مزایای داشتن بلاگ برای سایت‌ها

تولید محتوا

8 دقیقه زمان مطالعه

این روزها اغلب کسب و کارها به فعالیت در اینترنت روی آورده‌اند و صرف نظر از نوع حوزه کاری که دارند، همه به‌دنبال جذب مخاطب و افزایش تعداد مشتریان خود هستند. به همین خاطر مفهوم «بازاریابی» به یکی از چالش‌برانگیزترین دغدغه‌ها تبدیل شده است. یکی از انواع بازاریابی، بازاریابی محتوا است که به «فرایند جذب مخاطب از طریق تولید و انتشار محتوای باکیفیت» اشاره دارد. خواه یک کسب و کار کوچک باشد یا تجربه سال‌ها حضور موفق را در کارنامه خود داشته باشد، بکارگیری استراتژی‌های بازاریابی محتوا می‌تواند تاثیر چشم‌گیری در افزایش کاربران یک وب سایت داشته باشد.

در این میان، ساختن وبلاگ که یکی از پایه‌های اصلی بازاریابی محتوا است، سهم به‌سزایی در رشد مشاغل آنلاین داشته است. برای درک بهتر این موضوع، ما تصمیم داریم تا در این مقاله به‌طور کامل به بررسی مزایای داشتن وبلاگ سایت بپردازیم. پس حتما تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

 

تاریخچه ساختن وبلاگ

تاریخچه ساختن وبلاگ به دهه ۱۹۹۰ برمی‌گردد؛ زمانی که نوشتن خاطرات روزانه در اینترنت محبوبیت پیدا کرده بود و افراد زیادی یادداشت‌های خود را در مجلات شخصی‌شان منتشر می‌کردند. در سال ۱۹۹۷، برای اولین بار اصطلاح «وبلاگ» مطرح شد که به مرور این واژه به‌شکل «بلاگ» در آمد. با راه‌اندازی پلتفرم بلاگر، به تدریج افراد بیشتری به وبلاگ‌نویسی روی آوردند تا از این راه به بیان خود، به اشتراک‌گذاری اطلاعات و ایجاد روابط اجتماعی بپردازند.

با توجه به استقبال زیادی که از وبلاگ‌نویسی شده بود، در ادامه مردم از وبلاگ‌نویسی به‌عنوان محلی برای کسب درآمد استفاده می‌کردند، اما با ظهور پلتفرم‌هایی مثل فیس‌بوک و توییتر، نگرانی‌هایی در مورد کاهش علاقه مردم به وبلاگ‌نویسی به‌وجود آمد، زیرا این پلتفرم‌ها فضایی را در اختیار افراد قرار داده بودند تا بتوانند افکار و نظرات خود را با کاربران زیادی به‌اشتراک بگذارند؛ ولی به‌خاطر مزایای دیگری که ساختن وبلاگ داشت، همچنان جایگاه خود را در میان مردم حفظ کرد. امروزه وبلاگ‌نویسی در کسب و کارهای مختلف جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است و به یکی از قدرتمندترین ابزارها برای بازاریابی محتوا، بهینه‌سازی وب سایت و افزایش مشتریان تبدیل شده است.

 

بیشتر بخوانید: بلاگ و کاربردهای آن

 

استفاده از بلاگ چه کمکی به سایت ما می‌کند؟

ما با داشتن وبلاگ سایت و تولید محتوای ارزشمند برای آن، می‌توانیم تجربه کاربری مخاطبان خود را بهبود دهیم. در نتیجه، وب سایت ما برای الگوریتم‌های موتورهای جستجو بهینه می‌شود و اعتبار آن در چشم کاربران بیشتر می‌شود. علاوه‌بر این، اعتماد کاربران به وب سایت بیشتر می‌شود. در نتیجه، ترافیک ورودی ما افزایش پیدا می‌کند و در طول زمان می‌توانیم برند خود را به افراد بیشتری معرفی کنیم.
به همین دلیل، ساختن وبلاگ می‌تواند تاثیر چشمگیری در افزایش سرعت رشد کسب و کار شما داشته باشد.

 

مزایای داشتن بلاگ برای سایت چیست؟

اگر ما بخشی از وب سایت خود را به ساختن وبلاگ اختصاص دهیم، می‌توانیم به مزایای زیر دست پیدا کنیم:

از مزایای بلاگ برای سایت برندسازی و تعامل بیشتر با مخاطبان سایت شماست.

  • افزایش ترافیک ورودی و گسترش جامعه مخاطبان
    اگر محتوای وبلاگ خود را به‌طور منظم و با کیفیتی قابل قبول تولید کنیم، می‌توانیم مخاطبان وب سایت خود را افزایش دهیم.
  • پیدا کردن نیاز مخاطبان
    یکی از مزایای ارزشمند وبلاگ‌نویسی، پیدا کردن نیاز مخاطبان و درک خواسته‌های آن‌ها است، زیرا در طی فرایند تولید محتوا برای وب سایت، می‌توانیم موضوعات مختلف را بررسی کنیم و بسته به نیاز و اولویت‌های مخاطبان خود، مطالب وبلاگ را انتخاب کنیم. این موضوع هم منجر به ارزش‌گذاری برای مخاطبان می‌شود و هم اعتبار وب سایت ما را افزایش می‌دهد.
  • بهبود سئو وب سایت
    تولید محتوای منظم و به‌روز در یک وب سایت، موضوعی است که اهمیت زیادی برای موتورهای جستجو دارد. با توجه به اینکه تعداد صفحات اصلی یک وب سایت محدود است، تنها راهی است که پیش روی ما قرار می‌گیرد ساختن وبلاگ و به‌روزرسانی آن به‌صورت منظم است. به این ترتیب، وب سایت ما برای موتورهای جستجو بهینه می‌شود و با افزایش جایگاه آن در گوگل، افراد بیشتری می‌توانند از آن دیدن کنند.
  • برقراری تعامل بیشتر با مخاطبان
    از آنجایی که ما محتوای خود را برای مخاطبان تولید می‌کنیم، هرچه تعامل بیشتری با آن‌ها داشته باشیم می‌توانیم اعتماد آن‌ها را جلب کنیم و تعداد بیشتری را به وب سایت خود وفادار کنیم. به این ترتیب می‌توانیم راحت‌تر برند خود را معروف کنیم.
  • برندسازی
    هنگامی که کاربران وارد وب سایت ما می‌شوند، با مشاهده بخش وبلاگ می‌توانند به درک کلی از برند ما دست پیدا کنند، زیرا با داشتن وبلاگ سایت می‌توانیم ارزش‌های برند خود را به مخاطب منتقل کنیم و با ارائه بینش و تخصصی که داریم، برند خود را با جزئیات بیشتری به مخاطب معرفی کنیم. در نتیجه، مخاطب متوجه اصالت برند می‌شود و اعتماد او افزایش پیدا می‌کند.
  • افزایش ارتباطات و شبکه‌سازی
    ما به کمک ساختن وبلاگ می‌توانیم افراد همفکر خودمان را پیدا کنیم و با کسب و کارهایی که در زمینه‌های مشابه فعالیت دارند ارتباط برقرار کنیم. این موضوع تاثیر به‌سزایی در شبکه‌سازی و رشد کسب و کار ما دارد و می‌تواند منجر به ساخت روابط ارزشمندی شود.

 

چطور می‌توانیم برای سایت خود بلاگ بسازیم؟

حالا که با اهمیت وبلاگ‌نویسی آشنا شدیم، می‌خواهیم نحوه ساخت بلاگ را یاد بگیریم. برای ساخت وبلاگ برای خودمان می‌توانیم از ابزارهای مختلفی استفاده کنیم که مهم‌ترین آن‌ها را در لیست زیر در اختیار شما قرار داده‌ایم:

اگر تمایلی به ساخت بلاگ اختصاصی برای خود ندارید میتوانید از یکی از سرویس های ساخت بلاگ استفاده کنید.

  • استفاده از وردپرس
  • استفاده از Ghost
  • استفاده از Wix
  • استفاده از ویرگول و مدیوم
  • استفاده از Blogger و لینکداین

با توجه به اینکه وردپرس محبوب‌ترین سیستم مدیریت محتوا است و کار کردن با آن راحت است، در این مقاله مراحل ساختن وبلاگ برای وب‌ سایت وردپرسی را آموزش می‌دهیم.

1- راه‌اندازی هاستینگ و دامنه

ابتدا باید یک هاست و دامنه (Domain) انتخاب کنید. دامنه به معنی نام وب‌ سایت شما در اینترنت است (مثلا www.zhaket.com) و هاستینگ جایی است که وب سایت شما در آن نگهداری می‌شود.
نکته مهم: اگر از قبل دامنه وب سایت خود را انتخاب کرده‌اید، باید تصمیم بگیرید که این وبلاگ را در ساب دامین یا در ساب دایرکتوری میخواهید نصب کنید. یعنی به دو صورت زیر:

این مقاله را حتما بخوانید
گیمیفیکیشن چیست و چگونه کار میکند؟

blog.zhaket.com یا zhaket.com/blog

2- نصب وردپرس

در این ساب دامین یا ساب دایرکتوری فایل وردپرس نصبی که از سایت اصلی وردپرس فارسی دانلود کرده‌اید را آپلود کنید و وردپرس را نصب کنید. در مقاله دیگری در ژاکت ما آموزش نصب وردپرس را به شکل کاملی توضیح داده‌ایم.

3- انتخاب قالب مناسب وبلاگ

وردپرس دارای هزاران قالب رایگان و غیر رایگان است که شما می‌توانید از بین آن‌ها یک قالب مناسب برای وبلاگ خود انتخاب کنید.

4- پیکربندی وردپرس

وارد بخش تنظیمات وردپرس شوید و عنوان وبلاگ، توضیحات کوتاه، زبان وبلاگ و دیگر موارد را تنظیم کنید.

5- تولید و افزودن محتوا

از بخش «پست‌ها» در منوی وردپرس برای ایجاد مطالب جدید استفاده کنید. همچنین می‌توانید صفحات دائمی مثل «درباره ما»، «تماس با ما» را ایجاد کنید تا جذابیت بصری وبلاگ شما بیشتر شود.

6- نصب افزونه‌ها

افزونه های وردپرس قابلیت‌های زیادی به وبلاگ شما اضافه می‌کنند. برخی از افزونه‌های محبوب شامل Yoast SEO یا رنک مث (برای بهینه‌سازی سئو)، Akismet (برای جلوگیری از اسپم)، و Contact Form 7 (برای ایجاد فرم تماس) هستند. اگر نیاز به پخش ویدیو یا پادکست در وبلاگ خود دارید هم افزونه‌های مخصوص پخش آن‌ها را نصب کنید.

7- بهینه سازی وبلاگ برای موتورهای جستجو

بهینه سازی وبلاگ برای موتورهای جستجو یکی از مراحل مهمی است که باعث می‌شود مطالب شما در وبلاگ دیده شود. از افزونه Yoast SEO و یا افزونه Rank Math برای این منظور استفاده کنید.

 

 

ویژگی‌های یک بلاگ خوب

برای اینکه بخش بلاگ وب سایت خود را به‌شکل حرفه‌ای بسازیم، باید چند نکته کلیدی را در محتوای خود رعایت کنیم:

  1. موضوع وبلاگ بر اساس نیاز مخاطبان تعیین شده باشد.
    یک وبلاگ زمانی می‌تواند موفق باشد که در پاسخ به خواسته و نیاز مخاطبان نوشته شده باشد. به همین خاطر هنگامی که می‌خواهیم موضوع وبلاگ خود را انتخاب کنیم، اولین قدم آن است که نیاز مخاطبان خود را پیدا کنیم و ببینیم که هدف ما از تولید آن محتوا چیست. در این صورت، مخاطبان ما احساس ارزشمندی می‌کنند و مطالب ما را با اشتیاق بیشتری دنبال می‌کنند.
  2. باکیفیت و جذاب باشد.
    طبیعی است که کیفیت محتوای وبلاگ، اولین موضوعی است که به چشم مخاطبان ما می‌آید. بنابراین یک وبلاگ خوب، وبلاگی است که بتواند ارزشی را به مخاطب منتقل کند و تا انتهای مطلب خواننده را مجذوب خود نگه دارد.
  3. تمام مطالب به‌طور منظم به‌روزرسانی شوند.
    یکی از اصلی‌ترین مفاد چک لیست تولید محتوا آپدیت مستمر محتواهاست. درست است که ما هنگام تولید محتوا برای وبلاگ به نیاز مخاطبان توجه می‌کنیم، اما ممکن است در طول زمان نیاز مخاطب تغییر کند. علاوه‌ براین، با توجه به گسترش روزافزون علم، ممکن است محتوای ما نیاز به ویرایش داشته باشد؛ بنابراین بسیار مهم است که محتوای وبلاگ خود را به شکل منظم به‌روزرسانی کنیم تا مخاطبان ما بتوانند با خیال راحت به محتوای ما اعتماد کنند و همیشه به مطالب صحیح دسترسی داشته باشند.
  4. فرمت محتوا از نظم و ساختار مشخصی پیروی کند.
    برای اینکه مخاطب بتواند از خواندن محتوای ما لذت ببرد، تنها کیفیت مطالب آن کافی نیست، بلکه محتوا باید از ساختار و نظم خاصی پیروی کند. به این معنا که عنوان اصلی و هدینگ‌های آن مشخص شده باشند، پاراگراف‌های متن کوتاه باشند و علایم نگارشی به‌درستی رعایت شده باشند. در این صورت، جذابیت بصری آن افزایش پیدا می‌کند و یک محتوای قابل هضم در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد.
  5. منحصربه‌فرد و با لحن مشخص باشد.
    در دنیایی که هر روز بمباران اطلاعاتی می‌شویم، وب سایتی می‌تواند موفق عمل کند و پربازدید شود که مطالب آن منحصربه‌فرد باشند. در این صورت، کاربران به شکلی واقعی با مطالب وب سایت ارتباط برقرار می‌کنند و می‌توانند با اعتماد بیشتری مطالب را دنبال کنند. علاوه‌براین، مهم است که لحن هر محتوا با سایر مطالب وبلاگ همخوانی داشته باشد تا ساختار وبلاگ نظم خود را حفظ کند.
  6. باعث افزایش تعامل با مخاطبان شود.
    همانطور که می‌دانید یکی از اهداف اصلی ما برای وبلاگ‌نویسی، برقراری تعامل موثر با مخاطبان است. برای رسیدن به این هدف، می‌توانیم در انتهای هر مطلب سوالاتی را از مخاطبان خود بپرسیم، به نظرات آن‌ها پاسخ دهیم و امکانی را برای آن‌ها فراهم کنیم تا بتوانند مطلب مورد نظرشان را در شبکه‌های اجتماعی به‌اشتراک بگذارند.
    این موارد هم میزان تعامل کاربران با وب سایت ما را افزایش می‌دهند و هم به بیشتر دیده شدن محتوای ما کمک می‌کنند.
  7. منجر به بهبود سئو وب سایت شود.
    برای افزایش ترافیک سایت به صورت ارگانیک، باید بخش‌های مختلف آن برای موتورهای جستجو بهینه شده باشند. به همین خاطر هنگام نگارش محتوا، حتما از کلمات کلیدی صحیح استفاده کنید و توضیحات متا، عناوین اصلی و فرعی و همچنین آدرس URL آن را به شکلی بهینه انتخاب کنید.

مواردی که مطرح کردیم، همه از جمله ویژگی‌هایی هستند که یک محتوای وبلاگی خوب باید از آن‌ها برخوردار باشد. موارد مهم دیگری نیز هستند که رعایت آن‌ها می‌تواند آمار بازدید بخش وبلاگ ما را افزایش دهد؛ مانند طراحی ریسپانسیو وب سایت، تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی و همینطور تحلیل و بررسی رفتار کاربران در وب سایت.
با پیروی از نکات گفته شده، می‌توانیم وبلاگی جذاب را برای مخاطبان خود طراحی کنیم.

 

ساختن وبلاگ، هنری برای جذب مخاطب

با داشتن وبلاگ سایت می‌توانیم ارتباط عمیق‌تری را با مخاطبان خود برقرار کنیم و در درازمدت، برند خود را معروف کنیم. علاوه‌براین، وبلاگ‌نویسی مزایای دیگری نیز دارد که در این مقاله به‌طور کامل آن‌ها را برای شما توضیح دادیم. بنابراین ساختن وبلاگ اتفاقی است که می‌تواند سرعت پیشرفت یک کسب و کار را به‌شکل قابل توجهی افزایش دهد. پس منتظر چه هستید؟ همین امروز وبلاگ سایت خود را بسازید و تماشا کنید که چه فرصت‌های جدیدی پیش روی کسب و کار شما قرار می‌گیرد!

محصول پیشنهادی

افزونه مدیریت محتوای ویژگی های ووکامرس و دکان | Fast Attributes

345,000 تومان

84%
علی زارعی

علی زارعی

محصول پیشنهادی

افزونه سئو رنک مث پرو | پلاگین Rank Math Pro

395,000 تومان

93.44%

محصول پیشنهادی

افزونه محتوای داینامیک برای المنتور | پلاگین Dynamic Content For Elementor

345,000 تومان

73.33%
مهدی عباس زاده

مهدی عباس زاده

محصول پیشنهادی

افزونه هوش مصنوعی دستیار تولید محتوا المنتور | AI Assistant for Elementor

345,000 تومان

20%

محصول پیشنهادی

افزونه سئو یواست پرمیوم | پلاگین Yoast SEO Premium

395,000 تومان

96.55%
دیجیراتی

دیجیراتی


نویسنده محدثه عسگریان

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه