چطور یک محتوای تاثیرگذار و جذاب در وبلاگ سایت بنویسیم؟

تولید محتوا

7 دقیقه زمان مطالعه

نوشتن یک بلاگ پست خوب مثل یادگیری رانندگی است. ممکن است شما ساعت ها وقت بگذارید و کتاب های قوانین رانندگی مختلف (یا مقالات مختلف در مورد نویسندگی) را بخوانید، اما هیچوقت مثل زمانی که پشت فرمان می نشینید نمی توانید رانندگی را یاد بگیرید.

اگر شما هم می خواهید نحوه نوشتن یک بلاگ پست خوب را یاد بگیرید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید تا به شما آموزش دهیم که چطور می توانید در ۵ قدم ساده مطالبی بنویسید که مردم مشتاق هستند آن ها را بخوانند. پیش از آن بهتر است بدانید بلاگ چیست.

قدم اول: برنامه ریزی

کل پروسه نوشتن یک بلاگ پست خوب ممکن است بیشتر از چند ساعت طول بکشد. حتی در صورتی که بتوانید با سرعت زیادی تایپ کنید و مهارت های نوشتاری قوی ای هم داشته باشید، برای نوشتن یک مقاله خوب ممکن است چند روز یا حتی یک هفته هم برای نوشتن یک بلاگ پست خوب به زمان نیاز داشته باشید. شما باید قبل از اینکه شروع به نوشتن بلاگ پست خودتان کنید، در مورد آن فکر کنید و برنامه ریزی نمایید.

قبل از اینکه شروع به نوشتن کنید، باید مطمئن شوید که تمامی موارد موردنیاز برای نوشتن را در اختیار دارید. خیلی از بلاگرهای تازه کار پروسه نوشتن را نادیده می گیرند. با اینکه با انجام این کار ممکن است فکر کنید که می توانید در مدت کوتاه تری مطالب موردنظر خودتان را بنویسید، اما برنامه ریزی در حفظ زمان کمک زیادی به شما می کند و باعث می شود عادات نوشتاری بهتری داشته باشید. با نکات مهم پیش از وبلاگ نویسی آشنا شوید.

تایپ کردن

قدم دوم: نوشتن تیترهای قوی

افراد مختلف نظرهای متفاوتی در مورد نوشتن تیتر دارند. برخی افراد معتقدند که برای جلوگیری از گمراه کردن مخاطب و مدیریت انتظارات او، بهتر است تیتر شما دقیقا بازگو کننده مطالبی باشد که در بلاگ پست خودتان نوشته اید؛ اما برخی دیگر هم توصیه می کنند از تیترهای مبهم استفاده کنید که ما این موضوع را توصیه نمی کنیم و بهتر است در اکثر مواقع از تیترهای دقیق استفاده کنید.

دو روش کلی برای نوشتن تیتر بلاگ پست وجود دارد: شما می توانید قبل از نوشتن مطلب تیتر آن را انتخاب کنید و محتوا را براساس تیتر بنویسید، و یا ابتدا بلاگ پست خودتان را بنویسید و پس از کامل شدن آن به انتخاب تیتر فکر کنید. البته هیچ اجباری در انتخاب هیچکدام از این روش ها نیست و شما می توانید بسته به نوع مقاله و نیاز خودتان هرکدام از آن ها را انتخاب کنید. برای مثال، برخی اوقات ممکن است همان ابتدا تیتر مطلب را انتخاب کنید و براساس آن ادامه دهید، اما برخی اوقات دیگر ترجیح دهید که اول مطلب را بنویسید و سپس تیتر آن را انتخاب کنید. با اینکه امروزه خیلی از سایت ها از تیترهای زرد استفاده می کنند، اما پروسه انتخاب تیتر برای پست ها یک پروسه پیچیده است و برای اینکه تیترهایی انتخاب کنید که توجه مخاطب را جذب می کنند، باید زمان زیادی صرف کنید. ما به شما توضیح داده ایم که چگونه عنوان مناسب برای سئو انتخاب کنید.

قدم سوم: نوشتن مقاله

پس از انجام تحقیقات و انتخاب یک هدلاین، زمان آن رسیده است که نوشتن بلاگ پست خودتان را آغاز کنید. اما چطور باید این کار را انجام دهید؟

مانند نوشتن تیتر در اینجا هم ما با دو روش مختلف روبرو هستیم؛ شما می توانید به یکباره تمام مقاله را از ابتدا تا انتها بنویسید و یا هر بار یک بخش از آن را بنویسید. هیچکدام از این دو روش اشتباه نیستند و شما می توانید روشی که راحت تر هستید را انتخاب کنید، اما ما توصیه می کنیم سعی کنید تا جای ممکن مقاله را به صورت یکجا بنویسید. با این کار تمرکز بیشتری خواهید داشت و احتمال فراموش کردن نکات مهم را تا جای ممکن کاهش خواهید داد. همچنین می توانید خیلی زودتر موضوع را از فکر خودتان خارج کنید.

حتی در صورتی که در مدت کوتاه می توانید بهتر کار کنید هم سعی کنید مقدار محتوایی که در هر بار نوشتن آماده می کنید را افزایش دهید. هرچقدر که زمان کار روی یک محتوا بیشتر باشد، احتمال اینکه از موضوع اصلی دور شوید هم بیشتر خواهد شد و به همین خاطر بهتر است سعی کنید تا جای ممکن با هر بار نشستن پای مقاله، بخش زیادی از آن را بنویسید تا بتوانید مطلب متمرکزتری آماده کنید.

مثل تمام مهارت های دیگر، در نوشتن هم هرچقدر که بیشتر به کار خودتان ادامه دهید، در آن حرفه ای تر خواهید شد. ممکن است ابتدا که کار خودتان را شروع می کنید، نوشتن یک بلاگ پست بیشتر از چند روز از شما زمان ببرد، اما پس از مدتی تمرین قادر خواهید بود فقط در عرض چند ساعت یک محتوای قوی بنویسید. متاسفانه در مورد نوشتن، خبری از میانبر نیست و باید زمان زیادی برای نوشتن یک بلاگ پست خوب صرف کنید.

یکی از موضوعاتی که باعث می شود زمان زیادی از شما گرفته شود، نوشتن مقدمه است. بهتر است برای صرفه جویی در زمان، نوشتن مقدمه را در انتها انجام دهید و زمان شروع فقط روی خود مقاله تمرکز کنید.

بلاگ نویسی موثر

قدم چهارم: استفاده موثر از تصاویر

نوشتن محتوای وب تفاوت بسیار زیادی با نوشتن برای رسانه های چاپی دارد. معمولا کاربران وب زمان کافی برای خواندن مقالات طولانی که هیچ محتوای بصری ندارند را نخواهند داشت. حتی در صورتی که یک بلاگ پست قوی بنویسید که فقط شامل متن باشد، ممکن است باعث شود که مخاطب بلافاصله سایت شما را ترک کند و به سایت های رقیب مراجعه کند. به همین خاطر استفاده از تصویر در پست های خودتان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. با نحوه بهینه سازی تصاویر برای موتورهای جستجو آشنا شوید.

این مقاله را حتما بخوانید
ایده تولید محتوای وب سایت برای فروشگاه های آنلاین

تصاویر کمک می کنند پست های شما شناورتر باشند

یکی از مهم‎ترین دلایل برای استفاده از تصویر در بلاگ پست ها این است که به شکسته شدن متن کمک می کنند. خیلی از افراد به جای خواندن کامل پست های بلاگ شما، آن را به صورت روزنامه وار می خوانند و استفاده از تصاویر باعث می شود متنی که نوشته اید از لحاظ بصری جذاب تر باشد و کمتر برای مخاطب ترسناک باشد.

تصاویر فضا را صمیمانه تر می کنند

استفاده درست از تصاویر باعث می شود لحن پست های شما صمیمانه تر باشد و راحت تر بتوانید موضوعات مدنظر خودتان را به مخاطب انتقال دهید. در صورتی که در مورد یک موضوع خشک یا جدی مطلب می نویسید، با استفاده از تصویر می توانید آن را تا حدودی صمیمانه تر کنید.

درک موضوعات پیچیده با استفاده از تصویر ساده تر است

برخی اوقات شرح بعضی موضوعات برای مخاطبین معمولی راحت نیست و شما نمی توانید به سادگی موضوع موردنظر خودتان را به مخاطب انتقال دهید. دیاگرام، چارت و جدول، اینفوگرافی و… تماما عناصر بصری هستند که به شما کمک می کنند مطلب موردنظر خودتان را خیلی راحت تر به مخاطب منتقل کنید.

قدم پنجم: پست خودتان را ادیت کنید

نوشتن یک بلاگ پست خوب کار سختی است، اما ادیت کردن آن سخت تر است. خیلی از افراد تصور می کنند ادیت کردن یک پست فقط حذف کردن جملات بی معنی و رفع مشکلات گرامری است. با وجود اینکه ساختار جملات و گرامر هر دو موضوعات مهمی هستند، اما برای ادیت کردن یک بلاگ پست باید متن را به صورت یک کل ببینید و باید بتوانید کلمات و جملاتی که نوشته اید را به راحتی پاک کنید.

البته منظور ما این نیست که به هیچ وجه نباید به ساختار جملات و دستور زبان توجه کنید. به هر شکلی شده باید این کار را انجام دهید، اما بهتر است متن خودتان را به شکلی ادیت کنید که قدرت کافی را داشته باشد و خواننده را تا انتهای متن نگه دارد.

از تکرار جلوگیری کنید

هیچ چیز به اندازه تکرار یک کلمه یا عبارت خاص در متن باعث خسته کننده شدن آن نمی شود. پس از اینکه متن را به صورت کامل نوشتید، یک بار آن را از ابتدا بخوانید و کلماتی که زیاد تکرار شده اند را با کلمات مشابه جایگزین کنید تا متنی که آماده کرده اید، ساختار زیباتری داشته باشد.

معمولا هر نویسنده یکسری کلمات دارد که علاقه زیادی به تکرار آن ها در متن خودش دارد و هرچقدر هم که تلاش کند، باز هم این کلمات خودشان را داخل متن نشان می دهند. سعی کنید کلماتی که خودتان زیاد از آن ها استفاده می کنید، را شناسایی کنید و تلاش کنید تا جای ممکن به جای آن ها از کلمات مشابه استفاده کنید.

یک بار متن را با صدای بلند بخوانید

این تکنیک معمولا در ورکشاپ ها آموزش داده می شود. اگر زمان خواندن متن با صدای بلند متوجه شوید که برخی جاهای آن مسخره به نظر می رسند، احتمالا در ذهن مخاطب هم همین اتفاق رخ می دهد. انجام این کار کمی عجیب به نظر می رسد، اما سعی کنید حداقل یکبار آن را با صدای بلند بخوانید تا جملات طولانی و یا سخت را راحت تر شناسایی کنید. در صورتی هم که متوجه شدید خواندن یک جمله سخت است، آن را تغییر دهید تا ساختار روان تری داشته باشد.

از فردی دیگر بخواهید متن را بخواند

این مورد برای نویسنده هایی که تجربه کمی دارند یا به صورت تفریحی مطلب می نویسند، ضروری است. اینکه از فرد دیگری بخواهید متن را برای شما بخواند، نشانه ضعف یا کاستی متن شما نیست، بلکه نشان می دهد دوست دارید متن هایی که می نویسید تا جای ممکن قوی باشد. بهتر است از افرادی که دارای تجربه در زمینه ادیت متن هستند، بخواهید این کار را انجام دهند. همچنین برای فرد موردنظر توضیح دهید که به دنبال پیدا کردن غلط های املایی یا دستوری نیستید بلکه می خواهید نظر آن ها را در مورد جریان و ساختار متن بدانید.

وبلاگ نویسی موثر و جذاب

سخن نهایی

نوشتن پست بلاگ یکی از کارهایی است که ابتدا به نظر می رسد کار راحتی است، اما تا وقتی که این کار را انجام ندهید متوجه سختی آن نمی شوید. خوشبختانه با صرف زمان و تمرین این کار راحت تر خواهد شد و می توانید پس از مدت کوتاهی مثل افراد حرفه ای بنویسید.

اگر سایت وردپرسی دارید و به تازگی می خواهید وبلاگ راه اندازی کنید، آموزش ساخت صفحه وبلاگ در وردپرس را از دست ندهید.

در صورتی که موضوعی وجود دارد که در این مطلب به آن نپرداخته ایم و یا سوالی خاصی در مورد پروسه نوشتن پست بلاگ دارید، در قسمت نظرات با ما در ارتباط باشید.

محصول پیشنهادی

افزونه محتوای داینامیک برای المنتور | پلاگین Dynamic Content For Elementor

345,000 تومان

73.33%
مهدی عباس زاده

مهدی عباس زاده

محصول پیشنهادی

افزونه سئو یواست پرمیوم | پلاگین Yoast SEO Premium

395,000 تومان

96.55%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه هوش مصنوعی دستیار تولید محتوا المنتور | AI Assistant for Elementor

345,000 تومان

20%

محصول پیشنهادی

افزونه مدیریت محتوای ویژگی های ووکامرس و دکان | Fast Attributes

345,000 تومان

84%
علی زارعی

علی زارعی

محصول پیشنهادی

افزونه سئو رنک مث پرو | پلاگین Rank Math Pro

395,000 تومان

93.44%

نویسنده سینا عباسی

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه