راهنمای کامل اصطلاحات توییتر

توییتر

23 دقیقه زمان مطالعه

اگر با کلمه ها و مخفف های توییتری آشنا نیستید و از زبان توییتر سر در نمیارید، بهترین کار اینه که هر روز توی اون بچرخید و توییت های دیگران را ببینید. اما صبر کنید! ما اینجا یک میانبر برای شما داریم؛ لیستی از اصطلاحات توییتر!

توییتر جزو آن شبکه های اجتماعی است که زبان منحصر به فرد خود را ساخته است. هم خود توییتر اصلاحات خاصی را سر زبان کاربرانش انداخته و هم خود کاربران یک سری کلمات ومخفف های خلاقانه را به این مجموعه اضافه کرده اند.

حالا نکته اینجاست که اگر می خواهید فعالیت حرفه ای در توییتر داشته باشید، باید این اصطلاحات توییتری را بشناسید. به خصوص اگر صاحب کسب و کاری هستید که می خواهید بازاریابی در شبکه های اجتماعی را از توییتر برای آن شروع کنید، باید بتوانید به زبان خود کاربران توییتر صحبت کنید. پس این راهنما را با ما دنبال کنید تا اصطلاحات توییتر را مثل کف دست تان بشناسید. قبل از آشنا شدن با دیکشنری توییتر، پیشنهاد می کنیم آموزش توییتر را به طور کامل مطالعه کنید.

اصطلاحات توییتر

عمومی ترین اصطلاحات توییتر که احتمالاً قرار است بعد از ساخت اکانت توییتر هر روز بارها و بارها از آنها استفاده کنید، اصطلاحات عامیانه هستند. در ادامه این اصطلاحات عمومی و پرکاربرد را با هم مرور می کنیم.

اما اگر قرار است یک صفحه کاری توییتر داشته باشید، احتمالاً می پرسید که وقتی صحبت از بازاریابی در توییتر برای یک کسب و کار است، می توانیم از زبان عامیانه استفاده کنیم؟ خب شاید بهتر باشد که از بعضی کلمات خیلی عامیانه توییتر استفاده نکنید. اما در مورد مخفف ها، داستان فرق می کند. چرا؟ چون به هر حال توییتر طوری طراحی شده که شما در تعداد کلماتی که می نویسید، محدویت دارید. پس این کاملاً قابل درک و منطقی است که حتی در توییت های تجاری خود از این مخفف ها استفاده کنید.

استفاده از مخفف ها در توییت، علاوه بر این که در تعداد کاراکترها صرفه جویی می کند، لحن توییت تان را هم شیرین تر می کند. یادتان باشد که مردم ترجیح می دهند حتی پیام های تجاری شما را با لحنی دوستانه بشنوند. پس چه کاری بهتر از این که با مخاطبانتان با زبان خودشان صحبت کنید.

توییت

خب بیایید اول از همه شما را با یکی از مهم ترین و رایج ترین اصطلاحات توییتر آشنا کنیم: توییت. توییت ها همان پست هایی هستند که در توییتر منتشر می کنید. هر توییت می تواند حداکثر 280 کاراکتر داشته باشد (البته بعضی توییت ها استثنائاً به 140 کاراکتر محدود می شوند). اکثر کاربران توییتر در حال حاضر توییت خود را در حد 33 کاراکتر می نویسند.

نکته: در حالت عادی حواستان باشد که توییت های شما را همه می توانند ببینند؛ حتی کسانی که نه شما را فالو کرده اند و نه شما آنها را فالو کرده اید. اما می توانید صفحه خود را پروتکت کرده و داستان را عوض کنید.

پروتکت (Protect)

اگر نمی خواهید همه بتوانند توییت هایتان را ببینند، باید صفحه خود را پروتکت یا همان پرایویت کنید. با این کار خودتان تصمیم می گیرید که چه کسانی توییت هایتان را ببینند.

ریپورت (Report)
اگر در فضای توییتر، متن هایی را ببینید که به نظرتان غیر اخلاقی می آیند، می توانید آن توییت را ریپورت کنید یا در واقع به توییت گزارش دهید که این توییت مشکل دارد.

بلاک (Block)

اگر می خواهید کاری کنید که یک کاربر کلاً نتواند صفحه توییتر شما را ببیند، باید او را بلاک کنید.

آن بلاک (Unblock)

وقتی مایل باشید که کسی را که قبلاً بلاک اش کردید را از حالت بلاک خارج کنید، باید او را آن بلاک کنید.

بلاک آن بلاک (Block Unblock)

اگر می خواهید کاری کنید که یک کاربر نتواند صفحه شما را ببیند و خودتان هم صفحه او را دیگر نبینید، می توانید او را بلاک کرده و در مدت کمی آن بلاک کنید. با بلاک آن بلاک کردن یک کاربر، در واقع خودتان را از لیست فالورهای او خارج می کنید.

شادوبن (Shadowban)

گاهی ممکن است یکی یا بعضی از توییت هایتان ازنظر کاربران پنهان شود. در واقع خودتان توییت تان را می بینید؛ اما بقیه نه! در این صورت احتمالاً شادوبن شده اید. البته خود توییتر مدعی است که چیزی به نام شادوبن وجود ندارد! اما تجربه کاربران چیز دیگر را نشان می دهد.

آواتار (Avatar)

همان تصویر یا عکسی است که به عنوان تصویر پروفایل خود استفاده می کنید.

هدر (Header)

در هر صفحه توییتر، پشت آواتار یک تصویر عریض نمایش داده می شود. به این قسمت از صفحه هدر و به تصویر آن هدرفوتو می گویند.

منشن (@)

منشن در توییتر وقتی استفاده می‌شود که می خواهید یک اکانت دیگر را مستقیماً در متن توییت خود خطاب کنید یا پست را به او نسبت دهید، باید او را منشن (mention) یا تگ کنید. چطور این کار را بکنیم؟ کافیست اول کاراکتر @ را تایپ کنید و بعد همان اکانت را انتخاب کنید.

وقتی کسی را منشن می کنید، دو اتفاق می افتد. اول این که وقتی بقیه کاربران روی نام او ضربه بزنند، وارد صفحه توییتر او می شوند. دوم این که برای خود او که منشن شده است هم یک نوتیفیکیشن ارسال می شود تا بداند چه کسی و کجا او را منشن کرده است. این نوتیفیکیشن در بخش “Mentions” اکانت او نمایش داده خواهد شد.

هشتگ (#)

هشتگ توییتر

اگر با اینستاگرام کار کرده باشید، می دانید که هشتگ چیست. خب هشتگ (#) در توییتر هم همان کاربرد را دارد. وقتی یک کلمه یا عبارت را بعد از یک # می نویسید، کاربران می توانند روی آن کلمه ضربه بزنند تا همه توییت هایی که آن هشتگ را دارند را کنار هم ببینند. پس طبیعتاً کاربران اکانت های دیگر هم از همین روش با اکانت شما آشنا خواهند شد.

مثلاً اگر در توییت خود از هشتگ #seo استفاده می کنید، اگر یک اکانت دیگر هم از همین هشتگ استفاده کند، وقتی مخاطبان او روی این کلمه ضربه می زنند، تویتت شما را هم در کنار بقیه پست های این هشتگ می بینند. بله! این یکی از راحت ترین راه های تبلیغات در توییتر است؛ اما حواستان باشد که بیشتر از یک یا دو هشتگ را در هر توییت ننویسید.

بایو (Bio)

Bio یکی از مهم ترین اصطلاحات توییتر است که مخفف Biography است. بایو توضیحات کوتاهی است که پایین آواتار نشان داده می شود. در بایو می توانید درباره علایق کلی خودتان، حوزه کاری تان و اطلاعات این چنینی بنویسید. برای نوشتن هرچه بهتر توییتر می‌توانید از مقاله بیوی اینستاگرام استفاده کنید و نکات آن را در نوشتن بیو توییتر خود رعایت کنید.

لاک (Lock)

توییتر تلاش می کند تا فضای این رسانه را تا جای ممکن سالم و تمیز نگه دارد. به خاطر همین هم یکی از کارهایی که انجام می دهد این است که وقتی یک کاربر به دلایل مختلف مشکوک به نظر می رسد (مثل فالو و آنفالو کردن زیاد یا فعالیت نداشتن برای زمان طولانی)، او را لاک می کند؛ یعنی فعالیت اش را موقتاً متوقف می کند.

ساسپند (Suspended)
یکی از اصطلاحات توییتر ساسپند است که حالت شدیدتر Lock محسوب می شود. اگر یک کاربر در توییتر به کرات ریپورت شود، توییتر فرض را بر این می گذارد که او کاربر استانداردی نیست. در این صورت آن کاربر را ساسپند می کند. کاربری که ساسپند شود، دسترسی اش برای همیشه به توییتر مسدود می شود.

ربات ها (Bots)

در یک کلام می توان گفت ربات های توییتر، اکانت هایی هستند که بر پایه هوش مصنوعی طراحی شده اند. دقت کنید که ربات از ترول (که در ادامه با آن آشنا می شویم) متفاوت است. ربات ها برای یک سری کارهای خاص طراحی شده اند که یا خودشان یک کار را به طور خودکار انجام می دهند یا کاربران می توانند از آنها استفاده کنند تا به یک چیز مشخص برسند (مثل ربات های تلگرام).

مثلاً بعضی ربات ها، برای حمایت از یک جریان خاص، توییت هایی با یک هشتگ خاص را دوباره توییت می کنند. مثل ربات yesyoureracist@ توییت هایی را که شامل این عبارت هستند شناسایی می کند: ” I’m not racist, but… ؛ یعنی من نژادپرست نیستم؛ ولی… “. چون این احتمال را می دهد که بعد از این جمله قرار است یک جمله نژادپرستانه آورده شود. بعد این توییت ها را دوباره با پیام ” yesyoureracist” یعنی تو نژادپرستی پست می کند. جالب نیست؟!

ربات yesyoureracist@ در توییتر

دی اکتیو (Deactivate)

هر وقت که بخواهید می توانید اکانت توییتر خود را غیر فعال یا دی اکتیو (همان دی اکتیویت) کنید (دی اکتیو کردن موقتی است و با حذف اکانت متفاوت است).

دایرکت مسیج  (DM)
دایرکت مسیج یا DM (Direct Message) پیامی است که دو کاربر توییتر به صورت خصوصی برای هم می فرستند. البته زمانی می توانید به یک اکانت دایرکت مسیج بدهید که او شما را فالو کرده باشد.

فالو (Follow) و آنفالو (Unfollow)

دکمه فالو

می توانید در توییتر اکانت های دوستان و آشنایان خود یا سایر اکانت های مورد علاقه تان را دنبال کنید. با این کار به لیست فالوئینگ های آنها اضافه می شوید. به این کار فالو کردن می گویند.

حالا اگر نخواهید یک اکانت را که قبلاً فالو کرده اید، از این به بعد فالو داشته باشید، باید او را آنفالو کنید. البته دقت کنید که فالو و آنفالو کردن زیاد باعث می شود توییتر به شما مشکوک شود و حتی فعالیت شما را متوقف کند.

فالوور (Follower) و فالوئینگ (Following)

خب تا همین جای کار چند بار از کلمه فالو استفاده کرده ایم. اما فالوور کیست؟ فالوور کسی است که شما را فالو یا دنبال کرده است. حالا دیگر می دانید که وقتی کسی شما را دنبال می کند، توییت های شما را در فید خود می بیند.

فالوئینگ هم کسی است که شما او را فالو کرده اید. پس توییت های فالوئینگ های خود را در صفحه فیدتان می توانید ببینید.

فالو بک (Followback)

وقتی کسی را فالو می کنید و بعد او هم شما را فالو می کند، می گویند فالوبک کرده است.

فید (Feed)

فید توییتر

فید صفحه ای است که در آن توییت های دیگران را می بینید. اما این توییت ها بر چه اساسی نشان داده می شوند؟ بر اساس فاکتورهای تعیین شده و سلیقه شما (بله؛ توییتر با توجه به سابقه جست و جو و گشت و گذار شما می فهمد که بیشتر چه نوع توییت هایی را دوست دارید). البته غیر از این، توییت های کسانی که آنها را فالو کرده اید هم پای ثابت بخش فید صفحه اصلی (Home feed) هستند. پس اگر می خواهید توییت های داغ فالوئینگ هایتان یا کاربران دیگر را ببینید، باید به همین قسمت سر بزنید.

میوت (Mute)

میوت در توییتر

فرض کنید کسی را فالو کرده اید، اما مایل نیستید توییت های او را در فید خود ببینید. از طرفی نمی خواهید بلاک اش هم کنید. در این صورت می توانید او را میوت کنید. یعنی کماکان او را فالو دارید، اما توییت هایش را نمی بینید.

پین کردن توییت

در حالت عادی وقتی یک کاربر وارد صفحه توییتر شما می شود، جدیدترین توییت تان را بالای صفحه می بیند. اما اگر می خواهید یک توییت خاص همیشه بالای صفحه باشد، می توانید آن را پین کنید. به این توییت Pin Tweet می گویند.

پریود قبل از منشن (Period before @mention)

وقتی می خواهید یک نفر را منشن کنید، دو راه دارید:

  1. @username
  2. .@username

می بینید؟ در حالت دوم قبل از منشن یک نقطه گذاشته شده است. چرا؟ چون اگر این نقطه را نگذارید (یعنی حالت اول را بنویسید)، این توییت را فقط کسانی می بینند که هم شما و هم آن یوزر نیم را فالو کرده باشند (به علاوه کسی که او را منشن کرده اید). اما اگر این نقطه را قبل از @ بگذارید، این توییت را همه می بینند. به این نقطه، پریود قبل از منشن کردن می گویند.

منشن در توییتر

ریتوییت (RT)

RT (Retweet) یکی از اصطلاحات توییتر است که حتماً باید آن را بشناسید. ریتوییت یعنی یک توییت را دوباره در اکانت خود توییت کنید؛ چیزی شبیه به فوروارد کردن در پیام رسان ها. وقتی یک متن را ریتوییت می کنید، کاربران می توانند نسخه اصلی این توییت و اکانت آن را ببینند.

ریتوییت جزئی (PRT)

PRT (partial retweet) که حالت خاصی از ریتوییت است، یعنی یک توییت را با یک سری تغییرات جزئی ریتوییت می کنید. وقتی می خواهید به مخاطب های خود بگویید که ایده این توییت را از کجا آورده اید یا وقتی که می خواهید مخاطب ها هر دو نسخه این توییت را ببینند (نسخه اصلی و نسخه کمی اصلاح شده آن)، می توانید از این روش استفاده کنید.

کوت (Quote)

اگر می خواهید توییت کس دیگری را ریتوییت کنید و می خواهید نظر خود را هم درباره آن پست بگویید، باید آن توییت را کوت کنید. توییتر به کوت Retweet with comment هم می گوید.

پرایوت کوت (private qoute)

همان کوت است که شخص در اکانت پرایوت منتشر می‌کند. لازم به ذکر است که هیچکس به جز دنبال‌کنندگان آن اکانت قادر به دیدن آن کوت نیستند.

ریپلای کردن (Reply)

فرض کنید دارید کامنت های یک توییت را می خوانید. حالا می خواهید جواب یکی از این کامنت ها را بدهید. در این صورت می توانید آن اکانت را در کامنت خود منشن کنید. با این کار این کامنت یک ریپلای برای آن کاربر به حساب می آید. این ریپلای کردن را همه کاربران (چه شما را فالو کرده باشند چه نکرده باشند) می بینند.

منشن قطاری

منشن قطاری به معنی منشن کردن چندین و چند کاربر در یک ریپلای است.

لیست (List)

اکر کسانی هستند که نمی خواهید آنها را فالو کنید، اما می خواهید توییت های آنها را ببینید، می توانید آنها را به لیست اضافه کنید. البته دقت کنید که وقتی فردی را فالو نمی کنید و فقط او را به لیست اضافه می کنید، زمانی می توانید توییت های او را ببینید که صفحه اش پابلیک یا عمومی باشد.

ضمناً برای لیست کردن کاربران دو روش دارید. فهرست کردن عمومی و خصوصی. در روش فهرست کردن عمومی، دیگران می توانند این لیست شما را ببینند. اما در حالت خصوصی کسی متوجه نمی شود که چه کسانی در لیست شما هستند.

ترول ها (Trolls)

بالاتر اسم ترول ها را آوردیم؛ اما ترول یعنی چه؟ اول باید بدانید که باید از ترول ها دوری کنید! چرا؟ ترول ها اکانت هایی هستند که هرزنامه (اسپم) یا پیام های خارج از موضوع (یا کلاً توییت های بی ربط و ناپسند) را به دیگران می فرستند. در واقع ترول ها نوعی آزار و اذیت اینترنتی محسوب می شوند.

فیوریت (Favorite)

وقتی یک توییت را می پسندید، می توانید آن را فیوریت یا به اختصار فِیو کنید (همان لایک کردن خودمان). قبلاً به لایک کردن در توییتر، همان لایک کردن گفته می شد. اما وقتی آیکون قلب لایک در توییتر به ستاره تبدیل شد، به جای لایک کردن هم می گوییم فیو کردن.

فیو استار (Favestar)

اگر توییتی بیشتر از 100 فیو داشته باشد، به یک فیو استار تبدیل می شود.

توییپ (Tweeps)

توییپ ها به افراد توییتری گفته می شود که یکدیگر را در شبکه های اجتماعی دیگر هم دنبال می کنند. خیلی ساده است! وقتی دوست خود را هم در اینستاگرام و هم در توییتر فالو کرده اید و او هم شما را در هر دو فالو دارد، هر دوی شما توییپ هستید!

بوک مارک (Bookmark)

اگر با بوک مارت مرورگرها آشنا هستید، این بوک مارک هم همان کار را می کند. یعنی وقتی می خواهید یک توییت را به نوعی نشانه گذاری کنید تا بعداً هم بتوانید هر وقت که خواستید سری به آن توییت بزنید، می توانید آن را بوک مارک کنید.

اینتراکشن (InterAction)

اینتراکشن در توییتر

اینتراکشن همان تعامل بین کاربران توییتر است. این تعامل می تواند ریتوییت باشد یا فیو کردن یا … .

دایره اینتراکشن

منظور از دایره اینجا جامعه است. به جامعه ای که شما جزوی از آن هستید و دائماً با هم تعامل می کنید، دایره اینتراکشن شما می گویند.

توییتر اسپیسز (Tweeter Spaces)

وقتی با کاربران دیگر توییتر به صورت زنده و به شکل صوتی صحبت می کنید، به آن Tweeter Spaces می گویند.

توییپل (Tweeple)

به هر یک از کاربران توییتر Tweeple، Twerson یا Twitterverse می گویند.

ویا (Via)

Via به معنی “از طریقِ” است. این مورد از اصلاحات توییتر، گاهی به جای RT یا همان ریتوییت استفاده می شود تا کاربران بدانند که شما محتوای خود را از کجا آورده اید. در واقع با Via، به سازنده اصلی محتوا ارجاع می دهید.

ریکامندیشن (Recommendation)

توییتر سعی می کند شما را با جامعه ای که دوست دارید بیشتر آشنا کند. به همین خاطر هم بر اساس کاربرانی که با آنها بیشتر تعامل دارید، شماره موبایل ها و ایمیل هایی که دارید و یک سری فاکتور دیگر، بعضی از کاربران را به شما پیشنهاد می دهد یا ریکامندیشن می کند.

لیمیت (Limit)

یکی از کارهایی که از نظر توییتر مشکوک یا غیر استاندارد است، فیو کردن، توییت کردن یا فالو کردن زیاد است؛ یعنی تکرار کردن یک کار خاص در یک بازه زمانی کوتاه. خب در این صورت توییتر فکر می کند شاید شما ربات هستید و دسترسی تان را موقتاً (معمولاً کمتر از یک روز) محدود یا لیمیت می کند. دقت کنید که وقتی لیمیت می شوید، به اکانت خود دسترسی دارید؛ اما مثلاً نمی توانید توییت کنید.

این مقاله را حتما بخوانید
چه شبکه اجتماعی برای کسب و کار من مناسب است؟

مومنت (Moment)

وقتی یک کاربر می خواهد داستانی را در توییت های خود تعریف کند، به دلیل محدودیتی که در کاراکترها دارد، ناچار است ادامه آن را در توییت دیگری بگوید. در این صورت می تواند این توییت ها را در قالب مومنت بنویسد. ظاهر مومنت ها با توییت های عادی کمی فرق می کند.

توییتراتی (Twitterati)

Twitterati گروهی از کاربران لیست A توییتر هستند. یعنی کسانی که فالورهایی زیادی دارند و بین جامعه کاربران توییتر معروف شده اند.

سوپر فالوز (Super Follows)

اگر در توییتر در سطح حرفه ای محتوا تولید کنید، کاربران حاضر اند برای دیدن بعضی از محتواهایتان هزینه ای را پرداخت کنند. حالا این محتوا می تواند یک ویدئو باشد، یا یک اطلاعات خاص یا … . برای این کار در قبال دریافت هزینه ای مشخص، دسترسی لازم را به کاربران خود می دهید. به این دسترسی خاص، سوپر فالوز می گویند.

ساب توییت (Subtweet)

در توییتر می توانید در مورد کاربران دیگر نظر دهید. به این کار ساب توییت می گویند. اما برای این کار دو روش دارید: ساب توییت آشکار و ساب توییت مخفی.

ساب توییت آشکار زمانی است که اسم آن فرد را در توییت می آورید، اما او را منشن (با @) نمی کنید. ساب توییت مخفی هم وقتی است که اسم او را نمی آورید؛ اما اشاره هایی می کنید که دارید درباره کی حرف می زنید.

معنی اصطلاحات توییتری انگلیسی

خب تمام اصطلاحاتی که تا این جا مرور کردیم انگلیسی بودند؛ اما کاربردی عمومی داشتند. به عبارتی دیگر می توان گفت خود توییتر آنها را تعیین کرده است. اما خب یک سری از اصطلاحات توییتر هم هستند که به مرور زمان مشخص شده اند یا ساخته ذهن خلاق کاربران توییتر هستند. در این قسمت به اصطلاحات خلاقانه انگلیسی اشاره می کنیم.

ترندها (Trends)

Trends یا Trending Topic موضوعاتی هستند که در یک بازه زمانی خاص خیلی محبوب (یا اصطلاحاً مُد) می شوند. این ترندها می توانند اسم یک رنگ، خواننده، مکان، اتفاق خاص و … باشند. ترندها را می توانید در سمت چپ صفحه اصلی توییتر خود پیدا کنید.

ممکن اسن اصطلاح ژانر (Genre) را هم بشنوید. ژانر هم همان معنی ترند را می دهد. مثلاً ممکن است تظاهرات یک کشور خاص، تبدیل به یک ژانر در توییتر شود.

نکته: اگر می خواهید در توییتر برای کسب و کار خود بازاریابی کنید، هر چند وقت یک بار ترندها را مرور کنید. همراه شدن با ترندها و ژانرها یکی از بهترین راه ها برای تعامل با کاربران توییتر است.

فالو فرایدی (FollowFriday#)

FF یا FF# (FollowFriday#) هشتگی است که خود کاربران توییتر آن را راه انداخته اند و حالا تبدیل به یکی از اصطلاحات تویتر شده است. این هشتگ راهی است که اکانت های دیگر را به فالورهایتان معرفی و توصیه کنید. به آن فالو فرایدی می گویند، چون این اتفاق طبق عرف، در روزهای جمعه می افتد.

ATM

اگر در یک توییت کلمه ATM را دیدید، آن را با دستگاه های خودپرداز اشتباه نگیرید! ATM در توییتر مخفف at the moment (در حال حاضر) است

ATP

ATP مخفف عبارت at this point (در این مرحله) است. وقتی در حال نوشتن مومنت ها هستید، می توانید ادامه توییت را با ATP شروع کنید. این یعنی دارم درباره ادامه ماجرا صحبت می کنم.

BFN

فرض کنید در حال یک مکالمه متنی در توییتر هستید. در این صورت وقتی می خواهید این مکالمه را تمام کنید، می تواند بگویید BFN (Bye for now یا فعلاً خداحافظ). وقتی این مورد از اصطلاحات توییتر را به کار می برید، طرف مقابل متوجه می شود که این مکالمه حداقل موقتاً متوقف شده است و نباید منتظر جواب فوری از سمت شما باشد.

BR

همانطور که خیلی از ما در پایانِ نامه ها یا ایمیل های خود می گوییم “با تشکر”، BR نیز که مخفف Best regards (با احترام) است، همین کاربرد را دارد. پس وقتی می خواهید پیام یا مکالمه خود را توأم با احترام تمام کنید، می توانید BR را بنویسید.

Canceled

وقتی یک کاربر توییتر (بیشتر منظور افراد مشهور هستند) کاری می کند که کاربران انتظار آن را ندارند (چه کار معقول و چه کار غیر منطقی)، می گویند او کنسل شده است. به این جریان ” cancel culture twitter” یعنی فرهنگ کنسل کردن در توییتر می گویند.

کرانک توییت (Crank Tweet)

شوخی ها و کلک های تلفنی یکی دو دهه قبل را یادتان هست؟ خب Crank  هم مثل همان شوخی هاست، فقط از نوع توییتری!

EM

EM مخفف “Email me” است؛ یعنی به من ایمیل بزن.

FTW

FTW مخفف عبارت for the win (برای بُرد) است. این اصطلاح کلاً زمانی استفاده می شود که مثلاً یک گزارشگر ورزشی، نام بازیکنی را می گوید که امتیاز گرفته است. اما در توییتر وقتی مثلاً نام شما با این اصطلاح در یک توییتر همراه می شود، یعنی آن اکانت شما را تحسین کرده است.

Fub Free

شاید عبارت فالو=آنفالو را به خصوص دردوره های آموزش اینستاگرام شنیده باشید! خب Fub free دقیقاً بر خلاف این عبارت است. Fub free به معنیfollow ، unfollow و block است. وقتی یک کاربر اصطلاح Fub free را در بایو صفحه خود می نویسد، یعنی مشکلی ندارد که بعضی از فالورهای او دائماً او را فالو و آنفالو و حتی بلاک کنند.

مثلاً بعضی از صفحات توییتر کارشان این است که فیلم ها و سریال ها را نقد و بررسی می کنند. حالا گاهی ممکن است بخواهند موضوع یک فیلم را اسپویل کنند (اسپویل هم یکی از اصطلاحات توییتر به معنی لو دادن موضوع فیلم است). خب در این صورت طبیعتاً بعضی از مخاطبان او ترجیح می دهند او را موقتاً آنفالو یا بلاک کنند تا آن اسپویل را نبینند. اما بعداً بر می گردند و دوباره او را فالو می کنند. کاربری که Fub free را در بایوی خود می نویسد، به مخاطبانش می گوید که با این مسئله مشکلی ندارد.

توییت استورم (Tweetstorm)

توییت استورم همانطور که از نامش پیداست، به معنی طوفان توییت هاست. در این روش می توانید چندین توییت را از قبل آماده کنید و یک دفعه آنها را در یک زمان توییت کنید.

Hand

یکی از بامزه ترین اصطلاحات توییتر! اگر توییتی را دیدید که در آن از این اصطلاح استفاده شده، یعنی آن کاربر دارد به شما می گوید “روز خوبی داشته باشید”.

هت تیپ (HT)

Hat tip هم یکی از اصطلاحاتی است که در دسته اصطلاحات ریتوییت قرار می گیرد. وقتی برای نوشتن توییت خود از ک توییت دیگر ایده می گیرید (بدون این که دقیقاً یا تقریباً همان متن را استفاده کنید)، می توانید بنویسید HT و بعد نام کاربری آن اکانت اصلی را بیاورید. این کار یعنی ایده کلی این توییت را از این کاربر گرفته ام.

ICYMI

یک مخفف طولانی! ICYMI مخفف in case you missed it (اگر آن را از دست داده اید) است. کی از این اصطلاح استفاده کنیم؟ وقتی که در مورد یک موضوع و اخباری که مال چند روز قبل است، توییت می کنید (یا در مورد موضوعی که قبلاً توییت کرده اید، دوباره صحبت می کنید).

اگر احیاناً مدتی از توییتر دور ماندید، می توانید ICYMI را در توییتر سرچ کنید تا بدانید در این مدت در توییتر چه خبر بوده است.

IDK

شاید برایتان عجیب باشد که بدانید IDK مخفف I don’t know یا نمی دانم است! اما خب وقتی در توییت های خود کاراکترهای محدودی داریم، چرا تا جایی که می توانیم همه چیز را خلاصه نکنیم؟

IFYKYK

If you know, you know عبارت کامل مخفف IFYKYK است. وقتی یک نفر در توییت خود از این اصطلاح استفاده می کند، یعنی می خواهد انحصار این توییت را برای خود حفظ کند. مثلاً یک هنرمند، یک رستوران یا … از این روش به نوعی کپی رایت توییت را برای خود نگه می دارد.

IJS

IJS یا I’m just saying (فقط می گویم) شاید به نظرتان یه مخفف بلااستفاده به نظر برسد. اما خب پشت این مخفف یک معنی نهفته است. فرض کنید یک کاربر می خواهد نظر مخالف خود را با یک توییت دیگر بگوید. یا حتی شاید نمی خواهد مسئولیت حرف های خود را چندان به عهده بگیرد. در این صورت از IJS استفاده می کند؛ یعنی این فقط یک نظر است.

IMO یا IMHO

in my opinion یا in my humble opinion (کلاً یعنی به نظر من). این مخفف هم به این معنی است که این فقط نظر من است؛ حالا شاید درست باشد شاید غلط.

MT

MT مخفف Modified tweet یا توییت اصلاح شده است. وقتی یک توییت جدید می نویسید که در اصلاح یک توییت قبلی است، می توانید فقط از این مخفف استفاده کنید تا بگویید که این توییت در ادامه قبلی است. یعنی معنای اصلی توییت قبلی حفظ می شود؛ اما اصلاحات یا نکات تکمیلی برای آن لازم است.

NTS

Note to self (یادداشت به خود) یک روش برای علامت گذاری توییت هایی است که می خواهید بعداً دوباره به آنها برگردید. البته گاهی جنبه طنز هم به توییت ها می دهد. مثلاً ” NTS: پیتزای سرد خوشمزه تر است!”.

OOMF

فرض کنید می خواهید در توییت خود درباره یکی از فالورهایتان صحبت کنید، اما نمی خواهید بگویید دقیقا کی. در این صورت می توانید از OOMF (One of my followers یا یکی از فالوورهای من) استفاده کنید. ازاین اصطلاح معمولاً در توییت های خنثی یا انتقادی استفاده می شود.

SMH

SMH، مخفف  Shaking my headبه معنی سرم را تکان می دهم را در جواب محتواهایی استفاده کنید که آنها را نفهمیده اید یا باور نکرده اید.

استن (Stan)

Stan به کسانی می گویند که به صورت متعصب و وسواس گونه طرفدار یک فرد مشهور هستند. Stan ترکیبی از کلمات Stalker و Fan است. این که استن ها اصولاً جریان سالمی برای خودشان و برای آن سلبریتی هستند یا نه، همیشه مورد بحث است.

TBH یا TBQH

این دو اصطلاح مخفف to be honest (اگر بخواهم صادق باشم) هستند. گاهی به جای TBH یا TBQH، فقط از حرف Q استفاده می کنند.

TFTF

TFTF (Thanks for the follow) برای تشکر از کسانی است که شما را فالو کرده اند.

TMB

اگر دیدید کسی در توییت خود از شما نام برده و اصطلاح TMB را هم استفاده کرده، یعنی از شما می خواهد به این توییت جواب بدهید. TMB به معنی Tweet me back است.

بای دیفالت (By default)

بای دیفالت از آن اصطلاحاتی است که در اتفاقات روزمره هم آن را به زبان می آوریم و به معنی در حالت پیشفرض است. مثلاً وقتی می گوییم من بای دیفالت گشنه ام، یعنی من همیشه گشنه ام، مگر این که خلافش ثابت شود!

میم (Meme)

میم که در فرانسه میم و در انگلیسی مِم خوانده می شود به معنی عادات و فرهنگ هایی است که تبدیل به عرف شده اند و اکثر مخاطبان آن را درک می کنند. این فرهنگ ها معمولاً در قالب تصاویر طنزگونه ساخته می شوند. تصویر زیر یک میم است.

میم در توییتر به طور وسیعی بین کاربران رد و بدل میشود و اغلب آن‌ها بسیار خلاقانه است.

میم در توییتر

Unpopular opinion

وقتی درباره چیزی توییت می کنید که احساس می کنید اهمیت چندانی برای مخاطبان ندارد، می توانید در انتهای آن از هشتگ Unpopular opinion استفاده کنید. یعنی توییتی که چندان محبوب و مورد توجه نیست.

جاج (Judge)

جاج کردن به معنی قضاوت است. وقتی یک کاربر در مورد یک شخص یا گروه قضاوت می کند، می گویند آن شخص یا گروه را جاج کرده است.

ایگنور (Ignore)

اگر می‌خواهید بدانید ایگنور در توییتر یعنی چی باید بدانید که این اصطلاح زمانی به کار می‌رود که می‌خواهیم به کسی بی توجهی کنیم.

لیترالی (Literally)

وقتی می گوییم لیترالی، یعنی “به معنی حقیقی کلمه”.

ایموجی (Emoji)

شکلک های کوچکی که در متن توییت های خود استفاده می کنیم، ایموجی هستند. این ایموجی ها هم نوعی کاراکتر محسوب می شوند. پس در استفاده از آنها هم باید حواسمان به محدودیت تعداد کاراکترها باشد.

نسبت توییت (Ratioed tweet)

اگر بازخوردهای منفی یک توییت (مثلاً منشن های آن)، بیشتر از بازخوردهای مثبت (مثلاً فِیو کردن توییت) باشد، به این اتفاق نسبت توییت می گویند.

کارت (Card)

کارت ها URLهایی هستند که با متا تگ هایی همراه اند. وقتی از این متا تگ ها استفاده می کنید، به توییتر می گویید که تصویر اصلی این توییت را بزرگ نشان دهد.

“تصویر 4”

اورریتد (Overrated)

وقتی کسی بیش از حد مورد توجه قرار می گیرد و معروف می شود، می گویند او اورریتد شده است.

آندرریتد (Underrated)

آندرریتد دقیقاً برعکس اورریتد است. یعنی کسی که به جایگاهی که حق اش بوده نرسیده است.

اصطلاحات فارسی توئیتر که از خلاقیت کاربران نشأت گرفته اند

بسیاری از اصلاحاتی که بالا دیدیم، از طرف خود توییتر تعیین شده اند؛ اما بسیاری از آنها هم مخفف هایی هستند که خود کاربران به صلاحدید خود خلق کرده اند. تا اینجا فقط با نسخه های انگلیسی این اصلاحات من درآوردی آشنا شدیم. اما خب کاربران فارسی زبان هم بیکار ننشسته اند و اصطلاحات خلاقانه ای را خلق کرده اند. این اصطلاحات به حدی سر زبان کاربران توییتر افتاده اند که شما هم باید به عنوان یک کاربر حرفه ای توییتر، آنها را بشنوید. پس بیایید این اصطلاحات جذاب را چک کنیم.

رشته توییت یا رشتو

رشتوها شبیه به مومنت ها هستند که بالاتر درباره آنها صحبت کردیم. وقتی کسی می خواهد داستانی را تعریف کند که طولانی است و در یک توییت جا نمی شود، یک رشتو می سازد تا این داستان را در چند توییت پشت سر هم تعریف کند.

رشکو

وقتی توییتی کوت می شود و این کوت دوباره کوت می شود، یک رشته از کوت ها شکل می گیرد. یکی از اصطلاحات توییتر که به این اتفاق اشاره دارد، رشکو است.

پیشنهاد فالو

خب پیشنهاد فالو همانطور که از اسمش پیداست، برای این است که یک صفحه توییتر خوب را به دیگران معرفی کنید. برای این کار می توانید با معرفی آن اکانت، از هشتگ پیشنهاد فالو استفاده کنید.

طوفان توییتری

اگر از کاربران اینستاگرام باشید، احتمالاً با هشتگ سازی آشنا هستید. طوفان توییتری هم چیزی شبیه به همان است. مثلاً فرض کنید یک کاربر می خواهد مسئله خشکی دریاچه ارومیه تبدیل به یک هشتگ یا همان ترند شود. در این صورت کاربران دیگر را هم تشویق می کند که همگی با یک هشتگ خاص، درباره این موضوع توییت کنند. به این اتفاق طوفان توییتری می گویند.

هول دادن

اگر صفحه توییتر خوبی را می شناسید که می خواهید تعداد فالورهای آن زیاد شود، می توانید توییت های او را ریتوییت کنید. به این کار که تلاش می کنید افراد بیشتری یک اکانت را فالو کنند، هل دادن می گویند.

فِیو کردن منشن

خب با اصطلاحات توییتر منشن و فِیو کردن که آشنا شدید. در توییتر می توانید منشن ها را هم  فِیو کنید. حالا فیو کردن منشن یعنی لایک یا همان فیو کردن یک منشن. این کار این معنی را می دهد که از این منشن کردن خوشتان آمده یا به نظرتان شخص درستی منشن شده است.

فلیت

فلیت به معنی استوری کردن در توییتر است.

صوییت

توییت کردن صدا یا همان صوت را صوییت می گویند.

ستاره (*)

وقتی کلمه ای را در توییت خود اشتباه می نویسید، می توانید با نوشتن *نسخه درست آن، به شکل درست آن کلمه اشاره کنید. مثلاً به اشتباه می نویسیم توپیتر و به این شکل درست آن را می نویسیم: *توییتر.

تق

اگر توییتی را در ادامه توییت قبلی خود می نویسید، می توانید آخر آن بنویسید #تق. یعنی برای تکمیل این توییت به توییت قبلی رجوع کنید.

تب

حالا اگر بخواهید از یک توییت به توییت بعدی که احتمالاً هنوز منتشر نکرده اید ارجاع دهید، آخر آن می نویسید #تب.

رتق

ریتوییت قبلی. ساده است. وقتی استفاده می شود که می خواهید به ریتوییت قبلی خود ارجاع دهید.

رتب

ریتوییت بعدی؛ ارجاع داده به پیام بعدی که قرار است آن را از جایی ریتوییت کنید.

چرا اصطلاح های توییتر؟

خب حالا که اصطلاحات توییتر را مرور کردیم، احتمالاً می دانید که معنی اصطلاحاتی که هراز چندگاهی درباره توییتر می شنیدید، چه بوده است. پس دیگر آماده اید که فعالیت رسمی خود را در توییتر شروع کنید یا استراتژی های بازاریابی توئیتری خود را برای کسب و کارتان طراحی کنید. در واقع اصطلاح های تویییتر برای پروموت و معرفی خود و محصول شما بسیار کاربردی است.

اگر ایده ای برای طراحی استراتژی های بازاریابی ندارید و نمی دانید از کجا شروع کنید، پیشنهاد می دهیم که از مقاله بازاریابی شبکه های اجتماعی در بلاگ ژاکت کمک بگیرید. با مطالعه این مطلب سرنخ های مفیدی را از این کلاف پیدا خواهید کرد.

اگر فکر می کنید جای بعضی از اصطلاحات توییتر در این راهنما خالی است، خوشحال می شویم که آن را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

محصول پیشنهادی

افزونه ارسال خودکار به شبکه های اجتماعی | پلاگین Social Auto Poster

345,000 تومان

63.81%

محصول پیشنهادی

افزونه شبکه اجتماعی اف اس پوستر | پلاگین FS Poster

395,000 تومان

53.33%
جت وردپرس

جت وردپرس

محصول پیشنهادی

بادی باس، قالب آموزشی، شبکه اجتماعی، فروشگاهی، چند منظوره | BuddyBoss

925,000 تومان

73.33%
3

نویسنده سینا عباسی

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

2

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه