Retry

وقتی قصد ارتقای رتبه یک وب سایت را داریم، راهکارهای متفاوتی را برای ارتقای سئو سایت پیش روی خود داریم. از طرفی دو شاخص میزان جذب مخاطبان و قدرت نگه داشتن آنها در سایت، می توانند نشان دهنده وضعیت کلی سایت باشند. به این صورت که هر چه تعداد بازدید سایت بیشتر و نرخ پرش کمتر باشد، آن سایت با سرعت بیشتری مسیر موفقیت را طی خواهد کرد. اما چطور می توانیم این  وضعیت را برای سایت خود فراهم کنیم؟ در این مطلب از ژاکت 12 روش برای رسیدن به بازدید زیاد و نرخ پرش کم را بررسی می کنیم. همراه ما باشید.

Bounce rate یا نرخ پرش چیست؟

اول از همه باید بدانیم که منظور از نرخ پرش چیست؟ نرخ پرش یا Bounce rate یک عدد است که درصد افرادی را نشان می دهد که وارد یک صفحه وب سایت می شوند و بدون این که به صفحه های بعدی بروند، صفحه را ترک می کنند. بنابراین درصد زیاد Bounce rate نشان دهنده این است که سایت شما نمی تواند بازدید کننده را متقاعد کند که در سایت بماند و به پیمایش خود ادامه دهد.

در نگاهی دقیق تر باید بگوییم که بعضی وقایع و اقدامات خاص از جانب کاربر، Bounce rate را افزایش می دهند؛ مانند:

  • کلیک روی گزینه بازگشت
  • تایپ کردن یک URL دیگر برای خروج از سایت
  • بستن پنجره یا تب وب سایت
  • پایان دسترسی به صفحه (به دلیل ارورهای هاستینگ)

البته به این نکته توجه کنید که بازدیدکنندگان در هر صورت صفحه را ترک می کنند. چرا که فرآیند پیمایش در وب و جست و جو بین صفحات مختلف وب سایت ها به همین ترتیب است. در نتیجه این را نمی توان به خودی خود اشتباه دانست. اما نکته مهم اینجاست که تفاوت های اساسی و کلیدی بین نرخ پرش خوب و بد وجود دارد.

Bounce rate خوب به این معنی است که بازدیدکنندگان شما تجربه کاربری خوبی را در صفحات سایت داشته اند و چیزی که به دنبال آن بوده اند را در این وب سایت پیدا کرده اند. در مقابل Bounce rate بد به این معنی است که بازدیدکنندگان به محض این که وارد وب سایت می شوند (و یا در حد چند ثانیه بعد) به سرعت از سایت خارج می شوند. بنابراین این کاربران احتمالاً تجربه رضایت بخشی را در سایت نداشته اند.

مقادیر Bounce rate خوب چه قدر باید باشد؟

مقادیر Bounce rate خوب با توجه به زمینه فعالیت و نوع کاربری وب سایت متفاوت خواهد بود. اما به عنوان قوانین کلی و حدودی می توانیم به اعداد زیر پیرامون Bounce rate‌های خوب و بد اشاره کنیم:

  • بیش از 80% : بسیار بد
  • بین 70% تا 80% : ضعیف
  • بین 50% تا 70% : خوب
  • بین 30% تا 50% : عالی
  • کمتر از 20% : احتمالاً سایت درگیر مشکلات ردیابی است

نکته: در حال حاضر در ایران مقدار Bounce rate نرمال، عددی بین 50% تا 60% است.

دلایل ایجاد Bounce rate زیاد چیست؟

عوامل متعددی دست به دست هم می دهند تا سایت درگیر Bounce rate بالا (یعنی بد) شود. اما مهم ترین این دلایل را می توان موارد زیر برشمرد:

  • سایت کُند است.
  • پیمایش در سایت سخت است و کاربران تجربه کاربری روان و راحتی ندارند.
  • طراحی رابط کاربری سایت ضعیف است.
  • هیچ لینک Call-to-action واضحی در سایت وجود ندارد تا کاربر را ترغیب به پیمایش کند.

رشد در آمار

چطور به بازدید زیاد و نرخ پرش کم دست پیدا کنیم؟

حالا سؤال مهم این است که چطور می توانیم بازدید زیاد و نرخ پرش کم را برای سایت فراهم کنیم؟ در واقع برای ایجاد یک Bounce rate خوب، باید موانع آن را برطرف کنیم. هر چند که این موانع معمولاً زیاد هستند؛ ولی خبر خوب این است که تقریباً همه این موانع را می توان به راحتی برطرف کرد.

اما قبل از این که به سراغ اقدامات لازم برای رسیدن به بازدید زیاد و نرخ پرش کم برویم، ابتدا باید از مقادیر Bounce rate و Pageview سایت خود مطلع شویم. برای این کار می توانید به راحتی از افزونه MonsterInsights در ابزار Google Analytics استفاده کنید. این سرویس بهترین ابزار آنالیز وردپرس است که در حال حاضر بیش از 3 میلیون وب سایت از آن استفاده می کنند.

با استفاده از گوگل آنالیتیکس می توانید به راحتی اطلاعات ترافیک سایت و کاربران را مستقیماً از داشبورد وردپرس خود مشاهده کنید. لازم به ذکر است که اگر راه حال هایی که در ادامه ارائه می دهیم را در سایت خود پیاده کنید، شاهد تغییرات مثبت خواهید بود.

آمار بازدید و نرخ پرش

اقدامات زیادی است که می توانید برای دستیابی به بازدید زیاد و نرخ پرش کم در وب سایت های وردپرسی انجام دهید. اما در ادامه 12 تا از بهترین این راه حل ها را بررسی می کنیم.

1/ افزایش سرعت سایت؛ اولین و مهم ترین روش برای دستیابی به بازدید زیاد و نرخ پرش کم

اگر Bounce rate زیادی داشته باشید، احتمالاً مقصر را اول از همه محتوا یا طراحی سایت می دانید. اما گاهی اوقات سرعت لود شدن سایت چنان کم است که بازدیدکنندگان فرصت مشاهده وب سایت را پیدا نمی کنند. بنابراین ترجیح می دهند سایت را ترک کنند. به صورت کلی اگر وب سایتی در عرض 2 ثانیه لود نشود، معمولاً بازدیدکنندگان بیشتر از آن منتظر نمی مانند. این امر در مورد هر دو نسخه های دسکتاپ و موبایل صادق است.

بنابراین افزایش سرعت سایت باعث بهبود تجربه کاربری شده و تعداد کل بازدیدکنندگان را افزایش می دهد. در نتیجه به رتبه سئوی بهتری دست پیدا خواهید کرد. اما اگر از وضعیت سرعت سایت خود خبر ندارید، ابتدا باید به سراغ ابزارهای تست سرعت بروید. ابزارهایی مثل Google Pagespeed Insights و GTmetrix در حال حاضر جزو بهترین ابزارها برای ارزیابی سرعت سایت هستند.

آمار سرعت سایت

بعد از این که از وضعیت سرعت سایت خود اگاه شدید، می توانید به سراغ راه حل های افزایش سرعت سایت های وردپرسی بروید. در اکثر وب سایت ها بزرگترین علل کُند شدن وب سایت، مشکل هاستینگ سایت یا تنظیمات نامناسب برای Cahching سایت است.

2/ بهبود منوی ناوبری در وردپرس

منوی ناوبری، منوی اصلی بالای صفحه است که محتواهای کل سایت را دسته بندی می کند. این منو یکی از حیاتی ترین اِلِمان ها برای هدایت کاربر و تشویق او به پیمایش در سایت است. بنابراین این منوی ناوبری باید فکر شده طراحی شود. چرا که منوهای ناوبری پیچیده یا گیج کننده، می تواند منجر به بالا رفتن نرخ پرش شود.

در طراحی منوی ناوبری باید دقت کنید که این منو ساده و شفاف باشد و واقعاً بتواند به کاربر در پیدا کردن چیزی که به دنبال آن است، کمک کند.

منوی سایت ژاکت

دقت کنید که به خصوص زمانی که محتواها یا محصولات زیادی در سایت دارید، باید منوها را به روشی منطقی دسته بندی و مرتب کنید. خوشخبتانه ساخت و ادیت منوها در وردپرس بسیار راحت است. فقط لازم است که برای طراحی این منوهای آن کمی وقت صرف کنید.

3/ بهبود لینک های داخلی

لینک سازی داخلی شامل لینک دادن از یک صفحه سایت به صفحه دیگر خود سایت است. استفاده از لینک سازی داخلی، نه تنها به ارتقای سئوی سایت کمک می کند، بلکه یکی از بهترین راه ها برای رسیدن به بازدید زیاد و نرخ پرش کم است.

در واقع لینک کردن محتواهای داخلی سایت به یکدیگر، در عین حال که کار بسیار راحتی است، کاربران را هدایت می کنند که به سایر صفحات سایت هم سر بزنند و دیرتر از سایت خارج شوند.

تنظیمات لینک دهی در وردپرس

4/ اضافه کردن قابلیت جست و جوی داخلی در سایت

اگر قبل از این باکس جست و جوی داخلی در اختیار کاربران خود قرار نداده اید، همین حالا دست به کار شوید و از این فرصت طلایی استفاده کنید. وقتی قابلیت جست و جوی داخلی را در سایت خود قرار می دهید، در واقع به کاربران اجازه می دهید که محتوای مد نظر خود را در وب سایت شما مانند گوگل، جست و جو کنند. در واقع بسیاری از کاربران قبل ازاین که تصمیم به خروج از سایت بگیرند، موضوع مد نظرشان را در سایت جست و جو می کنند. در وردپرس نیز به طور پیش فرض، یک ابزارک جست و جوی داخلی وجود دارد.

نوار جستجو در سایت ژاکت

5/ استفاده از قابلیت باز شدن لینک خارجی در پنجره جدید

قرار دادن لینک های خارجی در متن، از ارکان سئوی سایت است. با این حال همین لینک های خارجی باعث می شوند که کاربران از سایت شما خارج شده و به آن سایت مقصد بروند. طبیعتاً این امر باعث افزایش Bounce rate خواهد شد.

بهترین راه حل برای رفع این مشکل این است که یک گزینه را در وردپرس تیک بزنید تا هر زمان که کاربر روی لینک خارجی کلیک می کند، سایت مقصد در یک تب یا پنجره جدید باز شود و کاربر ناچار به ترک سایت شما نباشد.

گزینه باز کردن پیوند در زبانه تازه در لینک دهی وردپرس

6/ اضافه کردن گزینه “پست های محبوب”

یکی از دلایلی که بازدیدکنندگان پس از خواندن یک پست سایت را ترک می کنند، این است که نمی دانند در قدم بعدی چه کاری می توانند انجام دهند. به همین جهت به جای رفتن به سایر صفحات، سایت را ترک می کنند.

یک روش آسان برای مقابله با این مشکل، اضافه کردن گزینه هایی مانند “پست های محبوب” یا “مطالب مرتبط” و … در انتهای پست هاست. با این کار اگر کاربر از بودن در سایت شما احساس خوبی داشته باشد، وقتی به این گزینه می رسد، روی آن کلیک کرده و به سراغ سایر پست ها می رود.

برای این کار روش های گوناگونی در وردپرس وجود دارد. اما یکی از بهترین راه ها استفاده از افزونه ای مانند MonsterInsights است. با استفاده از این نوع افزونه ها می توانید آرشیو پست های محبوب را به صفحه خود اضافه کرده و چیدمان آن را نیز تغییر دهید.

آرشیو محبوب ترین ها در ژاکت

7/ دقت به خوانایی پست ها

گاهی ویژگی های متن و پاراگراف پست ها به گونه ای است که کاربر نمی تواند آنها راحت و روان بخواند و ممکن است قید خواندن متن را بزند. برای این که از خوانایی متن خود مطمئن باشید، اول بررسی کنید که چینش کلی متن در صفحه، برای همه دستگاه ها مناسب است و به خوبی قابل مشاهده و مطالعه است. سپس فونت متن را بررسی کنید. به این صورت که اگر برای خواندن متن پست در موبایل یا دسکتاپ، لازم است که صفحه را کوچک یا بزرگ کنید، باید اندازه فونت را تغییر دهید.

علاوه بر این قالب بندی و سلسله مراتب متن را طوری انتخاب کنید که کاربران بتوانند با مطالعه سریع متن هم متوجه منظور مطلب بشوند و برای خواندن آن نیازی به خواندن سطر به سطر متن نباشد. برای این کار می توانید از چند راهکار زیر در نوشته خود استفاده کنید:

  • برای هر عنوان اصلی از زیر عنوان ها استفاده کنید و یک مطلب کلی را به قسمت های جزئی تر تقسیم کنید.
  • پاراگراف ها را طولانی ننویسید.
  • در صورت امکان از لیست های بولت و لیست های ترتیبی استفاده کنید.
  • از فیلم و تصویر ما بین متن استفاده کنید.

8/ بهینه سازی سایت برای موبایل

جالب است بدانید که به طور میانگین بیش از نیمی از کل ترافیک اینترنت از طریق گوشی های موبایل حاصل می شود. بنابراین طبیعتاً اگر وب سایتی برای موبایل بهینه نشده باشد، نمی تواند تجربه کاربری خوبی را به کاربران ارائه دهد.

برای مشاهده وضعیت نمایش سایت در موبایل، راه های گوناگونی وجود دارد. یکی از این راه ها استفاده از تست Mobile-Friendly گوگل است. در این ابزار URL سایت را وارد می کنید و گزارشی شامل راهکارهایی برای بهینه سازی سایت دریافت می کنید.

تست ریسپانسیو بودن سایت

اما بهترین راهکار برای بهینه سازی سایت های وردپرسی برای موبایل، استفاده از قالب های ریسپانسیو است. قالب های ریسپانسیو به طور خودکار با اندازه صفحه نمایش بازدیدکننده تنظیم می شوند.

9/ استفاده درست از پاپ آپ ها

حتماً برایتان پیش آمده که با ورود به یک سایت،  با پاپ آپ ها بمباران شوید و نتوانید به راحتی در سایت پیمایش کنید. پاپ آپ ها می توانند راهکار فوق العاده ای برای رشد لیست ایمیل ها باشند. اما در مقابل اگر به روش درست استفاده نشود، می تواند تجربه کاربری را خراب کند.

بنابراین به جای استفاده از پاپ آپها در جای نادرست، می توانید آنها را هنگام خروج بازدیدکننده از سایت نمایش دهید. داخل این پاپ ها نیز می توانید کاربر را به ارائه بازخورد، ثبت نام در سایت برای دریافت خبرنامه و … تشویق کنید.

شما می توانید از افزونه پاپ آپ وردپرس استفاده کنید.

10/ سفارشی سازی صفحه 404

ارور 404 زمانی نمایش داده می شود که یا آدرس لینک مد نظر تغییر کرده باشد و یا اصلاً حذف شده باشد. در حالت عادی وقتی کاربر وارد صفحه ارور 404 می شود، سایت را ترک می کند. اما نکته اینجاست که می توانیم از این فرصت نیز استفاده کنیم تا کاربران را ترغیب به پیمایش در سایر صفحات سایت کنیم.

برای سفارشی سازی صفحه 404 می توانید گزینه ای برای انتقال کاربر به صفحه اصلی سایت قرار دهید. یا می توانید لیست محتوای سایت را در همین صفحه قرار دهید تا کاربر گزینه ای برای ادامه بازدید از سایت داشته باشد.

راه های بسیار دیگری نیز برای سفارشی سازی صفحه ارور 404 وجود دارد که تا حد زیادی به خلاقیت شما بستگی دارد. به عنوان مثال بعضی طراحان در این صفحه از تصاویر یا متون طنز استفاده می کنند. لازم به ذکر است که برای طراحی این صفحه نیز در وب سایت های وردپرسی می توانید از افزونه ای مانند SpeedProd استفاده کنید.

خطای 404 ژاکت

11/ بهبود اسلایدر بار

اسلاید بارها نوارهایی هستند که کنار صفحات سایت نمایش داده می شوند و شامل گزینه های کاربردی متنوعی هستند. استفاده از چنین منویی در سایت، اختیاری است. اما اگر از آن استفاده کردید، باید بهینه سازی آن را هم در چک لیست خود قرار دهید. به عنوان مثال برای بهینه سازی اسلاید بار می توانید گزینه هایی مانند پست های محبوب، فرم های ثبت نام از طریق ایمیل، عکس های اینستاگرام و … را در آن قرار دهید.

در هر صورت از آنجایی که هدف نهایی دستیابی به بازدید زیاد و نرخ پرش کم است، در این منو باید از گزینه هایی که به صفحات دیگری لینک شده اند، استفاده کنید.

12/ قرار دادن گزیده پست ها در صفحه اصلی

اگر صفحه اصلی وب سایت شامل پست های وبلاگ است، می توانید به جای کل پست ها، گزیده ای از پست را نمایش دهید. با این کار هم مدت زمان لازم برای لود شدن سایت کمتر می شود و هم با قرار دادن گزینه ای مثل “مطالب بیشتر” بازدیدکننده به ادامه پیمایش در سایت تشویق می شود.

دکمه مشاهده مقالات ژاکت

نکات پایانی

به طور کلی بیش از 70% بازدیدکنندگانی که یک سایت را ترک می کنند، برنخواهند گشت. بنابراین بهتر است راهی برای تماس با آنها داشته باشید تا بتوانید باز هم آنها را جذب سایت کنید. برای این کار دو روش وجود دارد. یکی ارسال خبرنامه به ایمیل ها و دومی ارسال اعلان های Web push است (این اعلان ها بنرهای تبلیغاتی هستند که روی دسکتاپ یا در موبایل نمایش داده می شوند و کاربر با کلیک روی آن وارد سایت می شود).

در هر صورت فراموش نکنید که هدف نهایی، دستیابی به بازدید زیاد و نرخ پرش کم است. بنابراین ابتدا وضعیت وب سایت خود را بررسی کرده و هر روشی را که جای خالی آن را در سایتتان می بینید، به کار بگیرید. از همراهی شما با ژاکت سپاسگزاریم.

دیدگاه‌ها

Comments

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *