Retry

با توجه به اهمیت ایمیل برای بازاریابی و تبلیغات، مسائل مربوط به عدم ارسال ایمیل توسط وردپرس می تواند اغلب کسب و کارها ترسناک به نظر برسد! وردپرس این قابلیت را دارد که از طریق افزونه ها و سایر ابزارهای ایمیل مارکتینگ، ایمیل ارسال کند. در این بین یک مسئله رایج ارسال نشدن ایمیل ها در وردپرس است. در واقع این مشکل به گونه ای است که ایمیل ها ارسال نمی شوند و یا وارد پوشه ی اسپم افراد می شود. به طور معمول مشکل عدم ارسال ایمیل در وردپرس از سمت سرور نیست، بلکه می تواند دلایلی دیگر مانند اشتباه وارد شدن ایمیل در هنگام نصب وردپرس و یا عدم سازگاری باعث به وجود آمدن آن شود. ما در این مقاله به حل مشکل ارسال نشدن ایمیل در وردپرس پرداختیم و دلایل آن را بررسی کردیم

قبل از همه این موارد راه اندازی یک ایمیل معتبر از اهمیت ویژه ای برخوردار است که شما با استفاده از مقاله ساخت ایمیل رایگان ژاکت می توانید حرفه ای ترین ایمیل را در مدت زمان کم ایجاد کرده و خیال خودتان را از این بابت راحت کنید .

در این قسمت ما به شما نحوه رفع مشکل ارسال نشدن ایمیل را نشان خواهیم داد. خواه یک سایت وردپرس معمولی داشته باشید و یا یک فروشگاه، ما به شما آموزش خواهیم داد که چگونه ایمیل ها را دوباره فعال سازی کرده و راه اندازی کنید. همچنین برخی از محبوب ترین افزونه های فرم ساز را بررسی خواهیم کرد و دقیقاً مشخص می کنیم که چرا هر یک از آن ها در ارسال ایمیل با مشکل روبرو هستند.

انواع رایج ایمیل مورد استفاده در وردپرس

همانطورکه ایمیل مارکتینگ اصولی یکی از ارکان دیجیتال مارکتینگ است، ایمیل هم بخشی جدایی ناپذیر از وردپرس است و بیش از آنچه تصور می کنیم مورد استفاده قرار می گیرد. موارد زیر برخی از رایج ترین ایمیل هایی است که یک وب سایت می تواند برای مخاطبان خود ارسال کند:

  • ایمیل های بازنشانی رمز عبور – هر بار که یک کاربر نیاز به بازنشانی رمز عبور خود دارد، وردپرس برای آن ایمیل ارسال می کند.
  • ایمیل دریافت سفارش – اگر فروشگاه ووکامرس را اداره می کنید، ممکن است از طریق ایمیل از سفارشات یا درخواست های جدید مطلع شوید. اگر آنها را دریافت نکنید ، مشاغل بیشتری از دست می روند!
  • ایمیل هشدار افزونه های امنیتی یا پشتیبان – بسیاری از افزونه های پشتیبان و امنیتی هرگونه مشکلی را از طریق ایمیل به شما اطلاع می دهند. اگر از UpdraftPlus یا سایر افزونه های پشتیبان استفاده می کنید، ممکن است یک فایل پشتیبان از طریق ایمیل دریافت کنید.

این لیست ادامه دارد و انواع ایمیل های دیگر مانند ایمیل ثبت نام کاربر جدید، اعلان های مربوط به به روز رسانی ها، ایمیل های خبرنامه و … نیز مورد استفاده هستند. اما در تمامی این ایمیل ها وردپرس از یک فناوری به نام SMTP استفاده می کند. در نظر داشته باشید که این قابلیت با قابلیت ارسال ایمیل در وردپرس با افزونه متفاوت است.

ارسال ایمیل

SMTP چیست و در ارسال ایمیل ها چه کاربردی دارد؟

SMTP پروتکل اصلی ارسال ایمیل از طریق اینترنت است. این پروتکل در تمامی سیستم ها کار می کند و در وردپرس به صورت عمده استفاده می شود. به طور پیش فرض، وردپرس از PHP برای ارسال ایمیل استفاده می کند، که در بیشتر موارد کار می کند اما قابل اعتماد نیست و امکانات و قابلیت های بسیار کمتری نسبت به SMTP دارد.

SMTP چگونه کار می کند؟

SMTP بخشی از لایه پروتکل TCP/IP است و از سیستمی به نام “store and forward” برای ارسال و دریافت ایمیل در سراسر شبکه خود استفاده می کند. در حالت کلی SMTP به شبکه ی خود که  MTA نام دارد، می گوید که چگونه و کجا ایمیل ها را ارسال کند. به عنوان بخشی از این فرایند، یک مرحله مربوط به احراز هویت و تأیید آدرس ایمیل ارسال و مقصد وجود دارد. این پروتکل از طریق این بررسی مطمئن می شود که فرستنده و گیرنده دارای آدرس های ایمیل مجاز هستند.

اگر این احراز هویت وجود نداشته باشد، ایمیل ها یا در پوشه SPAM قرار می گیرند یا در بدترین حالت، به هیچ عنوان تحویل داده نمی شوند. بنابراین SMTP می تواند در ارسال شدن ایمیل ها نقش بسیار مهمی داشته باشد. از آنجایی که وردپرس به طور پیش فرض، از PHP  برای ارسال ایمیل های تولید شده توسط هر افزونه فرم تماس استفاده می کند، استفاده از SMTP  می تواند باعث ایجاد ناسازگاری شده و ایمیل های وردپرس شما تحویل داده نشوند.

چگونه می توان مشکل ارسال نشدن ایمیل ها در وردپرس را برطرف کرد؟

در حالت کلی برای رفع این مشکل دو مرحله وجود دارد: شناسایی علت بروز این مشکل، رفع آن. ابتدا باید علت اصلی عدم ارسال ایمیل را تعیین کنیم و به حل مشکل ارسال نشدن ایمیل بپردازیم. در این مقاله راه‌های رفع این نارسایی را بررسی کردیم. برای انجام این کار مراحل زیر را دنبال کنید:

مرحله 1: رمز عبور خود را بازنشانی کنید.

بازنشانی گذرواژه سریع ترین راه برای بررسی صحت ارسال ایمیل ها است. فراموش نکنید که پوشه هرزنامه خود را بررسی کنید!

مرحله 2: بررسی کنید که PHP Mail فعال است.

اگر ایمیل های بازنشانی رمز عبور کار نمی کنند، نشان می دهد که PHP Mail ممکن است در سایت شما کار نکند. برای بررسی اینکه ایمیل PHP فعال است یا نه، افزونه ی رایگان Check Email  را نصب  کنید .این پلاگین یک افزونه اساسی است که برای آزمایش است.

پس از نصب این پلاگین کافی است، به Tools > Check Email بروید و ایمیل در داشبورد وردپرس خود انتخاب کنید. برای ارسال پیام تستی خود یک آدرس ایمیل وارد کنید و روی  ” Send test email” کلیک کنید. سپس پیام تأیید را مشاهده خواهید کرد. بررسی کنید تا ببینید آیا ایمیل تستی را دریافت کرده اید و یا خیر. همچنین به عنوان آن نیز دقت کنید که باید نام وب سایت شما در آن قسمت باشد. البته این تضمین نمی کند که PHP Mail  درست کار می کند.

ابزار send test email در وردپرس

برای اطمینان از اینکه ایمیل شما در واقع کار می کند ، حساب ایمیلی را که ایمیل آزمایشی به آن ارسال کرده اید بررسی کنید و باید آن را در آنجا مشاهده کنید. اگر ایمیل را در پوشه هرزنامه پیدا کردید فعلا نگران نباشید.

پوشه اسپم خود را نیز بررسی کنید. اگر ایمیل دریافت کرده اید، به این معنی است که وردپرس می تواند ایمیل ها را به در وب سرور شما ارسال کند .اگر هنوز ایمیل دریافت نکرده اید، به این معنی است که به احتمال زیاد یک پیکربندی اشتباه و یا یک ناسازگاری وجود دارد.

مرحله 3: عدم ارسال ایمیل توسط وردپرس مربوط به میزبان

تا به اینجای کار می توان فهمید که PHP Mail  کار می کند و یا خیر. در صورتی که ارسال پیام ها در مرحله ی قبل انجام نشد به ارائه دهنده ی میزبانی خود مراجعه کنید. به خاطر داشته باشید، هاست یک وب سایت محدوده ای برای ارسال ایمیل دارد و این محدوده متفاوت است. محدودیت ارسال توسط ارائه دهنده میزبانی شما می تواند علت عدم ارسال ایمیل ها باشد.

مرحله 4: بررسی اسپم و لیست سیاه

آخرین مرحله در تشخیص عدم ارسال ایمیل توسط وردپرس، بررسی پوشه ی اسپم است. اگر از یک آدرس IP مشترک ارسال می کنید، ممکن است ایمیل های شما مسدود شوند زیرا IP به دلیل استفاده دیگر فرستندگان سرور شما از آن در لیست سیاه قرار گرفته است. برای بررسی این موضوع، یک ایمیل آزمایشی از طریق  Mail-tester ارسال  کنید و نتایج را بررسی کنید.

پس از انجام موارد گفته شده می توانید از راه حل های زیر برای رفع این مشکل استفاده کنید:

راه حل های رفع مشکل ارسال ایمیل در وردپرس

آدرس ایمیل را در لیست سفید قرار دهید.

اگر ایمیل اسپم می شود، می توانید با افزودن آدرس ایمیل خود به مخاطبین، از کاربران خود بخواهید که ایمیل های شما را در لیست سفید قرار دهند. در Gmail ، اگر آن ها ایمیل را به صندوق ورودی منتقل کنند، این بدان معنی است که ایمیل های آن آدرس دیگر به اسپم منتقل نمی شوند اما افزودن آدرس به مخاطبین روش بهتری است و مشکلی به وجود نخواهد آمد.

از آدرس ایمیل ایمن تری استفاده کنید.

بهتر است که آدرس ایمیلی را که سایت شما از آن ایمیل ارسال می کند را بررسی کنید. به طور پیش فرض، این آدرس ایمیل تعیین شده توسط شما خواهد بود. اگر این ایمیل با @  شروع می شود و یا موارد مشابه، ممکن است ارائه دهندگان ایمیل فرض کنند اسپم است. سعی کنید با تغییر آدرس ایمیل خود به چیزی ایمن تر اطمینان افراد را جلب کنید و مطمئن شوید هر ایمیل فرستاده شده به آدرس های مختلف به درستی ارسال شده است. این روش حل مشکل ارسال نشدن ایمیل را می توانید با ایجاد نام مستعار برای آدرس ایمیل خود انجام دهید.

احراز هویت ایمیل را تنظیم کنید.

دلیل دیگری که ممکن است ایمیل های وردپرس شما به اسپم وارد شود و یا ارسال نشود این است که نام دامنه شما به درستی برای ایمیل احراز نشده است. اگر تست ایمیل را اجرا کرده اید و ایمیل ها از سایت شما اصلاً ارسال نمی شوند، پس باید از یک ارائه دهنده SMTP استفاده کنید و آن را با سایت خود پیوند دهید تا دوباره ایمیل ارسال کند.

یک نامه الکترونیکی

SMTP را برای ارسال ایمیل های وردپرس خود تنظیم کنید.

همانطور که گفته شد SMTP  یک روش استاندارد برای ارسال ایمیل هایی است که از روش احراز هویت مناسب برای اطمینان از تحویل ایمیل استفاده می کنند. افزونه های SMTP  می توانند به شما در حل مشکلات ارسال وردپرس کمک کنند. افزونه های رایگان مانند Easy WP SMTP می توانند به شما در پیکربندی و ارسال همه ایمیل های خروجی وردپرس از طریق سرور کمک کنند.

علاوه بر قابل اعتماد بودن SMTP  نسبت به روش استاندارد PHP Mail ، راه اندازی آن نسبتاً ساده است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک ارائه دهنده SMTP را انتخاب کرده و سپس جزئیات را کپی و جایگذاری کنید. تعدادی از ارائه دهندگان SMTP وجود دارد، از جمله SendGrid و Mailgun ، که همراه با راه حلی مانند افزونه WP Mail SMTP ، میزان ارسال ایمیل شما را تا حد زیادی بهبود می بخشد.

برای شروع کار ابتدا افزونه WP Mail SMTP را نصب کنید. از داشبورد وردپرس خود، به WP Mail SMTP> Settings بروید .

در این صفحه چندین فیلد وجود دارد که باید پر کنید. یکی از این فیلد ها آدرس ایمیلی است که می خواهید ایمیل های خود را از آن ارسال کنید. همچنین باید  کادر Force From Email را علامت بزنید. قسمت From Name نامی است که می خواهید نمایش داده شود. در  صورت تمایل می توانید کادر Force From Name را علامت بزنید.

Other SMTP را به عنوان ارسال کننده خود انتخاب کنید. با انجام این کار،  بخش Return Path ظاهر می شود. حتما روی کادر آن قسمت نیز کلیک کنید. اکنون می توانید سایر گزینه های SMTP را پر کنید. در نهایت، بر روی  دکمه ذخیره تنظیمات کلیک کنید. برای اطمینان از اینکه همه چیز به درستی کار می کند، می توانید یک ایمیل برای خود ارسال کنید.

علاوه بر افزونه می توانید از آدرس Gmail خود برای ارسال ایمیل استفاده کنید. توجه داشته باشید که این روش بسیار پیچیده تر است. همچنین، در صورت تغییر آدرس Gmail خود مجبور خواهید بود دوباره این مراحل را انجام دهید.

وردپرس چگونه ایمیل می فرستد؟

اکنون که انواع ایمیل هایی که وردپرس ارسال می کند را به شما معرفی کردیم، وقت آن است که بررسی کنیم  چگونه ایمیل ها ارسال می شوند. در حالت کلی وردپرس از یک تابع به نام  wp_mail  برای ارسال ایمیل از طریق PHP استفاده می کند. wp_mail از وب سرور میزبان شما برای ارسال ایمیل به همان شیوه ای که PHP  انجام می دهد، استفاده می کند. فرایند ارسال ایمیل در وردپرس به این گونه است:

  1. یک افزونه یا هسته وردپرس از wp_mail  برای ارسال ایمیل استفاده می کند.
  2. سرور میزبان شما درخواست را دریافت می کند و سعی می کند از PHP برای پردازش ایمیل ارسال شده استفاده کند.
  3. سپس میزبان از SendMail برای مسیریابی و تحویل ایمیل استفاده می کند. ( SendMail مسیریاب های ایمیلی هستند که برای هدایت ایمیل های خروجی و ورودی به مقصد خود استفاده می شوند. )
  4. سپس ایمیل توسط میزبان دریافت کننده پذیرفته یا رد می شود.

در نهایت، ایمیل فیلتر می شود. در آخرین مرحله است که می توانید ایمیل را در پوشه ی اسپم، صندوق ورودی یا مکان دیگری مانند برگه تبلیغات Gmail مشاهده کنید. در صورت بروز مشکل در هر یک از مراحل ایمیل های شما ارسال نخواهند شد.

پستچی و فرستادن نامه

دلایل عدم ارسال ایمیل در وردپرس

علت ارسال نشدن ایمیل در وردپرس، چند دلیل عمده دارد که ممکن است ایمیل ها از طریق وردپرس ارسال نشوند. این دلایل می توانند شامل موارد زیر باشند:

  • ایمیل ها ارسال می شوند اما در نهایت در پوشه ی اسپم قرار می گیرند.
  • سرور شما به درستی پیکربندی نشده است.
  • افزونه فرم تماس شما در حال ارسال ایمیل های “Spoof” و یا ایمیل هایی با آدرس فرستنده پنهان است.
  • میزبان وب ایمیل PHP را مسدود می کند.

بیایید هر یک از این موارد را به دقت بررسی کنیم.

  • ایمیل ها ارسال می شوند اما در نهایت در پوشه ی اسپم قرار می گیرند.

قبل از بررسی هر چیز دیگری، اطمینان حاصل کنید که ایمیل های وردپرس اسپم نیستند. اگر کاربری به شما گزارش دهد که ایمیل فرستاه نشده است، ممکن است ایمیل های شما در اسپم او قرار گرفته شده باشد. بنابراین از آن ها بخواهید پوشه اسپم خود را بررسی کنند. همچنین برخی از سرویس گیرنده های ایمیل ممکن است ایمیل های وردپرس را به عنوان اسپم شناسایی کنند. در حالت کلی چند دلیل وجود دارد که ایمیل شما در پوشه اسپم قرار می گیرد. آن دلایل عبارتند از:

  • شما مجوز ارسال ایمیل به مشترکین را ندارید.
  • آدرس IP شما برای اسپم استفاده می شود یا استفاده شده است.
  • اطلاعات فرستنده نادرست یا مفقود شده است.
  • از کلمات یا علائم نگارشی استفاده می کنید که باعث ایجاد اسپم می شوند.
  • گیرنده شما را به عنوان هرزنامه علامت گذاری کرده است.

برای جلوگیری از اسپم شدن ایمیل ها راه حل های بسیار زیادی وجود دارد که می توانید با دنبال کردن آن ها این مشکل را برطرف کنید.

دلایل اسپم شدن ایمیل ها در وردپرس چیست؟

بعضا دلایلی باعث نارسایی وردپرس در ارسال ایمیل میشود. دلیل ارسال نشدن ایمیل در لیست زیر آمده است که نیازمند بررسی‌های لازم می‌باشد:

  1. پیکربندی نشدن سرور
  2. نارسایی افزونه فرم تماس
  3. مسدودسازی میزبان وب ایمیل php

سرور شما به درستی پیکربندی نشده است

دلیل اصلی مشکل ارسال ایمیل وردپرس این است که سرور شما برای ارسال آن ها پیکربندی نشده است. همانطور که در بخش قبل گفته شد سرورهای وب به صورت پیشفرض برای ارسال ایمیل طراحی نشده اند و ممکن است سرور شما از PHP mail()  استفاده کند. این در حالی است که SMTP پیکر بندی نشده است. شما باید از SMTP استفاده کنید زیرا از احراز هویت ایمیل استفاده می کند و این موضوع می تواند از اسپم شدن ایمیل جلوگیری کند.

افزونه‌های فرم تماس شما دچار نارسایی شده‌اند

افزونه فرم تماس شما در حال ارسال ایمیل های “Spoof” و یا ایمیل هایی با آدرس فرستنده پنهان است. اگر آزمون ها و تست های فوق را اجرا کرده اید و سرور شما برای ارسال ایمیل پیکربندی شده است و مشکلی ندارد، به این معنی است که افزونه ای که از سایت وردپرس شما ایمیل ارسال می کند مشکل دارد و به احتمال زیاد آن یک پلاگین فرم تماس است.

افزونه های فرم تماس ایمیل هایی را ارسال می کنند که گاهی توسط مشتریان ایمیل به عنوان ایمیل های جعلی شناسایی می شوند. این موارد مشابه ایمیل های اسپم هستند و سرویس گیرندگان ایمیل آن ها را به عنوان ایمیل های مشکوک علامت گذاری می کنند.

دلیل آنکه ایمیل ها بعضاً مشکوک تلقی می شود این است که برای ارسال آن ها از نشانی دیگری استفاده شده است. بنابراین اگر افزونه های شما از طریق آدرس ایمیل شما پیام ها را ارسال می کند (که به طور پیش فرض ارسال می شود) ممکن است برخی از ارائه دهندگان ایمیل مشکل داشته باشند. هر پلاگین فرم تماس می تواند تحت تأثیر این مسئله قرار گیرد. در اینجا برخی از افزونه هایی که ممکن است با این مشکل روبرو شوند برای شما آورده شده اند:

  • Contact Form 7
  • Gravity Forms
  • weForms
  • افزونه Ninja Forms

میزبان وب ایمیل PHP را مسدود می کند.

اگر وردپرس ایمیل ارسال نمی کند، مورد دیگری نیز باید در نظر گرفته شود. اینکه میزبان وب شما ایمیل PHP را مسدود می کند. برخی از میزبان ها به صورت پیش فرض این کار را انجام می دهند. مسدود کردن ایمیل های PHP یک روش موثر است که توسط برخی از ارائه دهندگان میزبانی برای جلوگیری از ارسال هرزنامه از سرور توسط کاربران استفاده می شود. این همچنین یک تکنیک برای مسدود کردن هدفمند مشتریانی است که هرزنامه ارسال می کنند. در ادامه بیایید نگاهی بیندازیم که چگونه مشکل عدم ارسال ایمیل در وردپرس برای هر یک از علل شناسایی شده را برطرف کنیم.

نحوه پیکربندی افزونه های فرم ساز برای حل مشکل ارسال نشدن ایمیل

اگر سرور شما برای ارسال ایمیل ها به درستی پیکربندی شده باشد اما هنوز با ورودی هایی که فرم ها نمی فرستند مشکل دارید، احتمالاً به این معنی است که باید تنظیمات فرم را تغییر دهید. در ادامه تمامی مواردی که برای حل مشکل ارسال ایمیل در وردپرس با افزونه های مختلف، نیاز دارید را بیان می کنیم. برای هر یک از این موارد، فرض می کنیم شما SMTP  را به سایت خود اضافه کنید و یا سرور شما در حال ارسال ایمیل است (و شما پوشه اسپم را بررسی کرده اید)، اما هنوز ایمیل ها ارسال نمی شوند.

افزونه گرویتی فرمز

افزونه Gravity Forms یکی از محبوب ترین و مورد قبول ترین افزونه های فرم ساز برتر است. در اغلب موارد برای ارسال ایمیل ها از طریق این افزونه با مشکل روبرو نخواهید شد، اما اگر این اتفاق بیفتد در ادامه می توانید به حل مشکل ارسال نشدن ایمیل بپردازید. تنها راه حل برای رفع مشکل ارسال و دریافت ایمیل این است که از طریق گزینه های موجود در این افزونه به ترتیب تمامی موارد را بررسی کنید تا ببینید همه چیز کار می کند و یا خیر. بدون شک پس از بررسی قسمت های مختلف متوجه مشکل خواهید شد.

افزونه نینجا

افزونه فرم نینجا هم نسخه رایگان و هم نسخه پریمیوم دارد. همچنین پلاگین های زیادی وجود دارد که می توانید بصورت رایگان از طریق وردپرس خود به صورت مستقیم بارگیری و یا دریافت کنید. راه حل توصیه شده استفاده از افزونه SendWP است که توسط همان تیم توسعه یافته است و می تواند مشکل را برطرف کند. شما همچنین این کار را می توانید با استفاده از افزونه های رایگان نیز انجام دهید.

افزونه جت‌پک Jetpack

اگر از افزونه Jetpack استفاده می کنید، ممکن است از فرم تماس اصلی همراه با آن استفاده کنید. این کار را با اضافه کردن یک بلوک فرم به یک صفحه و یا پست در وردپرس انجام دهید. جت پک به اندازه افزونه های فرم های اختصاصی گزینه پیکربندی ندارد، اما می توانید آدرس های ایمیل ارسال شده را تغییر دهید. از آنجا که این افزونه از قسمت To یا From  ایمیل استفاده نمی کند، در رابطه با ارسال ایمیل ها مشکلات کمتری خواهید داشت. اگر با مشکلی روبرو شوید، به این دلیل است که شما از همان آدرس ایمیل ارسال می کنید. اگر می خواهید آدرس ارسال را تغییر دهید، باید آدرس ایمیل مدیر وب سایت خود را تغییر دهید، زیرا این آدرس همان آدرسی است که فرم Jetpack استفاده می کند.

جمع بندی

مشکل عدم ارسال ایمیل در وردپرس، که یکی از رایج ترین خطاهای وردپرس است، می تواند به دلیل اسپم شدن ایمیل ها باشد، زیرا سرور شما برای ارسال ایمیل به درستی پیکربندی نشده است و یا اینکه تنظیمات موجود در فرم تماس شما باید تغییر کند. برای تشخیص دلیل عدم ارسال ایمیل توسط سایت وردپرس و حل مشکل ارسال نشدن ایمیل، در این مقاله روش های مختلف معرفی شد و با انجام دادن موارد ذکر شده می توانید به حل مشکل ارسال نشدن ایمیل در وردپرس بپردازید.

دیدگاه‌ها

Comments
  • علی

    سلام و عرض ادب. من یک فروشگاه محصولات دانلود ووکامرسی دارم و حدود یک ماهه که سرویس ایمیل ووکامرس من دچار مشکل شده و لینک های دانلود و ثبت سفارش برای کاربرانم ارسال نمیشه و به ایمیل خودم هم ایمیل های اطلاع رسانی و ثبت سفارش ارسال نمیشه. میدونید مشکل از چی میتونه باشه؟ ممنون میشم راهنمایی کنید

    • مسعود

      منم همین مشکل رو دارم ،مشکلتون حل شد؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *