعنی چه؟ یعنی شما برای بخش‌های مختلف مدیریت قوی داشته باشید. نسخه بک‌آپ با توجه به میزان فعالیت خود تهیه کرده و حواستان به تمامی بخش‌های سایت باشد. بعضی فروشگاه‌های بزرگ بوده و دارای مشتری زیادی هستند و یک نفر به تنهایی امکان مدیریت تمام سایت را ندارد پس لازم است برای هر بخشی یک نفر مسئول شده و فعالیت کند. به عنوان مثال فردی برای مدیریت محتووا، فردی برای بخش دیجیتال مارکتینگ، فردی برای بهینه‌سازی، فردی برای بخش امنیت و…
سپردن وظایف هر بخش به افراد با توجه به حجم کار تغییر می‌کند.

قدم هفتم: حفظ ایمنی فروشگاه

یک سایت اینترنتی باید از امنیت خوبی برخوردار باشد زیرا این مسئله هم برای سایت و هم برای مشتریان مسئله مهمی است. وردپرس بخودی خود سیستم امنی است اما این بدان معنی نیست که دیگر نیازی به تدابیر امنیتی ندارید. شما باید به فکر حفاظت همیشگی از سایت خود باشید. در اوایل فعالیت می‌توانید از افزونه‌هایی برای حفظ امنیت کمک بگیرید اما بعدها که سایت بزرگ‌تر و پرجمعیت‌تر شد حتما از فردی متخصص در این زمینه استفاده کنید تا بصورت همیشگی هوای فروشگاه را داشته باشد. برخی از بهترین افزونه‌های امنیتی وردپرس عبارت است از:

  • MalCare Security: این افزونه دارای قابلیت اسکنر بدافزار مبتنی بر ابر بدون تاثیرگذاری بر روی سرعت سایت، شناسایی و پاکسازی بدافزارها در مدت زمانی کوتاه، محافظت از سایت، شناسایی و مسدود کردن تهدیدات و جلوگیری از حملات بی‌رحمانه با قابلیت Captcha را فراهم می‌کند.
  • Sucuri Security: این افزونه امکان شناسایی بدافزارهای فعال، پاکسازی خودکار سایت از کد­های مخرب، بررسی فعالیت­‌های کاربران در سایت، قابلیت غیرفعال کردن ویرایش فایل‌­ها، حذف فایل­‌های مشکوک، امکان اسکن از راه دور، مانیتورینگ لیست سیاه و اقدامات امنیتی پس از هک را فراهم می‌کند.
  • All In One WP Security & Firewall: این افزونه دارای کاربری راحت و آسان بوده که امکان انتخاب تنظیمات فایروال در سه سطح پایه، متوسط و پیشرفته را در اختیارمان قرار داده و دارای امنیت حساب کاربری و قابلیت تشخیص یکسان بودن نام نمایشی و نام ورود به سایت را دارد. همچنین امکان جلوگیری از حملات ورود Brute Force را داشته و دارای اسکنر امنیتی است. از قابلیت کپی محتوای سایت استفاده کرده و بروزرسانی‌های مرتب و افزوده شدن امکانات امنیتی جدید به همراه دارد. امکان سازگاری با اکثر افزونه‌های وردپرس را داشته و قابلیت مشاهده ورودهای ناموفق با آی پی کاربر و محافظت در برابر اسپم­‌ها را با امکان افزودن گوگل reCaptcha به صفحه ورود فراهم می‌کند. قابلیت بک آپ گیری خودکار از wp-config.php و مسدودیت آی­‌پی­‌های مشکوک را نیز دارد.
  • Wordfence: افزونه وردفنس امکان شناسایی و مسدودیت ترافیک مخرب توسط فایروال افزونه را فراهم کرده و محافظت از حملات هکرها با محدودیت تلاش برای ورود به سیستم را دارد. با کمک محافظت از سایت با جلوگیری از حملات Brute Force به شما کمک شایانی می‌کند. همچنین با کمک آن امکان مشاهده ترافیک آنلاین سایت و ارسال اطلاعیه­‌های امنیتی وجود دارد. در ضمن قابلیت پشتیبانی از وردپرس چند سایته را نیز دارد.
  • WebARX Security: این افزونه امکان مسدود سازی ترافیک مخرب با استفاده از فایروال برنامه و نظارت بر امنیت و آسیب‌­پذیری­‌های احتمالی را داشته و می‌تواند مسدود سازی ربات­‌ها و اسپم­‌های مخرب را انجام دهد. همچین امکان مانیتورینگ لیست سیاه و مدیریت فایروال مبتنی بر ابر به همراه اعلان هشدارهای امنیتی را برایمان دارد. نصب آن بسیار آسان بوده و قابلیت فعالسازی reCAPTCHA و احراز هویت دو مرحله‌­ای را در خود داشته و هدرهای امنیتی HTTP را فراهم می‌کند.
  • iThemes Security: این افزونه امکان حفاظت در مقابل حملات Brute Force محلی و شبکه‌­ای را دارد. مسدود کردن آی­‌پی‌­های مشکوک با بررسی رهگیری خطای 404 جزء امکانات افزونه بوده و قابلیت از دسترس خارج کردن پیشخوان وردپرس و مسدود کردن دسترسی آی‌­پی­‌های سیاه به سایت امکان فوق‌العاده‌ای است. افزونه آیتمز سکوریتی امکان اجبار کاربر به انتخاب رمز عبورهای قوی­‌تر ر فراهم کرده و بکاپ گیری از پایگاه داده سایت را بطور منظم انجام می‌دهد.
  • Bulletproof Security: این افزونه دارای امکاناتی از جمله اسکنر بدافزار، امنیت ورود کاربران به سیستم، قابلیت ضد هرزنامه، بک آپ گیری از پایگاه داده سایت، محافظت از سایت با قابلیت فایروال افزونه، راه اندازی تعمیر خودکار، لیست سفید خودکار و پاک­‌سازی خودکار، امنیت و مانیتورینگ ورود به سیستم، مقابله با اسپم‌­ها و حالت تعمیر و نگهداری سایت را دارد.
  • Block Bad Queries: این افزونه نیز بدون نیاز به پیکربندی قابل اجراست. تمرکز 100% روی عملکرد و امنیت داشته  مسدودسازی درخواست­‌های مخرب و ساخته شده بر پایه‌­ی فایروال G/6G5 را برعهده می‌گیرد. همچنن سازگار با سایر افزونه‌­های امنیتی است.
  • Anti-Malware Security and Brute-Force Firewall: این افزونه در برابر تهدیدات حفاظت بالایی از سایت به عمل می‌آورد. امکان بروزرسانی­‌های Definition برای محافظت در برابر تهدیدات جدید، محافظت از wp-login و XMLRPC را برای جلوگیری از حملات هکرها و قابلیت یکپارچه سازی پرونده­‌های اصلی وردپرس را دارد.
  • VaultPress: این افزونه قابلیت شناسایی ویروس­‌ها، بدافزارها و تهدیدات خطرناک، تهیه نسخه پشتیبان در زمان واقعی، پاکسازی خودکار ویروس­‌ها، بدافزارها و مشکلات امنیتی موجود در سایت، محافظت از سئو با مسدود سازی خودکار همه‌­ی اسپم­‌ها و قابلیت بازگردانی بکاپ را دارد.
  • Astra Web Security: این افزونه قابلیت مسدود کردن ربات­ و بدافزارهای مشکوک و مخرب، شناسایی و پاک­سازی ویروس‌­ها، جلوگیری از بارگذاری پرونده مخرب، مسدود کردن ربات‌های موتور جستجو جعلی، مسدود کردن خودکار اسپم­‌ها، جلوگیری از سرقت محتوا و تنظیم و راه­‌اندازی سرویس امنیتی افزونه در 5 دقیقه را دارد.
  • Google Authenticator: این افزونه قابلیت رابط کاربری ساده و آسان، احراز هویت دو مرحله­‌ای رایگان، تایید اعتبار از طریق پروتکل­‌های استاندارد TOTP + HOTP، پشتیبانی از زبان­‌های مختلف، روش‌­های مختلف ورود به سایت، استفاده از انواع روش‌های تأیید اعتبار مانند گوگل، Authy، تأیید هویت LastPass ، QR Code، نرم افزار Token و سؤالات امنیتی (KBA) و مانیتورینگ ورود کاربر را دارد.
  • WP fail2ban: این افزونه امکان امکان ادغام با cloudflare و قابل تنظیم بر روی سرور پروکسی‌­های دیگر، قابلیت مسدود کردن تعدادی از کاربران، قابلیت تنظیم با انواع پروتکل Syslog، نمایش هرزنامه، گزارش پینگ بک­‌های ناقص و محافظت در مقابل حملات BRUTE FORCE را دارد.
  • SecuPress: این افزونه قابلیت جلوگیری از حملات BRUTE FORCE، ممنوعیت بازدید از Bad Bots، شناسایی پلاگین­‌ها و قالب­‌های آسیب‌­پذیر و ضعیف، ارائه گزارش­‌های امنیتی با فرمت PDf و دیواره آتشین یا فایروال را دارد.
  • Defender: این افزونه داری امکانات گزارش کامل از مشکلات امنیتی و پاکسازی آن­‌ها، قابلیت مشاهده فایل­‌های مخرب و حذف آن­‌ها
  • مسدود کردن آی‌­پی‌­های مشکوک، ارسال مداوم گزارشات به ایمیل، قابلیت لیست سیاه، قابلیت تعمیر و بازیابی فایل‌های دست­کاری شده، قابلیت بکاپ­‌گیری خودکار، قابلیت احراز هویت دو مرحله‌­ای، جلوگیری از حملات BRUTE FORCE و امکان تعریف لیست آی­‌پی­‌های مجاز را دارد.
این مقاله را حتما بخوانید
چرا نیاز به انتخاب کانال‌های بازاریابی برای تجارت الکترونیکی خود داریم؟

مراحل راه اندازی فروشگاه اینترنتی

قدم هشتم: بروزرسانی منظم و طبق برنامه

محصولات و محتوای بلاگ شما نیاز به بروزرسانی دارند. شما باید آن‌ها را هرزگاهی بررسی کرده و مطابق با بازار بروز کنید. چنانچه امر بروزرسانی را نادیده بگیرید از بقیه رقبا عقب افتاده و رشدی نخواهید داشت.

قدم نهم: تحلیل و آنالیز

یک قدم مهم در کسب و کار، تحلیل و بررسی عملکرد است. چنانچه این مرحله را نادیده بگیرید قطعا متوجه خطاهای کار و خواسته‌های مشتری خود نخواهید شد. پس چطور باید رشد کنید؟ قطعا امکانپذیر نبوده و تنها درجا می‌زنید. پس این مرحله را به کمک ثبت سایت در آنالیتیکس و کنسول گوگل داشته باشید و بطور منظم طبق یک برنامه درست آن را بررسی کنید.

قدم دهم: راه‌ های بازاریابی و افزایش فروش

ما برای رسیدن به درآمد خوب نیاز به دیده شدن و محبوبیت داریم. این کار با دست روی دست گذاشتن انجام نمی‌شود بلکه با امور بازاریابی باید دست به کار شده و فروش خود را افزایش دهید. این امور بصورت تبلیغ رایگان و غیر رایگان از طریق کانال‌های مختلف قابل اجراست.

قدم یازدهم: فعالیت در سایر کانال ها

اینکه سایت داریم دلیل بر حذف فعالیت در کانال‌های دیگر نیست. ما برای استحکام کسب و کار خود نیاز به عضویت در کانال‌های دیگر مانند اینستاگرام، ویرگول، آپارات، یوتیوب و … هستیم. یعنی باید در این کانال‌ها نیز فعالیت کرده و به تولید محتوا و تبلیغ محصول خود بپردازیم و عده زیادی را از این طریق به سایت خود هدایت کنیم.

قدم دوازدهم: بررسی عملکرد رقبا

یکی دیگر از مهم‌ترین کارهایی که باید برای رشد فروشگاه انجام دهید، بررسی و تحلیل عمکرد رقباست. اینکه آن‌ها چه می‌کنند و چگونه به جایگاه خوبی دست یافتند مسئله مهمی است.

قدم سیزدهم: بهینه سازی سایت

سایتی که بهینه نباشد قطعا جایگاه خوبی نیز نخواهد داشت. پس از راه اندازی فروشگاه اینترنتی، لازم است به بهینه سازی سایت و محتوای آن بپردازید تا گوگل شما را به چشم مخاطب رسانده و دیده شوید و امتیاز دریافت کنید. در این زمینه نیز بهینه سازی محتوا، بهینه سازی تصاویر، لینک‌ها، عناوین و … را خواهیم داشت که بهترین افزونه‌ها در این حوزه Yoast seo و all in one seo هستند که به یاری شما آمده و قوانین را به شما نشان می‌دهند. اما مبحث سئو بسیار مهم بوده و شما برای موفقیت این بخش قطعا به کمک متخصصین سئو احتیاج پیدا می‌کنید.

جمع بندی:

اگر شما هم دوست دارید کسب و کار شخصی خود را راه اندازی کرده و از اینترنت کسب درآمد کنید، پیشنهاد ما راه اندازی فروشگاه اینترنتی است. ما با کمک یک فروشگاه آنلاین که درگیر فروش محصول یا خدمات مجازیست به درآمد خوب می‌رسید به شرطی که تمامی موارد را رعایت کرده و جذب مشتری کنید.

محصول پیشنهادی

قالب چند منظوره دیوی | قالب Divi

645,000 تومان

77.95%

محصول پیشنهادی

افزونه ثبت نام و ورود با موبایل دیجیتس | پلاگین Digits

395,000 تومان

82.29%

محصول پیشنهادی

قالب آموزشی استادیار | قالب Studiare

825,000 تومان

81.83%
وردپرسِ من!

وردپرسِ من!

محصول پیشنهادی

قالب چند منظوره انفولد | قالب Enfold

645,000 تومان

81.76%

محصول پیشنهادی

قالب فروشگاهی وودمارت | قالب Woodmart

825,000 تومان

84.09%
وردپرسِ من!

وردپرسِ من!

محصول پیشنهادی

افزونه فرم ساز گرویتی فرمز | پلاگین Gravity Forms

395,000 تومان

47.62%

محصول پیشنهادی

قالب فروشگاهی فلت سام | قالب Flatsome

725,000 تومان

70.63%
مجتبی درویشی

مجتبی درویشی

محصول پیشنهادی

افزونه سئو رنک مث پرو | پلاگین Rank Math Pro

395,000 تومان

93.44%

محصول پیشنهادی

افزونه امنیت وردفنس | پلاگین Wordfence Security Pro

395,000 تومان

83.41%
وردپرس داغ

وردپرس داغ

محصول پیشنهادی

قالب چندمنظوره آسترا پرو | پوسته Astra Pro

825,000 تومان

93.08%

محصول پیشنهادی

افزونه المنتور پرو | پلاگین Elementor Pro

395,000 تومان

90.34%

نویسنده بهاره کوهستانی

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه