zhaket logo

چگونه با بهینه سازی نرخ تبدیل، فروش اینترنتی خود را افزایش دهیم

کسب و کار

6 دقیقه زمان مطالعه

داشتن تعداد بازدیدکنندگان بالا روی سایت امر مهمی است. هرچند ترافیک بالای سایت به تنهایی ملاک درستی برای سنجش موفقیت نیست. دانستن اینکه چه تعداد از بازدیدکنندگان عملا تبدیل به مشتریان واقعی میشوند نه تنها بسیار جالب توجه ‌تر، بلکه از نظر اقتصادی هم مرتبط ‌تر است. به همین منظور در این مقاله چگونگی تبدیل و تغییر موثر فروش اینترنتی‌ به وسیله بهینه سازی نرخ تبدیل (CRO=conversion Rate Optimization) را بررسی میکنیم.

بهینه سازی نرخ تبدیل چیست؟

بهینه ساری نرخ تبدیل یا CRO مرتبط با افزایش  نرخ تبدیل بازدیدکنندگانی از سایت میباشد که عمل از پیش تعیین شده‌ای را انجام داده‌اند.

بهینه سازی نرخ تبدیل یک پروژه نیست، بلکه یک روند است. شرکت های موفق نه تنها به طور مداوم برای ارتقاء محصولات و خدمات شان تلاش میکنند، بلکه برای پیشرفت تدریجی و مداوم بهینه سازی نرخ تبدیل شان هم در تلاشند.

بهینه سازی نرخ تبدیل

رقبای شما بهینه سازی نرخ تبدیل را همچنین به عنوان یک استراتژی دائمی برای فرآیند بهینه سازی استفاده می کنند. از این رو پیاده سازی بهینه سازی نرخ تبدیل به عنوان یک فرایند پایدار و طولانی مدت در شرکت‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

این انضباط به طور طبیعی مبتنی بر داده می باشد. به همین دلیل توصیه ای که برای یک سایت مفید بوده، لزوما برای سایر سایت ها مفید نخواهد بود.

هرچند می‌توان فهرستی از آزمایش روش‌های علمی و پشتیبانی شده‌ای را به دست آورد. برخی از این بهترین روش‌ها در این مقاله ارائه داده شده است.

۷ راهکار مفید بهینه سازی نرخ تبدیل

قبل از پرداختن به جزییات، میخواهیم به یکی از جنبه های مهمی بپردازیم که به نوعی نیازی است که بقیه ی چیزها بر اساس آن ساخته میشوند. در حدود ۹۵٪ از کل تصمیمات خرید به طور ناخودآگاه اتخاذ میشود. این بدان معناست که نه تنها برداشت اولیه از اهمیت ویژه ای برخوردار است، بلکه تأثیر کلی که بازدیدکننده از آن دارد هم مهم است.

برای ساخت فروشگاه اینتنرتی خود به آموزش ساخت فروشگاه اینترنتی ژاکت مراجعه کنید.

عواملی از جمله عملکرد بدون خطا و زمان بار گذاری سریع نقش اصلی را بازی میکنند. در صورت عدم وجود این عوامل، پایه ی محکمی برای بهینه سازی و ساخت هم وجود نخواهد داشت. در ادامه چند روش که چگونه و کجا میتوانید بهینه سازی کنید پیدا خواهید کرد.

  • قانون ۲-ثانیه ای
  • تمرکز بصری
  • ویژگی ها، خدمات و مزایا
  • دعوت به عمل
  • بررسی ها و نظرات مشتریان
  • ضمانت
  • قصه گویی

قانون ۲-ثانیه ای

با ارائه یک عنوان واضح برای گزاره ارزش (value proposition) (ارزش پیشنهاد/پیشنهاد سود)، بازدیدکنندگان را طلسم خواهید کرد. از آنجایی که دقت و توجه بازدیدکنندگان شما کوتاه است باید در اسرع وقت به اصل موضوع بپردازید تا آنها سایت شما را زود ترک نکنند.

به طور متوسط از هر ۱۰ بازدیدکننده ۸نفر عنوان را میخوانند. با این حال از این ۱۰ بازدیدکننده تنها ۲نفر ادامه ی متن را میخوانند. بنابراین اگر عنوان اصلی را به گونه جذابی تنظیم کنید، بازدیدکنندگان به طور قابل ملاحظه ای ادامه مطلب را میخوانند.

قانون 2 ثانیه ای برای بهینه سازی نرخ تبدیل

 

تمرکز بصری

علاوه بر جنبه های متنی و نوشتاری، صفحات فرود باید دارای تمرکز بصری روشنی باشند تا توجه کامل بازدیدکنندگان شما را به خود جلب کنند. این میتواند به شکل تصویری جذاب از محصول، فیلم یا تصویری که احساسات را منتقل میکند باشد.

لحظه ای که شخصی عنوان را می‌خواند، باید از طریق تصویری توجه او را به ادامه‌ی مطالب جلب کنید. در آن لحظه، در بهترین حالت، اتفاق فوق‌العاده مهمی در ذهن مشتری بالقوه ی شما رخ می‌دهد، او با موضوع سایت شما سر و کار دارد.

استفاده از عناصر بصری از این جهت مهم است که برای اکثر افراد درک و فهم مباحث به صورت تصویری آسان‌تر است. همانطور که مشاهده خواهید کرد این موضوع اغلب تأثیر مستقیمی بر نرخ تبدیل دارد.

اصولا هرچه کیفیت تصاویر و متون شما بالاتر باشد، سایت شما هم بهتر است.

اما چگونه کیفیت تصاویر و متون را بررسی میکنیم؟ تصاویر و گرافیک ها باید به طور مشخص از وضوح بالایی برخوردار باشند و به سرعت بارگیری شوند؛ اگر اینطور نباشند اصطکاک ایجاد کرده و بر نرخ تبدیل اثر منفی میگذارد.

همچنین متون شما نباید حاوی اشتباهات املایی باشند؛ در غیر این صورت غیر حرفه ای به نظر میرسد.

در استفاده از عناوین و متن ها باید به وضوح اینکه چه میخواهید بگویید و اینکه آیا به بازدیدکنندگان شما کمک میکند تا منظور شما را بفهمند یا نه، توجه کنید. در این صوت شما در مسیر درستی هستید.

ویژگی ها، خدمات و مزایا

در سومین روش باید به این فکر کنید که چه ویژگی های خاصی را میخواهید برجسته کنید و مهمتر از آن اینکه مزایای آن برای مشتری‌های شما چیست.

این مقاله را حتما بخوانید
فایل robots.txt چیست و چه کاربردی در سایت ها دارد؟

اغلب، مزایا و خدمات پاسخگوی نیاز مشتریان است، به طور مثال صرفه جویی در وقت و/یا هزینه از طریق محصول یا خدمات شما. میتوانید این خدمات را با کمک ویژگی هایشان برجسته کرده و در مورد آنها توضیح دهید.

مشتریان شما محصولتان را به دلیل ویژگی هایشان خریداری نمیکنند، بلکه برای مزایایی که از این ویژگی ها انتظار دارند خریداری میکنند. به همین دلیل هم بسیاری همیشه جدیدترین تلفن های هوشمند را میخواهند. آنها انتظار دارند از ویژگی های جدید بهره ببرند.

به طور واضح بر ویژگی ها، فواید و مزایای خود تأکید کنید.

اگر هنوز کسب و کار اینترنتی خود را راه اندازی نکرده اید، و به دنبال ایده های راه کسب درآمد از اینترنت هستید می توانید مقاله ما در این مورد را مطالعه کنید.

دعوت به عمل

در مرحله چهارم شما قطعا باید یک (Call-To-Action/CTA) روشن و شفاف ارائه دهید. اغلب صفحات فرود فقط با CTA های مختلف جایگذاری می شوند. متاسفانه این کار به ندرت کمک میکند.

ابتدا باید به مخالفت‌هایی که با استدلال شما وجود دارد رسیدگی شود. به همین دلیل هم در محدوده بالای سایت هیچ یا حداکثر یک CTA قرار میدهید.

در صورتی که افراد همه چیز را فهمیده و درک کنند در چه موردی است، برای خرید محصول شما اقدام کرده یا با شما تماس میگیرند- بنابراین احتمال بیشتری برای اینکه به فراخوان عمل شما پاسخ دهند وجود دارد.

بر روی یک CTA متمرکز شوید.

CTA برای بهینه سازی نرخ تبدیل

بررسی ها و نظرات مشتریان

پنجم، شما باید توصیفات  یا رتبه‌بندی ها و سایر شواهد بصری را درج کنید. با افزودن توصیفات و توصیفات مشتریان در قسمت بررسی های سایتتان، بازدیدکنندگان میتوانند خود بر کارآمد بودن پیشنهاد قضاوت کنند.

با استفاده از ضبط نام و نام تجاری مشتریان و یا با استفاده از ویدئوی توصیفی اطمینان حاصل کنید که بررسی ها و توصیفات مشتریان تا حد ممکن واقعی است. بررسی ها باید معتبر باشند.

اساسا، ساختار چنین توصیفاتی باید این باشد که کدام مشکل یا چالش برای مشتریان شما حل شده و چگونگی آن را شرح دهد.

ضمانت

در مرحله ششم، همچنان باید ضمانت کنید. برای محصولات دیجیتال یا نرم‌ افزار اغلب به وسیله یک مرحله آزمایش، برای یک استودیو تناسب اندام به وسیله یک آموزش رایگان، برای فروشگاه های آنلاین در صورت لزوم به وسیله تضمین رضایت.

مهم است که مشتری احساس نکند که تصمیم نهایی را گرفته و دیگر نمیتواند از آن صرف نظر کند. در اینجا نیز بسیار مهم است که مشتری شما بعد از خرید احساس راحتی کند.

قصه گویی

آخرین توصیه: صفحه فرود شما قطعا باید یک داستان عالی را بیان کند. داستان سرایی خوب به طور قابل توجهی تأثیر مثبتی بر نرخ تبدیل شما خواهد داشت.

حتی اگر هیچ برخورد مستقیم و شخصی ای در وب سایت یا فروشگاه آنلاین شما وجود نداشته باشد، یک داستان به عبارت دقیقتر احساس دلسوزی را منتقل میکند. با داستان سرایی بهتر میتوانید مشتریان خود را تحت تأثیر قرار بدید. از این گذشت، آنها را به سفری بسیار خاص میبرید و برایشان داستان تعریف میکنید.

داستانسرایی در اینجا به معنای گفتن افسانه نیست- بلکه فروش محصول خود در قالب یک داستان جذاب است. به طور مثال میتوانید سناریوی قبل و بعد یک نمونه را در داستان نشان دهید.

قصه گویی

توصیفات برای یک داستان پردازی عالی نیز مناسب است. در اینجا نکته ی مهم دیگری وجود دارد، داستان سرایی میتواند و باید احساسی باشد. به طور مستقیم در مورد مشکلات و چالش های معمول مشتری هایتان و چگونگی کمک شما و یا محصولتان به آنها برای غلبه بر این موانع صحبت کنید.

اگر موفق شوید از داستان سرایی برای بردن مشتریان خود به یک سفر و هیجان عاطفی -با همه فراز و نشیب ها- استفاده کنید، آنها تمایل بیشتری برای تبدیل شدن دارند. این مورد نه تنها برای وب سایت شما، بلکه برای همه کانالهای فروش شما صادق است.

برای بهبود عملکرد خود مقاله اشتباهات رایج در کسب و کارهای تجارت الکترونیک را مطالعه کنید.

توصیه‌های نهایی

همان طور که مشاهده میکنید، روش های زیادی برای بهبود نرخ تبدیل وب سایت یا فروشگاه آنلاین شما وجود دارد. رویکردهای ذکر شده تنها انتخاب های کوچکی است. با این حال، در بیشتر موارد میتوانید تصور کنید که اجرای این اصول مبنای خوبی برای پیشرفت های آتی است.

پس از اینکه این اصول اساسی به وجود آمد و وب سایت شما سریع و بدون نقص اجرا شد، میتوانید به سراغ سایر مباحث بهینه سازی نرخ تبدیل بروید، مانند استفاده از تست A/B برای بهبود ذره ذره ی نرخ تبدیلتان.

محصول پیشنهادی

قالب فروشگاهی وودمارت | قالب Woodmart

825,000 تومان

84.09%
وردپرسِ من!

وردپرسِ من!

محصول پیشنهادی

افزونه المنتور پرو | پلاگین Elementor Pro

395,000 تومان

90.34%

محصول پیشنهادی

افزونه امنیت وردفنس | پلاگین Wordfence Security Pro

395,000 تومان

83.41%
وردپرس داغ

وردپرس داغ

محصول پیشنهادی

قالب چند منظوره دیوی | قالب Divi

645,000 تومان

77.95%

محصول پیشنهادی

افزونه فرم ساز گرویتی فرمز | پلاگین Gravity Forms

395,000 تومان

47.62%

محصول پیشنهادی

قالب فروشگاهی فلت سام | قالب Flatsome

725,000 تومان

70.63%
مجتبی درویشی

مجتبی درویشی

محصول پیشنهادی

قالب آموزشی استادیار | قالب Studiare

577,500 تومان

81.83%
وردپرسِ من!

وردپرسِ من!

محصول پیشنهادی

قالب چند منظوره انفولد | قالب Enfold

645,000 تومان

81.76%

محصول پیشنهادی

افزونه ثبت نام و ورود با موبایل دیجیتس | پلاگین Digits

395,000 تومان

82.09%

محصول پیشنهادی

افزونه سئو رنک مث پرو | پلاگین Rank Math Pro

395,000 تومان

93.44%

محصول پیشنهادی

قالب چندمنظوره آسترا پرو | پوسته Astra Pro

825,000 تومان

93.08%

نویسنده محدثه عسگریان

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه