Retry
تیم متفکر و حرفه‌ای

از ابتدای بشریت، تفکر جمعی و ایجاد گروه برای حل مشکلات عمومی، همواره مورد توجه بوده است. از شکار جمعی تا کشاورزی گروهی و یا دامداری‏‌های چند نفره در این زمینه می‌توان نام برد. بشر، زمانی که به نتیجه رسید اولاً برای بسیاری از کارهای بزرگ به صورت انفرادی ناتوان است، با افراد دیگر گروه و قبیله تشکیل داد تا هم امنیت را بهتر حفظ کند و هم با کار اختصاصی بتواند رفاه بیشتری برای خود و دیگران ایجاد کند. پس از همان ابتدا نیز نیاز به تیم متفکر و حرفه‌ای احساس می‌شد. در ادامه به بررسی ایجاد تیم متفکر و حرفه‌ای در استارتاپ ها می پردازیم.

ایجاد تیم متفکر و حرفه‌ای

بنابراین دیگر لازم نبود یک فرد همه کار‏های مختلف را بیاموزد و انجام دهد. شاید نقش‌‏پذیری در جامعه نیز از همین زمان برای بشر مفهوم پیدا کرده باشد. جدای از انجام کارها، بشر مدرن به این نتیجه رسید که تفکر جمعی نیز مزیت‏‌های خاص خود را دارد. مخصوصا اگر تیم متفکر و حرفه‌ای از افراد با تجربه و آگاه تشکیل شده باشد، که به جای عمل انفرادی و تک روی در تصمیم گیری، متکی به بیان واضح مشکلات و چالش‏ها و شنیدن نظرات و راهکار‏ها و به نتیجه رساندن جلسات باشند.
در این مقاله از بلاگ ژاکت سعی داریم در مورد گروه مغز متفکر صحبت کنیم. یک گروه تفکرسالار، یکی از قدرتمندترین ابزار‏ها برای رسیدن به موفقیت است. این افراد در قالب یک گروه فکر، با هم در ارتباط هستند و به صورت جمعی در مورد مسایل فکر کرده و تصمیم می‌گیرند. هر فرد در این گروه معمولاً تخصص خاصی دارد و دانش و تجربه خود را با دیگران در میان می‌گذارد. بهترین ایده‏‌ها انتخاب می‌شوند و راه حل‏‌های با کیفیت برای چالش‏‌ها و ارتقای محصولات یا خدمات، مطرح می‌شود.
یک گروه مغز متفکر، صادقانه‌‏ترین بازخورد‏ها را به شما ارائه می‏کنند. انرژی همگرا و متحدی را برای انجام کار دارند و چون فکر در این گروه‏‌ها دارای اصالت است، بنابراین درگیر حضور فیزیکی نیستند و در هر جا و مکانی حتی به صورت مجازی می‌توانند کارکرد‏های گروه مغز متفکر را به درستی انجام دهند. همچنین به دلیل اهمیت فکر و ایجاد راه‌حل، حضور افراد می‌تواند خیلی محدود نباشد و تیم متفکر و حرفه‌ای برای حضور افراد دیگر که بتوانند در یافتن راه حل‌‏ها کمک کنند، رویی گشاده دارد.

ایجاد تیم متفکر و حرفه‌ای

حال که به صورت کلی با تعریف عمومی یک تیم متفکر و حرفه‌ای آشنا شدید، راهکارهایی که می‌تواند این گروه‌‏ها را به سمت موفقیت هدایت کند را بررسی می‌کنیم.

ایجاد و هدف‌گذاری گروه مغز متفکر

گروه‏‌های مغز متفکر می‌توانند در مورد هر چیزی تشکیل شوند… اما نکته اساسی در آن‏ها این است که هر گروهی برای یک هدف مشخص ایجاد شود. بنابراین ضروری است که تیم متفکر و حرفه‌ای برای خود هدف‌‏های مشخصی را تعیین کند. این اهداف باید از پیش تعیین شده باشند و به اعضای گروه در اولین جلسه اعلام گردد.

موضوع دیگر، اعضا گروه هستند. به صورت شفاف باید هدف از گروه و اعضایی که برای آن در شرکت در نظر گرفته‏‌اید را بیان کنید. اهمیت این موضوع به این خاطر است که افراد حس کنند دقیقاً برای چه کاری در گروه حضور دارند و ارزش وقت، زمان و تجربه‏‌ای که در گروه می‏‌گذارند، به چه نتایجی خواهد رسید. بنابراین در آن مشارکت جدی خواهند داشت و احساس بلاتکلیفی نمی‏‌کنند. همچنین نتایج جمعی حاصل از گروه را نتیجه افکار خود می‌دانند و به اصطلاح دل به کار خواهند داد. نکته دیگر اینکه افراد می‌دانند برای چه هدفی در گروه هستند و دقیقاً چه انتظاری از آن‏ها وجود دارد.

 اعضای گروه مغز متفکر را به دقت انتخاب کنید

یکی از دلایل اصلی شکست گروه‏‌های مغز متفکر در انتخاب اعضای آن نهفته است. هنر تصمیم گیرنده در انتخاب اعضای متنوع با سابقه کاری و تجربه‌‏های پیشین، میزان همگرایی و توانمندی در شندیدن نظرات و بهبود آن‏ها؛ قابلیت برخورد منصفانه بابت نقد‏ها و شخصی نکردن امور و همچنین قدرت کلام و دفاع از نظر‏ها، می‌تواند از این دست معیار‏ها برای انتخاب افراد تیم متفکر و حرفه‌ای باشد.

یک تیم پویا، با وجود تفاوت در تفکرها، ولی به دلیل حس همگرایی در انجام و به نتیجه رساندن کارها می‌توانند دارای یک تعادل باشد… به این مفهوم که قابلیت‏‌های زیادی از جمله سازماندهی، نظم، خلاقیت، مثبت‌گرایی، کارایی، صبر، ریسک پذیری و… را داشته باشد.

افراد یک تیم متفکر و حرفه‌ای باید به طور واقعی در خدمت تیم باشند. باید در زمان‏‌های مشخص، در جلسات حضور پیوسته و دائمی داشته باشند. در مورد موضوع مربوطه مطالعه کنند و همواره با فکری جدید و راه حلی امکان‌پذیر به جلسه بیایند. حضور در جلسات برای ابراز و بیان و همچنین شنیدن نظرات دیگران است… لذا فقط شنونده‌ بودن نمی‌تواند کمکی به اهداف گروه کند.

هیچگاه اعضای یک تیم متفکر و حرفه‌ای را از افراد رقیب در یک حوزه‌ مشترک انتخاب نکنید. به طور کلی بیان نظرات و همچنین پیشنهاد‌ها برای افراد رقیب در جلوی جمع آسان نیست. افرادی را دعوت کنید که به صورت دو جانبه برای خود و شما احترام قائلند و با افکارشان شما را به هیجان درمی‌آورند.

برای انتخاب افراد گروه متفکر می‌توانید از پرسیدن سوالات زیر از آنها شروع کنید:

  1.  آیا به اندازه کافی زمان برای شرکت در جلسات تیم متفکر و حرفه‌ای دارید؟
  2. چشم انداز و ماموریت شما چیست؟
  3. اهداف سه سال آینده شما چیست؟
  4. چرا شما باید برای چنین گروهی انتخاب شوید؟

تعداد افراد را در حد کنترل حفظ کنید

تعداد افرادی که دعوت می‌کنید باید در حدی باشد که شما بتوانید آن‏ها را کنترل کرده و بهترین کارایی را برای گروه ایجاد کنند. تعداد بسیار زیاد افراد، فرصت تمرکز و بیان نظرات را  به همه اعضا نخواهد داد… لذا کارایی افراد عملاً دیده نمی‌شود و تفکرات آن‏ها به دلیل کمبود وقت ممکن است شنیده نشود. به صورت طبیعی تعداد افرادی حدود 5 تا 8 نفر برای چنین گروه‏‌هایی کافی است.

برای جلسات آماده باشید

همه افراد تیم متفکر و حرفه‌ای موظفند برای جلسه بعدی آماده باشند. بنابراین افراد با افکار نو و راه کار‏های جدید برای جلسه بعدی حضور می‌یابند. اما برای اینکه بتوان این فرآیند را مدیریت کرد، لازم است که به نحوی گروه را اداره کنید که همه اعضا درگیر موضوع باشند. بنابراین لیستی از هدف‏ها یا برنامه‏‌ها را برای اعلام جلسه بعدی آماده کنید و به اعضا بدهید. در پایان جلسات نیز می‌توانید از اعضا بخواهید تا بهترین ایده را از نظر خود انتخاب کنند و چالشی که با آن درگیر هستند را بیان کنند. یا در فرمی که برای این منظور به صورت کاغذی یا آنلاین تهیه شده است را در فاصله بین جلسات تکمیل کنند. این می‌تواند شامل منایع جدیدی که برای موضوع یافت شده است نیز باشد. 

قواعدی تعیین کنید و پای‌بند بمانید

بسیار مناسب است که در همان جلسه ابتدایی، قواعدی را از نظر زمان‌بندی و اجرا در گروه قرار دهید. زمان شروع و پایان را مشخص کنید؛ یا زمانی که هر فرد برای ارائه افکارش یا توضیح در مورد آن دارد را تعیین نماید. هنگامی که برای جلسات موضوعی تعیین کردید، بسیار دقت کنید که مباحث از حوزه ‌بحث خارج نشود. از یک ویدیو پروژکتور استفاده کنید تا افراد تیم متفکر و حرفه‌ای بتوانند مطالب، عکس، چارت‏‌ها و آمار‏ها را به راحتی به دیگران نمایش دهند.

فضا را به گونه‏‌ای مدیریت کنید که حتی احمقانه‌‏ترین ایده‏‌ها نیز جرات بیان پیدا کنند. از منفی‌‏بافی جلوگیری کنید و امیدواری و مثبت اندیشی را همواره حفظ کنید. ایده‌‏ها را یادداشت کنید… و به همه اعضای گروه نشر دهید. با این سبک، ایده‏‌ای فراموش نمی‌شود و در طول مدت زمان تا جلسه بعدی، حتی ممکن است هر یک از این ایده‏‌ها پخته‌‏تر یا کامل‌‏تر شود.‌ وجود غذا هم می‌تواند جالب باشد… بگذارید خنده و شادمانی و انرژی مثبت، در گروه شما فراگیر باشد.

فضای آرامی را فراهم کنید

برای انتخاب فضا‏های بدون دردسر و محیطی آرام، زمان مناسبی بگذارید. لابی هتل‏‌ها، رستوران‏‌های خلوت، فضای عمومی کتابخانه‌‏ها و… می‌تواند از مکان‏‌های مناسب باشد. این فضا‌ها می‌‏توانند ثابت نباشند و به صورت هفتگی یا ماهانه تغییر کنند. اگر افراد در فاصله‏‌های مکانی متفاوتی قرار دارند، از فضای مجازی برای ویدئو کنفرانس استفاده کنید تا جغرافیا مانع حضور افراد نباشد.

از یک تسهیل‌گر استفاده کنید

تسهیل‌گر در این جلسات نقش رییس یا فرمانده را بازی نمی‌کند. بلکه تلاش می‌کند تا بحث‌‏ها بین همه تقسیم و موضوع بحث منحرف نشود. ایده‌‏ها را یادداشت می‌کند و همچنین بعضی یادآوری‌ها را انجام می‌دهد. هدف‏‌ها را یادآوری می‏‌کند و یا سعی می‌کند از اعضا مثال‏‌های بهتری بخواهد تا موضوع واضح و روشن شود. افزایش انرژی و هیجان‏‌انگیز نگه‌داشتن جلسه نیز می‌تواند به عهده عضو تسهیل‌گر باشد تا جلسات حوصله سربر نشود. تشویق افراد و انگیزه‌بخشی برای فعال کردن اعضا و همچنین مدیریت انجام بعضی از کار‌ها نیز می‌تواند به عهده‌ی او باشد.

نتیجه‌‏گیری

گروه‏‌های مغز متفکر، سبک جدیدی از تفکر هستند که به طور جمعی انجام می‌شوند. در این جلسات تیم متفکر و حرفه‌ای، طوفان افکار و ایده‌‏ها ایجاد می‌شود . لازم است افراد مناسب و کارآمد برای هدف‏‌های ایجاد تیم متفکر و حرفه‌ای به عضویت آن‏ها دربیایند و طبق قواعدی که برای آن‏‌ها ایجاد شده است، به فعالیت و یافتن ایده‌های جدید به عنوان راه حل برای چالش‌‏های هر شرکت عمل کند. برای اعضای این گروه‏‌ها نیز می‌توان حقوق و دستمزد تعریف کرد. همچنین در صورت ناکارآمدی یا عدم رعایت قواعد گروه، می‌توانید عذر آن‏ها را بخواهید. بدون شک یک گروه منسجم و البته شاداب، کمک‏‌های فراوانی به پیشرفت اهداف شما می‌‏کند.

دیدگاه‌ها

Comments

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *