درآمد فروشگاه های اینترنتی حدودا چقدر است؟

سایت

7 دقیقه زمان مطالعه

تا چند سال گذشته تعداد فروشگاه های آنلاین انگشت شمار بود؛ اما امروزه به لطف وجود موبایل به عنوان یک وسیله شخصی و دسترسی آسان تر به فروشگاه های آنلاین، تعداد این کسب و کارها و تنوع محصولات آنها نیز افزایش پیدا کرده است. اما با وجود این بازار پررونق و فوق العاده، باز هم کسب و کارهای نوپا، ابهامات و نگرانی هایی از بابت میزان درآمد احتمالی شان دارند. اما ما اینجا هستیم تا با ارائه آمارهایی از درآمد فروشگاه های اینترنتی، چشم انداز روشن تری را برای شما فراهم کنیم. همراه ما باشید.

متوسط درآمد فروشگاه های اینترنتی چه قدر است؟

قبل از آن که به سراغ اعداد و ارقام مربوط به فروشگاه های اینترنتی شناخته شده برویم، اجازه دهید بعضی از واقعیت هایی را که به صورت تجربی ثابت شده اند را مرور کنیم. طبق یک قاعده کلی معمولاً تا 3 سال اول، درآمد فروشگاه های آنلاین، در سطح متوسط رو به پایین قرار دارد. سپس اگر این فروشگاه بتواند خود را به سال چهارم برساند، می تواند درآمد متوسط را برای خود داشته باشد. جالب است بدانید که طبق بررسی های انجام شده، درآمد سایت های فروشگاهی از سال اول تا سال سوم حدود 175% افزایش پیدا می کند!

اما به عنوان فردی که قرار است وارد دنیای کسب و کارهای آنلاین شوید، احتمالاً کنجکاوید که بدانید حدود درآمد نمونه های موفق این حوزه چه قدر است. پس بیایید نگاهی به درآمد دیجی کالا، به عنوان موفق ترین استارت آپ فروشگاه اینترنتی در ایران بیندازیم.برای شروع کار، آموزش ساخت فروشگاه اینترنتی را ارائه داده ایم.

حدود درآمد فروشگاه دیجی کالا چه قدر است؟

وقتی صحبت از فروشگاه های آنلاین ایرانی است، همیشه پای دیجی کالا هم در میان است. چراکه این مجموعه فعالیت خود را از زمانی شروع کرد که هنوز خرید اینترنتی برای عموم مردم جا نیفتاده بود. به همین دلیل هم این فروشگاه برای عده ای تبدیل به یک الگوی موفق برای کسب و کارهای آنلاین شده است. اما درآمد این کسب و کار موفق چه قدر است؟

در سال 2015 گزارشی در واشنگتن پست منتشر شد مبنی بر این که دیجی کالا روزانه حدود 3000 محصول را به فروش می رساند. حالا اگر میانگین قیمت این محصولات را 600.000 تومان در نظر بگیریم، نهایتاً به عدد 1 میلیارد و 800 میلیون تومان در روز می رسیم! دقت کنید که این اعداد مربوط به سال 2015 هستند؛ پس نمی توانیم این درآمد را برای حال حاضر در نظر بگیریم. چراکه احتمالاً محصول 600 هزارتومانی در حال حاضر بیش از 1 میلیون تومان قیمت دارد. همینطور تعداد فروش روزانه این فروشگاه نیز افزایش پیدا کرده است.

اما خود دیجی کالا در مورد درآمدش چه می گوید؟ سخن گویان دیجی کالا درآمد این مجموعه را علنی نمی کنند؛ اما طبق گفته خود آنها فروش این فروشگاه حدود 200% در هر سال رشد می کند. همینطور طبق گزارشی که خود دیجی کالا در سال 99 منتشر کرده است، در  یکی از روزهای پاییز 99 دیجی کالا 1.586.000 محصول را فروخته است. حتی اگر میانگین قیمت این محصولات را همان 600.000 تومان هم در نظر بگیریم، فروش این روز دیجی کالا معادل چیزی حدود 951.600.000.000 تومان است!

دقت کنید که طبیعتاً این عدد سود خالص دیجی کالا محسوب نمی شود؛ چراکه حقوق کارمندان، هزینه های انبارداری و … نیز از همین عدد باید پرداخت شود. برای طراحی سایت مشابه دیجی کالا این مطلب را بخوانید.

ترافیک روزانه دیجی کالا چه قدر است؟

اما به نظرتان ترافیک دیجی کالا چه قدر است؟ طبق آخرین گزارشات، این فروشگاه حدود 30 میلیون بازدیدکننده در ماه (17.2 میلیون بازدیدکننده در روز) دریافت می کند! همین اعداد و ارقام باعث شده اند که دیجی کالا در الکسا (مرجع رتبه بندی سایت ها از نظر میزان ترافیک) رتبه سوم را از آن خود کند. البته قطعاً فروش و ترافیک هر روز سال دیجی کالا به این سقف نمی رسد و این اعداد می توانند از اعداد ماکزیمم فروش چند سال گذشته این مجموعه باشد. با راه حل های افزایش ترافیک ارگانیک آشنا شوید.

جذب ترافیک در سایت

درآمد فروشگاه های اینترنتی کوچک و متوسط چه قدر است؟

اما باید نگاهی واقع بینانه تر به درآمد فروشگاه های اینترنتی داشته باشیم. دیجی کالا به تنهایی حدود 85% از تجارت الکترونیک ایران را به خود اختصاص داده است. اما فروشگاه کوچک و متوسط ما شاید تنها حدود 1 درصد (یا شاید کمتر) از این چرخه را قرار است پوشش دهد. در این صورت انتظار چه درآمدی را می توانیم داشته باشیم؟

خب چیزی که واضح است این است که درآمد فروشگاه های آنلاین کوچک بنا به محصولاتی که می فروشند، کاملاً متفاوت است. اما در مجموع درآمد فروشگاه های کوچک می تواند در بازه 1 تا 15 میلیون تومان باشد. هر چه نیروهای کمتری برای ادامه مسیر داشته باشید، درصد کمتری از این درآمد را هم به حقوق کارمندان اختصاص می دهید؛ اما در عوض سرعت کمتری هم در پیشرفت خود خواهید داشت. اما در هر صورت رفته رفته و با گسترش وسعت فروشگاه می توانید به یک فروشگاه آنلاین متوسط با حدود درآمد 50 میلیون تومان تبدیل شوید.

این مقاله را حتما بخوانید
فریلنسر کیست و چگونه فریلنسر شویم؟

چگونه درآمد خود را از فروشگاه اینترنتی افزایش دهیم؟

وقتی قرار است فروش یک فروشگاه آنلاین را بیشتر کنیم، در واقع باید ترافیک بیشتری را به سایت خود هدایت کنیم. در این صورت درصد مشتریان بالقوه خود را هم افزایش می دهید. بعد از آن نیز باید سعی کنیم درصد بیشتری از این ترافیک را به مشتری تبدیل کنیم. اما چگونه؟

ارتقای سئو سایت

سئو، سئو و باز هم سئو. اگر می خواهید سال های اولیه فعالیت کاری خود را با موفقیت طی کنید، باید بدانید که این امر بدون سئو امکان پذیر نیست. هر چند که می توانید راه های ارتباطی مختلفی با مشتریان احتمالی خود داشته باشید؛ اما گوگل همیشه باید اولین و آخرین گزینه شما در این لیست باشد. حالا چگونه می توانید خود را همیشه در صفحه اول گوگل نگه دارید؟ با سئو. حتما از آموزش سئو ژاکت استفاده کنید.

دوستی درباره تأثیر سئو در میزان درآمد سایت چنین می گفت که حدود سال 90 قبل از سئو کردن سایت حتی به اندازه حقوق منشی خود نیز درآمد نداشتند. اما فقط با سئو کردن سایت توانستند در همان سال به درآمد 40 میلیون در ماه برسند. بنابراین اگر خودتان دانشی در زمینه سئو کردن سایت ندارید، با یک متخصص سئو همکاری کنید. نگران هزینه ای که باید برای این نیروی جدید پرداخت کنید، نباشید. طبق تجربه ثابت شده که چند برابر این هزینه را در آینده ای نزدیک به دست خواهید آورد.

ایمیل مارکتینگ

اگر پیش از این بهره چندانی از ایمیل مارکتینگ نبرده اید، پس یک خبر جالب برایتان داریم؛ ایمیل مارکتینگ به تنهایی می تواند به ازای هر 1000 تومن هزینه خرج شده، حدود 32000 تومان بازده داشته باشد. بنابراین اول به روش های مختلف ایمیل های کاربران را جمع آوری کنید. سپس اطلاعیه های محصولات جدید، تخفیف ها و … را در قالب ایمیل برای آنها ارسال کنید.

ایمیل مارکتینگ

بازاریابی در شبکه های اجتماعی

طبق بررسی های انجام شده در سال 2019، حدود 43% از کاربران برای پیدا کردن محصول مورد نظر خود در شبکه های اجتماعی تحقیق می کنند. از طرفی در حال حاضر نیمی از جمعیت دنیا در شبکه های اجتماعی فعالیت دارند! همین دو آمار کافی هستند که برای بازاریابی محصولات و برند خود در شبکه های اجتماعی فعالیت جدی داشته باشید.

نمایش ویدئوهای آنباکسینگ

احتمالاً تعجب می کنید که چرا آنباکسینگ را به عنوان یک گزینه مستقل در نظر گرفته ایم. اما اگر بدانید که در سال 2015 کاربران یوتیوب در مجموع 1.1 میلیارد بار (و 60 میلیون ساعت) ویدئوهای آنباکسینگ را مشاهده کرده اند، شما هم با ما هم نظر خواهید بود.

بنابراین سعی کنید بسته بندی جذابی را برای محصولات خود طراحی کنید. سپس ویدئوهای آنباکسینگ این محصولات را بسازید. این ویدئوها را می توانید هم در سایت خود منتشر کنید و هم در کانال یوتیوب اختصاصی خود. علاوه بر این می توانید با یوتیوبرها یا اینفلوئنسرها نیز همکاری کنید و این آنباکسینگ را به آنها بسپارید.

نکته: بسته های منحصر به فرد برای هر مشتری، یکی از هوشمندانه ترین تصمیمات در طراحی بسته بندی ها هستند. برای مثال می توانید نام هر مشتری را روی بسته بندی درج کنید یا به راحتی یک کارت دست نویس به او هدیه دهید. هدف از همه این کارها این است که بتوانید حس وفاداری را برای مشتری ایجاد کنید.

طراحی ریسپانسیو سایت فروشگاه برای موبایل

درصد بسیار زیادی از کاربران شما (احتمالاً بیش از 50%) قرار است سایت شما را توسط گوشی موبایل خود مشاهده کنند. پس اگر طراحی ریسپانسیو و تجربه کاربری مناسبی را برای گوشی ارائه ندهید، این درصد از کاربران را بدون تبدیل کردن آنها به مشتری از دست خواهید داد.
اما در کنار طراحی ظاهری سایت، به سرعت لود شدن صفحات در موبایل نیز توجه ویژه ای داشته باشید. طبق گزارشات صفحاتی که لود شدن آنها بین یک تا سه ثانیه طول می کشد، حدود 32% نرخ پرش بیشتری دارند (به نسبت صفحاتی که در یک ثانیه باز می شوند).

کلام آخر

در مسیر کسب و کار آنلاین خود، همیشه این  نکته را گوشه ذهن خود داشته باشید که در حالی که هیچ تضمین قطعی برای بازگشت سرمایه در فروشگاه های آنلاین وجود ندارد، این درآمد هیچ سقفی هم ندارد! اما نگران نباشید؛ تا زمانی که برای مدیریت فروشگاه آنلاین خود مدیریت داشته باشید، درصد موفقیت تان به مراتب بیشتر از افت کسب و کارتان خواهد بود.

محصول پیشنهادی

افزونه بهینه‌سازی پیشرفته دیتابیس | Database Cleaner

345,000 تومان

73.33%

محصول پیشنهادی

افزونه خروجی اطلاعات مرسا | پلاگین Mersa Data Export

138,000 تومان

73.33%

محصول پیشنهادی

افزونه المنتور پرو | پلاگین Elementor Pro

395,000 تومان

90.34%

محصول پیشنهادی

افزونه سئو یواست پرمیوم | پلاگین Yoast SEO Premium

395,000 تومان

96.55%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه سئو رنک مث پرو | پلاگین Rank Math Pro

395,000 تومان

93.44%
5

نویسنده سینا عباسی

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه