نحوه نصب، ایرادات و آپدیت افزونه فروشگاه ووکامرس برای وردپرس

افزونه های وردپرس

7 دقیقه زمان مطالعه

هنگامی که در سیستم تولید محتوای وردپرس کار می‌کنید، بسته به این که چه کارایی از سایتتان انتظار داشته باشید، نیاز است افزونه‌های مختلفی را روی آن نصب کنید. هر کدام از افزونه‌ها، قابلیت‌هایی را به سیستم شما می‌دهند. برخی از افزونه‌ها اختصاصی‌تر عمل می‌کنند و برای موارد خاصی کاربرد دارد. افزونه فروشگاه ووکامرس برای وردپرس نصب می‌شود و افزونه‌های فروشگاه ساز ووکامرس می‌تواند یک سایت معمولی را به یک سایت فروشگاهی تبدیل کند. با توجه به رشد کسب و کارها و فروش محصولات و خدمات مختلف در فضای اینترنت، استفاده از این افزونه ها خیلی زیاد شده است.

افزونه فروشگاهی ووکامرس چیست و چه خصوصیاتی دارد؟

برخی افراد تصور می‌کنند ووکامرس یک سیستم مدیریت محتوا است؛ اما ووکامرس در اصل یک افزونه است که بر روی سیستم مدیریت محتوای وردپرس نصب می‌شود. این افزونه یک فروشگاه ساز است و امکانات زیادی را برای راه اندازی فروشگاه آنلاین در اختیار کاربر قرار می‌دهد. افزونه‌های فروشگاهی ووکامرس به شما این امکان را می‌دهد تا خدمات و محصولات خود را بر روی سیستم وردپرس به فروش برسانند.

مدیریت فروشگاه در ووکامرس امکان‌پذیر است و می‌توان تمام امکانات فروشگاه را در نسخه موبایل، رایانه و … پشتیبانی کرد. کاربرپسند بودن افزونه فروشگاه ساز ووکامرس به گونه‌ای است که بیشترین فروشگاه‌های اینترنتی بر مبنای این افزونه کار می‌کنند. از دیگر مواردی که باعث شده است تا افزونه‌های فروشگاه ساز ووکامرس مورد توجه قرار گیرند، متن باز و رایگان بودن این افزونه است که برای کسب و کارهای تازه تأسیس که دوست دارند هزینه‌های جانبی خود را مدیریت کنند، مناسب است.

از طرفی کسانی که اطلاعات کافی در زمینه کد نویسی ندارند و به یک فروشگاه اینترنتی مطلوب نیاز دارند این افزونه را می‌پسندند. هر فرد مبتدی تا حرفه‌ای به راحتی می‌تواند از افزونه‌های فروشگاه ساز ووکامرس استفاده کنند.

ووکامرس چیست

افزونه‌های فروشگاهی ووکامرس

ووکامرس در اصل یک افزونه وردپرس ساده نیست و خود دارای افزونه‌های متعددی است که هر کدام کاری انجام می‌دهند. افزونه‌های ووکامرس به صورت رایگان و پرمیوم وجود دارند و بسته به این که کدام یک را نیاز داشته باشید، می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. برای این که افزونه‌های فروشگاه ساز ووکامرس را به آن اضافه کنید، ابتدا باید قالب ووکامرس را بر روی وردپرس انتخاب کنید و افزونه‌های مورد نیاز را بر روی آن اضافه کنید.

 

نصب افزونه فروشگاه ووکامرس برای وردپرس

برای نصب افزونه ووکامرس ابتدا باید این افزونه را دانلود کرده و در بخش افزونه‌های وب سایت وردپرس آن را نصب کنید. البته قبل از نصب این افزونه، باید فارسی‌ساز ووکامرس را نصب کنید تا راحت‌تر از این پلاگین استفاده کنید. برای راحتی کار راهنمای نصب افزونه وردپرس را در بلاگ ما بخوانید.

افزونه ووکامرس را می‌توانید از فروشگاه‌های نرم‌افزار به راحتی دانلود کنید. البته این افزونه رایگان است و نیازی به پرداخت هزینه برای آن ندارید. پس از این که آن را دانلود کردید، می‌توانید وارد بخش پیشخوان وردپرس و افزونه شوید. حال فایل را آپلود کرده و نصب کنید.

پس از نصب افزونه فروشگاه ساز ووکامرس، در پیشخوان وردپرس، بخش ووکامرس را باز کنید و وارد زیر منوی پیکربندی شوید. سربرگ‌های مختلفی وجود دارند که باید آن‌ها را بررسی و ساماندهی کنید.

 

سربرگ همگانی و افزونه‌های فروشگاهی ووکامرس

تنظیماتی که برای گزینه بخش همگانی مورد نیاز است، موارد زیر را شامل می‌شود.

جایگاه و مکان فروش را روی ایران قرار دهید. مکان‌های حمل و نقل را مشخص کنید، بخش فعال کردن مالیات و اعلانات فروشگاه را هم ساماندهی کنید.

در بخش پیکربندی واحد پولی نیز چگونگی نمایش قیمت در سایت بر اساس واحد و محل واحد پولی را مشخص کنید. تنظیمات دیگری نیز وجود دارد که در صورت نیاز می‌توانید از آن‌ها برای بهبود عملکرد سایتتان بهره ببرید. سپس با زدن ذخیره تغییرات کار را تمام کنید.

افزونه‌های فروشگاه ساز ووکامرس

سربرگ محصولات 

بعد از ساخت فروشگاه اینترنتی خود بسته به این که چه محصولی را می‌خواهید به فروش برسانید، این بخش را پر می‌کنید. واحد وزن و واحد اندازه‌گیری را برای محصول مشخص کنید و دیدگاه گذاری را در زیر محصول نیز ساماندهی کنید. باید ببینید چه بخش‌هایی مانند دیدگاه‌ها، رأی و … را می‌خواهید فعال بمانند.

در زیر بخش نمایش نیز برگه‌هایی مختلف برای محصول و فروشگاه وجود دارند که بسته به نیاز خود آن‌ها را ساماندهی می‌کنید.

بخش انبار هم مدیریت موجودی، حداقل موجودی، اطلاع‌رسانی‌ها، گیرنده اطلاع‌رسانی و مواردی از این قبیل بررسی می‌شوند.

اگر محصولات دانلودی دارید، در بخش آخر یعنی محصولات دانلودی باید برای مرتب کردن فروشگاه آن‌ها کار کنید. در این بخش، روش دانلود فایل، محدودیت‌های دسترسی و مواردی از این قبیل، بررسی می‌شوند.

 

سربرگ تسویه حساب 

یکی از بخش‌های مهم در افزونه فروشگاه ووکامرس برای وردپرس، سربرگ تسویه حساب است. در کنار سربرگ محصولات، سربرگ تسویه حساب قرار دارد. می‌توانید کد تخفیف را در این بخش فعال کنید تا کاربران از آن بهره ببرند. بخش بعد نیز مربوط به روند پرداخت هزینه خرید محصولات است. می‌توانید تعیین کنید که پرداخت با عضویت یا بدون عضویت انجام گیرد.

برای مرحله پرداخت نیز باید یک درگاه پرداخت داشته باشید که برای این منظور باید کارهایی مانند دریافت نماد اعتماد الکترونیکی، دریافت درگاه و افزونه آن و مراجعه به بانک برای درخواست درگاه و … را انجام داده باشید. پیشنهاد می کنیم مقاله درگاه پرداخت چیست را در بلاگ ما بخوانید.

این مقاله را حتما بخوانید
بهترین افزونه حمل و نقل ووکامرس چیست؟

بقیه آیتم‌هایی که در این صفحه قرار دارند، مربوط به چگونگی تسویه حساب و روش‌های پرداختی هستند که شما به عنوان مدیر فروشگاه باید آن را تعیین کنید.

 

ساماندهی سربرگ حساب‌های کاربری در افزونه فروشگاه ساز ووکامرس

این بخش به عضویت کاربران سایت فروشگاهی‌تان مربوط می‌شود. در بخش اول که با عنوان برگه‌های حساب کاربری مشخص شده است، باید فعال‌سازی عضویت کاربران، نحوه ورود، ساخت حساب کاربری و … ساماندهی می‌شوند. در بخش دوم که نقطه پایانی حساب کاربری من نام دارد، نیاز نیست تغییراتی اعمال کنید و فقط یک برگه برای حساب کاربری انتخاب می‌کنید. این برگه‌ها باید توسط ووکامرس ساخته شده باشند.

 

سربرگ ایمیل و افزونه‌های فروشگاه ساز ووکامرس

در بخش اول یعنی اطلاع‌رسانی ایمیل این صفحه، باید ایمیل‌های مربوط به اطلاع‌رسانی را تنظیم کنید. برای اطلاع‌رسانی از این ایمیل‌ها استفاده می‌شود. در قسمت دوم یعنی پیکربندی ارسال ایمیل نیز ساختار ایمیل مشخص می‌شود و در بخش الگوی ایمیل نیز رنگ‌بندی، قالب‌بندی و مواردی از این قبیل مورد بررسی قرار می‌گیرند.

تقریباً می‌توان گفت کار نصب و پیکربندی افزونه فروشگاه ساز ووکامرس به پایان رسیده است. باید در حین انجام این تغییرات دقت داشته باشید که در هر صفحه پس از اتمام کار، حتماً گزینه ذخیره تغییرات را در پایین صفحه بزنید تا تغییراتی که توسط شما اعمال شده است، ثبت گردد.

 

آپدیت افزونه فروشگاهی ووکامرس

اگر قبلاً افزونه فروشگاهی ووکامرس را بر روی وردپرس خود داشتید و می‌خواهید نسخه جدید آن را مورد استفاده قرار دهید، می‌توانید آن را آپدیت کنید.

برای آپدیت افزونه، ابتدا باید نسخه جدید آن را دانلود کرده و پس از حذف نسخه قبلی، افزونه جدید را نصب کنید. در این صورت قابلیت‌ها و امکانات جدید این افزونه را می‌توانید مورد استفاده قرار دهید.

 

ایرادات احتمالی افزونه‌های فروشگاه ساز ووکامرس

اگر افزونه ووکامرس که دانلود کرده‌اید دارای مشکل خاصی نباشد و روند نصب و پیکربندی را به درستی انجام دهید، کار به سادگی انجام می‌گیرد. ولی برخی مواقع مشکلاتی پس از نصب افزونه‌های فروشگاهی ووکامرس به وجود می‌آید که باید ترفندهای رفع آن‌ها را بدانید.

افزونه فروشگاه ووکامرس برای وردپرس

کند شدن پیشخوان وردپرس بعد از نصب یا آپدیت ووکامرس جدید

یکی از مشکلات رایجی که پس از نصب ووکامرس و افزونه‌های آن ممکن است ایجاد شود، کند شدن پیشخوان وردپرس است. حتی ممکن است برای بارگذاری کامل یک صفحه مجبور باشید یک یا دو دقیقه صبر کنید. هنگامی که پس از نصب نسخه جدید، مجوز رهگیری افزونه ووکامرس فعال شد، این مجوز باعث می‌شود تا ووکامرس از تمام اطلاعات و آمار غیر مهم در وب سایت شما برای بهبود عملکرد خود استفاده کند. از این رو باعث می‌شود تا بارگذاری هر صفحه به شدت کند شود.

برای رفع این مشکل کافی است که تب ووکامرس بروید و وارد منوی پیکربندی شوید. تب‌هایی در بالای صفحه قرار دارند که با کلیک روی گزینه پیشرفته می‌توانید گزینه WooCommerce.com را انتخاب کنید و گزینه رهگیری را غیر فعال کنید. پس از این کار به راحتی سرعت بارگذاری پیشخوان وردپرس به مراتب بیشتر می‌شود.

 

مشکل نصب نشدن افزونه‌های فروشگاهی ووکامرس بر روی وردپرس

هنگامی که می‌خواهید افزونه ووکامرس را بر روی وردپرس تان نصب کنید، ممکن است با مشکل نصب نشدن آن مواجه شوید. چندین دلیل وجود دارد که باعث ایجاد این مسئله می‌شوند.

اگر محدودیت حافظه php داشته باشید، هنگام بارگذاری افزونه دچار مشکل می‌شوید. سقف مجاز برای استفاده از این حافظه مشخص است و برای این که مشکل رفع شود باید این سقف را افزایش دهید. معمولاً در این مواقع خطای زیر را مشاهده می‌کنید.

Fatal error: Allowed memory size of 67108864 bytes exhausted

آموزش رفع خطای Memory Exhausted در وردپرس را در بلاگ ژاکت به شما آموزش داده ایم.

از دیگر دلایل نصب نشدن افزونه‌ها، شبکه چند سایته یا مولتی سایت وردپرس است. ممکن است برای مدیریت راحت‌تر، چندین وب سایت وردپرس به هم متصل شده باشند. در این مواقع فقط مدیریت شبکه می‌تواند کار نصب افزونه را انجام دهد و اگر شما این دسترسی را ندارید، باید کار نصب افزونه ووکامرس بر روی وردپرس را به مدیریت سایت بسپارید.

 

جمع‌بندی

افزونه فروشگاه ووکامرس برای وردپرس نصب می‌شود و یکی از افزونه‌هایی است که خود دارای زیر بخش‌هایی از افزونه‌های مختلف است. این پلاگین می‌تواند به شما کمک کند تا یک فروشگاه اینترنتی راه‌اندازی کنید. هر چند ووکامرس دارای قابلیت‌های زیادی است، اما نیازی نیست برای تهیه آن هزینه پرداخت کنید و جزو افزونه‌های رایگان است.

نصب افزونه وردپرس به راحتی انجام می‌گیرد؛ اما ممکن است در حین انجام کار مشکلاتی نیز به وجود آید که باید این ترفندها را بشناسید و از آن‌ها بهره ببرید. افزونه‌های وردپرس پس از نصب باید پیکربندی شوند.

فروشگاه‌های مختلفی وجود دارند که از ووکامرس استفاده می‌کنند. افزونه‌های مورد استفاده باید به گونه‌ای باشند که بتوانید در جهت بهبود عملکرد سایت از آن‌ها بهره ببرید. ووکامرس یکی از بهترین افزونه‌هایی است که به کمک آن یک فروشگاه می‌سازید و از آن نهایت بهره را ببرید.

 

ژاکت را دنبال کنید

ژاکت در اینستاگرام

ژاکت در فیسبوک

ژاکت در لینکدین

ژاکت در توییتر

محصول پیشنهادی

افزونه سئو یواست پرمیوم | پلاگین Yoast SEO Premium

395,000 تومان

96.54%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه ثبت نام و ورود با موبایل دیجیتس | پلاگین Digits

395,000 تومان

82.29%

محصول پیشنهادی

افزونه المنتور پرو | پلاگین Elementor Pro

395,000 تومان

90.34%

محصول پیشنهادی

افزونه افزایش سرعت سایت راکت | پلاگین WP ROCKET

395,000 تومان

74.89%

محصول پیشنهادی

افزونه سئو رنک مث پرو | پلاگین Rank Math Pro

395,000 تومان

93.44%

محصول پیشنهادی

افزونه صدور فاکتور آی فکت | پلاگین iFact

645,000 تومان

89.07%
سید رضا صالحی

سید رضا صالحی

محصول پیشنهادی

افزونه فرم ساز گرویتی فرمز | پلاگین Gravity Forms

395,000 تومان

47.62%

محصول پیشنهادی

افزونه چند زبانه سایت WPML | پلاگین WPML Multilingual CMS

445,000 تومان

84.04%
نیما رحیمی

نیما رحیمی

8

نویسنده سینا عباسی

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه