کارآفرینی چیست؟ چطور کارآفرین برتر حوزه کسب و کار اینترنتی باشیم؟

کسب و کار

12 دقیقه زمان مطالعه

در اصطلاح کلی کارآفرین به فردی گفته می‌شود که یک شرکت یا موسسه را بر اساس نوآوری راه اندازی و مدیریت کند. کارآفرین‌ها در مواجهه با مشکلات و چالش‌های کسب و کار، موفق عمل کرده و می‌توانند ریسک پذیری بالایی داشته باشند.

با این وجود نمی‌توان یک تعریف کلی برای کارآفرینی در نظر گرفت. برای داشتن تعریف درست از کارآفرینی باید بدانیم چه افرادی در دسته کارآفرین‌ها قرار می‌گیرند و این افراد چه ویژگی‌هایی دارند. در این مطلب قصد داریم شما را با کارآفرینی آشنا کنیم و شیوه های موفقیت در این حوزه را از زبان کارآفرین های موفق شرح دهیم.

تعریف کارآفرینی

یک کارآفرین‌ بر اساس میزان خلاقیت و نوآوری‌هایی که برای راه اندازی یک کسب و کار جدید به کار می‌برد، شناخته می‌شود. در ازای قبول ریسک‌ها و تحمل سختی‌ها، اغلب این افراد به موفقیت‌های چشمگیری در زمینه کسب و کار خود دست می‌یابند.

برای تعریف کارآفرینی نظرات متفاوتی وجود دارد. عده ای کارآفرینی را یک مفهوم گسترده در نظر می‌گیرند، که شامل تمام افرادی است که به صورت مستقل و بدون وابستگی به شرکت یا موسسه خاص، برای خود کار می‌کنند. اما عده‌ای دیگر تعریف کارآفرینی را بسیار محدود در نظر می‌گیرند. از دیدگاه این افراد کارآفرین تنها کسی نیست که  کسب و کار شخصی خود را راه اندازی کرده باشد، بلکه کارآفرین کسی است که ایده‌ها و نوآوری‌های خود را به مرحله‌ی پولسازی می‌رساند.

کارآفرینی یکی از وجوه مهم اقتصاد است. در واقع کارآفرین‌ها با قبول ریسک‌های مربوط به راه اندازی یک ایده نوآورانه، منجر به رشد اقتصادی می‌شوند. اگرچه در ابتدای کار شانس موفقیت برای این افراد چندان زیاد نیست، اما اگر موفق شوند، معمولاً بنگاه‌های اقتصادی رو به رشدی خواهند داشت.

کارآفرینان در طی راه اندازی کسب و کار خود با مشکلات بسیاری روبرو هستند. نداشتن درآمد کافی، نیاز به استخدام افراد بیشتر و چالش‌های مربوط به قوانین دولتی از جمله موانع موجود برای یک کار آفرین است.

موفقیت در کارآفرینی

 ویژگی‌های یک کارآفرین موفق

با نگاه به افراد موفق در زمینه کارآفرینی، متوجه خواهید شد که این افراد دارای ویژگی‌های شخصیتی مشترکی هستند. بخشی از این ویژگی‌ها به طور ذاتی در آن‌ها وجود داشته و بخشی در طول مسیر به دست آمده‌اند.  قطعاً دانستن این ویژگی‌ها برای افرادی که به تازگی می‌خواهند در این زمینه وارد شوند، مفید خواهد بود.  در ادامه به تعدادی از این ویژگی‌ها اشاره می‌کنیم:

 اشتیاق

اگر با کارآفرینان موفق صحبت کرده باشید، حتما در میان صحبت آنها کلمه اشتیاق را شنیده‌اید. این افراد در هنگام توصیف کسب و کارشان به علاقه‌ای که برای رسیدن به اهداف خود داشته‌اند، اشاره می‌کنند. در واقع داشتن اشتیاق نسبت به هدف، یکی از عوامل پیش بینی کننده موفقیت در کارآفرینی است.

 داشتن تفکر مستقل

کارآفرین‌ها نسبت به تمسخر ایده‌های خود توسط افراد دیگر واکنش منفی نشان نمی‌دهند. در واقع این افراد خارج از جعبه مرسوم تفکر جامعه را نگاه می‌کنند و بدبینی‌های دیگران، افکار آنها را از هم گسسته نمی‌کند.

 خوش بینی

به دست آوردن موفقیت بدون در نظر گرفتن یک آینده روشن بسیار سخت است. افراد کارآفرین رویا پرداز‌های خوبی هستند و به رویاهای خود ایمان دارند.  البته این افراد برای تحقق رویاهای خود ایده‌های  قابل اجرا دارند. همین موضوع باعث می‌شود تا موفقیت را دست یافتنی بدانند.

 اعتماد به نفس

مسلما کارآفرین‌ها هم مثل هر شخص دیگری در برهه‌ای از کار نسبت به توانمندی‌های خود شک می‌کنند.  اما این افراد راهکارهای خوبی را برای مبارزه با این احساس و به دست آوردن دوباره اعتماد به نفس به کار برده و همواره به اهداف خود ایمان دارند.

 توانایی حل مسئله

کارآفرینان موفق می‌توانند با استفاده درست از منابع در دسترس، دانش شخصی و کمک گرفتن از افراد متخصص، مسائل و مشکلات پیش روی کسب و کار خود را حل کنند. در واقع این افراد چالش‌ها و مشکلات ایجاد شده را به خوبی می‌شناسند و قادرند برای آن راه حلی پیدا کنند.

 سرسختی و توانایی غلبه بر مشکلات

کارآفرینان موفق با دیدن اولین و یا حتی صدمین مانع دست از کار نمی‌کشند. این افراد شکست را یک گزینه برای خود نمی‌دانند. حتی زمانی که همه چیز اشتباه به نظر می‌رسد، به تلاش خود ادامه می‌دهند.

 دوراندیشی

اگر بخواهیم عوامل موفقیت کارآفرینان را بیان کنیم، قطعاً دوراندیشی یکی از مهمترین آنهاست.  یک کارآفرین موفق از ابتدای مسیر به انتهای آن فکر می‌کند. دوراندیشی علاوه بر ایجاد انگیزه، تا حدی مشکلات پیش رو را نیز پیش بینی می‌کند.

  تمرکز

حفظ تمرکز در دنیای پر سرعت امروز کمی‌مشکل است. بسیاری از استارتاپ‌ها تحت تاثیر سندروم شی براق قرار می‌گیرند. به این معنی که تمام توان شرکت صرف انجام پروژه‌ها یا ارائه خدماتی می‌شود که اگرچه نتایج سریعی را به دنبال دارند، اما شما را از هدف اصلی منحرف می‌کنند. کارآفرینان موفق این پراکندگی‌ها را می‌شناسند و از آنها اجتناب می‌کنند.

 عملگرا بودن

کارآفرین‌های موفق منتظر اتفاقات نمی‌مانند. آنها همیشه فاعل اند، به چالش‌ها غلبه می‌کنند و از اهمال کاری می‌پرهیزند.

قدرت رهبری

کارآفرین‌ها افراد الهام بخش و هدایتگری هستند. این افراد می‌توانند در کنار مدیریت رفتار و عملکرد شخصی، سایر افراد تیم را نیز با خود همراه کنند. بنابراین یادگیری مهارت‌های مدیریتی برای یک کارآفرین بسیار پر اهمیت است.

ویژگی های کارآفرینی

ایده‌های کارآفرینی چگونه بدست می‌آیند؟

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که داشتن یک ایده خلاق و تبدیل آن به یک محصول یا خدمات خاص نیازمند هوش و استعداد خارق العاده است. به همین علت بخش عمده‌ای از جامعه تصور می‌کنند که کارآفرینی برای آنها ساخته نشده و تنها نخبگان قادر به انجام آن هستند. اما جالب است بدانید که ایده‌پردازی علاوه بر استعداد ذاتی، نیازمند دانش در یک حوزه است. در واقع هر فرد با کسب دانش در مورد یک موضوع و تعامل با محیط‌های مختلف می‌توانند ایده‌های جذابی را در ذهن خود بسازد .

برای تقویت ایده پردازی عوامل بسیاری دخیل هستند، که شاید مهمترین آنها تجربه و تقویت اعتماد به نفس باشد.

معمولاً بسیاری از ایده پردازان و کارآفرینان برتر دنیا در تجربه‌های دوم یا سوم کاری خود به ایده‌های قدرتمند دست یافته‌اند. این به این معنی است که شما برای داشتن ایده‌های درست در مورد یک موضوع، باید در آن حوزه فعالیت داشته باشید. تصور اینکه در ابتدای راه بدون شناخت از بازار یک کسب و کار ایده‌های جذابی به ذهن شما برسد، تقریباً ناممکن است.

 انواع کارآفرین‌ها

یکی از علل نبود یک تعریف مشخص برای کارآفرینی، وجود تعداد بسیاری از کسب و کارهای خویش فرما است.  بر همین اساس می‌توان کارآفرینی را در دسته‌های مختلفی تقسیم‌بندی کرد. در ادامه به تعدادی از مشاغل کارآفرینی اشاره می‌کنیم:

 مشاغل کوچک

بسیاری از شرکت‌های کارآفرینی بزرگ از مشاغل کوچک و خرد شروع کرده‌اند. کسب و کارهای کوچک می‌توانند مشارکتی و یا انحصاری باشند، اما چیزی که آنها را از کسب و کارهای بزرگ متمایز می‌کند، تعداد کارمندان و سقف درآمد آنهاست.

 مشاغل خانگی

مشاغل خانگی را می‌توان در دسته کسب و کارهای کوچک قرار داد. اما از آنجایی که این مشاغل صرفا در منزل انجام داده می‌شوند، بصورت جداگانه مورد بررسی قرار می‌گیرند. بسیاری از مشاغل خانگی در صورت گسترش و پیشرفت، نیازمند به دفتر و محل کار خواهند بود.

  کسب و کارهای آنلاین

کسب و کارها‌ی آنلاین می‌توانند به صورت خانگی انجام شوند و در دسته کسب و کارهای کوچک قرار گیرند، یا حتی یک شرکت بزرگ باشند.  تفاوت این کسب و کارها با کسب و کارهای دیگر، هدایت آنها از طریق فضای مجازی است. برای مثال شرکت‌های بزرگ مانند آمازون یا سایر فروشگاه‌های تجارت الکترونیک در دسته کسب و کارهای آنلاین قرار می‌گیرند.

 مخترع‌ها

مخترع‌ها را نیز می‌توان در دسته کارآفرین‌ها دسته‌بندی کرد. برای اینکه یک مخترع کارآفرین در نظر گرفته شود، باید از مرحله ایده فراتر رفته و ایده خود را به محصول تبدیل کند.

 کارآفرینان ایده‌پرداز

بسیاری از کارآفرینان تنها از راه اندازی و ایجاد یک کسب و کار لذت می‌برند؛ اما تمایلی به مدیریت مداوم آن ندارند.  این افراد مرتبا ایده‌های تازه ای در سر دارند که با  اجرای مراحل مقدماتی ایده‌ها و به فروش رساندن آنها کسب درآمد می‌کنند. این نوع از کسب و کار نیز کارآفرینی در نظر گرفته می‌شود.

 بلاگرها و کارآفرینان در حوزه سبک زندگی

با گسترش تکنولوژی و رواج شبکه‌های اجتماعی مانند یوتیوب امکان دسترسی به مخاطبان در سرتاسر دنیا   فراهم شد. افراد بسیاری از طریق این شبکه‌های اجتماعی با به اشتراک گذاری سبک زندگی، اهداف و مهارت‌های خود  به کسب درآمد پرداختند. در واقع این افراد مشاغل جدیدی را در دنیا ایجاد کردند که در دسته مشاغل کارآفرینی قرار می‌گیرد.

کارافرین شدن

 چطور کارآفرین باشیم؟

برای اینکه کارآفرین موفقی باشید، نیاز به سرمایه یا شهرت ندارید.  افراد موفق در این زمینه اکثراً با ایده‌های کوچک و کسب و کار‌های خرد شروع کرده‌اند. اما این افراد با پشتکار  و سرسختی، ایده‌های کوچک  خود را به کسب و کارهای ارزشمندی تبدیل کرده‌اند. بنابراین موقعیت فعلی شما اصلاً تعیین کننده موفقیت در آینده نیست. نمونه‌های بارزی از مادران خانه دار، نوجوان‌های کم سن و سال و یا افرادی با مهارت‌های ساده وجود دارند که تواسته‌اند با پشتکار به کسب و کارهای بزرگی دست پیدا کنند.

این مقاله را حتما بخوانید
اقداماتی که قبل از طراحی سایت باید انجام داد

بنابراین برای تبدیل شدن به کارآفرین، قبل از هر چیز به سخت کوشی و پشتکار نیازمندید. برای تبدیل شدن به یک کارآفرین موفق باید نکات زیر را در نپز بگیرید.

  • برای رشد ویژگی‌های کارآفرینی در خود تلاش کنید.
  • ایده‌های پولساز داشته باشید، ایده‌هایی که مردم حاضر باشند برای آن پول پرداخت کنند.
  • یک نقشه راه دقیق داشته باشید.
  • منظم و مداوم کار کنید و به برنامه‌های خود متعهد باشید.

به طور کلی جستجو، برنامه ریزی و کار سه رکن اساسی برای راه اندازی هر کسب و کار است. شما می‌توانید در طی چند ماه  و با تکیه بر این سه رکن، کسب و کار خود را با کمترین هزینه راه اندازی کنید.

چه درس هایی می توان از کارآفرین ها گرفت؟

به عنوان یک کارآفرین آنلاین، همیشه می توانید از الهام و انگیزه بیشتری بهره مند شوید. همان طور که تونی رابینز می گوید، “موفقیت سرنخی برجای می گذارد.” در این مقاله ما افراد موفق در کسب و کار اینترنتی که می توانید از آن ها الهام بگیرید را معرفی خواهیم کرد تا شما هم کسب و کار اینترنتی خود را راه اندازی کنید.

با دیدن و یادگیری از موفقیت های دیگران، همه ما می توانیم منحنی های موفقیت خود را کوتاه کرده و خیلی سریع تر به اهداف خود برسیم.

7 کارآفرین موفق که به صورت آنلاین شروع به کار کردند.

در زیر هفت کارآفرین برتر آنلاین را معرفی می کنیم که در طیف وسیعی از صنایع تبحر داشته اند. همه افرادی که در زیر لیست شده اند از ابتدا کسب و کارهای آنلاین موفق ایجاد کرده اند، هم چنین آن ها همه چیزهایی را که می دانند، به مخاطبان خود نیز آموزش می دهند.

1. Tim Ferriss

Tim Ferriss

اولین نفر از افراد موفق در کسب و کار اینترنتی که میخواهیم به شما معرفی کنیم، Tim Ferriss است.

تیم فریس با موفقیت در کتاب چهار ساعت کاری خود به بالای نمودارهای کارآفرینی رسید. او یکی از مهم ترین دلایلی است که بسیاری از مردم به سمت کارآفرینی آنلاین گام گذاشته اند.

وبلاگ وی با توصیه های عملی در مورد مسیر کارآفرینی همراه با موضوعات مختلف رشد شخصی و بهینه سازی زندگی پر شده است. او همچنین میزبان پادکست فوق العاده محبوبی به نام تیم فریس شو است که به همان اندازه ارزشمند است. چه به دنبال راه هایی برای بهبود زندگی خود باشید، یا بخواهید رازهای داخلی موفقیت در تجارت و زندگی را بیاموزید، او فردی است که ارزش دنبال کردن را دارد.

2. Pat Flynn

پلت فلین

هدف از کار پت فلین کمک به دیگران در ایجاد مشاغل آنلاین با درآمد منفعل است. او وبلاگ Smart Passive Income  و پادکست مربوط به همین وبلاگ را اداره می کند.

او واقعاً یکی از مفیدترین وبلاگ نویسان در فضای آنلاین و از اغراد موفق در کسب و کار اینترنتی است و جزئیات ریزه کاری هر کاری را که انجام می دهد به اشتراک می گذارد، بنابراین می توانید به همان موفقیت برسید. وبلاگ وی در مورد راه اندازی مشاغل آنلاین خود به همراه یک سری دوره ها و سایر موارد خوب است.

قبل از شروع وبلاگ نویسی حتما مقاله ما در این زمینه را بخوانید.

3. Marie Forleo

ماری که توسط اپرا رهبر تفکر نسل بعدی لقب گرفته است، می داند درباره چه چیزی صحبت می کند. کار او علاقه مند به افرادی است که به دنبال ایجاد یک تجارت پر از شور و اشتیاق و یک زندگی پر از شور هستند.

او انواع مطالب آموزشی را در تلویزیون و وبلاگ خود ارائه می دهد، از جمله دوره های مختلف اختصاص داده شده به راه اندازی مشاغل آنلاین مورد علاقه شما. اگر به دنبال یک منبع الهام ثابت بوده اید که به شما کمک کند زندگی و شغل خود را مرتب کنید، می توانید از تمام محتوای رایگان ماری که موجود است، شروع کنید.

4. Andrew Warner

Andrew Warner

اندرو وارنر یک کارآفرین آنلاین و از افراد موفق در کسب و کار اینترنتی است که نگاه خود را به سمت آموزش کارآفرینی معطوف کرده است. چرا کسب و کار اینترنتی؟ جواب خود را در اینجا بخوانید.

او در حال حاضر سایت Mixergy را اداره می کند و در آن جا کارآفرینان تازه کار را با اشتیاق و دانش کافی الهام می دهد، سپس آنها می توانند از طریق کسب و کار خود به موفقیت برسند.

اگر می خواهید از طیف گسترده ای از مربیان موفق بیاموزید، Mixergy منبعی باورنکردنی برای شروع است. شما با طیف گسترده ای از کارآفرینان روبرو خواهید شد که می توانید از آنها بیاموزید، بنابراین مطمئناً اقداماتی را خواهید داشت که برای موفقیت شما انجام می شود.

5. Nathan Chan

ناتان چان

ناتان چان Founder را اداره می کند، که به عنوان یک مجله کوچک کارآفرین دیجیتال شروع به کار کرد و از آن زمان به یک امپراتوری رسانه ای تبدیل شده است. Founder طیف گسترده ای از دوره ها، محتوا، مصاحبه های پادکست و موارد دیگر را ارائه می دهد که همگی جهت کمک به شما در راه اندازی و رشد یک تجارت سودآور ارائه می شوند.

Founder از این نظر منحصر به فرد است که در تمام سطوح از کارآفرینانی بهره مند می شود، از کسانی که چیزی غیر از اشتیاق شدید برای شروع کار ندارند، تا صاحبان مشاغل مستقر. به عنوان یک کارآفرین آنلاین، تحصیلات شما هرگز نباید متوقف شود و Founder منبع بسیار خوبی در کنار شما در هر مرحله از راه است.

6. Joanna Penn

یکی دیگر از افراد موفق در کسب و کار اینترنتی Joanna Penn است. جوانا پن، سایت The Creative Penn را اداره می کند، جایی که او به نویسندگان جوان می آموزد که چگونه امپراتوری های نوشتاری خود را ایجاد کنند. اگر قلباً نویسنده هستید، کارهای او می تواند به شما کمک کند تا به عنوان نویسنده یا وبلاگ نویس حرفه ای سودآور و راضی کننده باشید.

منابع زیادی وجود دارد که به شما کمک می کند و شما را به تلاش به سمت سودآوری سوق دهد و منابع پن از بهترین منابع هستند. چه به عنوان یک نویسنده یا داستان نویسی به دنبال پیشرفت حرفه خود باشید، چیزی برای خود پیدا خواهید کرد.

نکته منحصر به فرد دیگر در مورد کارهای وی تمرکز بر ذهنیت است. با تمرکز بر بهینه سازی ذهنیت خود، مسیر دستیابی به آرزوهای خود را بسیار محتمل تر و بسیار لذت بخش تر خواهید کرد.

7. Glen Allsopp

Glen Allsopp احتمالاً بیشتر به خاطر وبلاگ خود Viperchill شناخته شده است، که وبلاگ نویسی پیشرفته، بازاریابی آنلاین و مشاوره SEO را ارائه می دهد. با این حال، او هم چنین یک آژانس بازاریابی و پروژه های مختلف دیگری مانند Details.com را اداره می کند. هسته اصلی کار او این است که تکنیک هایی را ارائه دهد که در واقع کارساز هستند.

او هم چنین به طور منظم ایده ها و مشاوره های خوبی را در مورد نحوه برخورد و ایجاد وب سایت های جدید و شرکت های آنلاین به اشتراک می گذارد. اگر تازه شروع به کار آنلاین کرده اید و فکر راه اندازی یک وب سایت سودآور شما را هیجان زده می کند، مطمئناً کار وی ارزش بررسی دارد.

برای آشنایی بیشتر با کسب و کارهای اینترنتی مقاله 8 نمونه از موفق ترین کسب و کارهای اینترنتی ژاکت را از دست ندهید.

نتیجه

کارآفرینی در واقع یک سبک زندگی است. برای تبدیل شدن به یک کارآفرین به دانش کافی، تلاش و برنامه‌ریزی نیازمندید. شما باید هر روز درست مثل یک رئیس سخت گیر خود را بازخواست کنید و در راستای رسیدن به اهداف خود قدم بردارید. در واقع کارآفرین‌ها فرصت‌های موجود را بدون در نظرگرفتن منابع فعلی دنبال می‌کنند و این کار از دیدگاه مردم معمولی عاقلانه نیست!

امیدواریم افراد موفق در کسب و کار اینترنتی که در این مقاله به شما معرفی شدند، برای شما الهام بخش بوده باشند و علاقه شما را به اوج برسانند و به شما انگیزه بدهند. لیست بالا به هیچ وجه یک لیست قطعی نیست، اما در عوض یک نقطه جهش برای یافتن رهبران جدید صنعت است که می توانید از آن ها بیاموزید و به رشد تجارت خود کمک کنید.

ژاکت را دنبال کنید

ژاکت در اینستاگرام

ژاکت در فیسبوک

ژاکت در لینکدین

ژاکت در توییتر

محصول پیشنهادی

قالب فروشگاهی وودمارت | قالب Woodmart

825,000 تومان

84.09%
وردپرسِ من!

وردپرسِ من!

محصول پیشنهادی

قالب چند منظوره انفولد | قالب Enfold

645,000 تومان

81.76%

محصول پیشنهادی

قالب چند منظوره دیوی | قالب Divi

645,000 تومان

77.95%

محصول پیشنهادی

قالب چندمنظوره آسترا پرو | پوسته Astra Pro

825,000 تومان

93.06%

محصول پیشنهادی

قالب آموزشی استادیار | قالب Studiare

825,000 تومان

81.83%
وردپرسِ من!

وردپرسِ من!

محصول پیشنهادی

قالب فروشگاهی فلت سام | قالب Flatsome

725,000 تومان

70.63%
مجتبی درویشی

مجتبی درویشی

محصول پیشنهادی

افزونه المنتور پرو | پلاگین Elementor Pro

395,000 تومان

90.34%

محصول پیشنهادی

افزونه سئو رنک مث پرو | پلاگین Rank Math Pro

395,000 تومان

93.44%

محصول پیشنهادی

افزونه امنیت وردفنس | پلاگین Wordfence Security Pro

395,000 تومان

83.41%
وردپرس داغ

وردپرس داغ

محصول پیشنهادی

افزونه فرم ساز گرویتی فرمز | پلاگین Gravity Forms

395,000 تومان

47.62%

محصول پیشنهادی

افزونه ثبت نام و ورود با موبایل دیجیتس | پلاگین Digits

395,000 تومان

82.29%
12

نویسنده محدثه عسگریان

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه