اشتباهات رایجی که در سئوی سایت مرتکب می شویم

سئو

8 دقیقه زمان مطالعه

اشتباهات رایج در سئو یکی از دلایلی است که مانع از دیده شده وب سایت شما می‌شود. اکنون که بهینه‌سازی سایت برای موتور های جستجو یک عنصر اساسی در استراتژی بازاریابی محتوایی محسوب می‌شود، سئو بیش از پیش اهمیت پیدا کرده است.

بسیاری از بازاریاب‌های اینترنتی برای افزایش تعداد بازدیدهای وب سایت، از این تکنیک استفاده می‌کند. بدون شک سئو می‌تواند بازدیدهای یک وب سایت را افزایش دهد. اما به دلیل پیشرفت‌های موتورهای جستجو و تغییر دیدگاه کاربران، روش‌های SEO هم روز به روز تغییر می‌کند. پس یک اشتباه می‌تواند به جای افزایش ترافیک، باعث کاهش بازدیدهای سایت شود. این اشتباهات رایج را در ادامه بررسی می‌کنیم.

 

انتخاب کلیدواژه‌های اشتباه

یکی از اشتباهات رایج در مطلب نویسی سئو پیدا کردن کلمات کلیدی اشتباهی است. بی‌توجهی به ترجیح موتورهای جستجو برای کلمات کلیدی، می‌تواند به سایت آسیب زیادی بزند. همچنین برخی به اشتباه کلمات کلیدی کوتاه و پررقابت را انتخاب می‌کنند. در حالی که کلمات کلیدی دم بلند تاثیر بیشتری در سئوی سایت دارند.

درک این نکته که مشتریان بالقوه‌ی شما به دنبال چه کلمات و عبارت‌هایی هستند، تاثیر زیادی در سئوی سایت دارد. گاهی اوقات آن‌ها عبارت‌هایی را در گوگل جستجو می‌کنند که شما از آن بی‌خبرید و در مقابل به دنبال کلماتی می‌روید که از سوی کاربران دنبال نمی‌شوند.کلمات کلیدی در سئو

پس بهتر است قبل از شروع بهینه‌سازی، تحقیقات جامعی برای پیدا کردن کلمات کلیدی انجام دهید. برای پیدا کردن کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کار خود، از ابزارهایی مثل Google AdWords KeywordPlanner ، گوگل ترندز ، SEMrush و Moz Keyword Explorer استفاده کنید. انتخاب کلمات کلیدی یکی از مهم‌ترین استراتژی‌های سئو محسوب می‌شود.

استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی

یکی دیگر از اشتباهات رایج سئو استفاده‌ی بیش از حد از کلمات کلیدی است. انتخاب کلمات کلیدی مناسب تنها اولین قدم برای بهینه‌سازی سایت است. در گام بعدی باید این کلمات را به طور مناسب در محتواهای خود به کار ببرید. استفاده‌ی بیش از حد کلمات کلیدی، باعث می‌شود تا موتورهای جستجو محتوای شما را یک اسپم تلقی کنند.

چنین رویکری محتوای شما را غیرطبیعی و بی‌فایده می‌کند. از طرفی کاربران هم علاقه‌ای ندارند یک متن تصنعی را بخوانند. در حقیقت گوگل از جستجوی معنایی ویژه‌ای به نام Latent Semantic Indexing (LSI) استفاده می‌کند. این برنامه می‌تواند تکرار بیش از کلمات کلیدی در محتوا را به راحتی تشخیص دهد.

تولید محتوای غیرمرتبط با کلمات کلیدی

یکی دیگر از اشتباهاتی که برخی از سئوکارها مرتکب می‌شوند، تولید محتوای غیرمرتبط با کلمات کلیدی است. مشکل اصلی این است که باید برای کلمات کلیدی خاص محتوا تولید کنید تا بتوانید از گوگل رتبه‌ی خوبی دریافت کنید. اما به دلیل نداشتن تخصص و تمرکز بر روی موضوع، محتوایی تولید می‌کنید که هیچ ارتباطی با کلمات کلیدی ندارد.

موتورهای جستجو مانند Google همیشه به دنبال محتواهایی هستند که بیشترین ارتباط را با کلمات کلیدی داشته باشند. برای این کار خزنده‌های گوگل و سایر موتورهای جستجو قدرتمند عمل می‌کنند. پس اگر مرتکب این اشتباه شوید، محتوای شما هیچ رتبه‌ای از گوگل دریافت نمی‌کند.

این اشتباه اغلب به دلیل استفاده از چندین موضوع مختلف در یک قطعه از محتوا رخ می‌دهد. برای مثال می‌خواهید در یک محتوای 1000 کلمه‌ای در مورد یک موضوع طولانی صحبت کنید. پس ناچارید در هر قسمت آن از یک موضوع بحث کنید. در نتیجه گوگل آن را خارج شدن از موضوع اصلی می‌پندارد. برای رهایی از این اشتباه، وقتی در حال تولید محتوا هستید، نباید به سایر موضوعات بپردازید. تا انتها فقط یک چیز را دنبال کنید.

انتشار مطالب کپی شده

اشتباهات رایج سئویکی دیگر از اشتباهات رایج در مطلب نویسی سئو کپی کردن مطالب است. در گذشته اغلب سایت‌ها از مطالب تکراری و کپی شده استفاده می‌کردند. در سایت‌های فارسی‌ زبان این مشکل به کرّات دیده می‌شد. اما از زمانی که خزنده‌های گوگل قدرتمند شده‌اند، سرقت ادبی و کپی محتواها را به خوبی تشخیص می‌دهند. پس اگر از مطالب سایر سایت‌ها استفاده کنید، گوگل شما را نادیده می‌گیرد.

محتواهای تکراری و کپی شده به خوبی عمل نمی‌کنند. اگر قصد دارید سایت خود را ارتقاء دهید، باید به دنبال محتواهای اورجینال و غیرکپی شده باشید. این تنها راهی است که می‌توانید اعتماد موتورهای جستجو و مخصوصاً گوگل را جلب کنید.

استفاده نکردن از توضیحات متا و عناوین

یکی از اشتباهات رایج در سئو ، عدم استفاده از عناوین جذاب و توضیحات متا است. زمانی که یک کلمه‌ی کلیدی را در مقاله مورد هدف قرار می‌دهید، بهینه‌سازی محتوا تمام نمی‌شود. بلکه قسمت‌های دیگری نیز وجود دارد که باید در سایت رعایت کنید. برچسب‌های عنوان و توضیحات متا یکی از عناصر اساسی در SEO سایت محسوب می‌شود. عبور از این دو فاکتور، تاثیر منفی بر روی سایت شما دارد.

زمانی که ربات‌های موتورهای جستجو وارد سایت می‌شوند، تمامی عملکرد شما را برای رتبه‌بندی سایت در نظر می‌گیرند. یکی از جزئیاتی که اغلب بازاریابان محتوا فراموش می‌کنند، استفاده از برچسب‌های تصویر است. تمامی تصاویری که برای سایت خود استفاده می‌کنید، به متن جایگزین یا Alt نیاز دارند. زیرا تصاویر نشانه‌ای از محتوای سایت هستند. ربات‌های جستجو نمی‌توانند تصاویر را به خوبی ایندکس کنند. اما به راحتی alt را می‌خوانند. بنابراین با این روش تصاویر را هم به فهرست سئو اضافه می‌کنید.

استفاده از لینک‌های بی‌کیفیت در سایت

یکی دیگر از اشتباهات رایج در مطلب نویسی سئو استفاده لینک‌های بی‌کیفیت است. توجه داشته باشید که کیفیت لینک‌های خارجی از محتوای صفحه اهمیت بیشتری دارد. به همین دلیل باید اطمینان حاصل کنید که محتواهای سایت را به سایت‌های معتبر لینک دهید. به هر سایتی به راحتی اعتماد نکنید. همچنین لینک‌هایی که از سایر سایت‌ها به دست می‌آورید، در عملکرد سایت شما مفید است. زیرا باعث می‌شود در آینده ترافیک زیادی به سمت سایت روانه شود.

یکی از اقدامات اشتباهات بسیاری از افراد در زمان لینک‌سازی، استفاده از انکر تکست ناکارآمد است. این اشتباهات کوچک، سئوی سایت را به هدر می‌دهد. زیرا ربات‌های موتورهای جستجو به این پیوندها توجه زیادی دارند. از سوی دیگر برای خواننده هم مهم هستند. برای همین باید از عبارت «اینجا را کلیک کنید» برای متن لنگر خودداری کنید.

این مقاله را حتما بخوانید
مزرعه‌ محتوا (content farm) چیست؟

ابتدا مطمئن شوید که متن لنگر مفید و باکیفیت است. زیرا بی‌کیفیت بودن انکر لینک که قبلاً هرزنامه تلقی شده است، محتوای شما را هم به پایین می‌کشد.

فراموش کردن پیوند داخلی یکی از اشتباهات رایج در سئواستفاده از لینک های داخلی

زمانی که برای محتواهای سایت از لینک‌های داخلی استفاده می‌کنید، به کاربران برای گشت و گذار در سایت کمک می‌کنید. اما در این مورد نیز خطاهای زیادی وجود دارد که باید مراقب باشید. شما برای لینک دادن یک محتوا به سایر صفحات سایت نمی‌توانید آزادانه عمل کنید. در این صورت هر صفحه‌ای را برای لینک‌دهی استفاده کرده و باعث خراب شدن سئو سایت می‌شوید.

پس برای جلوگیری از اشتباهات رایج در سئو باید صفحات برتر سایت را پیدا کنید و سپس پیوندهایی را به آن‌ها بدهید. این روشی است که باعث ارتقاء یک صفحه می‌شود. اگر در مورد اعتبار لینک صفحات مورد نظر هیچ اطمینانی ندارید، بهتر است از این کار صرف‌نظر کنید.

همچنین لینک‌دهی داخلی در سایت نباید غیرطبیعی به نظر برسد. پس بیش از حد لینک داخلی در محتوا قرار ندهید. موتورهای جستجو به این کار علاقه‌ای ندارند و آن را یک روش متقلبانه قلمداد می‌کنند. کاربران هم نمی‌خواهند بر روی هر کلمه یا عبارتی که می‌روند، لینک داشته باشد.

عدم سرمایه‌گذاری برای بهینه سازی سایت

بهینه‌سازی سایت یک فرآیند طولانی مدت و پیچیده است. یعنی نمی‌توانید تنها با تولید محتوای باکیفیت و انتخاب کلمات کلیدی مناسب به آن دل ببندید و منتظر بالا آمدن صفحات سایت خود باشید. پس باید به کیفیت عملکرد سایت هم توجه کنید. امروزه بیش از 85 درصد از کاربران اینترنت، از طریق تلفن همراه وارد سایت می‌شوند. پس لازم است که ابتدا سایت خود را برای کاربران گوشی‌های همراه بهینه‌ کنید. این همان فاکتور ریسپانسیو بودن است که توسط طراحان و برنامه‌نویس‌ها انجام می‌شود.

یکی از اشتباهات رایج در سئو بی‌توجهی به ریسپانسیو کردن سایت است. اگر تاکنون به این موضوع فکر نکرده‌اید، ممکن است رتبه‌ی سایت شما در موتورهای جستجو به خطر بیفتد. همین موضوع باعث پایین آمدن سرعت بارگذاری صفحات هم می‌شود. زیرا کاربران انتظار دارند صفحات سایت در مدت زمان کوتاه بارگذاری شوند.

پس اگر بعد از مدتی SERP سایت به شدت کاهش یافت، نباید تعجب کنید. برای اینکه مشکلات مربوط به کاهش سرعت سایت را بررسی کنید، می‌توانید از ابزارهای آنلاین مانند Pingdom و GT Metrix برای تست سرعت سایت خود استفاده کنید. این ابزارها به خوبی به شما می‌گویند که دلیل کاهش سرعت سایت چیست و شما هم به راحتی می‌توانید آن را برطرف کنید.

استفاده نکردن از شبکه‌های اجتماعی

یکی دیگر از اشتباهات رایج در سئو عدم استفاده از شبکه‌های اجتماعی است. بهینه‌سازی سایت با کمک این شبکه‌ها، یک روش تاثیرگذار است. برای مثال اگر در یک شبکه مثل اینستاگرام فعالیت گسترده‌ای داشته باشید، می‌توانید از فالوورهای خود بخواهید تا از محتوای یک صفحه دیدن کنند. در این صورت سایت در مدت کوتاهی سئو می‌شود.

ورود یکباره‌ی جمع زیادی از کاربران شبکه‌های اجتماعی در سایت، توسط موتورهای جستجو دریافت می‌شود و آن را یک نشانه‌ی مثبت برای سایت می‌دانند.

یکی دیگر از جنبه‌های مثبت استفاده از شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات دهان به دهان در سایت است. کاربران این شبکه‌ها با هم ارتباط زیادی دارند و از طریق بخش نظرات می‌توانند به راحتی با هم گفتگو کنند. پس اگر آن‌ها را به سمت سایت خود هدایت کنید، به بهبود سایت هم کمک می‌کند.

تجزیه و تحلیل نکردن سایت

اشتباهات رایج در سئویکی دیگر از اشتباهات رایج در سئو عدم استفاده از تجزیه و تحلیل است. آخرین برای اینکه بدانید آیا بهینه سازی سایت و تلاش‌هایتان به نتیجه می‌رسد، ردیابی میزان پیشرفت سایت است. بسیاری از بازاریاب‌های محتوایی توجهی به این موضوع ندارند. اما این واقعاً یک اشتباه جدی است. تنظیم و آنالیز منظم سایت برای اطلاع از نتایج بهینه‌سازی، اهمیت زیادی دارد.

اکنون دو ابزار کاربردی برای اندازه‌گیری عملکرد سایت وجود دارد که عبارتند از: گوگل آنالیتیکس و سرچ کنسول گوگل.

با کمک این ابزارها می‌توانید صفحات پربازدید سایت را مشاهده کنید. همچنین کلمات کلیدی که بیشتر رقابت و ترافیک را برای سایت شما داشته‌اند، در این ابزارها قابل مشاهده است. یکی از راه‌های ارتقاء سایت، پیدا کردن این صفحات و گسترش محتواهای مرتبط با آن‌هاست. دانستن این موضوع به شما کمک می‌کنید که روی چه تلاش‌هایی بیشتر تمرکز و کدامیک را رها کنید.

آموزش سرچ کنسول گوگل را می توانید در بلاگ ما بخوانید.

 

بهینه‌سازی نکردن برای جستجوهای محلی

سئو محلیبرخی از بازاریاب‌های محتوایی مشاغلی را مدیریت می‌کنند که برای مشتریان یک شهر یا منطقه‌ی خاص متمرکز شده‌اند. اما به این موضوع هیچ توجهی ندارند و درباره‌ی سئو محلی هیچ اطلاعاتی کسب نمی‌کنند. بیشتر موتورهای جستجو از جمله گوگل، نسبت به کلمات کلیدی که حاوی اطلاعات محلی باشد، توجه زیادی دارند.

در واقع یکی از اشتباهات رایج در سئو عدم استفاده از کلمات کلیدی مخصوص منطقه یا شهر در عناوین صفحه و توضیحات متا است. در این صورت یا کاربران سایت شما را پیدا نمی‌کنند و یا بعد از باز کردن صفحه و مشاهده‌ی اینکه سایت با درخواست آن‌ها مطابقت ندارد، فوری صفحه را می‌بندند. این مشکل باعث کاهش رتبه‌ی سایت می‌شود. بهتر است در قسمت متا و یا عنوان محتوا اطلاعاتی از جمله شماره تماس، آدرس، منطقه و شهر را مشخص کنید.

امیدواریم با خواندن این مقاله متوجه اشتباهات رایج در سئو که خیلی وقت ها مرتکب آنها می شویم شده باشید و از این به بعد با آگاهی بیشتری به بهینه سازی سایت خود بپردازید.

آموزش سئو وردپرس

ژاکت را دنبال کنید

ژاکت در اینستاگرام

ژاکت در فیسبوک

ژاکت در لینکدین

ژاکت در توییتر

محصول پیشنهادی

افزونه سئوی محلی وردپرس | پلاگین Yoast Local SEO Premium

345,000 تومان

100%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه سئو و بهینه سازی خودکار تصاویر | پلاگین SEO Friendly Images Pro

345,000 تومان

91.11%
راد ایران

راد ایران

محصول پیشنهادی

افزونه سئو یواست پرمیوم | پلاگین Yoast SEO Premium

395,000 تومان

96.55%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه سئو ویدئو های وردپرس | پلاگین Yoast Video SEO

345,000 تومان

73.33%
فروشگاه پارس

فروشگاه پارس

محصول پیشنهادی

افزونه موشک سئو | WP Schema Pro

345,000 تومان

82.39%

محصول پیشنهادی

افزونه سئو رنک مث پرو | پلاگین Rank Math Pro

395,000 تومان

93.44%

محصول پیشنهادی

افزونه سئو ووکامرس پرمیوم | پلاگین Yoast WooCommerce SEO Premium

345,000 تومان

91.11%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه سئو لینک ساز خودکار | پلاگین Interlinks Manager

345,000 تومان

73.33%
جت وردپرس

جت وردپرس

محصول پیشنهادی

افزونه سئو اینستنتیفای | پلاگین Instantify

395,000 تومان

78.67%
بروز وردپرس

بروز وردپرس


نویسنده سینا عباسی

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه