دلایل عدم نمایش سایت در نتایج گوگل

گوگل

11 دقیقه زمان مطالعه

با اینکه همه کارها را بدرستی انجام داده اید، اما وبسایت شما در نتایج جستجوی گوگل نمایش داده نمی شود. حال سوال مهمی که پیش می آید این است که چه مانعی می تواند سر راه قرار گرفته باشد. هرچند موارد مختلفی می تواند دلیل عدم نمایش سایت در گوگل باشد که جلوی رتبه بندی وبسایت شما را میگیرد، با این حال روش شناسایی و رفع موانع از هرچیزی حائز اهمیت تر است. وقتی عبارتی را جستجو می کنید به این امید که وب سایت خود را در نتایج جستجو ببینید، در واقع به دنبال صفحه ای هستید که مانند سایر وبسایت ها است. این یعنی از نظر موتور جستجو صفحه ای عادی وجود دارد که باید شرایط لازم برای خزش و ایندکس را دارا باشد.

وقتی موتور های جستجو از وجود صفحه ای که می‌خواهید رتبه‌بندی کنید اطلاعی نداشته یا آن را مناسب رتبه بندی نداند، چیزی برای نمایش وجود نخواهد داشت. برای نمایش صفحات وبسایت در نتایج جستجوی گوگل این عوامل را باید مورد نظر قرار دهید:

  • صفحات وبسایت شما باید در دسترس بوده و قابل ایندکس باشند.
  • صفحات محتوا باید با کلمات کلیدی که جستجو می شوند رتبه خوبی بدست آورند.
  • باید به گوگل نشان دهید محتوای وبسایت شما ارزش رتبه بندی دارد.

با این توضیحات بیایید به بررسی عوامل موثر در عدم نمایش صفحات در نتایج جستجو بپردازیم.

 

چرا وب‌سایت در نتایج گوگل نمایش داده نمی‌شود؟

سوالاتی چون “چرا سایتم نمایش داده نمیشه؟”، “چرا این صفحه رتبه نمیگیره؟” جزو پرتکرار ترین چالش های مدیران وبسایت ها و کارشناسان سئو است.

مشکلی قدیمی که امری رایج به حساب آمده و همچنان گریبانگیر افراد زیادی نیز هست. حتی با اینکه شاخص های سئو نیز رعایت شده اند اما این موتور جستجو است که باید بتواند صفحه ای را بر اساس معیارهای خود رتبه بندی کند. در ادامه دلایلی که می تواند بر عدم رتبه بندی صفحات شما بیانجامد را بررسی کنیم:

 

وبسایت های تازه تاسیس به زمان بیشتری نیاز دارند

وبسایت هایی که در ابتدای راه هستند و مدت زمان زیادی از تاسیس آنها نمی گذرد باید صبور باشند. گوگل به شاخص مهمی به نام اعتماد می نگرد و اعتماد هم چیزی نیست که بسرعت بدست بیاید. در واقع بخش بزرگی از سیگنال های سرپ با گذر زمان اعتبار پیدا می کنند و گوگل هم باید به شناخت نسبی از محتوا و برند و بسیاری چیزهای دیگر دست پیدا کند.

موتور جستجو صفحات سایت شما را خزش کرده و سپس برای قرار دادن آنها در نتایج تصمیم گیری خواهد کرد. استفاده از اپراتور site:sample.com در باکس جستجو باعث می شود دید مناسبی از صفحاتی که رتبه بندی شده اند داشته باشید.

 

وبسایت هایی که در دسترس موتور جستجو نیستند

عمده دلایلی که باعث عدم نمایش صفحات وبسایت در نتایج جستجو می شود وجود تگ نوایندکس و یا کدوضعیت 5xx بر روی وبسایت است. تگ noindex در هد صفحه جلوی ایندکس صفحه را میگیرد و بدین ترتیب رتبه بندی نیز درکار نخواهد بود. اگر این قطعه کد را در سورس کد صفحه مشاهده کردید، جلوی ایندکس صفحه گرفته شده است.

<meta name="robots" content="noindex nofollow"/>

کنسول جستجوی گوگل نیز صفحات نوایندکس را در بخش گزارش های Pages لیست می کند، بدین ترتیب قادر خواهید بود آن دسته از صفحاتی را که قصد داشتید ایندکس شوند اما در این گزارش هستند را شناسایی و مشکل آن را رفع کنید.

 

بیشتر بخوانید: سرچ کنسول گوگل چیست؟

 

محدودیت خزنده های گوگل در robots.txt

وظیفه فایل robot.txt مدیریت بات های موتور جستجو برای تبعیت از فرامین داخل آن است. فایل robots قوانینی را وضع می کند تا بر اساس آن موتور جستجو بداند به چه قسمت هایی از وب سایت می تواند دسترسی داشته باشد. همین امر می تواند دلیلی برای عدم دسترسی سرچ انجین به بعضی صفحات و پیوندهای مهم باشد زیرا در صورتیکه خزش یک آدرس را محدود کرده باشید، ایندکس و رتبه بندی نیز صورت نخواهد گرفت.

صفحاتی که توسط robots.txt محدود شده باشند را می توان در کنسول جستجوی گوگل و در قسمت گزارش های Pages مشاهده کرد. گزارش های کنسول به شما در یافتن مسایل مربوط به ایندکس یاری می رساند که در این مورد بخصوص در صورتیکه هشدار Submit URL blocked by robots.txt را مشاهده کردید، می توانید سراغ robots بروید.

 

توجه به عدم وجود بک لینک های مرتبط و با کیفیت

وقتی صحبت از لینک سازی می شود، تقریبا دوای بسیاری از دردها را نیز می توان پیدا کرد. یکی از عوامل موثر در رتبه بندی صفحات وبسایت که ارتباط مستقیم با شاخص اعتماد نیز دارد، بک لینک هایبا کیفیت ارزشمند است. وقتی وبسایت شما به مرحبه ای برسد که شهرت خوبی پیدا کرده و صفحات آن به اشتراک گذاشته شود، از سایر منابع معتبر به وبسایت شما لینک هایی داده می شود که بر روی رتبه بندی تثایر گذار است. بر اساس این بک لینک ها گوگل شواهدی مبتنی بر اعتبار وبسایت شما نزد سایرین را یافته به آنها توجه می کند.

از طرف دیگر بک لینک های اسپم و نامرتبط می تواند تثایر مقطعی بر روی رتبه بندی صفحات وبسایت تان داشته باشد. البته موتور جستجوی گوگل می تواند بسیاری از بک لینک های هرزنامه و نامرتبط را شناسایی و ایگنور کند اما لازم است در کنسول جستجوی گوگل به بررسی بخش لینک ها پرداخته و بک لینک های ورودی را ارزیابی کنید.

رقبای شما هم نقش مهمی در پیشبرد استراتژی های سئوی وبسایت تان دارند. آنها از محتوای بسیار با کیفیت بهره می برند و ممکن است از منابع معتبر تری بک لینک دریافت کرده باشند. با بررسی وضعیت لینک های ورودی آنها و ارزیابی کیفیت و اعتبار منابع می توانید بر روی بک لینک های وبسایت تان برنامه ریزی بهبود مستمر داشته باشید.

 

صفحات وبسایت از اعتبار کافی برخوردار نیستند

دستورالعمل های ارزیابی های گوگل بصراحت عنوان می کنند اگر صفحه ای از شاخص های EEAT بی بهره باشند به عنوان low quality در نظر گرفته می شوند. از آنطرف هم با PageRank سروکار داریم که نمایانگر امتیاز و اعتبار صفحات وبسایت شما است و بر اساس لینک های داخلی و خارجی این اعتبار را منتقل می کند.

هرچقدر لینک سازی های با کیفیت تر و بک لینک های ارزشمندی در وبسایت شما وجود داشته باشد و با یک استراتژی خوب مورد رسیدگی قرار بگیرند، علاوه بر افزایش اعتبار صفحات، باعث پایداری آنها نیز می شود.

به عنوان مثال زمانی که در انجمن های مرتبط با حوزه کاری شما، کاربری در پاسخ به یک سوال، لینک صفحه وبسایت شما را به اشتراک می گذارد، ترافیک ورودی حاصل از آن تثایر بسزایی بر روی اعتبار و ارزش صفحات تان خواهد گذاشت.

 

بی توجهی به اهداف جستجو و موضوع صفحات

کاربران جستجوگر با اهداف مختلفی به موتورهای جستجو می آیند. هرچقدر موضوع و هدف محتوای صفحه با نیت جستجوگران مطابقت داشته باشد، نتایج بهتری به همراه خواهد داشت. به عنوان مثال صفحات محصول با هدف “خرید” و صفحات مقاله با هدف “اطلاعات” برای افراد ایجاد شده اند و جزو اینتنت های جستجو بشما می روند.

سئوی محتوا شامل توجه به سرچ اینتنت ها و بهبود صفحات وبسایت بر اساس انواع اهداف جستجو است. در این زمینه کیورد ریسرچ هم نقش بسزایی بر عهده دارد زیرا انتخاب کلمه کلیدی خوب و پر جستجو که با ماهیت محتوا همخوانی داشته باشد و مهارت نویسنده در نوشتن چیزی که برای مخاطب تولید شده است، با معیارهای محتوای مفید گوگل نیز منطبق است.

 

محتوای تکراری باعث همنوع خواری می شود

تصور اشتباهی که برای بسیاری وجود دارد این است که تصور می کنند محتوای تکراری در وبسایت به معنی کپی عینی دو نوشته برابر در دو صفحه مجزا می باشد. اگر اینطور فکر می کنید باید بگوییم که سخت در اشتباه هستید زیرا موتور جستجوی گوگل حتی به محتوای نزدیک به تکراری هم توجه بخصوصی دارد.

هرچند بسیاری هم هستند که از یک وبسایت دیگر محتوایی را کپی و در وبسایت خود منتشر می کنند و اتفاقا رتبه های خوبی هم میگیرند که موضوع بحث این مقاله نیست با اینحال علت اشاره به چنین چالشی جلب توجه شما به تولید محتوای منحصر بفرد و در تدبیر شرایطی است که در صورت کپی کردن آن توسط یک شخص دیگر، موتور جستجو متوجه منبع آن نوشته بشود.

این مقاله را حتما بخوانید
گوگل ادز یا سئو؟ مقایسه گوگل ادز و سئو

گوگل تمایل ندارد محتوای تکراری را ایندکس کند زیرا بخش ایندکس گوگل برای صفحات ارزشمند است و چنین ایندکس هایی می توند نقش junk index را داشته باشد.

گاهی ممکن است در وبسایت شما صفحاتی وجود داشته باشد که محتوای نزدیک به هم داشته باشند اما فقط یک صفحه را بخواهید رتبه بندی شود. برای این منظور باید سایر صفحات را به صفحه اصلی کنونیکال کنید تا موتور جستجو از تصمیم شما اطلاع پیدا کند.

یعنی اینکه یک محتوای تکراری زیر شاخه دو URL متفاوت باشد. گوگل سعی می کند تا محتواهای تکراری و کپی شده را ایندکس نکند؛ چراکه این کار باعث می شود که فضای ایندکس گوگل بیهوده پر شود.

صفحات محصول هم گاها بخاطر وجود مدل های متنوع نزدیک به هم از تفاوت در رنگ یا مدل می توانند از نظر محتوایی داپلیکیت در نظر گرفته شوند. در این شرایط توصیه می شود از فیلتر در صفحه هر محصول بهره ببرید تا مشتری بتواند رنگ یا اندازه و جنس را بدون نیاز به پیوند اضافه انتخاب کند. روش دیگر هم مسدود کردن پیوندهای پارامتری در robots.txt است که در صفحات جستجوی داخل وبسایت و یا فیلترها و غیره تولید می شوند.

 

 

گوگل صفحات وبسایت را جریمه می کند

موتور جستجوی گوگل قوانین سخت گیرانه ای برای پرهیز از اسپم و هرزنامه و صدمه به مخاطبین وبسایت ها دارد که شامل استفاده از شیوه های فریب یا دور زدن قوانین search engine است. برای اطلاع از دستورالعمل هایی که به جریمه منتهی می شود می توانید سند راهنمای اسپم گوگل را مطالعه کنید تا از عدم وجود شواهد مربوط به احراز هرزنامه آگاهی پیدا کنید.

موتور جستجوی بخش های مختلفی از وبسایت از جمله ریچ ریزالت، محتوا و غیره را جریمه می کند که شامل ignore کردن لینک های ساختگی نیز هست. تاثیر این برخوردها عموما بصورت manual action و الگوریتم است که در موارد حاد از طریق کنسول جستجوی گوگل مطلع خواهید شد.

 

جریمه صفحات محتوا توسط سیستم رتبه بندی helpful content

هدف سیستم رتبه بندی helpful content، پاداش بهتر به محتوایی است که مخاطبین احساس می‌کنند تجربه رضایت‌ بخشی از مطالعه آن داشته‌ اند.بدین ترتیب در صورتیکه محتوا انتظارات بازدیدکننده را برآورده نکند، عملکرد خوبی نخواهد داشت. برای اطمینان از اینکه محتوای نوشته شده با محتوای مفید منطبق باشد، توصیه می شود بر روی تولید محتوا برای کاربر باید تمرکز کرد نه برای موتورهای جستجو. در این زمینه یک چک لیست تولید محتوا می‌تواند بسیار به شما کمک کند.

گوگل از محتوا نویسان می خواهد رویکرد people-first content داشته باشند و بر روی محتوای رضایت بخش تمرکز کنند. جدای از اینکه در محتوا از شیوه های سئو برای بهینه سازی و ایجاد ارزش افزوده بهره برده می شود، رفتار search-engine first جلوی رتبه بندی صفحات را گرفته و باعث کلاسفاید می شود.

سیستم رتبه بندی HCU وزن صفحات خوب و بد را اندازه گیری می کند، به این ترتیب اگر تعداد صفحات بی کیفیت وبسایت شما بیشتر از محتوای خوب باشد، بر روی آنها تثایر گذاشته و افت رتبه بندی را بهمراه دارد.

گوگل می گوید سئو زمانی یک فعالیت مفید بحساب می آید که برای رضایت کاربران انجام شود و محتوایی که عمدا برای افزایش ترافیک سایت از موتورهای جستجو ایجاد ‌شود با محتوایی که جستجوگران آن را رضایت‌ بخش می‌دانند، در تضاد است. گوگل برای اجتناب محتوا نویس ها از اتخاذ رویکرد search engine-first سوالاتی را مطرح کرده که علامت هشدار دهنده ای را برای ارزیابی نحوه تولید محتوا در وبسایت ها است.

 

تجربه کاربری بد یا UX ضعیف

وقتی کاربری به وبسایت شما وارد می شود، سفر خود را در کسب و کارتان آغاز می کند. اینکه هدف از راه اندازی یک وبسایت صرفا فروش و کسب درآمد باشد نتنها نتیجه ای دربر نخواهد داشت، بلکه بر روی برندینگ تان نیز تثایر برعکس می گذارد.

بهبود تجربه کاربری مبحث بسیار گسترده ای است که علاوه بر کاربران، برای موتورهای جستجو نیز حائز اهمیت است. وب سایت هایی که تجربه کاربری خوبی ندارند، نرخ بازگشت مشتریان بالقوه را به صفر هم کاهش و باعث بی اعتمادی جستجوگران می شوند.

بارگزاری سریع صفحات و طراحی کاربر پسند و بومی نقش قابل توجهی در جذب مخاطب داشته که با بهبود هرچه بیشتر علاوه بر کاهش نرخ پرش زمینه ساز افزایش بازدیدکنندگان و ماندگاری آنها می گردد.

 

مشکلات ریسپانسیو و عدم نمایش در موبایل

سازگاری صفحات وبسایت با گوشی های موبایل را باید جدی بگیرید زیرا این امر هم برای موتور جستجو خوشایند نیست و هم مانع جذب ترافیک کاربران موبایل می شود. بخش بزرگی از کاربران اینترنت به وسیله گوشی موبایل خود در حال جستجو هستند و کافی است وبسایت شما در این دستگاه ها قابل نمایش نباشد.

برای آگاهی از مشکلات مربوط به عدم نمایش صفحات وبسایت در موبایل می توانید به کنسول جستجوی گوگل مراجعه و گزارش های Mobile usability را کنترل کنید.

 

خطاها و مشکلات سمت سرور

وقتی کاربری نتواند وارد صفحات شما بشود، این امر بروی ایندکس و رتبه بندی صفحات کل وبسایت تاثیر گذار است. به عنوان مثال در صورت وجود بیش از اندازه پیوندهای 404، موتور جستجوی گوگل بنا را به عدم وجود صفحات ارزشمند در وبسایت شما می گذارد و جلوی ایندکس صفحات موجود نیز گرفته می شود.

این امر جایی بدتر می شود که با خطاهای سمت سرور مانند هشدارهای 5xx مواجه شده و مدت زمان طولانی تری را سپری کند. به مشکلاتی که حاصل آن نمایش یا ارسال خطاهای سرور هست باید بدقت توجه کنید زیرا در برخی موارد می تواند منجر به این شود که سرچ انجین وبسایت شما را برای مدتی کنار بگذارد.

در کنسول جستجوی گوگل علاوه بر بررسی گزارش های Pages برای گزارش های سمت سرور، به گزارش های کراول و ایندکس و وضعیت سرور هم حتما رسیدگی کنید.
در ادامه لیست خطاهای متداول وردپرس از سمت سرور را معرفی می کنیم:

  1. خطای 500 Internal Server Error
  2. خطای 403 Forbidden
  3. خطای 404 Not Found
  4. خطای 501 Not Implemented
  5. خطای 503 Service Unavailable
  6. خطای Connection Refused by Host
  7. خطای Failed DNS Look-up
  8. خطای 408 – Request Time-Out

 

موتورهای جستجو به عوامل مختلفی برای ایندکس و رتبه بندی صفحات وابسته هستند و این درحالی است که شرایط برای ارزیابی آنها بسیار سخت تر هم شده است. مدیران وبسایت ها برای آگاهی از شاخص های مرتبط با تولید محتوای ارزشمند و با کیفیت لازم است دستورالعمل های سیستم های رتبه بندی را مطالعه و خط مشی های مربوط به آنها را رعایت کنند.

توجه به تولید محتوای مفید با helpful content و یا پرهیز از روش هایی که برای کسب رتبه بندی بیشتر به هرشکل باشد با spam guideline از جمله مهم ترین دستورالعمل هایی هستند که شیوه های بسیار کاربردی برای ایندکس صفحات توصیه می کنند.

کنسول جستجوی گوگل به عنوان ابزاری کارامد و همه فن حریف بهترین منبع شما برای بررسی مشکلات وبسایت ها است و دید بسیار خوبی از جزئیات مرتبط با رتبه بندی یا ایندکس در اختیار شما قرار می دهند. در این میان بخش Pages و گزارش های تجربه صفحه و همینطور مشکلاتی که مربوط به سرور و زیرساخت وبسایت است را حتما بررسی و به بهبود تجربه کاربری نیز توجه کافی داشته باشید.

 

سوالات متداول

مهم‌ترین فاکتور برای نمایش در نتایج گوگل چیست؟

مهمترین عامل برای اینکه صفحات وبسایت در Ranking گوگل نمایش داده شود، در دسترس بودن و قابل ایندکس بودن صفحات است.

با استفاده از کدام ابزار می‌توان پیگیری نمایش سایت در گوگل را انجام داد؟

بهترین ابزاری که در این زمینه به شما کمک می‌کند ابزار سرچ کنسول گوگل است.

 

محصول پیشنهادی

افزونه حفاظت از لینک‌ های دانلود هم‌صدا | پلاگین ham3da

395,000 تومان

100%
هم‌صدا با وردپرس

هم‌صدا با وردپرس

محصول پیشنهادی

افزونه کلمات کلیدی گوگل برای وردپرس | پلاگین Wordpress Keyword Tool

345,000 تومان

85.94%

محصول پیشنهادی

افزونه سئو لینک ساز خودکار | پلاگین Interlinks Manager

345,000 تومان

73.33%
جت وردپرس

جت وردپرس


نویسنده محدثه عسگریان

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه