zhaket logo

نگاهی به تاثیر شبکه‌های اجتماعی در بازاریابی B2B

کسب و کار

8 دقیقه زمان مطالعه

در دنیای امروزی و با شیوع ویروس کرونا، رسانه های اجتماعی به یک دست یاری برای بازاریابی b2b تبدیل شده اند و می توانیم با کمک رسانه های اجتماعی تجارت خود را بهبود بخشیم. با همه گیری کووید 19، تعداد زیادی از مشاغل برای ارتباط با مشتریان خود و افزایش فروش، به شبکه های اجتماعی روی آورده اند. اهمیت رسانه های اجتماعی برای شرکت های b2b از زمانی که کووید 19 شروع شد، اساساً افزایش یافته است.

رسانه های اجتماعی در حال حاضر به عنوان یکی از اجزای اصلی استراتژی بازاریابی بین مشاغل در نظر گرفته می شود. با این حال هنوز شگفت انگیز است که بسیاری از شرکت ها این ابزار مهم بازاریابی را دست کم می گیرند. اگر فکر می کنید بازاریابی رسانه های اجتماعی فقط افزودن لوگو به حساب های کاربری تان است، پس هنوز چیزهای زیادی برای یادگیری وجود دارد. در این مقاله می خواهیم درباره ی تاثیر رسانه های اجتماعی بر کسب و کار ها صحبت کنیم و در پایان، نحوه ی استفاده موثر از آن ها را به شما معرفی خواهیم کرد. پیش از آن بهتر است ببینیم بازاریابی b2b چیست.

تاثیر رسانه های اجتماعی بر کسب و کار ها

رسانه های اجتماعی جامعه بازاریابی دیجیتال را متحول کرده اند و باعث می شوند که در هزینه های مختلف برای انجام امور بازاریابی صرفه جویی شود. بازاریابی امروزه شکل جدیدی به خود گرفته است و همه کسب و کار ها با انجام تبلیغات از رسانه های اجتماعی استفاده می کنند. بازاریابی از طریق رسانه های اجتماعی به یک کسب و کار اجازه می دهد تا در رقابت با سایر افراد به خوبی شناخته شود. این به کسب و کارها یک مزیت رقابتی واقعی در جهان امروزه ارائه می دهد.

رسانه های اجتماعی در حال حاضر تقریباً بیشتر از قبل اهمیت دارند. بر اساس یک نظرسنجی، کاربران رسانه های اجتماعی طی سال گذشته 13-10 درصد افزایش یافته و جهان را به 3.96 میلیارد نفر رسانده اند. برای اولین بار، بیش از 50 درصد جمعیت جهان در حال حاضر از رسانه های اجتماعی استفاده می کنند. به طور متوسط بیش از 1 میلیون نفر در سال گذشته برای اولین بار هر روز شروع به استفاده از رسانه های اجتماعی کردند، این تعداد یعنی تقریباً 12 کاربر جدید در ثانیه! با کانال های مناسب تبلیغات در شبکه های اجتماعی آشنا شوید.

استفاده از رسانه های اجتماعی چه تاثیرات مثبتی برای کسب و کار ها به همراه دارد؟

همانطور که در ابتدا گفته شد، استفاده از رسانه های اجتماعی برای کسب و کارتان مزایای بسیار زیادی دارد. برخی از تاثیرات مثبت آن ها در پیشرفت کسب و کارها عبارتند از:

  • آگاهی و وفاداری برند شرکت

رسانه های اجتماعی می توانند تأثیر بسیار قدرتمندی بر نام تجاری شرکت های شما داشته باشند، تاثیر منفی و همچنین مثبت. اما به نظر می رسد تاثیرات مثبت آن ها بسیار بیشتر است. همیشه اطمینان حاصل کنید که حساب کاربری رسانه های اجتماعی شرکت شما به درستی ارائه داده شده باشد. اطمینان حاصل کنید که موضوع محتوای حساب کاربری شما نیز مربوط به شرکت شما و محصول یا خدماتی است که ارائه می دهید.

هر فرصتی که برای همگام سازی محتوای خود و افزایش دید خود دارید، ارزشمند است. شبکه های اجتماعی شما فقط کانال های جدیدی برای ارائه ی محتوای برند شما هستند و به طور همزمان مشتریان جدید راحت تر می توانند به شما دسترسی داشته باشند و شما را برای مشتریان فعلی بیشتر آشنا و شناخته تر می کند. این امر به ویژه در مورد راه اندازی یک محصول یا خدمات جدید، که در آن نیاز به داشتن استراتژی تولید لید وجود دارد، حیاتی است.

  • ترافیک موتورهای جستجو

سئو بهترین راه برای جذب ترافیک مربوطه از موتورهای جستجو است، اما الزامات همیشه در حال تغییر است. دیگر به روزرسانی منظم وبلاگ، اطمینان از برچسب های عنوان بهینه و توضیحات متا و داشتن بک لینک ها در سایتتان کافی نیست. گوگل و سایر موتورهای جستجو برای رتبه بندی سایت ها میزان حضور در رسانه های اجتماعی را در نظر می گیرند، زیرا برند های قابل اعتماد و معتبر تقریباً همیشه از رسانه های اجتماعی استفاده می کنند. در خصوص تاثیر شبکه های اجتماعی بر وبسایت بیشتر بدانید.

به این ترتیب، فعال بودن در رسانه های اجتماعی می تواند به عنوان یک معیار برای موتورهای جستجو عمل کند که نشان می دهد نام تجاری شما قانونی، معتبر و قابل اعتماد است. این بدان معناست که اگر می خواهید برای مجموعه ای از کلمات کلیدی رتبه بندی کنید، حضور قوی در رسانه های اجتماعی می تواند به شما کمک کند. این موضوع برای شرکت ها و استارت آپ ها بسیار مفید خواهد بود.

شبکه های اجتماعی و فروش

  • استفاده از رسانه های اجتماعی به عنوان میکروسایت

ما اغلب توصیه می کنیم که از یک میکروسایت برای ترکیب همه فعالیت های بازاریابی رسانه های اجتماعی خود استفاده کنید. مجدداً این یک عنصر بسیار مهم برای هر کمپین بازاریابی است، زیرا شما می توانید یک پلتفرم را برای بررسی و مشاهده اطلاعات مربوط به کمپین ها و تمام فعالیت های آنلاین فعلی خود داشته باشید.  شما می توانید از میکروسایت ها به عنوان صفحه اصلی خود و یا برای فعالیت های آفلاین خود استفاده کنید.

  • نرخ تبدیل بالاتر

بازاریابی موثر رسانه های اجتماعی به چند روش متمایز منجر به افزایش نرخ تبدیل می شود. شاید مهم ترین آن نرخ تبدیل بالاتر باشد. رسانه های اجتماعی به شما کمک می کنند تا در سطح بالاتری با کاربران تعامل داشته باشید. رسانه های اجتماعی جایی است که برند ها می توانند تعامل واقعی با کاربران داشته باشند و این مهم است زیرا مردم دوست دارند با شما ارتباط داشته باشند. از این طریق می توانید نرخ تبدیل خود را افزایش دهید.

علاوه بر این، مطالعات نشان داده اند که نرخ تبدیل از طریق شبکه های اجتماعی به مراتب بیشتر از بازاریابی سنتی است و تعداد بیشتری از فالوورهای رسانه های اجتماعی تمایل به ایجاد تعامل با برند شما دارند و این یک نوع اثبات اجتماعی است. به این ترتیب، ایجاد مخاطب در رسانه های اجتماعی می تواند نرخ تبدیل را در ترافیک موجود شما افزایش دهد. نرخ تبدیل بالاتر در رسانه های اجتماعی به معنی مقرون به صرفه بودن تبلیغات، افزایش ترافیک ورودی، بهبود تجربه کاربری و … است.

  • گسترش دسترسی به نام تجاری خود

همانطور که قبلاً اشاره کردیم، تقریبا نیمی از جمعیت جهان در شبکه های اجتماعی هستند. بنابراین با رویکرد مناسب، می تواند کانالی مناسب برای گسترش دسترسی به نام تجاری شما باشد. رسانه های اجتماعی یکی از بهترین راه ها برای افزایش دسترسی خود با استفاده از تکنیک هایی مانند هشتگ است.

  • ایجاد ارتباطات ارزشمند با مشتریان خود

یکی از مزایای اصلی رسانه های اجتماعی در بازاریابیB2B ، توانایی آن در بهبود تعاملات برند ها با مشتری است. رسانه های اجتماعی بستری را برای کسب و کارها و مشتریان فراهم می کند تا با اظهارنظر در مورد پست ها، اشتراک گذاری محتوای تولید شده توسط کاربر، ارسال پیام و موارد دیگر، مستقیماً با مشاغل ارتباط برقرار کنند.

این مقاله را حتما بخوانید
ارائه چند ایده کسب درامد از اینترنت برای کاربران دنیای وب

برای شرکت های B2B ، رسانه های اجتماعی یک کانال ایده آل برای هدایت مکالمات در مورد محصولات یا خدمات آن ها ارائه می دهد. طبق نظرسنجی های انجام شده، 64 درصد از مصرف کنندگان می خواهند با برندها ارتباط برقرار کنند. هنگامی که مشتریان احساس می کنند با یک برند تجاری تعامل می کنند، 76 درصد از آن ها این برند را نسبت به رقبا انتخاب می کنند.

کسب و کار در شبکه های اجتماعی

نکات لازم برای استفاده از رسانه های اجتماعی در کسب و کارتان

با توجه به اینکه در این مقاله بیشتر درباره ی تاثیرات استفاده از رسانه های اجتماعی در کسب و کار ها صحبت کردیم، پرداختن به نحوه ی استفاده از آن ها خارج از موضوع این مقاله است. با این حال برخی از مهم ترین نکات را به شما ارائه خواهیم داد.

  • مخاطبان هدف خود را مشخص کنید.

توجه داشته باشید که رسانه های اجتماعی به ایجاد روابط می پردازند و باید قبل از برقراری ارتباط با مخاطبان خود آن ها را به خوبی بشناسید. آیا سعی می کنید با سرپرست یک شرکت دیگر، کاربران نهایی محصول خود، افراد خریدار ارتباط برقرار کنید؟ نحوه ی برقراری ارتباط با هر یک از این افراد متفاوت خواهد بود. بنابراین شناخت مخاطبان هدف بسیار حیاتی است.

  • قبل از برقراری ارتباط، به مخاطبان خود گوش دهید و با آن ها همدلی کنید.

بهتر است بعد از مدت ها همدلی کردن با کاربران و مخاطبان خود، ویژگی ها و مزایای محصولات و خدمات خود را به آن ها ارائه دهید. در رسانه های اجتماعی، این رفتار تحقیر آمیز است. در عوض، به آن ها گوش کنید. تصور کنید که با دوست صمیمی خود صحبت می کنید. پس از مدتی به مکالمه خود بینش ها و اطلاعات مفیدی را اضافه کنید که توجه آن ها را به شما و شرکت شما جلب کند.

  • برای رسانه های اجتماعی محتوای مناسب ایجاد کنید.

شما به محتوایی نیاز خواهید داشت که بتوانید در سایت شرکت B2B خود قرار دهید. بهترین شیوه ها برای ایجاد محتوای مناسب عبارتند از:

از محتوای چند رسانه ای مانند ویدئوها، تصاویر، الگوهای رفتاری، نمودارها و غیره استفاده کنید.

تیم خود را برجسته کنید. این به شرکت شما اعتبار می دهد و مشتریان را به کسب و کار شما علاقه مند می کند. شما می توانید بیوگرافی تیم خود را در رسانه های اجتماعی قرار دهید.

با پاسخ به اخبار صنعت و موضوعات پرطرفدار، اقتدار و اعتبار ایجاد کنید. شرکت ها و نشریات مرتبط در صنعت خود را دنبال کنید. ایجاد رابطه با تأثیرگذاران صنعت همیشه ایده خوبی است، زیرا اعتبار آن ها به شما محبوبیت می بخشد.

ترکیبی از محتوای اصلی (مانند پست های وبلاگ، مقاله ها، کتاب های الکترونیکی، فیلم ها از محصولات) و محتوا از منابع معتبر در صنعت خود را به اشتراک بگذارید. ما پیشتر در خصوص تولید محتوا در شبکه های اجتماعی توضیح داده ایم.

  • زمان های مختلف برای انتشار پست و محتوای خود را آزمایش کنید.

تحقیقات نشان می دهد که انتشار پست در زمان های خاص می تواند بیشترین بازدهی را داشته باشد. این زمان خاص بسته به صنعت شما متفاوت خواهد بود. با این حال، ممکن است دنبال کنندگان شما در زمان های متفاوتی فعال باشند، بنابراین آزمایش کنید تا ببینید چه زمانی برای آن ها مناسب است. اطمینان حاصل کنید که حداقل یک بار در روز در سراسر سیستم عامل ها پست بگذارید تا مخاطبان با برند شما درگیر شوند.

  • برای پست های خود برنامه ریزی کنید.

شما می توانید پست های خود را زمان بندی کنید. با استفاده از ابزارهایی مانند افزونه های شبکه اجتماعی وردپرس به راحتی می توانید پست ها را به صورت انبوه برنامه ریزی کرده و در بهترین زمان از روز آن ها را منتشر کنید. این برنامه ها همچنین اطلاعاتی درباره ی مخاطبان شما مانند زمان فعالیت آن ها، میزان مشارکتشان و … ارائه می دهند.

نتیجه گیری

فعال بودن در رسانه های اجتماعی چیزی فراتر از افزودن نام آن به برنامه های اصلی بازاریابی کسب و کارتان است. در رسانه های اجتماعی باید تمامی جنبه های کسب و کار از جمله خدمات به مشتریان، تحقیقات بازاریابی و توسعه محصول را در نظر داشته باشید. این مهم است که مخاطب خود را بشناسید و به این فکر کنید که چگونه می توانید ارتباط و تعامل خود را گسترش دهید و این جایی است که بازاریابی از راه دور و رسانه های اجتماعی می توانند تأثیر مهمی بر کسب و کارتان بگذارد.

محصول پیشنهادی

قالب فروشگاهی فلت سام | قالب Flatsome

725,000 تومان

70.63%
مجتبی درویشی

مجتبی درویشی

محصول پیشنهادی

افزونه امنیت وردفنس | پلاگین Wordfence Security Pro

395,000 تومان

83.41%
وردپرس داغ

وردپرس داغ

محصول پیشنهادی

قالب آموزشی استادیار | قالب Studiare

577,500 تومان

81.83%
وردپرسِ من!

وردپرسِ من!

محصول پیشنهادی

افزونه سئو رنک مث پرو | پلاگین Rank Math Pro

395,000 تومان

93.44%

محصول پیشنهادی

افزونه ثبت نام و ورود با موبایل دیجیتس | پلاگین Digits

395,000 تومان

82.09%

محصول پیشنهادی

افزونه فرم ساز گرویتی فرمز | پلاگین Gravity Forms

395,000 تومان

47.62%

محصول پیشنهادی

افزونه المنتور پرو | پلاگین Elementor Pro

395,000 تومان

90.34%

محصول پیشنهادی

قالب چندمنظوره آسترا پرو | پوسته Astra Pro

825,000 تومان

93.08%

محصول پیشنهادی

قالب چند منظوره دیوی | قالب Divi

645,000 تومان

77.95%

محصول پیشنهادی

قالب چند منظوره انفولد | قالب Enfold

645,000 تومان

81.76%

محصول پیشنهادی

قالب فروشگاهی وودمارت | قالب Woodmart

825,000 تومان

84.09%
وردپرسِ من!

وردپرسِ من!


نویسنده سینا عباسی

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه