zhaket logo

نحوه ی ایجاد استراتژی بازاریابی محتوا برای وب سایت های کوچک

کسب و کار

11 دقیقه زمان مطالعه

راه اندازی کسب و کار اینترنتی کوچک پیش از کرونا کار بسیار دشواری بود و برای اغلب افراد مانند یک رویا بود. اما امروزه با توجه به شرایط فعلی مهم نیست که شما چه محصولات و یا خدماتی را ارائه می دهید و تنها کافی است که تمرکز خود را بر روی بازاریابی آنلاین و ایجاد یک استراتژی بازاریابی محتوا قرار دهید.

اما کار کردن در دنیای دیجیتال مانند هر کار دیگری چالش های خود را به همراه دارد و شما برای موفقیت در آن باید یک استراتژی مناسب ایجاد کنید تا از طریق آن مشتریان شما بتوانند وب سایت شما را پیدا کرده و محصولات شما را خریداری کنند.

نحوه ی ایجاد یک استراتژی برای بازاریابی آنلاین بحث بسیار گسترده ای است که شامل تعداد زیادی از روش ها و تکنیک ها می باشد. در این بین برای بسیاری از مشاغل کوچک ، یکی از روش ها و تکنیک های موثر بازاریابی از طریق محتوا می باشد. ما در این مقاله چگونگی ایجاد استراتژی بازاریابی محتوا برای وب سایت مشاغل کوچک را به صورت مرحله به مرحله ارائه خواهیم داد.

چرا باید از محتوا برای بازاریابی استفاده کرد؟

استراتژی بازاریابی محتوا

بازاریابی از طریق محتوا تکنیکی است که در آن از طریق ایجاد محتوایی که به سوالات مخاطبان پاسخ می دهد، به بهبود اعتبار تجاری کمک کرده و مشتریان را افزایش می دهد. برای مشاغلی که  عادت به پرداخت هزینه های زیادی برای تبلیغات دارند، تولید محتوا می تواند بیهوده به نظر برسد اما در طولانی مدت آن ها سود بسیار زیادی خواهند برد.

اگر می‌خواهید نکات تولید محتوا و نحوه برنامه ریزی برای یک استراتژی محتوای کاربردی را یاد بگیرید هیچ راهی به جز یادگیری اصولی این علم را ندارید. دوره اموزشی تولید محتوا که توسط مجموعه ژاکت آکادمی تهیه و تدیون شده است یک دوره بسیار کاربردی برای یادگیری این مهارت است.

در فضای رقابتی امروزه تنها یک محتوای باکیفیت که دارای یک استراتژی بازاریابی محتوای قوی است مورد توجه همه ی افراد قرار می گیرد و این موضوع می تواند چالش برانگیز باشد. محتوای با کیفیت محتوایی است که به سوالات مخاطبان شما پاسخ می دهد. شما باید برای تولید محتوای بهتر موارد زیر را انجام دهید:

  • سعی کنید در نتایج موتورهای جستجو برای عبارات موردنظر ظاهر شوید و رتبه خوبی کسب کنید.
  • با وب سایت های دیگری که در حوزه ی شما فعالیت می کنند را همکاری کرده و از آن ها بخواهید که به وب سایت شما لینک دهند.
  • سعی کنید دنبال کنندگان زیادی را در شبکه های اجتماعی به دست آورید.
  • با افرادی که به احتمال زیاد مشتری شما می شوند ، ارتباط برقرار کنید و با آن ها تعامل داشته باشید.

انجام دادن تمامی موارد بالا پروسه ای طولانی می باشد و شما باید با صبر و حوصله آن ها انجام دهید تا بهترین نتیجه ممکن را بگیرید. برای اطلاعات بیشتر می توانید آموزش تولید محتوای بهینه را بخوانید.

در واقع شخصی که برای اولین بار از طریق پست وبلاگ و یا یک ویدئو از نام تجاری شما مطلع می شود  ممکن است محصولات شما را خریداری نکند ، اما اگر محتوای شما آن ها را تحت تأثیر قرار دهد ، احتمال اینکه شما را انتخاب کنند بسیار بیشتر می باشد.

اهمیت استراتژی بازاریابی محتوا در کسب و کار های کوچک

بازاریابی از طریق محتوا به وقت و تلاش زیادی نیاز دارد و با داشتن یک استراتژی برای بازاریابی محتوا می توانید از بازده کار خود اطمینان حاصل کنید. در واقع داشتن یک استراتژی شما را قادر می سازد تا برای همه چیز برنامه ریزی کنید و از کیفیت کار مطمئن شوید.

با اختصاص وقت و تلاش زیاد در مراحل اولیه ایجاد یک استراتژی برای محتوا ، می توانید اطمینان حاصل کنید که تمام فعالیت هایی که در زمینه بازاریابی محتوا انجام می دهید مخاطبان مناسب را هدف قرار می دهند و مواردی را که برای آن ها مهم است را بیان می کنند. در نهایت این استراتژی به شما در دستیابی به اهداف کسب و کارتان کمک می کند.

 

10 مرحله برای ایجاد یک استراتژی مناسب برای محتوای کسب و کارهای کوچک

در ادامه ما 10 مرحله برای ایجاد یک استراتژی بازاریابی محتوا را معرفی خواهیم کرد.

  1. اهداف اصلی کسب و کار خود را تعیین کنید.

اهداف بازاریابی محتوا

برای ایجاد هر استراتژی باید با هدف کسب و کار خود شروع کنید، انجام این کار بسیار مهم است و  شما می دانید که دقیقاً کجا تلاش خود را متمرکز کنید و چگونه موفقیت را ارزیابی کنید.

از خودتان این سوال را بپرسید که با بازاریابی از طریق محتوا می خواهید به چه نتیجه ای برسید؟ اگر می خواهید افراد بیشتری وب سایت شما را پیدا کنند ، بهینه سازی برای موتورهای جستجو باید در اولویت شما باشد. تحقیقات انجام شده نشان داده است که 70٪ از مشاغل از استراتژی سئو مناسبی برخوردار نیستند و این بدان معناست که شما می توانید در این زمینه از رقبای خود پیشی بگیرید.

اگر می خواهید در مخاطبان خود احساس وفاداری نسبت به برندتان را  ایجاد کنید ، باید هدف خود را به دست آوردن دنبال کننده ها و یا مشترکان بیشتر در خبرنامه های خود قرار دهید و از این طریق روابط خود با آن ها را گسترش دهید.

داشتن رابطه ای خوب و صمیمی با مخاطبان می تواند به شما در این فضای رقابتی کمک کند و شما قادر خواهید بود که رقبای خود را شکست داده و توجه بیشتری از سوی افراد مختلف دریافت کنید.

داشتن یک هدف مشخص برای بازاریابی از طریق محتوا می تواند کمک کنند تا محتوای شما منسجم شوند و در نهایت قادر خواهید بود یک استراتژی بازاریابی محتوا ایجاد کنید که بهترین نتیجه را برای شما به همراه داشته باشد.

 

  1. مخاطبان خود را تعیین کنید.

در دنیای واقعی ایجاد یک ارتباط خوب و صمیمی تا حد زیادی بستگی به این دارد که بدانید قرار است با چه فردی صحبت کنید. در دنیای دیجیتال نیز یک استراتژی موفق در مورد داشتن ارتباطات خوب با مخاطبان است. برای اینکه بدانید محتوای شما باید شامل چه مواردی باشد تا در آن ها سرمایه گذاری کنید ، به یک شناخت از افرادی که برای آن ها محتوا ایجاد می کنید نیاز دارید.

برای این مرحله به دنبال مشتریان فعلی خود باشید. به این فکر کیند که آن ها چه نوع افراد و با چه نوع شخصیتی هستند؟ علاقه ها و یا نگرانی آن ها چیست؟ آیا آن ها ویژگی های کلیدی مشترکی هم دارند؟

برای پاسخ دادن به این سوالات شما می توانید مصاحبه هایی را با مشتریان خود تنظیم کنید تا بفهمید که آن ها دقیقاً به چه چیزی اهمیت می دهند ، چه نوع محتوایی را دوست دارند و از عادت های خرید آن ها مطلع شوید. سپس بر اساس این اطلاعات پرسونای مخاطب و یا یک نمونه مشتری برای خود ایجاد کنید و آن را در ذهن خود نگه دارید و بر اساس آن تولید محتوا کنید. همچنین می توانید آن را در اختیار تیم بازاریابی محتوای خود نیز قرار دهید.

 

  1. بودجه موردنظر خود را تعیین کنید.

بودجه مارکتینگ

آنچه شما می توانید با بازاریابی محتوا انجام دهید، بستگی به بودجه شما نیز خواهد داشت. در حالی که هزینه های آن بسیار کمتر از انجام تبلیغات است، ایجاد محتوای عالی و با کیفیت به زمان زیادی نیاز دارد.

برای ایجاد یک استراتژی بازاریابی محتوا موثر احتمالاً باید کارمندان، پیمانکاران، نمایندگی ها و یا حتی ترکیبی از این سه را استخدام کنید. اگرچه می توانید بسیاری از ابزارهای بازاریابی محتوا رایگان نیز استفاده کنید اما برای برخی از اهداف خود بهتر است که در ابزارهای پولی سرمایه گذاری کنید زیرا با استفاده از آن ها کار شما بسیار راحت تر و یا موثرتر می باشد.

داشتن یک بودجه واضح به شما کمک می کند تا هنگام انجام سایر مراحل مربوط به استراتژی خود واقع بینانه تصمیم بگیرید.

 

  1. تحقیقات مربوط به کلمات کلیدی موردنظر خود را انجام دهید.

تحقیقات مربوط به کلمات کلیدی برای بهبود سئو و بازاریابی محتوا بسیار مهم هستند. انجام دادن تحقیقات برای اصطلاحاتی که مخاطب شما در موتورهای جستجو به دنبال آن هستند به شما کمک می کند که بدانید:

  • آن ها دقیقاً به چه موضوعاتی بیشتر اهمیت می دهند.
  • آن ها چه سوالاتی دارند.
  • آن ها هنگام جستجو در مورد صنعت و محصولات شما از چه اصطلاحاتی استفاده می کنند.
این مقاله را حتما بخوانید
5 تا از بهترین مثال های گیمیفیکیشن در کسب و کار

در کنار انجام مصاحبه با مشتری انجام تحقیقات و ایجاد لیستی از کلمات کلیدی مبنایی برای موضوعات مورد استفاده در محتوای شما خواهد بود.

در ابتوا بهتر است که بر روی کلمات کلیدی دم دراز ( عبارات خاصی که شامل چندین کلمه کلیدی می باشند.) تمرکز داشته باشید زیرا اصطلاحات خاص تر از رقابت کمتری برخوردار هستند و این بدان معنی است که شما سریع تر موفق به کسب رتبه بالاتر خواهید شد. اگر تجارت و کسب و کار شما کوچک و محلی است حتماً از آن ها استفاده کنید.

علاوه بر تحقیق در مورد کلمات کلیدی ، مدتی را صرف تحقیقات مربوط به رقبا کنید. اصطلاحات برتر را که می خواهید برای آن ها رتبه بندی کنید را در گوگل جستجو کرده و بررسی کنید که چه افراد یبالاترین رتبه را دارند. سپس بر اساس نتایج بدست آمده رقبای خود را تحلیل و بررسی کنید و ببینید آن ها چه موضوعاتی را پوشش می دهند ، از چه قالب های محتوایی استفاده می کنند و چگونه به محتوای خود ساختار می دهند.

همچنین در خبرنامه های آن ها ثبت نام کنید و در رسانه های اجتماعی دنبال کنید تا بتوانید نحوه ی بازاریابی آن ها و … را نیز ارزیابی کنید. پس از آن که رقبای خود را تحلیل کردید از فرصت ها و تهدید هایی که برایتان ایجاد می کنند استفاده کنید تا بهترین نتیجه ممکن را کسب کنید.

دیدن اینکه آن ها چه موضوعاتی را پوشش می دهند به شما کمک می کند ایده های بیشتری درباره تولید محتوای خود بدست آورید. حتی شما می توانید از این طریق شکاف های محتوایی (موضوعاتی که مخاطبان شما به دنبال آن هستند و هنوز کسی به خوبی آن ها را پوشش نداده است ) را تشخیص دهید. شکاف های محتوایی فرصتی عالی برای ایجاد محتوای کمیاب و تبدیل شدن به مرجع اصلی می باشد.

  1. تصمیم بگیرید که چه منابعی دارید و برای سرمایه گذاری چه مواردی لازم است.

هنگامی که کاملاً تحقیق کردید و ایده های خوبی درباره آنچه مخاطب شما نیاز دارد بدست آوردید حال نوبت آن است که در مورد آنچه برای تحقق استراتژی خود نیاز دارید را فراهم کنید. به این فکر کنید که آیا برای دست یافتن به رتبه بندی بهتر باید از یک ابزار سئو پریمیوم استفاده کنید و یا نیاز به یک ابزار برای مدیریت امور تبلیغاتی خود دارید.

بهینه سازی سایت

بررسی کنید که برای ایجاد محتوایی که در ذهن دارید ، به چه مهارت هایی در تیم خود نیاز دارید. آیا اکنون شخصی در کارمندان خود دارید که بتواند به شما در این راه کمک کند و آیا آن ها وقت کافی برای انجام دادن این کار را دارند و یا خیر.

  1. یک تقویم زمانی برای محتوای خود ایجاد کنید.

تقویم محتوا

اکنون تمام ایده های استراتژی بازاریابی محتوا را در ذهن خود بگنجانید و آن ها را در یک جدول زمانی مشخص و سازمان یافته قرار دهید. این کار همان ایجاد یک تقویم محتوایی یا تقویم زمانی برای محتوا نامیده می شود. تعیین تاریخ های مشخص برای تولید هر قسمت از مطالب گام مهمی برای رفتن از ایده به مرحله اجرا می باشد. در واقع شما وقتی مهلت تعیین شده دارید ، به احتمال زیاد آن کار را به موقع انجام می دهید.

یک تقویم به شما کمک می کند تا همه اعضای تیم محتوای خود را در یک راستا نگه دارید. اگر افراد مختلفی مشغول نوشتن محتوا ، گرافیک و یا تبلیغات اجتماعی هستند ، همه آن ها به یک وسیله برای ایجاد هماهنگی نیاز دارند و تقویم زمانی بسیار کارامد می باشد.

همچنین این تقویم به شما کمک می کند تا ثابت قدم بمانید. ثابت قدم بودن برای هر تولید کننده محتوا بسیار مهم است. قرار دادن سه پست در وبلاگ در یک هفته و فعال نبودن در طی چندین هفته می تواند مخاطبان شما را گیج کند.

  1. برای دیده شدن با مشاغل دیگر نیز همکاری کنید.

قطعاً هر فردی که بازاریابی از طریق محتوا انجام می دهد متوجه اهمیت دیده شدن محتوا نیز می باشد. اگر کسی محتوای شما را پیدا نکند، انتشار محتوا ارزش زیادی ندارد. همچنین با شلوغ بودن اینترنت، نمی توانید انتظار داشته باشید افراد محتوای شما را به تنهایی پیدا کنند.

در واقع شما باید محتوای خود را در شبکه های اجتماعی نیز به اشتراک بگذارید. این موضوع در استراتژی بازاریابی محتوا همچنین می تواند به معنای سرمایه گذاری در تبلیغات موتورهای جستجو و رسانه های اجتماعی باشد تا از این طریق مطمئن شوید مطالب شما توسط افراد مناسب دیده می شود.

اغلب مشاغل کوچک از استراتژی هایی مانند مشارکت با مشاغل کوچک دیگر برای جلب مخاطبان یکدیگر و یا تماس با وبلاگ نویسان مربوطه در صنعت خود استفاده می کنند. شما نیز سعی کنید با مشاغل دیگر در حوزه ی خود همکاری کنید زیرا این کار راهی برای ایجاد ارتباط با سایر مشاغل و سازمان های محلی و بهبود نتایج بازاریابی محتوای شما به طور همزمان است.

  1. شروع به تولید محتوا کنید.

تولید محتوا بسیار زمان بر می باشد. محتوای با کیفیتی که اطلاعات خوبی را ارائه می دهد نیاز به زمان زیادی دارد. نوشتن متوسط یک ​​پست وبلاگ تقریباً چهار ساعت طول می کشد. فرمت های محتوای دیگر مانند فیلم ها و کتاب های الکترونیکی حتی بیشتر زمان می برد. اما به عنوان یک صاحب کسب و کار کوچک، می دانید که انجام این کار چندان آسان نیست و تنها راه برای گرفتن نتیجه این است که آن را تحت هر شرایطی ادامه دهید.

  1. عملکرد خود را ارزیابی کنید.

ارزیابی عملکرد استراتژی بازاریابی محتواهنگامی که شروع به انتشار محتوای خود کردید ، شروع به ارزیابی عملکرد خود کنید. با انجام این کار شما می توانید ببینید که نتایج شما تا چه حد با اهدافی که در مرحله اول تعیین کرده اید مطابقت دارند. اگر سئو سایت اولویت اصلی شما در استراتژی بازاریابی محتوا بود ، توجه داشته باشید که شما باید بر اساس چند کلمه کلیدی رتبه بندی کنید و باید بررسی کنید که میزان بازدید سایت از طریق موتورهای جستجو به چه میزان می باشد. اگر وفاداری مخاطبان برای شما مهم است ، به دنبال جذب مشترکان مختلف از طریق خبرنامه ها باشید.

در نهایت ، استراتژی شما باید منجر به جذب مشتریان جدید و یا مشتریان وفادار بیشتری شود و در غیر این صورت لازم است که آن را دوباره بازبینی کرده و تغییر دهید. این را هم به خاطر داشته باشید که تولید محتوا پروسه ای بسیار طولانی می باشد و انتظار نداشته باشید که نتایج بزرگی را از روز اول و یا حتی ماه اول دریافت کنید.

  1. ادامه دهید و ثابت قدم باشید.

این موضوع ممکن است سخت ترین قسمت در پروسه ی استراتژی بازاریابی محتوا به خصوص برای مشاغل کوچک باشد. همه ی ما در شروع کار بسیار پر انرژی و با انگیزه هستیم و به مرور زمان هنگامی که کار خود را شروع می کنیم و با چالش های آن روبه رو می شویم ، ادامه دادن برایمان سخت می شود.

بسیاری از مشاغل به محض مواجه شدن با یک چالش تلاش های خود را فراموش می کنند و متوقف می شوند. واقعیت این است  که موفق شدن در هر کسب و کاری یک شبه اتفاق نمی افتد و برای دیدن بازده هر کاری شما باید به آن پایبند باشید. مهم نیست که شما با چه چالش هایی مواجه می شوید تنها باید به تولید محتوا ادامه دهید و بر اساس آموخته ها و نتایج ، استراتژی خود را ارزیابی کرده و در صورت نیاز به روز رسانی کنید.

  • جمع بندی

در حالت کلی بازاریابی از طریق تولید محتوا بازده بسیار خوبی برای یک کسب و کار دارد و یک روش موثر برای ایجاد شهرت گسترده تر و جلب اعتماد افرادی است که می خواهید محصولات شما را خریداری کنند. تمامی این موارد باعث موفقیت شما در طول زمان می شود و در صورت پایبند بودن به استراتژی بازاریابی محتوا این روش می تواند نتایج بسیار خوبی برای کسب و کار کوچک شما به همراه داشته باشد.

ژاکت را دنبال کنید

ژاکت در اینستاگرام

ژاکت در فیسبوک

ژاکت در لینکدین

ژاکت در توییتر

محصول پیشنهادی

افزونه المنتور پرو | پلاگین Elementor Pro

395,000 تومان

90.34%

محصول پیشنهادی

افزونه امنیت وردفنس | پلاگین Wordfence Security Pro

395,000 تومان

83.41%
وردپرس داغ

وردپرس داغ

محصول پیشنهادی

قالب فروشگاهی وودمارت | قالب Woodmart

825,000 تومان

84.09%
وردپرسِ من!

وردپرسِ من!

محصول پیشنهادی

افزونه ثبت نام و ورود با موبایل دیجیتس | پلاگین Digits

395,000 تومان

82.09%

محصول پیشنهادی

قالب چند منظوره دیوی | قالب Divi

645,000 تومان

77.95%

محصول پیشنهادی

قالب چند منظوره انفولد | قالب Enfold

645,000 تومان

81.76%

محصول پیشنهادی

قالب چندمنظوره آسترا پرو | پوسته Astra Pro

825,000 تومان

93.08%

محصول پیشنهادی

قالب آموزشی استادیار | قالب Studiare

825,000 تومان

81.83%
وردپرسِ من!

وردپرسِ من!

محصول پیشنهادی

افزونه سئو رنک مث پرو | پلاگین Rank Math Pro

395,000 تومان

93.44%

محصول پیشنهادی

افزونه فرم ساز گرویتی فرمز | پلاگین Gravity Forms

395,000 تومان

47.62%

محصول پیشنهادی

قالب فروشگاهی فلت سام | قالب Flatsome

725,000 تومان

70.63%
مجتبی درویشی

مجتبی درویشی


نویسنده سینا عباسی

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه