معرفی الگوریتم رقص گوگل Google Dance

گوگل

11 دقیقه زمان مطالعه

موتور جستجوی گوگل از سیستم های رتبه بندی متعددی استفاده می کند تا بتواند میلیاردها صفحه وب را بر اساس فاکتورها و سیگنال‌های مختلف بررسی و مفیدترین نتایج را به کاربران نمایش دهد. یکی از مهمترین سیستم‌ها الگوریتم رقص گوگل یا الگوریتم google dance است.

این الگوریتم‌ها به کمک فناوری های مبتنی بر هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، نتایج جستجو را در پاسخ به نیاز مخاطب تولید می کنند. به بیان دیگر ماموریت سیستم های رتبه بندی، سازماندهی اطلاعات و در دسترس قرار دادن داده های مفید و مرتبط با نیاز افراد است. همانطور که می دانید در هر لحظه صفحات اینترنتی جدید زیادی منتشر می شود و خزنده های گوگل آنها را بررسی و پس از آنالیز در صورت نیاز ایندکس می کنند. این صفحات بر اساس عبارت های کلیدی مشخصی طبقه بندی می شوند تا وقتی کاربری به جستجوی موضوع مرتبطی پرداخت، قابل نمایش باشند. از طرفی هرچند تمام صفحات تازه منتشر شده بررسی می شوند اما موتور جستجوی گوگل اصولا از جایگاه واقعی آنها و میزان رضایت کاربران از محتوا اطمینان ندارد، پس باید شرایطی فراهم شود تا طی یک بازه زمانی محدود، ترافیک حاصل از نتایج جستجو بر روی صفحات یاد شده بررسی و ارزیابی شود.

 

الگوریتم رقص گوگل Google dance algorithm

وبسایت های تازه تاسیس در بدو شروع فعالیت، رتبه‌بندی‌های قابل توجهی را تجربه می کنند که شامل نمایش صفحات در نتایج برتر است. بدین ترتیب گوگل می‌تواند با بررسی ترافیک و بازخورد حاصل از داده‌هایی که بدست می آورد، ارزیابی نسبی را بدست آورد.

تاثیر الگوریتم دنس گوگل پایدار نیست و بعد از یک بازه زمانی ممکن است جایگاه قبلی صفحات یا حتی رتبه‌های پایین‌تر نصیب‌شان گردد. در واقع می‌توان گفت گوگل دنس فرصتی برای یک نمایش تاثیر گذار یا بهانه ای برای شکست باشد که همگی به عملکرد وبسایت برمی‌گردد.

برای درک بهتر سیستم google dance بهتر است پیشینه آن را شناخته و علت بوجود آمدن آن را مورد بررسی قرار دهیم.

 

چرا گوگل از الگوریتم رقص رونمایی کرد؟

تجربه کاربری را می توان عاملی اساسی در رتبه‌بندی صفحات وب‌سایت دانست. با روی کار آمدن الگوریتم های رتبه بندی گوگل که به کیفیت محتوا توجه ویژه ای دارند، اصطلاحات مختلقی نیز بکار گرفته می شود که مهم ترین آنها people-first content یا تولید محتوا برای رضایت کاربر است. ارزیابی تجربه کاربری به عوامل متعددی وابسته است که با آغاز سفر جستجوگر از نتایج تا ورود به سایت و بازگشت از صفحات محاسبه می شود.

فاکتورهای رتبه بندی گوگل بسیار زیاد هستند و این موتور جستجو از عوامل متعددی مانند سرعت بارگزاری صفحات، کیفیت محتوا و نمایش در تمام دستگاه ها برای این امر بهره برده و تعامل کاربران را نیز بر اساس شاخص های مختلف ارزیابی می کند.

برای ارزش گذاری صفحات و کیفیت محتوا، گوگل باید بتواند در شرایط برابر به تحلیل عوامل رتبه بندی بپردازد. برای این منظور صفحاتی که در یک وبسایت تازه تاسیس منتشر می شوند به نتایج جستجو راه پیدا کرده و نحوه تعامل کاربران برای امکان سنجی تحت نظر قرار میگیرند. این یعنی گوگل یک پیشینه از عملکرد وبسایت بدست آورده و سپس همه چیز به وضعیت عادی خود باز می گردد.

در اکثر سازمان ها برنامه ای برای ارتقای جایگاه افراد وجود دارد که به مولفه های گوناگونی وابسته است. در این شرایط معمولا منابع انسانی پیشنهاد خود را به ریاست ارایه می کند تا در صورت تایید، تغییر تحولات صورت گیرد.

برای این منظور وقتی شخص به مصاحبه فراخوانده می شود، عملکرد وی طی مدت همکاری و بازخورد او در برابر ارزش یابی منابع انسانی در نظر گرفته می شود. در نهایت این به خود فرد بستگی دارد که شرایط لازم برای احراز پست جدید را داشته باشد یا نه.

وقتی با یک نفر صحبت می کنید در نگاه اول نمی توانید تعریف درستی از شخص مقابل داشته باشید. اما تعامل بیشتر در زمان های مختلف به شما دید بهتری در تعریف رابطه تان می بخشد.

در تعاریف بالا هرگز یک تصمیم بر اساس زمانی کوتاه اتخاذ نشده و صرف وجود فرد مقابل به معنی انجام کار نهایی نبوده است. آیا می توان شخصی را در بدو ورود به سازمان به عنوان پست مدیرعامل منصوب کرد؟ یا در همان نگاه اول امکان شکل گیری رابطه ای صمیمی و قابل اعتماد وجود دارد؟

پاسخ به تمام سوالات فوق خیر است به این دلیل که تا ارزیابی یا شناخت پایه و اولیه وجود نداشته باشد، دورنمای روشن و واضحی برای تصمیم گیری وجود نخواهد داشت. این همان کاری است که موتور جستجو انجام می دهد تا شناخت اولیه حاصل از نمایش در نتایج جستجو بدست آید.

گوگل دنس همان سیستمی است که وبسایت های دارای رتبه بندی های پایین را طی بازه زمانی کوتاه به نتایج برتر هدایت می کند و در نتیجه رفتار کاربران و میزان رضایت شان از آن را بررسی می کند.

وقتی یک محتوای جدید در وبسایت شما منتشر می شود، موتور جستجوی گوگل صفحه فوق را برای بازه زمانی کوتاه در صدر نتایج نمایش می دهد. بدین صورت بازخورد کاربران بطور دقیق بررسی و با رقبا مقایسه می شود. در نتیجه با قرار گرفتن صفحات وبسایت در رتبه های برتر، عملکرد مثبت یا منفی آن می تواند آینده پیش روی محتوای یاد شده را رقم بزند.. به پروسه کسب رتبه و بازگشت به جایگاه اولیه که با تلورانس های مختلفی همراه است، گوگل دنس گفته می شود.

علت رونمایی گوگل از الگوریتم دنس، بدست آوردن ارزش اولیه صفحات وبسایت و ارزیابی امکان رتبه بندی در نتایج جستجو است. در اینصورت شناخت مناسبی نسبت به کل وبسایت نیز بدست می آید که باعث تصمیم گیری بهتر هنگام رتبه بندی های بعدی می شود.

 

چرا باید به گوگل دنس اهمیت داد؟

تلورانس های نتایج جستجو بسیار طبیعی بوده و همواره وجود دارند. معمولا هنگام بروزرسانی وبسایت افت رتبه بوجود خواهد داشت که یکی از دلایل آن تاثیر الگوریتم دنس گوگل است. در این شرایط بسیاری تصور می کنند شاید محتوای صفحات شان کیفیت مناسبی نداشته و یا یک مشکل در وبسایت روی داده که قابل شناسایی نیست، اما چیزی که در این قضایا بسیار حائز اهمیت است توجه به تغییرات الگوریتمی گوگل از جمله دنس است.

همانطور که گفتیم وقتی یک وب سایت جدید راه اندازی می کنید رتبه صفحه شما در گوگل به میزان قابل توجهی تغییر می کند، البته این فراز و نشیب ها در ابتدا جای نگرانی ندارد زیرا الگوریتم Google Dance آنجاست تا ببیند کاربران چقدر از محتوای شما راضی هستند، زیرا موتور جستجو باید بتواند رفتار کاربران را نسبت به وب سایت های مختلف بررسی کند.

تاثیر الگوریتم Google Dance در نگاه اول کمی آزار دهنده است، اما وقتی عمیق‌ تر به آن نگاه کنید، متوجه می‌ شوید که گوگل دنس به وب‌ سایت‌ های نوپا کمک زیادی هم می کند. وقتی محتوای ارزشمند و مفیدی برای کاربران داشته باشید، گوگل دنس تبدیل به صحنه درخشش صفحات شما می شود.

رفتار کاربران نسبت به وب سایت شما تاثیر قابل توجهی بر رشد آن خواهد داشت. کاربرانی که وارد وب سایت می شوند و محتوای ارزشمندی را می بینند برای مدت طولانی در آن جا می مانند. چنین مباحثی بود که باعث شد تا گوگل تصمیم بگیرد الگوریتم دنس را ایجاد کند. استفاده از یک چک لیست تولید محتوا بسیار می‌تواند در ایجاد یک محتوای خلاق و با ارزش به شما کمک کند.

در Google Dance وب سایت هایی که رتبه خوبی ندارند هم برای مدت کوتاهی به صفحات اول هدایت می شوند تا جستجوگران بتوانند آنها را ببینند. اگر رفتار کاربر قابل قبول و مناسب باشد، سرچ انجین متوجه خواهد شد که محتوای ارزشمندی وجود دارد.

محتوای مفید و ارزشمند باعث می شود تا از این الگوریتم به بهترین شکل ممکن استفاده و نتایج عالی بگیرید. برای سایت های تازه کار طبیعتا تعداد کمی از کاربران می توانند به ارزش نهفته در صفحات شما پی ببرند، پس گوگل به سرعت شما را به صفحه اول می برد تا ببینید کاربران چگونه با صفحات سایت شما رفتار می کنند. برای ماندن در صفحه اول نیاز به محتوای بسیار خوب و ساختار بهتر دارید زیرا افراد با ورود به وبسایت سفر شان را برای مطالعه و بررسی و نرخ تبدیل آغاز می کنند.

این مقاله را حتما بخوانید
بک لینک چیست و چطور بک لینک سازی کنیم؟

هوش مصنوعی گوگل وب‌سایت‌ها را از نظر ساختار و مسائل فنی بررسی می‌کند، اما هنوز آنقدر پیشرفته نیست که جایگزین ذهن انسان شود. بنابراین نمی توان تشخیص داد که آیا محتوا ارزش نمایش در چند صفحه اول گوگل را دارد یا خیر. به همین دلیل به رفتار کاربرانی که وارد وب سایت شما می شوند توجه می کند. بنابراین اگر می خواهید به رتبه های بالای گوگل برسید، محتوای ارزشمندی برای کاربران تولید کنید.

 

چه وبسایت هایی تحت تاثیر Google Dance قرار می گیرند؟

آیا گوگل دنس فقط برای وب سایت های جدید است؟ خیر، الگوریتم گوگل دنس بطور قابل توجهی بر روی وبسایت های جدید تاثیر گذار است اما صرفا برای بررسی آنها ایجاد نشده است. بطور کلی چهار نوع وبسایت وجود دارد که گوگل دنس به آنها رسیدگی می کند:

  • وبسایت های تازه تاسیس
    وبسایت هایی که به تازگی تاسیس شده اند به عنوان اولین مخاطبین این الگوریتم شناخته می شوند. صفحات وب جدیدی که قبلا وجود نداشته و هیچ نتیجه‌ ای در گوگل ندارند توسط دنس مورد بررسی قرار می گیرند زیرا سرچ انجین نمی داند که آیا محتوای شان برای کاربران مفید است یا خیر.
    در چنین شرایطی Google Dance سعی می کند شما را به رتبه های بالاتری برساند و ببیند آیا محتوای وبسایت برای کاربران مثمر ثمر و ارزشمند هست یا خیر. در نتیجه با اندکی افت رتبه همچنان در نتایج بالا حضور خواهید داشت اما در صورتیکه محتوای قابل قبولی وجود نداشته باشد، صفحات وبسایت به رتبه قبلی یا ضعیف تر بر می گردد.
  • وب سایت های دارای محتوای تکراری
    وب سایت هایی که دارای محتوای تکراری هستند برای کاربران فایده ای ندارند. الگوریتم رقص گوگل باعث می شود تا بدانیم آیا محتوای صفحات برای کاربران مفید واقع می شوند؟ اگر استراتژی تولید محتوا در وبسایت شما وجود محتوایی است که می تواند تکراری باشد، باید به گونه ای صفحات را مدیریت کنید که برای کاربران مفید واقع شود
  • وب سایت های دارای لینک سازی فراوان
    لینک سازی در وبسایت امری حیاتی بشمار می رود زیرا هم برای کاربر و هم برای اهداف سئو در درجه اول اهمیت واقع می شود. گاهی اوقات وبسایت ها بدون در نظر گرفتن شاخص های کلیدی سئو، بک لینک های فراوانی دریافت می کنند که روش اصولی نیست. به عنوان مثال اگر وبسایت شما هنوز لینک سازی درستی نداشته باشد و بخواهد از صدهها دامنه دیگر لینک بگیرد، گوگل به این رفتار به عنوان اسپم مشکوک می شود.
    بدین ترتیب گوگل دنس سراغ این وبسایت ها رفته و اگر محتوای آن نتوانند رضایت کاربران را جلب کند، افت شدیدی را تجربه می کنند. به شدت افت می کنند. لازم است اصول لینک سازی را رعایت و از ایجاد بک لینک های زیاد غیر طبیعی اجتناب کنید.
  • کیورد تارگتینگ جدید برای صفحات وبسایت
    گاهی اوقات وبسایت ها با کلمات کلیدی جدیدی به تدوین استراتژی تولید محتوا می پردازند که ممکن است ترافیک کم یا رقابت پایینی داشته باشند. گوگل از الگوریتم دنس برای بررسی رفتار کاربران نسبت روی چنین کلماتی استفاده می کند. اگر جستجوگران وارد این صفحات شوند و خروجی قابل قبولی از رفتارشان بدست آید، کیورد یاد شده ترافیک بهتری را با خود به ارمغان می آورد.
    اگر در وبسایت شما برای کیورد تارگت جدید محتوای خوبی وجود داشته باشد، به عنوان یک نتیجه خوب برای کاربران نمایش داده می شود. بنابراین اگر کلمات کلیدی نسبتا جدیدی وجود دارد که جستجوی کمتری دارند، این موضوع به رشد بیشتر و سریع تر صفحات کمک می کنند.

 

هنگام ورود به الگوریتم دنس گوگل چه باید کرد؟

ممکن است همواره با این سوالات مواجه شوید که چگونه از الگوریتم رقص گوگل می توان استفاده کرد یا حین وجود نوسانات چه کاری می توان انجام داد؟ اگر وبسایت شما با کاهش ناگهانی رتبه مواجه شد به موارد زیر توجه داشته باشید:

  1. اگر در حال انجام تکنیک های سئو کلاه خاکستری یا سئو کلاه سیاه هستید، بهتر است تا مدتی دست نگه دارید. همچنین خرید یا ساخت بک لینک را بطور کامل متوقف یا سرعت آن را کاهش دهید. سپس می توانید از سایت های معتبر، بک لینک های پست مهمان یا بک لینک های بسیار ارزشمند با روش طبیعی بهره ببرید.
  2. در مرحله بعد از تکنیک های موثر سئو کلاه سفید استفاده کنید. به عنوان مثال اگر در توییتر حسابی دارید که فالوورهای زیادی دارد، حتما لینک یکی از صفحات ارزشمند سایت را بصورت پست منتشر و از مخاطبین تان بخواهید آن را به اشتراک بگذارند. به این ترتیب سیگنال های سوشال قدرتمندی دریافت می کنید.
  3. یکی از مهم ترین کارهایی که باید انجام دهید بهبود سئوی داخلی به خصوص محتوای صفحه مورد نظر است. با بروز کردن محتوای صفحات و استفاده از عناصر بصری و ویدئویی و حتی المان های صوتی، قادر هستید به ارزش محتوا بپردازید. در این شرایط پیشنهاد می کنیم صفحه بروز شده را در شبکه اجتماعی تان منتشر کرده و از مخاطبین تان دعوت کنید برای مطالعه وارد وبسایت تان شوند.

 

نکات کلیدی قبل از مواجه شدن با الگوریتم دنس گوگل

  • از همان ابتدای کار کمالگرا باشید
    اگر قصد تولید محتوا دارید باید تلاش کنید از همان ابتدا پست های ارزشمند و عالی بنویسید. هرچند نیاز نیست حتما چندهزار کلمه بنویسید ولی نکته اساسی در استفاده از المان های غنی مانند صوت و تصویر و کلیپ است.
    چنین رویکری ضمن ایجاد ارزش مضاعف، شما را از تولید محتوای طولانی بی نیاز ساخته و کارهای سئوی صفحات هم به شکل بهتری پیش خواهد رفت. از اقدامات مهمی که باعث افزایش رنک گوگل سایت می‌شود، نوشتن عناوین جذاب که متفاوت از رقبا هم باشد، مخاطب را تشویق می کند بر روی صفحه تان کلیک کنند. این امر مخصوصا هنگام تاثیر دنس گوگل اهمیت بالایی داشته و تاثیر گذار است.
  • گوگل دنس یا تلورانس های طبیعی SERP
    به یاد داشته باشید که گوگل گاهی اوقات رتبه صفحه را بر اساس سابقه جستجوی کاربر نمایش می دهد. به این معنی که وقتی محتوای صفحه ای در گوگل جستجو می شود، ممکن است در مرورگر شما در رتبه 5 اما در مرورگر مخاطب تان رتبه 2 باشد.
    وقتی گوگل متوجه می شود که شما مدام وارد یک سایت می شوید و صفحات آن را می خوانید، ترجیح می دهد صفحات بیشتری از آن سایت را در نتایج به شما نشان دهد. در این شرایط، اگر قصد دارید رتبه‌ بندی‌ های واقعی را بررسی کنید، به بخش جستجوی ناشناس در مرورگر کروم بروید.
  • همیشه همه چیزهم رفتار کاربر نیست
    به یاد داشته باشید در سئو رفتار کاربر تمام ماجرا نیست! یعنی اگر انتظار دارید در زمینه ای محتوای ارزشمندی بنویسید و سپس گوگل آن را به صفحه اول بیاورد، بازخورد خوب مخاطب شما نباید بهانه ای گمراه کننده باشد.
    عواملی مانند بک لینک های مرتبط ارزشمند، سیگنال های سوشال، برندینگ، لینک های داخلی طبیعی، قدرت سایت و شاخص های EEAT و بسیاری عوامل دیگر در رتبه بندی شما تاثیرگذار هستند و گاهی از تجربه کاربر و عواملی مانند نرخ پرش، CTR و غیره نیز اولویت دارتر می شوند.

 

جمع بندی

الگوریتم رقص گوگل بیشتر برای وب سایت های جدید ساخته شد زیرا صرف نظر از اینکه چقدر صفحات قوی آنجا وجود داشته باشد، همچنان نسبت به سایت های قدیمی تر اعتبار کمتری دارند. بنابراین اگر قصد دارید به رتبه های برتر برسید، باید صبور باشید. گوگل به دنبال ارایه نتایج با کیفیت بالا به کاربران است بنابراین الگوریتم های زیادی هستند که در مسیر پیشرفت و رشد شما جولان می دهند.

آیا محتوای با کیفیت نوشته اید که همه چیز را بخوبی پوشش می دهد؟ ممکن است صفحات بی کیفیتی در وبسایت شما باشند، بر روی سایر صفحات خوب شما تاثیر گذار هستند. پیشنهاد می کنیم با عملکرد سیستم های رتبه بندی گوگل آشنا شده و دستورالعمل خودارزیابی محتوای مفید را نیز مطالعه بفرمایید.

محصول پیشنهادی

افزونه کلمات کلیدی گوگل برای وردپرس | پلاگین Wordpress Keyword Tool

345,000 تومان

85.94%

محصول پیشنهادی

افزونه سئو لینک ساز خودکار | پلاگین Interlinks Manager

345,000 تومان

73.33%
جت وردپرس

جت وردپرس

محصول پیشنهادی

افزونه حفاظت از لینک‌ های دانلود هم‌صدا | پلاگین ham3da

395,000 تومان

100%
هم‌صدا با وردپرس

هم‌صدا با وردپرس

3

نویسنده محدثه عسگریان

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه