zhaket logo

سرویس voip چیست و چگونه کار می کند؟ بررسی مزایا و معایب آن

کسب و کار

11 دقیقه زمان مطالعه

همانطور که می دانید شما می توانید از VoIP برای افزودن شماره تلفن برای وب سایت خود استفاده کنید. در واقع VoIP یک روش مقرون به صرفه برای دریافت شماره تلفن های افراد مختلف برای وب سایت خود و انجام دادن کارهای تبلیغاتی از این طریق می باشد و در مقایسه با یک خط تلفن سنتی یک روش کاملا مقرون به صرفه می باشد. با این حال قبل از هر تصمیمی درباره ی استفاده از آن، باید کاملاً بفهمید که سرویس voip چیست و چگونه کار می کند.

در این مقاله ما قصد داریم بررسی کنیم که سرویس voip چیست و مزایا و معایب آن را بیان کنیم. هدف این مقاله این است که به شما کمک کند تا بفهمید VoIP چگونه می تواند در هزینه های شما صرفه جویی کند و به شما کمک کند تجارت خود را توسعه دهید.

در ادامه ی مقاله سرویس VOIP چیست، تمامی موارد ذکر شده را به طور مفصل و با جزییات کامل بررسی خواهیم کرد.

سرویس voip چیست؟

VoIP همان پروتکل صوتی از طریق اینترنت می باشد و یک نوع فناوری تلفنی است که به شما این امکان را می دهد که به جای خطوط تلفن سنتی با استفاده از اینترنت تماس تلفنی برقرار کرده و یا دریافت کنید. برخلاف سیستم های تلفن ثابت که در دفتر شما فقط به یک تلفن میز تحریر محدود می شوند، VoIP به شما این امکان را می دهد که حتی از طریق لپ تاپ، تبلت، تلفن هوشمند معمولی (با استفاده از یک برنامه) و حتی تلفن های اداری سازگار با VoIP تماس های تلفنی تجاری برقرار کرده و از این طریق هزینه های خود را به طور چشمگیری کاهش دهید.

از آنجا که همه ی تماس ها از طریق اینترنت انجام می شود، برای تماس های داخلی و بین المللی انجام این کار بسیار مقرون به صرفه است. اکثر ارائه دهندگان VoIP  دقیقه های نامحدود و بدون هیچ گونه هزینه اضافی را ارائه می دهند.

سرویس voip چیست

به غیر از صرفه جویی در هزینه ها، شما همچنین از تمام ویژگی های پیشرفته دیگر برای تلفن مانند انتظار مکالمه، مسیریابی تماس، زنگ تماس، تعداد شماره تلفن ها و موارد دیگر می توانید استفاده کنید. به همین دلیل است که اکثر مشاغل کوچک و حتی شرکت های سازمانی از ارائه دهنده های تلفن سنتی به یک ارائه دهنده VoIP تجاری روی می آورند.

VoIP در حقیقت چگونه کار می کند؟

برای درک اینکه VoIP چگونه واقعاً کار می کند، نگاهی خواهیم انداخت به آنچه هنگام برقراری و یا دریافت تماس تلفنی با تلفن VoIP رخ می دهد. وقتی با استفاده از VoIP تماس تلفنی برقرار می کنید، این برنامه شماره تلفن افراد و یا آداپتور VoIP آن ها را از طریق سیگنال صوتی آنالوگ گرفته و به سیگنال دیجیتال تبدیل می کند. سپس تمامی این داده های صوتی دیجیتال با استفاده از اینترنت برای ارائه دهنده خدمات تلفن شغلی ارسال می شود و در آخر پیام به تلفن مشتری شما هدایت می شود. این روند تقریباً بلافاصله اتفاق می افتد به همین دلیل است که گاهی اوقات کیفیت صدای VoIP حتی از تماس های تلفنی عادی نیز بهتر است.

سرویس voip چیست

VoIP چه تفاوتی با سیستم تلفن سنتی دارد؟

VoIP در پشت صحنه متفاوت از یک سیستم تلفن ثابت عمل می کند. سیستم های تلفنی سنتی از روش سوئیچینگ مدار برای اتصال تماس ها استفاده می کنند. وقتی از طریق شبکه تلفن همگانی (PSTN) تماس برقرار می کنید، از طرف دیگر به یک شخص متصل می شوید و آن ها در یک مدار به شما اتصال پیدا می کنند. اکنون در دنیای امروزی هزاران کسب و کار از فناوری ‘Circuit Switching’ استفاده می کنند، زیرا بسیار قابل اعتماد است و هنوز هم کار می کند، اما آنچنان کارآمد و مقرون به صرفه نیست.

VoIP به جای آن از روش ‘تغییر بسته’ استفاده می کند. این روش در واقع بدان معنی است که داده ها تنها در صورت نیاز ارسال می شوند و شما هر بار که صحبت می کنید یک اتصال کوتاه و فوری ایجاد می شود. این اتصال نیازی نیست که به طور مداوم در هر دو طرف انجام شود. شما و شخصی که با او صحبت می کنید در حالت عادی هر دو همزمان اتصال نخواهید داشت.

به علاوه، بسته های داده به طور کارآمد ارسال می شوند. در واقع داده ها می توانند از طریق اینترنت از مسیرهای مختلف برای ارسال شدن استفاده کنند و این بسته ها پس از رسیدن به مقصد، دوباره در کنار هم قرار می گیرند. بسته های داده را می توان برای صرفه جویی فشرده سازی نیز کرد. با این کار می توانید از طریق اینترنت با سرعت بیشتری اطلاعات را ارسال کنید. تمامی این اتفاقات خیلی سریع پیش می آیند. تا زمانی که مشکلی در اتصال به اینترنت شما وجود نداشته باشد، در هنگام مکالمه متوجه تأخیری نخواهید شد.

اگرچه VoIP کاملاً فنی و پیچیده به نظر می رسد، اما نکته اصلی این است که VoIP یک روش کارآمد تر برای انتقال داده ها در هنگام تماس های تلفنی است. نکته جالب این است که شما احتمالاً قبلاً بدون اطلاع از فناوریVoIP، از طریق برنامه ای مانند  Skype و یا Google Voice، از آن استفاده کرده اید.

جوانب مثبت و منفی VoIP در مقایسه با سایر فناوری های مشابه

از آنجا که ما سال ها است از خدمات تلفن تجاری VoIP در زندگی خود استفاده می کنیم، می توانیم بگوییم که این فناوری چه جوانب مثبت و منفی دارد. در ادامه ما سعی کردیم این فناوری را از دیدهای مختلف تجزیه و تحلیل کرده و به طور کامل بررسی کنیم.

مزایای استفاده از سرویس voip چیست؟

تغییر از خدمات یک شرکت تلفن سنتی به سیستم تلفنی VoIP مبتنی بر ابر مزایای بسیار زیادی دارد که آن ها را در ادامه بررسی می کنیم.

هزینه ماهانه پایین تر

مزایای استفاده از VoIP

یکی از بزرگ ترین مزایای VoIP این است که هزینه ماهانه کمتری هم برای تماس های داخلی و هم برای تماس های بین المللی دارید. اکثر ارائه دهندگان تلفن VoIP معمولاً مکالمات نامحدود داخلی را به صورت رایگان شامل می شوند و از آن ها به طور کامل پشتیبانی می کنند. تماس های بین المللی با استفاده از این فناوری معمولاً بسیار ارزان هستند.

جدا از این، شما در هزینه های تعمیر و نگهداری که در حال حاضر به ارائه دهنده تلفن ثابت خود پرداخت می کنید، پس انداز می کنید.

نداشتن محدودیت مکانی

از هرجایی که تماس بگیرید کاملاً قابلیت پشتیبانی خواهد داشت. با استفاده از  VoIP، نیازی به حضور در محل کار و نشستن کنار تلفن میز کار برای برقراری تماس تلفنی نیست. می توانید تماس های ورودی را از هر کجا که هستید و با هر نوع دستگاهی مانند تلفن، تبلت ها و یا کامپیوترهای شخصی خود با استفاده از این فناوری با افراد دیگر ارتباط برقرار کنید. این قابلیت یک امتیاز بزرگ برای تیم هایی است که از راه دور و یا به صورت ریموت با یکدیگر می کنند و برای کسب و کار ها در زمان کرونا بسیار مناسب است. همچنین اگر در مسافرت به سر می برید نیز این فناوری کاربردی و عالی می باشد.

ویژگی های پیشرفته تر برای کسب و کار

راه حل های VoIP به طور معمول شامل بسیاری از ویژگی های اضافی تلفن ها برای کسب و کار ها است. به عنوان مثال، می توانید تماس های کنفرانسی و چند نفره را به راحتی با VoIP تنظیم کنید. بعلاوه، اکثر ارائه دهندگان خدمات VoIP یک پذیرنده مجازی ارائه می دهند، در مواقع انتظار موسیقی پخش می کند، امکان ارسال پست صوتی به ایمیل و یا پیامک و موارد دیگر نیز وجود دارد. حتی می توانید مواردی از قبیل کنفرانس ویدیویی را داشته باشید و از قابلیت های پیشرفته ارتباط از راه دور برخوردار شوید. این امر همچنین ممکن است موجب صرفه جویی در هزینه های اضافی شما شود زیرا غالباً ارائه دهندگان خدمات تلفنی سنتی هزینه های تکراری را برای این افزودنی ها دریافت می کنند.

این مقاله را حتما بخوانید
4 استارت‌آپ موفق ایرانی در حوزه فناوری بلاک چین

مقیاس پذیری و انعطاف پذیر بودن آن

یکی دیگر از مزایای VoIP مقیاس پذیری بالاتر است. خواه کارمندان بیشتری استخدام کنید و یا یک دفتر جدید و یا شعبه ای در یک شهر جدید افتتاح کنید، VoIP  رشد و توسعه ی کسب و کار شما را راحت تر و سریع تر می کند. برخلاف سرویس تلفن سنتی که نیاز به صرف هزینه های سخت افزاری گران قیمت در خط اختصاصی است، VoIP به شما ان امکان را می دهد که اعضای تیم خود را تنها با چند کلیک در داخل داشبورد حساب خود اضافه کنید. از آنجا که VoIP روی همه تلفن های هوشمند کار می کند، حتی می توانید با نصب برنامه روی تلفن شخصی خود، هزینه تجهیزات اضافی را کاهش دهید.

معایب استفاده از سرویس voip چیست؟

در حالی که VoIP یک فناوری شگفت انگیز است، اما ممکن است برای همه افراد مناسب نباشد. البته تعدادی از معایب برای آن نیز وجود دارد که باید از آن ها به خوبی آگاه باشید. در ادامه به توضیح مهم ترین معایب آن خواهیم پرداخت.

برای برقراری تماس تلفنی به اتصال اینترنتی خوبی نیاز دارید.

معایب استفاده از VoIP

همانطور که در بخش نحوه کار با VoIP در مقاله سرویس voip چیست توضیح دادیم، برای برقراری تماس تلفنی باید به اینترنت وصل باشید. اگر اینترنت شما کند است، بر کیفیت تماس شما تأثیر می گذارد و آن چنان با کیفیت نخواهد بود. البته این موضوع را هم به خاطر داشته باشید که فناوری VoIP پهنای باند شما را در نظر نمی گیرد. یعنی اتصال مناسب با پینگ کمتر از 70 میلی ثانیه و حداقل سرعت بارگذاری 500 کیلوبیت بر ثانیه برای تماس های VoIP کافی است و این بسیار مقرون به صرفه می باشد.

با این وجود اگر تعداد زیادی از اعضای تیم را در دفتر کار خود دارید، ممکن است لازم باشد به تعداد پهنای باند خود برای تعداد تماس های همزمان که با کسب و کار شما برقرار می کند، نیاز داشته باشید.

شما باید قطعی برق را هم در نظر بگیرید.

سرویس تلفن هنگام قطع برق بدون بروز هر گونه اختلالی به خوبی کار می کند. اگر شما به برق و یا اینترنت  دسترسی ندارید نمی توانید تماس VoIP برقرار کنید. به طور معمول، اکثر دفاتر دارای اینترنت بی سیم هستند که توسط روترهای WiFi تأمین می شود. این روترها به برق نیاز دارند، بنابراین اگر ساختمان شما دچار قطعی برق شود، اینترنت شما نیز می تواند دچار اختلال شود که این موضوع بر سرویس VoIP شما تأثیر مستقیم می گذارد.

روشی که ما می توانیم این موارد را با استفاده از آن در کار خود کاهش دهیم، استفاده از سیستم پشتیبان گیری باتری برای روتر اینترنت است. از آنجا که اینترنت توسط یک شرکت متفاوت از برق تأمین می شود، هرگز به طور همزمان قطعی وجود نخواهد داشت.

شما باید کارکنان خود را برای استفاده از سیستم جدید آموزش دهید.

تغییر به سیستم تلفنی جدید به این معنی است که شما باید کارکنان خود را در مورد نحوه استفاده از آن آموزش دهید. خوشبختانه، اکثر سرویس های VoIP به گونه ای طراحی شده اند که تا حد ممکن استفاده از آن ها ساده هستند. این بدان معناست که آموزش اعضای تیم در مورد چگونگی استفاده از سیستم های تلفن ابری آسان است، حتی اگر کارمندان شما از راه دور کار می کنند.

نحوه برقراری تماس با استفاده از VoIP

برای برقراری تماس با استفاده از VoIP، ابتدا به یک سرویس تلفنی تجاری VoIP مانند Nextiva نیاز دارید. شما همچنین به اتصال اینترنت با پهنای باند خوب نیاز دارید. این به طور معمول به معنی استفاده از اتصال اینترنت با باند پهن می باشد. سپس، می توانید با استفاده از VoIP با هر یک از دستگاه های زیر تماس بگیرید:

  • گوشی تلفن شما: شما می توانید آن را با استفاده از (ATA  آداپتور تلفنی آنالوگ ) به سیستم VoIP متصل کنید که به آن آدرس IP می دهد. اساساً، شما کافی است که تنها تلفن خود را به جای قرار دادن در پریز دیواری خود به طور مستقیم، به ATA وصل کنید.
  • یک تلفن IP ویژه: این تلفن مانند تلفن معمولی به نظر می رسد و کار می کند اما دارای دکمه هایی است که یک پایه شارژ در آن جای می گیرد. با این حال، تلفن عادی دارای اتصال  RJ-11 اما تلفن IP دارای اتصال RJ-45می باشد. این بدان معنی است که این تلفن به یک پورت اترنت در روتر شما متصل می شود، نه به یک اتصال تلفن. برخی از شرکت های VoIP ممکن است یک گوشی تلفن رایگان به شما بدهند.
  • کامپیوتر شخصی شما: شما به برنامه ای نیاز دارید که به شما این امکان را می دهد که از طریق VoIP تماس برقرار کنید. این مورد گاهی اوقات “تلفن نرم” نامیده می شود. مطمئناً شما به کارت صدا به همراه هدست و یا میکروفون و بلندگو نیز نیاز خواهید داشت. شما همچنین به اتصال به اینترنت، اترنت یا wifi، نیاز خواهید داشت. اغلب شرکت های معروف VoIP دارای برنامه هایی برای Windows و Mac هستند.

تلفن همراه شما باز هم، به برنامه مناسب و اتصال wifi نیاز خواهد داشت. همچنین می توانید از یک طرح داده تلفن همراه با سرعت G 4  و یا بالاتر استفاده کنید. اکثر برنامه های VoIP بر روی تمامی تلفن های هوشمند مانند دستگاه های همراه Android و iOS کار خواهند کرد.

سوالات متداول درباره فناوری VoIP

سوالات متداول درباره فناوری VoIP

بسیاری از ارائه دهندگان VoIP وجود دارند و دشوار است که بدانید کدام یک برای نیازهای شما بهترین است. طی سال های گذشته افراد زیادی سعی کرده اند که بهترین پلتفرم تلفن VoIP را انتخاب کنند. بنابراین در ادامه مقاله سرویس voip چیست پاسخ برخی از سوالات متداول در مورد VoIP) Voice over IP) آورده شده است.

هزینه تماس های داخلی در VoIP چقدر است؟

اکثر سرویس های VoIP شامل مکالمات داخلی نامحدود و بدون هزینه اضافی هستند. با این حال، برخی از سرویس های ارزان قیمت VoIP براساس تعداد دقایقی که از آن استفاده می کنید شارژ می شوند. نرخ های بین المللی بسته به ارائه دهنده VoIP که استفاده می کنید متفاوت خواهد بود، اما این نرخ ها تقریباً همیشه از قیمت های ثابت برای مکالمات خارجی مقرون به صرفه ترند.

آیا می توانید شماره تلفن موجود خود را در VoIP نگه دارید؟

بله ، هنگام تعویض تلفن ثابت به تلفن VoIP، می توانید درخواست انتقال شماره کنید که به شما این امکان را می دهد که شماره تلفن کسب و کار خود را  کنید. بیشتر سرویس های VoIP خوب به شما این امکان را می دهند که این کار را انجام دهید، اما لطفاً قبل از ثبت نام با تیم پشتیبانی تماس بگیرید و این مورد را بررسی کنید.

اگر اتصال اینترنت قطع شود، پشتیبان VoIP وجود دارد؟

در صورت قطع اتصال باند پهن و یا قطع شدن برق، برخی از سرویس های VoIP دارای نسخه پشتیبان هستند. به عنوان مثال، Nextiva  می تواند تماس ها را به طور خودکار به تلفن همراه هدایت کند.

VoIP مسیریابی تماس و یا برنامه افزودنی برای اعضای تیم ارائه می دهد؟

بله، اکثر ارائه دهندگان خدمات تلفنی VoIP شامل مسیریابی تماس، برنامه های افزودنی تلفن، صف مکالمه و خدمات خودکار بدون هیچ گونه هزینه اضافی هستند.

جمع بندی

همانطور که در ابتدا نیز گفته شد VoIP مانند هر نوع فناوری دیگری نقاط ضعف و مثبت زیادی دارد اما آن چه که امروزه این فناوری را محبوب تر کرده است همان هزینه ها ی مقرون به صرفه تر و نداشتن محدودیت مکانی است. این فناوری با توجه به شرایط موجود و امکان نداشتن جلسات گروهی می تواند مفید باشد چراکه امکان برقراری ارتباط گروهی و به صورت کنفرانس وجود دارد. در نهایت امیدواریم مقاله سرویس voip چیست به پاسخگویی به سوالات شما در زمینه فناوری VoIP کمک کرده باشد و متوجه شده باشید که این فناوری دقیقاً به چه صورت و چگونه کار می کند.

ژاکت را دنبال کنید

ژاکت در اینستاگرام

ژاکت در فیسبوک

ژاکت در لینکدین

ژاکت در توییتر

محصول پیشنهادی

قالب چندمنظوره آسترا پرو | پوسته Astra Pro

825,000 تومان

93.09%

محصول پیشنهادی

افزونه امنیت وردفنس | پلاگین Wordfence Security Pro

395,000 تومان

83.41%
وردپرس داغ

وردپرس داغ

محصول پیشنهادی

قالب چند منظوره دیوی | قالب Divi

645,000 تومان

77.95%

محصول پیشنهادی

قالب آموزشی استادیار | قالب Studiare

825,000 تومان

81.83%
وردپرسِ من!

وردپرسِ من!

محصول پیشنهادی

افزونه فرم ساز گرویتی فرمز | پلاگین Gravity Forms

395,000 تومان

47.62%

محصول پیشنهادی

قالب چند منظوره انفولد | قالب Enfold

645,000 تومان

81.76%

محصول پیشنهادی

افزونه سئو رنک مث پرو | پلاگین Rank Math Pro

395,000 تومان

93.44%

محصول پیشنهادی

قالب فروشگاهی وودمارت | قالب Woodmart

825,000 تومان

84.17%
وردپرسِ من!

وردپرسِ من!

محصول پیشنهادی

افزونه المنتور پرو | پلاگین Elementor Pro

395,000 تومان

90.34%

محصول پیشنهادی

قالب فروشگاهی فلت سام | قالب Flatsome

725,000 تومان

70.63%
مجتبی درویشی

مجتبی درویشی

محصول پیشنهادی

افزونه ثبت نام و ورود با موبایل دیجیتس | پلاگین Digits

395,000 تومان

82.09%

نویسنده محدثه عسگریان

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه