معرفی انواع فرمت های لوگو و بهترین فرمت برای ذخیره آن

دیزاین و طراحی

8 دقیقه زمان مطالعه

امروزه کسب و کارها برای شناخت برند خود به مخاطب و ماندگار شدن در ذهن آن‌ها، به طراحی لوگو روی آورده‌اند. در واقع لوگو نشان دهنده هویت یک برند است که میزان حرفه‌ای بودن آن کسب و کار را نشان می‌دهد. با توجه به اهمیت طراحی لوگو و تاثیر آن بر موفقیت یک کسب و کار، در این مقاله به معرفی انواع فرمت های لوگو می‌پردازیم و شما را با مهم‌ترین نکات مربوط به طراحی لوگو موفق آشنا می‌کنیم. حتما تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

 

انواع فرمت های لوگو

لوگو یک نماد بصری است که نشان‌ دهنده ماهیت شرکت‌ها و سازمان‌ها است. به همین خاطر، طراحی لوگو حتی به کسب و کار های کوچک و پرسود هم کمک می‌کند تا با متمایز شدن از رقبا، هویت منحصربه‌فردی داشته باشند و بتوانند خود را به افراد زیادی معرفی کنند. فرمت‌های لوگو هم مانند فرمت های عکس دارای انواع گوناگونی است که در جاهای مناسب از آن استفاده می‌شود. فرمت‌های مختلفی برای طراحی لوگو وجود دارند که هرکدام برای کاربردهای متفاوتی مناسب هستند. از جمله:

  • JPG یا Joint Photographic Experts Group) JPEG)

    شاید بتوان گفت رایج‌ترین فرمت برای طراحی تصویر، JPG یا JPEG است و اغلب برای طراحی گرافیک وب سایت‌ها از آن استفاده می‌شود. با این حال، از آنجایی که خروجی این فرمت شفافیت بالایی ندارد، پیشنهاد می‌شود برای لوگوها به سراغ سایر فرمت‌ها بروید زیرا در هنگام قرار گرفتن لوگو بر روی پس زمینه، مهم است که طرح لوگو شفافیت بالایی داشته باشد تا به‌طور واضح مشخص باشد.

  • Portable Network Graphic) PNG)

    PNG یکی از محبوب‌ترین انواع فرمت در طراحی لوگو است؛ زیرا لوگوهایی که با این فرمت طراحی می‌شوند، وضوح و شفافیت زیادی دارند و می‌توانند بر روی هر رنگی نمایش داده شوند.

  • Graphics Interchange Format) GIF)

یکی دیگر از انواع فرمت‌ لوگو، GIF است که برای طراحی‌ لوگوهای متحرک از آن استفاده می‌شود.

  • Document InDesign) INDD)

لوگوهایی که با استفاده از نرم افزار Adobe InDesign طراحی می‌شوند، فرمت INDD دارند. اگر می‌خواهید برای کتاب‌های الکترونیکی و مجلات لوگو طراحی کنید، بهترین انتخاب فرمت INDD است.

  • Encapsulated PostScript) EPS)

    EPS از جمله فرمت‌هایی است که امکانات زیادی را در اختیار طراحان لوگو قرار داده است؛ به همین خاطر، اگر می‌خواهید یک لوگو حرفه‌ای طراحی کنید به سراف فرمت EPS بروید،‌ زیرا با استفاده از EPS می‌توانید اندازه لوگو را بدون کم شدن کیفیت آن تغییر دهید.

  • Scalable Vector Graphic) SVG)

    یکی دیگر از فرمت‌های محبوب در طراحی لوگوهای متحرک فرمت SVG است که امکانات زیادی را برای طراحی لوگوهای منحصربه‌فرد در اختیار شما قرار می‌دهد. علاوه بر این، لوگوهایی که فرمت SVG دارند از کیفیت بالا و خاصیت مقیاس پذیری برخوردار هستند.

  • Adobe Illustrator) AI)

    لوگوهایی که با استفاده از ابزار Adobe Illustrator طراحی می‌شوند، با فرمت AI ذخیره می‌شوند. با توجه به ویژگی‌های Adobe Illustrator و امکانات متنوعی که در اختیار کاربران قرار داده است، به کمک این نرم افزار می‌توانید لوگو حرفه‌ای طراحی کنید.

  • PhotoShop Document) PSD)

    لوگوهایی که در نرم افزار Adobe Photoshop طراحی می‌شوند، با فرمت PSD ذخیره می‌شوند. از آنجایی که این ابزار امکانات زیادی را برای ویرایش تصاویر در اختیار طراحان گرافیک قرار داده است، برای طراحی لوگوهای شخصی‌سازی شده می‌توانید از آن استفاده کنید.

تمام این فرمت‌ها با انواع ابزارهای طراحی و دیزاین قابل دریافت نیست، به همین خاطر باید بهترین نرم افزار طراحی لوگو را بشناسید تا بهترین خروجی را داشته باشید. با توجه به اینکه هر یک از فرمت‌های لوگو کاربرد منحصربه‌فرد خود را دارند،‌ اگر قصد دارید برای سایت خود یک لوگو حرفه‌ای طراحی کنید، لازم است تا به سراغ فرمت مناسب آن بروید. در ادامه به معرفی بهترین فرمت برای لوگو سایت می‌پردازیم.

 

 

بهترین فرمت لوگو برای سایت

همانطور که گفتیم، لوگو نشان دهنده هویت یک برند است. برای آنکه متوجه شوید کدام یک از فرمت‌های لوگو برای سایت شما مناسب‌تر است، باید به موارد زیر توجه کنید:

  • مقیاس پذیری
    بهترین فرمت برای لوگو، لوگویی است که در هر اندازه یا وضوح صفحه نمایش به‌وضوح قابل مشاهده باشد و شفاف به نظر برسد.
  • شفافیت و رزولوشن بالا
    لوگو سایت شما باید پس‌ زمینه شفافی داشته باشد تا بدون در نظر گرفتن رنگ پس‌زمینه یا بافت آن، شفاف و واضح دیده شود.
  • حجم کم
    با توجه به اینکه سرعت لود شدن صفحات وب سایت تاثیر به‌سزایی در بهینه بودن آن (SEO) دارد، مهم است که فایل لوگو شما کم حجم باشد تا سرعت وب سایت شما را کاهش ندهد. به همین خاطر برای طراحی لوگو به سراغ فرمتی بروید که فایل خروجی را با حجم کمی به شما تحویل می‌دهد.
  • سازگاری (واکنش گرا بودن)
    شما برای طراحی لوگو باید فرمتی را انتخاب کنید که با تمام مرورگرها و دستگاه‌های وب سازگار باشد؛ در نتیجه می‌توانید مطمئن شوید که لوگو سایت شما به درستی در همه پلتفرم‌ها نمایش داده می‌شود.

برای آنکه بتوانید بهترین فرمت برای لوگو سایت را شناسایی کنید، لازم است تا با دو نوع گرافیک وکتور و رستر آشنا شوید:

  • گرافیک وکتور
    لوگوهایی که با استفاده از نرم افزارهای مبتنی بر وکتور طراحی می شوند، به جای پیکسل از اشکال و خطوط مقیاس پذیر تشکیل شده‌اند. بنابراین بدون ایجاد کوچک‌ترین تغییر در کیفیت و وضوح، می‌توان آن‌ها را بزرگ یا کوچک کرد.
    از محبوب‌ترین نرم افزارهای مبتنی بر وکتور می‌توان Adobe Illustrator را نام برد.
  • گرافیک رستر
    لوگوهایی که در نرم افزارهای مبتنی بر رستر طراحی می‌شوند، از پیکسل ساخته می‌شوند. این لوگوها ممکن است وضوح و شفافیت بالایی داشته باشد، اما در صورت بزرگ یا کوچک شدن، کیفیت خود را از دست می‌دهند.
    نرم افزار Adobe Photoshop از جمله ابزارهای مبتنی بر رستر است.

بر اساس ویژگی‌های مطرح شده، بهترین فرمت فایل برای لوگو سایت، فرمت‌هایی هستند که از نوع وکتور باشند. طراحان لوگو معتقدند از میان انواع فرمت‌های وکتور، فرمت SVG مناسب‌ترین انتخاب برای لوگو سایت است.

اگر وب سایت شما از فرمت SVG پشتیبانی نمی‌کند، می‌توانید لوگو خود را با فرمت PNG طراحی کنید. این فرمت با اینکه از نوع رستر است، از شفافیت و کیفیت بالایی برخوردار است و در بیشتر مرورگرها و دستگاه‌های وب نمایش داده می‌شود.

نکته مهم: اگر تصمیم گرفتید لوگو سایت خود را با فرمت PNG طراحی کنید، حتما توجه کنید که حجم فایل خروجی بهینه باشد.

 

بهترین نرم افزار برای طراحی لوگو با فرمت SVG، نرم افزار Adobe

Illustrator را به شما پیشنهاد می‌کنیم؛‌ زیرا:

  • مبتنی بر وکتور است و لوگوهای SVG کیفیت بسیار بالایی دارند.
  • محیط کاربری آن جذاب است و با شرکت در آموزش‌های آنلاین به‌راحتی می‌توان با آن کار کرد.
  • طیف گسترده‌ای از ابزارها را در اختیار شما قرار می‌دهد تا بتوانید متناسب با نظر خود و سفارش مشتری، لوگوهای متنوع و منحصربه‌فردی را طراحی کنید.
  • فایل‌های Illustrator را به‌راحتی می‌توان به سایر نرم افزارهای Adobe مانند Photoshop و InDesign منتقل کرد. به همین خاطر لوگوهایی که در Illustrator ساخته می‌شوند قابلیت سازگاری بالایی دارند و می‌توان آن‌ها را در سایر ابزارها نیز مشاهده و ویرایش کرد.
  • اگر اشتراک Creative Cloud دارید، می‌توانید در چند دستگاه به Adobe Illustrator دسترسی داشته باشید و فایل لوگو خود را در فضای ابری ذخیره کنید.

در نتیجه Adobe Illustrator یک ابزار قدرتمند برای طراحی لوگو است؛ به همین خاطر به کمک این ابزار می‌توانید می‌توانید لوگوهای خود را به‌راحتی با فرمت SVG طراحی کنید.

در رابطه با بهترین نرم افزار برای طراحی لوگو با فرمت PNG نیز نرم افزار Adobe Photoshop را به شما پیشنهاد می‌دهیم. زیرا:

  • مجموعه وسیعی از ابزارها را در اختیار شما قرار داده است تا بتوانید به کمک آن‌ها، تنظیمات لوگو خود را ویرایش کنید و لوگوهایی منحصربه‌فرد و شخصی‌سازی شده طراحی کنید.
  • با استفاده از قابلیت لایه بندی Adobe Photoshop می‌توانید اجزای مختلف لوگو خود را به طور جداگانه طراحی و ویرایش کنید. این قابلیت باعث می‌شود تا بدون تأثیرگذاری بر سایر بخش‌های طراحی، به‌راحتی بتوانید تغییرات و تنظیمات را انجام دهید.
  • شما به‌راحتی می‌توانید لوگوهای PNG خود را در سایر نرم افزارهای Adobe مانند Illustrator و InDesign مشاهده و ویرایش کنید.

در نتیجه Adobe Photoshop یک ابزار همه کاره برای طراحی لوگو است که در صورت عدم پشتیبانی سایت شما از فرمت SVG، می‌توانید با خیال راحت طراحی لوگو سایت خود را به آن بسپارید.

 

بهترین فرمت لوگو برای چاپ

اگر قصد دارید لوگو خود را دانلود و چاپ کنید، بهترین فرمت دانلود لوگو فرمتی است که ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

  • از نوع وکتور باشد تا بتوان اندازه آن را بدون کاهش کیفیت تغییر دارد؛ این موضوع برای چاپ لوگو اهمیت زیادی دارد، زیرا ممکن است برای تهیه کارت ویزیت، آگهی‌ها یا بیلبوردهای تبلیغاتی به تغییر اندازه لوگو نیاز داشته باشیم.
  • فرمت موردنظر باید قابلیت چاپ در حالت رنگ CMYK را داشته باشد.
    CMYK مخفف فیروزه‌ای، سرخابی، زرد و سیاه است و برای چاپ طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها بر روی مواد چاپی استفاده می‌شود.
  • برای چاپ لوگو خود باید در هنگام طراحی فرمتی را انتخاب کنید که قابلیت طراحی لوگو ساده و قابل تشخیص را داشته باشد. زیرا برای چاپ لوگو، واضح و خوانا بودن نوشته‌ها و اشکال آن بسیار مهم است.

با توجه به مواردی که مطرح شد، بهترین فرمت لوگو برای چاپ فرمت EPS یا AI است.

توجه: هنگام تهیه لوگو برای چاپ، مهم است که مطمئن شوید که وضوح فایل نهایی بالا باشد تا بهترین کیفیت ممکن را داشته باشید. حداقل وضوح برای چاپ لوگو، 300 نقطه در اینچ (نقطه در اینچ) است.

بهترین نرم افزار برای طراحی لوگو با فرمت‌های EPS یا AI، نرم‌ افزار Adobe Illustrator است؛ زیرا ابزار زیادی را برای طراحی لوگوهای منحصربه‌فرد در اختیار شما قرار می‌دهد و فایل‌های نهایی را با کیفیت بسیار بالایی به شما تحویل می‌دهد.

 

نکات مربوط به طراحی لوگو

شما برای آنکه بتوانید بهترین فرمت فایل برای لوگو را برای کسب و کار خود داشته باشید، باید پیش از طراحی آن به نکات زیر توجه کنید:

  • ساده بودن لوگو
    در بیشتر مواقع، یک لوگوی ساده به یاد ماندنی‌تر و قابل درک‌تر از یک لوگوی پیچیده است. به همین خاطر از استفاده بیش از حد عناصر یا رنگ‌ها در طراحی لوگو خودداری کنید. این کار باعث می‌شود تا جذابیت لوگو شما در طول زمان تغییری نکند و از مد خارج نشود.
  • منحصربه‌فرد بودن لوگو
    از آنجایی که هر لوگو بیانگر هویت حرفه‌ای یک سازمان است، طراحی لوگوی منحصربه‌فرد به شما کمک می‌کند تا از رقبا متمایز شوید.
  • سازگار بودن لوگو
    اگر می‌خواهید از لوگو خود در رسانه‌های مختلف، از کارت ویزیت گرفته تا طراحی سایت استفاده کنید، از سازگار بودن آن مطمئن باشید تا کیفیت خود را در اندازه‌ها و فرمت‌های مختلف حفظ کند.
  • طراحی متناسب با برند
    لوگوی شما باید بازتابی از هویت برند شما باشد. به همین خاطر هنگام طراحی لوگو، ارزش‌ها و شخصیت برند خود را در نظر بگیرید.
  • توجه به روانشناسی رنگ
    از آنجایی که «رنگ» ابزار قدرتمندی در طراحی لوگو است، رنگ‌هایی را انتخاب کنید که برای برند و صنعت شما مناسب است.

یک لوگوی خوب می‌تواند ابزار مهمی برای بازاریابی و تبلیغات کسب و کارها باشد، زیرا اثری ماندگار را در ذهن مخاطبان ایجاد می‌کند که به شناخته‌تر شدن برند کسب و کارها کمک می‌کند. بنابراین، هنگام طراحی لوگو باید به کیفیت و منحصربه‌فرد بودن آن توجه کنید.

 

سوالات متداول

لوگو چیست؟

امروزه کسب و کارها برای شناخت برند خود به مخاطب و ماندگار شدن در ذهن آن‌ها، به طراحی لوگو روی آورده‌اند. در واقع لوگو نشان دهنده هویت یک برند است که میزان حرفه‌ای بودن آن کسب و کار را نشان می‌دهد

برای طراحی لوگو چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

ساده بودن، منحصر به فرد بودن، سازگار بودن، طراحی متناسب با برند، توجه به روانشناسی و زبان برند از نکات مهم طراحی لوگو است.

این مقاله را حتما بخوانید
گوتنبرگ چیست؟ همه چیز درباره ویرایشگر Gutenberg وردپرس

محصول پیشنهادی

افزونه المنتور پرو | پلاگین Elementor Pro

395,000 تومان

90.34%

محصول پیشنهادی

افزونه صفحه ساز ویژوال کامپوزر | پلاگین WPBakery Page Builder

395,000 تومان

65.33%
رایکاوردپرس

رایکاوردپرس

محصول پیشنهادی

افزودنی های صفحه ساز قدرتمند المنتور | افزونه Anywhere Elementor Pro

207,000 تومان

84%
فیدارشاپ

فیدارشاپ


نویسنده محدثه عسگریان

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه