Retry
وایرال مارکتینگ چیست

حتماً برایتان پیش آمده است که هنگام مشاهده آمار ترافیک سایت خود در یک روز، از دیدن جهش ناگهانی در بازدید شگفت زده شوید و غالباً متعجب می شوید که این بازدید کنندگان از کجا آمده اند. خوب، اگر بخواهید آن نتیجه را دوباره تکرار کنید، چه می کنید؟ تمام چیزی که شما به آن نیاز دارید داشتن یک محتوای با کیفیت و عالی است که مردم به طور داوطلبانه آن را به اشتراک بگذارند. اما علاوه بر آن شما نیاز به یک برنامه ای در مورد چگونگی قرار دادن آن محتوا در مقابل آن نوع مخاطب خاص (برای افرادی که واقعاً محتوای شما را دوست دارند) خواهید داشت.این برنامه همان استراتژی های لازم برای بازاریابی ویروسی است. در این مقاله به شما می گوییم بازاریابی ویروسی یا وایرال مارکتینگ چیست و استراتژی ها و مثال های آن را بیان می کنیم.

بازاریابی ویروسی که به نوعی همان بازاریابی دهان به دهان است، همانطور که قبل از عصر فناوری شناخته می شد از دهه ها قبل وجود داشته است، اما تنها در طی چند سال گذشته، از زمان ظهور شبکه های رسانه های اجتماعی، به عنوان بازاریابی ویروسی شناخته شده است. اگرچه کلمه ویروسی احساس منفی به وجود می آورد اما وقتی صحبت از بازاریابی می شود این موضوع کمی متفاوت است. بازاریابی ویروسی استراتژی های متداول بازاریابی را تحت تأثیر خود قرار داده است و همانطور که می دانید این نوع بازاریابی و وایرال شدن یکی از جنبه های اصلی تبلیغ برندها یا خدمات است.

آوردن یک محصول به بازار هزینه های هنگفتی را در بردارد و همه مشاغل نمی توانند از پس هزینه های خود برآیند و یا بودجه ای را برای فعالیت های بازاریابی خود اختصاص دهند. برای مقابله با قیمت گذاری و سایر موضوعات بازاریابی، وایرال مارکتینگ مزیت تبلیغات آنلاین برندها می باشد.  در ادامه می گوییم وایرال شدن چیست و چگونه می توان از آن برای توسعه ی کسب و کار خود استفاده کرد. همچنین به شما  تکنیک های تبلیغاتی را معرفی خواهیم کرد که می توانید برای هدایت بازدیدکنندگان گسترده به سمت محتوای خود انجام دهید.

بازاریابی ویروسی چیست؟

وایرال مارکتینگ چیستبازاریابی ویروسی یا Viral Marketing  روشی برای تولید محتوا در دنیای مدرن است که همیشه باعث جلب توجه افراد مختلف می شود و محصول را به یاد ماندنی می کند. این روش بازاریابی به جای ایجاد تبلیغات تجاری و قرار دادن آن ها در رادیو یا تلویزیون، از رسانه های اجتماعی، پیام کوتاه، فیلم ها و سایر روش ها برای انتشار اطلاعات مربوط به یک مقاله، محصول یا خدمات استفاده می کند. وقتی چیزی ویروسی می شود، به طرز گسترده ای و به سرعت از شخصی به فرد دیگر منتقل می شود.

در واقع بازاریابی ویروسی نوعی بازاریابی است که قادر است علاقه و فروش بالقوه یک مارک یا محصول را از طریق  پیام هایی مانند ویروس و به عبارت دیگر سریع و از فردی به فرد دیگر ایجاد کند. ایده وایرال مارکتینگ این است که خود کاربران باشند که محتوا را به اشتراک می گذارند. اساس این نوع بازارایابی در گسترش اطلاعات از طریق دهان به دهان است اما فناوری مدرن اجازه داده است که اثر ویروسی بسیاری از سیستم عامل های مبتنی بر اینترنت را نیز شامل شود.

بازاریابی ویروسی می تواند یک نوع یک استراتژی تجاری نیز باشد که همانطور که گفته شد از شبکه های اجتماعی موجود برای تبلیغ یک محصول استفاده می کند. شبکه های اجتماعی به دلیل سرعت و سهولت در اشتراک گذاری، زیستگاه طبیعی این نوع بازاریابی هستند و به اشتراک گذاری فیلم ها، تصاویر و داستان ها برای هزاران نفر حتی میلیون ها نفر تنها در عرض چند دقیقه اتفاق می افتد. بازاریابی ویروسی به سادگی فرآیندی است که به افراد دیگر اجازه می دهد بدون اینکه حتی خودشان متوجه شوند برای شما بازاریابی انجام دهند.

وایرال مارکتینگ چگونه کار می کند؟

بازاریابی ویروسی چیستبازاریابی ویروسی معمولاً چیز با ارزشی را به صورت رایگان به مخاطبان خود عرضه می کند. این می تواند به سادگی یک آهنگ یا بازی سرگرم کننده ساده باشد. محتوای ویروسی هرچه باشد، باید مردم را تشویق کند تا آن را با دیگران به اشتراک بگذارند تا افراد بیشتری پیام محتوا را دریافت کنند. اثر ویروسی این نوع بازاریابی می تواند از طریق شبکه های مختلف گسترش یابد ، از جمله:

  • دهان به دهان (شخص به شخص)
  • پست الکترونیک و ایمیل مارکتینگ
  • شبکه های اجتماعی فیس بوک، توییتر، اینستاگرام و …
  • سایت های اشتراک ویدیو مانند Youtube
  • انجمن های وب

اگرچه رسانه های اجتماعی رسانه اصلی برای فعالیت های ویروسی است، اما گسترش آن می تواند از طریق سایت های خبری و رسانه ای و همچنین ایمیل افزایش یابد. وقتی افراد تصاویر یا فیلم ها را برای دوستان خود ارسال می کنند و آن را در شبکه های رسانه های اجتماعی خود به اشتراک می گذارند، محتوا به سرعت و به صورت ارگانیک پخش می شود.

بسیاری از مردم فکر می کنند که بازاریابی ویروسی نیاز به پول زیاد، زمان زیاد برای تولید محتوای عالی و کمی شانس دارد. اما این نوع بازاریابی 100٪ شانس نیست بلکه بیشتر وابسته به ایجاد تعادل بین مکان مناسب، محتوای مناسب و زمان مناسب است. محتوای این نوع بازاریابی معمولاً یک استراتژی ویروسی را به خوبی طراحی می کند ، اما تا حدی ویروسی بودن نیز به دلیل خلاقیت و آمادگی است. بنابراین تمامی این اتفاقات به صورت شانسی رخ نمی دهند و کمپین های ویروسی صرفاً به طور تصادفی چیزی را تا حد و اندازه ی بالا مورد توجه قرار نمی دهند.

کمپین های بازاریابی ویروسی ممکن است به عنوان محتوای پولی شروع شوند، اما کلید اصلی جذب آن ها استفاده از ویدئوهای اشتراکی است. این کار معمولاً پس از ارسال نام تجاری تبلیغات ویدیویی در کانال YouTube خود یا سایر رسانه های اجتماعی اتفاق می افتد. وقتی کسی آگهی مورد علاقه خود را می بیند، به کانال مارک تجاری می رود تا ویدیو را پیدا کند و آن را به اشتراک بگذارد.

 

چه کسب و کار هایی باید کمپین های بازاریابی ویروسی را اجرا کند؟

وایرال شدن چیستبازاریابی ویروسی به عنوان یک ابزار بازاریابی مستقل یا به عنوان بخشی از یک کمپین بزرگتر که از انواع مختلف بازاریابی استفاده می کند، مفید است. به خصوص برای مشاغل یا شرکت های کوچکتر جذاب است زیرا بازاریابی ویروسی می تواند جایگزین ارزان تری برای تلاش های بازاریابی سنتی باشد.

به عنوان مثال، یک شرکت نوشیدنی انرژی زا می تواند یک ویدیوی اینترنتی با شخصی که نوشیدنی انرژی زا مصرف می کند را قبل از انجام یک پرش دوچرخه که به نظر غیرممکن است، ایجاد کند. اگر این ویدئو واقعی به نظر برسد، ممکن است افرادی را که آن را می بینند ترغیب کند آن را با دیگران به اشتراک بگذارند. بعد از اینکه ویدیو بازدید کافی داشت، این شرکت می تواند هدف واقعی خود را فاش کند و بینندگان خود را متقاعد کند بدون استفاده از تبلیغات سنتی اطلاعات بیشتری در مورد این نوشیدنی جستجو کنند.

در چند سال گذشته بازاریابی ویروسی به عنوان مرجع برای تجارت های مختلف در آمده است و فراتر از سبک ها و تلاش های مرسوم بازاریابی است. با پیشرفت تکنولوژی و دستیابی به سطح جهانی، وایرال مارکتینگ دامنه وسیعی را نشان داده و با سرعت بیشتری و از یک شخص به شخص دیگر گسترش می یابد. این در مقایسه با سبک مرسوم بازاریابی هزینه کم تر و نسبتاً تلاش بازاریابی کمتری نیازمند است و همانطور که گفته شد برای مشاغلی که توانایی پرداخت هزینه های هنگفت بازاریابی و نفوذ در بازار را ندارند این نوع بازاریابی ایده آل است.

بازاریابی ویروسی اغلب همراه با روش های دیگر بازاریابی مورد استفاده قرار می گیرد. جنبه ویروسی این کمپین مدت ها قبل از انتشار تبلیغات تجاری، پیش پرده ها، پوسترها و سایر اشکال بازاریابی سنتی در مورد این داستان غوغایی ایجاد کرد. همین امر باعث شد بسیاری از افراد قبل از اعلام رسمی فیلم به عموم، در مورد فیلم صحبت کنند. برای ویروسی بودن و وایرال شدن مطالب لازم نیست که آن مطلب و یا محتوا پنهانی باشد.

مزایای بازاریابی ویروسی چیست؟

در عصر دیجیتال کنونی، مردم نسبت به شبکه های اجتماعی بسیار آشنا هستند که این موضوع دستیابی به محتوا را بسیار آسان می کند. بازاریابی ویروسی دقیقاً محتوای شما را مانند ویروس پخش می کند. این رویکرد ساده می تواند در ایجاد تأثیرات مثبت در هنگام راه اندازی یا تبلیغات محصولات تبلیغاتی کمک کند. به شما کمک می کند تا با قرار گرفتن در معرض دید افراد مختلف ترافیک بیشتری به دست بیاورید که منجر به افزایش درآمد و فروش می شود. از دیگر مزایای وایرال مارکتینگ می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. هزینه های کمتر

برای تولید چیزی که مردم می خواهند آن را به اشتراک بگذارند، نیازی به هزینه زیادی نخواهید داشت. گاهی اوقات ساده ترین ایده ها بیشترین طنین و سر و صدا را دارند و اگر به درستی انجام شود، می تواند ROI عالی به شما بدهد. اگرچه این اتفاق در ابتدای کار رخ نمی دهد اما با گذشت زمان مطمئناً هزینه های تبلیغاتی شما را کاهش می دهد زیرا قبلاً در اینترنت به اندازه کافی جلب توجه کرده اید. بازاریابی ویروسی در واقع بهترین راه برای کاهش هزینه های تبلیغات شما می باشد زیرا راه اندازی آن گران نیست اما در انتقال پیام شما به خریداران احتمالی بسیار کارآمد و سریع است.

  1. رشد چشمگیر

موفقیت در تجارت به ندرت به سرعت اتفاق می افتد. وایرال مارکتینگ یکی از معدود تکنیک هایی است که می تواند در مدت زمان بسیار کمی رشد انفجاری برای یک کسب و کار ایجاد کند و هنگامی که مردم با آن برخورد می کنند، بسیار سریع در همه جا پخش می شود که بر فروش و سود کسب و کار شما تأثیر مثبت می گذارد. تصور کنید که محصولات و خدمات شما ناگهان در دستگاه های همه ی افراد قرار داشته باشد. اگر این کار به خوبی انجام شود، کسب و کار شما به صورت چشمگیری توسعه می یابد.

  1. ایجاد اعتبار بیشتر

همانطور که افراد بیشتری در کل شبکه برند شما را توصیه می کنند و درباره ی شما صحبت می کنند، اعتبار شما در بین مخاطبان شما افزایش می یابد. این سر وصدا به تقویت شناخت محصول یا خدمات شما کمک می کند. ایجاد اعتماد و مقبولیت در تمام اشکال بازار صادق است بنابراین وقتی نام تجاری شما ویروسی می شود تصورات کاملاً جدیدی را به تصویر می کشد. مخاطبان شما پس از آن بسیار بیشتر تمایل دارند محصول شما را امتحان کنند. محتوای با کیفیت شما در اینترنت می توانند به راحتی در صفحات وب، پست های وبلاگ و سایت های شبکه های اجتماعی قرار داده شوند. کسب و کار شما نظرات بهتر و بازدید بیشتری را کسب می کند که با توجه به نتایج مثبت برای کسب و کار شما مفید است.

  1. نرخ تبدیل

ترکیبی از استراتژی های مختلف بازاریابی که اهداف آن ها دستیابی به تعامل با مخاطبان شما است، متقاعد کننده ترین روش برای افزایش ترافیک است. بازاریابی ویروسی یکی از مهم ترین راهکارهای جذب مشتری و افزایش آگاهی از برند شماست. اعتماد و تبدیل مشتری احتمالی به مشتری بالقوه شرکت شما مدتی بعد حاصل می شود. وقتی صحبت از بازاریابی ویروسی یا هر نوع بازاریابی می شود، در نهایت فروش هدف اصلی کسب و کار است.

این موارد تنها برخی از مزایای ارزشمند تبلیغات ویروسی برای مشاغل بود. بازاریابی ویروسی اصطلاح فزاینده ای برای سازمان های تجاری است که تلاش می کنند پیام خود را در عصر دیجیتال منتشر کنند. با این حال بازاریابی ویروسی یا وایرال مارکتینگ می تواند یک شمشیر دو لبه باشد. مهم است که به یاد داشته باشید در این نوع کارزارها، بخش عمده ای از کنترل به دست کاربران می افتد و این خطر وجود دارد که پیام را به درستی تفسیر نکند.

از طرف دیگر، یک فعالیت ویروسی موفق می تواند معجزه هایی برای نتایج برند شما ایجاد کند. هنگامی که محتوای کسب و کار یا تبلیغات مورد علاقه کاربران را تا حدی جلب می کند که توسط عموم مردم و نه فقط مخاطبان تجاری کسب و کار پخش می شود یعنی آن کسب و کار در استراتژی خود موفق شده است.

چرا تنها برخی از مطالب وایرال می شوند و برخی دیگر نه؟

این حقیقت در مورد بازاریابی ویروسی وجود دارد که هیچ فردی نمی داند دقیقاً چه چیزی باعث ویروسی شدن یک محتوا می شود زیرا به موارد مختلفی بستگی دارد. سوال اصلی بسیاری از مردم در مورد بازاریابی ویروسی این است که چرا تبلیغات من ویروسی نمی شوند اما تبلیغات رقبای من خیلی سریع به دست تمامی افراد می رسد و پخش می شود؟ برای پاسخ به این سوال موارد زیر را بررسی کنید و ببینید که آیا شما این موارد را رعایت می کنید و یا خیر.

  1. محتوای کوتاه تر بیشتر به اشتراک گذاشته می شود.

در اغلب موارد محتوای ویروسی کوتاه بسیار کوتاه و مختصر است. دامنه فیلم ها از 30 ثانیه تا یک دقیقه است. هر چیزی که طولانی تر شود ممکن است باعث شود که شما کنترل خود را از دست بدهید. بنابراین سعی کنید محتوای خود را کوتاه نگه دارید. در مورد وبلاگ ها نیز همین طور است. بنابراین با محتوای قابل اسکن مانند تصاویر، بولت پوینت ها و زیرعنوان ها کار را برای آن ها آسان کنید.

  1. برای افزایش جذابیت، از تصاویر زیبا استفاده کنید.

معمولاً فقط چند ثانیه طول می کشد تا کسی قضاوت کند که آیا می خواهد به مرور سایت شما ادامه دهد یا به جای دیگری برود. بنابراین اولین برداشت مهم است و این عمدتا توسط عناصر بصری مورد استفاده شما تعیین می شود، علاوه بر انتخاب پالت رنگ و ترکیبی از فونت هایی که پیام شما را به بهترین وجه منتقل می کند – حداکثر 60 درصد از رتبه بندی سایت شما به طرح و تصاویر شما بستگی دارد – تجزیه محتوای سنگین متن با تصاویر ، اینفوگرافیک ها و فیلم ها بسیار راحت تر خواهد بود.

در مطالعه بیش از 100 میلیون مقاله متوجه شدند که افراد پست های با حداقل یک تصویر در محتوای فیس بوک خود را بیشتر به اشتراک می گذارند تا محتوایی که هیچ تصویری ندارند. آنها همچنین دریافتند که کاربران 30 برابر بیشتر از یک مقاله متنی، خواندن اینفوگرافیک ها را دوست دارند. در واقع، در مقایسه با سایر انواع محتوا، اینفوگرافیک ها بیشترین اشتراک را دارد.

نکته ی جالب تر این است که برخلاف تصور عمومی، فیلم ها کمتر از سایر تصاویر بصری مانند تصاویر ثابت و اینفوگرافیک به اشتراک گذاشته می شوند. کاربران 60 درصد بیشتر از اینکه ویدیوها را توییت کنند و به اشتراک بگذارند تصاویر را توییت می کنند، بنابراین تصاویر تاثیر بیشتری نسبت به فیلم ها دارند. وقتی نوبت به تبلیغ محتوا در رسانه های اجتماعی می رسد، پست های دارای تصاویر کوچک نیز بسیار بهتر از آنهایی هستند که فقط متن دارند.

  1. محتوای آن ها تعاملی و شخصی سازی شده است.

یکی از مطمئن ترین راه ها برای وایرال شدن محتوا متمایز شدن از بقیه و ارائه یک تجربه تعاملی و شخصی برای بیننده است. امروزه کاربران با یک لحظه توجه به محتوا سرگرم می شوند، بنابراین شما باید خود را پویا و منحصر به فرد کنید. مسلماً تولید این نوع محتوا به زمان و منابع بیشتری نیاز دارد، اما بینندگان به شما پاداش می دهند.

بسیاری از نشریات آنلاین این روند را پذیرفته و محتوای باورنکردنی و هیجان انگیزی را تولید کرده اند. در حالی که همه آن ها از جلوه های پیشرفته ای مانند گرافیک تعاملی و عناصر چندرسانه ای استفاده می کنند، برای تعامل با کاربر لازم نیست تمامی این موارد را بدانید.

  1. برانگیختن احساسات را در محتوای خود قرار دهید.

موضع خنثی درمورد پست معنایی ندارد و کاربران آن را شایسته اشتراک نمی دانند. ما موجوداتی احساسی هستیم که توسط غرایز و انگیزه های خود رانده می شویم. همانطور که سعی می کنیم در بسیاری از موقعیت ها منطقی عمل کنیم، ارتباطات عاطفی همان چیزی هستند که باعث می شوند ما متزلزل شویم. به همین دلیل است که تمرکز روی احساسات بیش از ویژگی های یک محصول در سطح بسیار اساسی بسیار قدرتمندتر است.

وقتی نوبت به ایجاد واکنش عاطفی می شود، مهم ترین مسئله تمرکز بر این است که چه نوع احساسی برانگیخته می شود. تحقیقات اخیر حاکی از آن است که احساسات برانگیختگی بالا مانند خشم، هیبت و هیجان باعث عمل می شوند در حالی که احساسات برانگیختگی پایین مانند رضایت و غم و اندوه از انجام کاری افراد را دلسرد می کنند. بنابراین اطمینان حاصل کنید که احساسات مخاطب را در روند محتوای خود متاثر کنید. احساسات مثبت تر مانند تعجب، خنده یا شادی در بازاریابی ویروسی ترجیح داده می شوند و احساسات منفی بیشتر مانند غم و عصبانیت کمک زیادی نمی کنند.

  1. آن ها داستان ها را بازگو می کنند.

اطمینان از اینکه اطلاعات در یک داستان جاسازی شده است، به ویروسی شدن بالقوه یک ایده کمک می کند. داستان ها مواردی هستند که اطلاعات مهم و ارزشمندی را به همراه دارند. در جهانی که محتوای تولید شده توسط کاربر در حال تبدیل شدن به یکی از مهم ترین منابع اطلاعاتی برای تصمیم گیری در مورد خرید است، داستان سرایی بیش از هر زمان دیگری مهم است. وقتی می خواهیم تصمیمی در مورد خرید یک محصول بگیریم، به نظرات کاربران روی می آوریم و می خواهیم بدانیم که دیگران درباره آن محصول به ما چه می گویند. این بررسی ها تقریباً همیشه در داستان ها گنجانده شده است که اطلاعات پیش زمینه ای به ما می دهد. موردی که باید در نظر بگیرید: ارتباط معنایی. اگر داستانی که می خواهید به اشتراک بگذارید مربوط به محصول و یا خدمات شما نباشد هیچ کس نام شرکت شما را به خاطر نمی آوردند بنابراین داستانی که می خواهید بازگو کنید باید ارتباط معنایی با موضوع شما داشته باشد.

  1. آن ها یک عنوان جذاب دارند.

یک عنوان جذاب برای ویروسی کردن محتوا، کلید موفقیت شما است. امروزه با وجود محتوای بسیار زیاد، شما باید در مدت کوتاهی با عنوان خود احساس عالی را ایجاد کنید، در غیر این صورت افراد دیگر به شما اهمیت نمی دهند. عنوان خود را جذاب، سودمند کرده و کاری کنید تا احساس کنجکاوی در افراد به وجود بیاید.

استراتژی هایی برای بازاریابی ویروسی

بازاریابی ویروسی چیستاگرچه هرگز تضمینی برای ویروسی شدن کمپین بازاریابی شما وجود ندارد، اما چند استراتژی اثبات شده وجود دارد که می توانید برای افزایش موفقیت خود در بازاریابی ویروسی از آن ها استفاده کنید. از این گذشته، محتوای ویروسی معمولاً به طور تصادفی اتفاق نمی افتد و بیشتر نتیجه توجه دقیق به رفتار مصرف کننده است. در این بخش، ما تکنیک هایی را که می توانید برای انجام تلاش های بازاریابی خود استفاده کنید را شرح خواهیم داد.

  • مخاطبان و کانال های مناسب را هدف قرار دهید.

اولین قدم برای توسعه یک کمپین بازاریابی ویروسی این است که بفهمید مخاطبان هدف شما چه کسانی هستند و مخاطبان شما ازچه کانال های رسانه ی اجتماعی بیشتر استفاده می کنند. هیچ چیز به خودی خود وایرال نمی شود، شما باید پیام مناسب را به افراد مناسب در زمان مناسب ارسال کنید. اگر می خواهید آن ها با دیگران به اشتراک بگذارند، پیام شما باید ایجاد علاقه کند. این کانال به همان اندازه مهم است زیرا اگر در یک کانال اشتباه بازاریابی کنید، دیگر نمی توانید به مخاطبان هدف خود دسترسی پیدا کنید و اگر قادر به دسترسی به مخاطب مورد نظر نباشید ، نمی توانید علاقه را افزایش دهید.

  • محصول یا خدمات ارزشمند را به صورت رایگان ارائه دهید.

تمامی افراد محتوای ارزشمند و رایگان را دوست دارند و آن را به اشتراک می گذارند. به همین دلیل کلمه ی، “رایگان” قدرتمندترین کلمه در واژگان بازاریابی است. بیشتر برنامه های بازاریابی ویروسی برای جلب توجه محصولات یا خدمات ارزشمندی را به صورت رایگان ارائه می دهند. یک اصل وجود دارد که می گوید هر وقت توانستید چیزی را ببخشید، آنگاه می توانید چیزی را بفروشید. با دادن چیز ارزشمندی ممکن است امروز یا فردا سود نداشته باشید اما اگر بتوانید علاقه مردم را به خود جلب کنید، به زودی سود خواهید برد.

  • کار پیش بینی نشده ای را انجام دهید.

اگر می خواهید مردم متوجه کمپین بازاریابی شما شوند، باید کاری غیرقابل پیش بینی و متفاوت انجام دهید. اگر بدانند کسی قبلاً این کار را انجام داده است، مردم خود را به زحمت نمی اندازند! مردم همیشه می خواهند چیزهای جدید ببینند و یا یاد بگیرند. تلاش برای ایجاد محتوای جدید و در عین حال جالب را فراموش کنید.

  • مخاطبان را با خود درگیر کنید.

اگر محتوا مخاطب خود را ترغیب به مشارکت نکند، به ندرت ویروسی می شود. بازاریابی ویروسی زمانی بهترین عملکرد را دارد که برای تعامل مخاطبان و به راحتی اشتراک گذاری آن ها طراحی شده باشد. حداقل، محتوای شما باید شامل نوعی فراخوان (CTA) باشد ، تا به کاربران بگوید پس از شنیدن پیام شما چه اقدامی باید انجام دهند.  هدف شما این است که اطمینان حاصل کنید بینندگان تا زمانی که محتوای شما را با شبکه های خود به اشتراک نگذارند چشم از صفحه برنمی دارند.

  • اهداف خود را تعیین کنید.

در طول یک کمپین بازاریابی ویروسی یا viral marketing اطمینان حاصل کنید که تیم شما در پشت صحنه کار می کند تا هدف شما محقق کند. برای موفقیت در انجام این کار، باید اهداف بازاریابی را برای بهبود استراتژی خود در زمان واقعی هدایت کنید. یک هدف بازاریابی باید یک هدف خاص و قابل اندازه گیری باشد. به این ترتیب، داده های شما می توانند به شما اطلاع دهند که آیا در مسیر درستی قرار دارید یا اینکه به اصلاحاتی نیاز دارید.

به عنوان مثال برای تعیین هدف خود به این فکر کنید که در اولین ساعت به چه تعداد نفر دسترسی دارید و در پایان سه هفته چه تعداد مخاطب می خواهید داشته باشید. این کمپین چگونه باید از نظر اقتصادی بر شرکت شما تأثیر بگذارد و سازمان شما چگونه می تواند نتایج را پیگیری کند؟ انجام برخی تحقیقات بازار در مورد هر یک از مبارزات گذشته رقبا می تواند در تعریف هدف واقع بینانه نیز کمک کند.

  • روی بازاریابی سنتی تمرکز نکنید.

بازاریابی سنتی به معنای ارتقا محصول یا خدمات شما ، ارائه بینش برای خوب بودن، کمک به شما و احتمالاً استفاده از ستاره های فیلم و یا اینفلوئنسر ها است. اما فکر می کنید مردم به شما یا محصول شما اهمیت می دهند؟ نه ، اصلاً! مردم همیشه با یک داستان جالب انتظار یک اتفاق خوب را دارند. بنابراین به جای تمرکز بر خود، محصول یا خدمات و شرکت خود، منحصراً در خلق یک داستان خوب و جالب تمرکز کنید.

  • از دکمه ی CTA مناسب استفاده کنید.

با استفاده از دکمه های اقدام به عمل مناسب به عنوان فراخوان اصلی، قابلیت اشتراک پذیری محتوای خود را تقویت کنید. با قرار دادن آن ها در موقعیت های محسوس و مکان هایی که باعث جلب توجه می شود، آنها را بیشتر در معرض دید مخاطبان خود قرار دهید.

جمع بندی

اینترنت – به ویژه از زمان ظهور شبکه های اجتماعی – فرصتی عظیم برای کسب و کارها فراهم می کند تا در روز به هزاران و حتی میلیون ها محصول فروخته شده برسند. وقتی نام تجاری شما محتوای ویروسی جذاب و قابل اشتراکی ایجاد می کند، می توانید پیام خود را بیشتر گسترش دهید و بازاریابی ویروسی خود را با موفقیت انجام دهید. تکنیک های وایرال مارکتینگ موجود در این مقاله می تواند به شما کمک کند تا احتمال موفقیت کمپین های خود را افزایش دهید. در پایان برخی از نکات اضافی برای ایجاد محتوای ویروسی عبارتند از :

  • یک عنوان هوشمندانه اضافه کنید.
  • از پاراگراف های کوتاه استفاده کنید.
  • از جملات کوتاه استفاده کنید.
  • از کلمات غیرضروری صرف نظر کنید.
  • از تجربیات خود برای توضیح موارد مختلف استفاده کنید.
  • حداکثر مدت زمان برای یک فیلم را تا 5 دقیقه در نظر بگیرید.
  • برند و لوگوی تجاری خود ا استفاده کنید.
  • از موسیقی پس زمینه منحصر به فرد خود استفاده کنید.
  • در کمتر از 10 ثانیه مقدمه داشته باشید.
  • در محتوای خود از کلمات کلیدی مرتبط با روندها و چندین رویداد استفاده کنید.
  • کمی از شوخ طبعی در محتوا استفاده کنید.
  • تصاویر و محتوای چند رسانه ای را در محتوای خود اضافه کنید.

البته برای موفقیت لازم نیست که هر کمپین بازاریابی ویروسی شود اما با توجه به مزایای ان بهتر است که این اتفاق رخ دهد.

 

ژاکت را دنبال کنید

ژاکت در اینستاگرام

ژاکت در فیسبوک

ژاکت در لینکدین

ژاکت در توییتر

دیدگاه‌ها

Comments

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *