zhaket logo

تفاوت ساب دامین و ساب دایرکتوری چیست؟ کدام یک بهتر است؟

وردپرس

7 دقیقه زمان مطالعه

بیایید مقاله تفاوت ساب دامین و ساب دایرکتوری را با یک داستان شروع کنیم و با این مثال توضیح دیهم ساب دامین چیست .

آلیس و باب دو دوست هستند که به تازگی کار وبلاگ نویسی را شروع کرده‌اند و یگدیگر را در یک جلسه ملاقات کردند. هر یک از آن ها دامنه هایی را برای شروع نوشتن و وبلاگ نویسی خریداری کردند. آلیس aliceblogs.com  و باب  bobtopia.com  را خریداری کرد.

باب تصمیم می گیرد که وبلاگ خود را در زیر دامنه ای به آدرس   blog.bobtopia.com قرار دهد. اما آلیس متفاوت عمل می کند و وبلاگ خود را با آدرس aliceblogs.com/blog را که زیر شاخه یا ساب دایرکتوری aliceblogs.com می باشد ایجاد می کند.

زیر دامنه ها و زیرشاخه ها دو استراتژی مختلف برای گسترش دادن و اضافه کردن ویژگی ها و امکانات جدید به دامنه های ریشه و اصلی هستند. همانطور که در مثال قبل دیدید آلیس و باب هر دو 2 استراتژی مختلف را انتخاب کردند ، اما به لحاظ فنی کدام استراتژی بهتر است؟ ساب دامین بهتر است یا ساب دایرکتوری؟

در این مقاله، ما تفاوت ساب دامین و ساب دایرکتوری را بررسی خواهیم کرد. همچنین به شما نشان خواهیم داد که چگونه زیر دامنه ها را به زیر شاخه ها با استفاده از  Cloudflare Workers تبدیل کنیم.

تنظیم کردن ساب دامین ها (زیر دامنه ها) و ساب دایرکتوری ها (زیر شاخه ها)

راه اندازی زیرشاخه ها در وب سایت های معمولی امری پیش پا افتاده است. یک وب سرور، ساب دایرکتوری های خود و پوشه های قدیمی و معمولی در یک فایل های یک سیستم را یکسان می داند. به عبارت دیگر ، سایت های معمولی از قبل با استفاده از زیرشاخه ها سازماندهی شده اند و نیازی به تنظیم یا پیکربندی برای آن ها نیست.

تنظیم کردن ساب دامین ها

در سایت بالا با عنوان old school ، فرض خواهیم کرد که پوشه وبلاگ حاوی یک فایل index.html است. وقتی کاربر به زیر شاخه oldschoolsite.com/blog می رود وب سرور فایلblog / index.html  را به او ارائه می دهد. اما سایت های آلیس و باب پوشه وبلاگی که حاوی آن فایل باشد را ندارند زیرا وبلاگ های آن ها از راه دور میزبانی می شوند  بنابراین اضافه کردن این فایل برای آن ها کارایی نخواهد داشت.

امروزه نصب ساب دایرکتوری کمی پیچیده تر شده است زیرا سرویس هایی که از یک دامنه ریشه تشکیل شده اند اغلب در دستگاه های پراکنده در سراسر جهان میزبانی می شوند.

از آن جا که اطلاعات DNS فقط در سطح دامنه  موثر هستند و کار می کنند، اطلاعاتی مانند  CNAME هیچ تاثیری در آدرس هایی مانند aliceblogs.com/blog ندارند. همانطور که در قبل گفته شد وبلاگ آلیس از راه دور میزبانی می شود و اگر شما هم از این سرور ها استفاده می کنید برای نصب زیر شاخه ساب دایرکتوری نیاز به نصب NGINX، یک پروکسی معکوس (Reverse Proxy) دیگر و یا نوشتن برخی از کد های پیکربندی دارد.

به وسیله این موارد گفته شده ترافیک سایت از aliceblogs.com/blog به وبلاگ میزبانی شده آلیس هدایت و منتقل خواهند شد. به خاطر داشته باشد که اتصال دامنه به وبلاگ میزبان به زمان ، صبر و تجربه نیاز دارد.

با این که وبلاگ باب هم همانند آلیس از راه دور میزبانی می شود اما باب استراتژی ساده تری را استفاده کرد. تنها چیزی که باب برای اتصال وبلاگ خود به زیر دامنه لازم دارد  CNAME رکورد DNS  است. در صورتی اشتراک ماهانه خود را پرداخت کند ، به تنظیمات اضافی دیگری نیاز نخواهد بود.

به طور خلاصه برای بیان تفاوت ساب دامین و ساب دایرکتوری باید بگوییم که ساب دایرکتوری ها در حال حاضر در سایت های معمولی از قبل ساخته شده اند که محتوای را از طریق دستگاه یکسان ارائه می دهند ، اما سایت های مدرن و پیشرفته تر اغلب از سرویس های مختلف از راه دور استفاده می کنند. و همانطور که می دانید راه اندازی زیر دامنه یا ساب دامین برای سایت هایی که از سیستم عامل ها و پلتفرم های مختلفی که مبتنی بر رایانش و میزبان ابری هستند نسبتاً آسان است.

کدام یک برای سئو بهتر است؟ ساب دامین یا ساب دایرکتوری؟

حال که میدانید ساب دایرکتوری و ساب دامین چیست ، در تفاوت ساب دامین و ساب دایرکتوری ، زیر دامنه ها از لحاظ ظاهری زیباتر و مناسب تر هستندبه عنوان مثال blog.bobtopia.com جذابتر از bobtopia.com/blog می باشد. اما از لحاظ سئو ممکن متفاوت باشد و برای فهمیدن این موضوع باید به گوگل مراجعه کنیم.

تفاوت ساب دامین و ساب دایرکتوری

به گفته خود گوگل ، زیر دامنه ها و زیرشاخه ها از لحاظ عملکردی برابر هستند. این بدان معنی است که آلیس و باب شانس یکسان در رتبه بندی در نتایج جستجو دارند. دلیل این امر این است که دامنه ریشه آلیس و زیر دامنه باب مجموعه کلمات کلیدی خاص خود را دارند. استفاده از کلمات کلیدی مرتبط به مخاطبان شما کمک می کند سایت شما را در یک نتایج جستجو پیدا کنند.

این مقاله را حتما بخوانید
تفاوت طراحی سایت با وردپرس وphp

با این حال یک نکته مهم درباره آدرس بلاگ باب وجود دارد و آن این است که زیر دامنه یا ساب دامین از یک دامنه ریشه متفاوت است. این بدان معنی است که کلمات کلیدی استفاده شده در یک زیر دامنه از کلمات کلیدی استفاده شده در دامنه ریشه و اصلی متفاوت عمل می کنند.

تصور کنید bobtopia.com در حال حاضر یک بستر آنلاین محبوب برای افرادی به نام باب است که می خواهند با سایر کاربرانی که اسم آن ها نیز باب است ارتباط برقرار کنند. در این بین جستجوهایی که برای bobtopia.com رتبه بندی می شوند به طور خودکار برای blog.bobtopia.com  رتبه بندی نمی شوند زیرا هر دامنه از کلمات کلیدی متفاوتی استفاده کرده است.

در واقع هر زیر دامنه اضافی رتبه بندی دامنه اصلی را در نتایج جستجو کاهش می دهد. به عبارتی دیگر یک زیر دامنه با رتبه بالا به معنای این نیست که رتبه دامنه ریشه شما نیز بالا است زیرا گوگل زیر دامنه را جدا از دامنه اصلی در نظر می گیرد و گویی یک سایت مستقل است بنابراین رتبه بندی متفاوتی نیز خواهد داشت.

زیر دامنه ها همچنین اثر بخشی و فواید بک لینک را کاهش می دهد. یک لینک در واقع هر متن یا تصویری است که با کلیک بر روی آن شما به صفحه دیگری منتقل خواهید شد و اگر سایت و یا دامنه دیگری به سایت شما لینک داده باشند به این کار بک لینک و یا backlink می گوییم.

بک لینک در وردپرس

زمانی که شما از زیر دامنه ها استفاده می کنید بک لینک هایی که شما از سایت های دیگر برای بلاگتان دریافت می کنید اثر مثبتی روی دامنه اصلی سایتتان نخواهد گذاشت زیرا همانطور که قبلاً هم اشاره شد گوگل زیر دامنه و دامنه اصلی شما را 2 دامنه مختلف در نظر می گیرد. در حالی که این اتفاق برای زیر شاخه یا ساب دایرکتوری نمی افتد و زیر شاخه جزئی از دامنه اصلی خواهد بود.

به عنوان مثال لینک دادن آلیس به پستی در  blog.bobtopia.com به سایت  bobtopia.com کمک نمی کند زیرا زیر دامنه جدا از دامنه اصلی در نظر گرفته می شود. اگر باب به جای زیر دامنه از زیرشاخه ها استفاده می کرد ، پست های وبلاگ او تاثیر مثبتی بر سئوی سایت اصلی او خواهد داشت.

اگرچه موتورهای جستجو در شناسایی زیر دامنه ها و دامنه های اصلی و ریشه پیشرفت کرده اند ، اما ممکن است آن ها همچنان تفاوت ساب دامین و ساب دایرکتوری را از هم به درستی تشخیص ندهند. یک بازاریاب باهوش فرض می کند که موتورهای جستجو همیشه در تشخیص دامنه ها و زیر دامنه ها اشتباه می کند و سعی می کند که از زیر شاخه ها استفاده کند زیرا برای سئوی سایت بهتر است.

البته استفاده از زیر دامنه یک مورد مناسب برای شرکت هایی است که علاقه مند به گسترش در بازارهای خارجی هستند. به عنوان مثال Pretend  یک شرکت آمریکایی است که وب سایت آن به زبان انگلیسی است. کلمات کلیدی انگلیسی آن ها در جستجوهای آلمانی رتبه خوبی ندارند ، بنابراین آن ها سایت خود را به آلمانی ترجمه می کنند تا کلمات کلیدی جدید را در deutsch.bobtopia.com ایجاد کنند.

برای موارد دیگری که می توان از زیر دامنه ها برای آن ها استفاده کرد می توان به طبقه بندی محصولات و ابزارهای داخلی شرکت ها (تصور کنید برای ابزارهای بهره وری که لازم نیست کاربران با آن روبرو شوند یک زیر دامنه جدا وجود داشته باشد) اشاره کرد. اما این را هم به خاطر داشته باشید که تا زمانی که یک شرکت بزرگ نباشید و یا بخش های مختلفی ندارید استفاده کردن از زیر دامنه ها به صرفه نخواهد بود و به سئوی شما کمک نخواهد کرد.

نتیجه گیری

تفاوت ساب دامین و ساب دایرکتوری

اگر شما یک شرکت نوپا یا کوچک هستید که به دنبال بهینه سازی سئوی سایت خود هستید ، بهتر است که از زیر شاخه ها یا ساب دایرکتوری ها به جای زیر دامنه یا ساب دامین ها استفاده کنید و بهینه سازی دامنه اصلی باید هدف اصلی شما باشد.

استفاده از زیر شاخه ها بر روی یک دامنه تمرکز می کند در حالی که استفاده از زیر دامنه برای سایتتان کلمات کلیدی شما را برای چندین دامنه مجزا گسترش می دهد. در حالت کلی استراتژی زیرشاخه منجر به بهبود سئوی دامنه ریشه می شود. امیدواریم که این مقاله به شما کمک کرده باشد تا تفاوت ساب دامین و ساب دایرکتوری را متوجه شده باشید و بهترین انتخاب را برای سایت خود کنید.

 

محصول پیشنهادی

افزونه سئو ووکامرس پرمیوم | پلاگین Yoast WooCommerce SEO Premium

345,000 تومان

91.11%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه فرم ساز ایفرم | پلاگین eForm

345,000 تومان

78.57%
وردپرس داغ

وردپرس داغ

محصول پیشنهادی

افزونه فرم ساز گرویتی فرمز | پلاگین Gravity Forms

395,000 تومان

47.62%

محصول پیشنهادی

قالب آموزشی و فروش دوره آنلاین شکرینو | Shokrino

645,000 تومان

96.25%
تیم شکرینو

تیم شکرینو

محصول پیشنهادی

افزونه سئو رنک مث پرو | پلاگین Rank Math Pro

395,000 تومان

93.44%

محصول پیشنهادی

قالب فروشگاهی دیناکالا | قالب DinaKala

825,000 تومان

99.33%
آی دیزاین

آی دیزاین

محصول پیشنهادی

افزونه سئو یواست پرمیوم | پلاگین Yoast SEO Premium

395,000 تومان

96.56%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

قالب فروشگاهی زنبیل | قالب zanbil

1,895,000 تومان

80%

محصول پیشنهادی

افزونه امتیازدهی و پاداش پیشرفته آوانس | پلاگین گیمیفیکیشن

585,000 تومان

97.74%
یوسف محمدیانی

یوسف محمدیانی

محصول پیشنهادی

افزونه سئو و بهینه سازی خودکار تصاویر | پلاگین SEO Friendly Images Pro

345,000 تومان

91.11%
راد ایران

راد ایران

محصول پیشنهادی

افزونه سئو اینستنتیفای | پلاگین Instantify

395,000 تومان

78.67%
بروز وردپرس

بروز وردپرس

محصول پیشنهادی

افزونه سئو ویدئو های وردپرس | پلاگین Yoast Video SEO

345,000 تومان

73.33%
فروشگاه پارس

فروشگاه پارس


نویسنده سینا عباسی

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه