Retry
مدل AIDA چیست

ماموریت یک تبلیغ در بازاریابی، جذب مخاطب است. یک تبلیغ موثر باید کاری کند که افراد به آن تبلیغ نگاه کنند، شروع به خواندن آن کنند و سپس به آن تبلیغ علاقه مند شوند و  در نهایت این تبلیغ به صورت ناخودآگاه آن ها را متقاعد کند که آن محصول مناسب است. اما همانطور که می دانید ما روزانه توسط هزاران تبلیغ بمباران می شویم و تنها برخی از آن ها بر روی ما تاثیر می گذارند. برای این که تبلیغ شما این ویژگی ها را داشته باشد لازم است بدانید که مدل AIDA چیست

این موضوع تنها در صورتی اتفاق می افتد که یک تبلیغ شامل سه ویژگی باشد. به عبارت دیگر ، کپی (نوشته ) تنها به شرطی که توجه افراد را به خود جلب کند ، علاقه ایجاد کند و تاثیر مثبتی بر روی آن ها داشته باشد موفق است. با گذشت بیش از یک قرن، اصول لوئیس هنوز هم درست است و این اصول  به صورت مخفف تحت عنوان مدل AIDA  معرفی شده است و به طور گسترده ای در صنعت تبلیغات استفاده می شوند.

در عصر دیجیتال، برندها حتی کل استراتژی بازاریابی خود را بر اساس مدل آیدا بنا نهاده اند. در واقع مدل AIDA، با ردیابی سفر مشتری از طریق ایجاد آگاهی، علاقه، میل و اقدام به عمل است، و شاید بهترین و شناخته شده مدل بازاریابی در میان تمام مدل های بازاریابی کلاسیک باشد. در واقع AIDA مدلی است که در بازاریابی مورد استفاده قرار می گیرد و مراحلی را که مشتری در فرآیند خرید یک محصول طی می کند، توصیف می کند. مدل AIDA از اواخر قرن نوزدهم مورد استفاده قرار گرفته است.

اما قبل از اینکه کامل تر بگوییم مدل AIDA چیست و چگونگی استفاده از مدل AIDA را در استراتژی بازاریابی محتوای خود را بررسی کنیم ، بیایید بررسی کنیم که این مدل دقیقاً چیست و چگونه کار می کند. همچنین ما در این مقاله تمامی نکات لازم برای درک بهتر این مدل همراه با مثال ها و پیاده سازی آن در استراتژی تبلیغاتی شما را معرفی خواهیم کرد.

مدل AIDA چیست؟

مدل AIDA چیستمدل  AIDA ، که مخفف  Attention ، Interest،  Desire و Action  است،  مدل اثر تبلیغات است که از طریق شناسایی مراحل کار یک فرد در طول فرایند خرید کالا و یا خدمات انجام می شود. مدل AIDA معمولاً در بازاریابی دیجیتال ، استراتژی های فروش و فعالیت های روابط عمومی استفاده می شود.

مفهوم AIDA توسط تاجر آمریکایی الیاس سنت اِلمو لوئیس در سال 1898 ساخته شد. در آن زمان کانال های رسانه ای زیادی برای تبلیغات و ارتباطات بازاریابی در دسترس نبودند اما امروزه کانال های رسانه ای بسیار زیادی وجود دارد که اجتناب از پیام های تبلیغاتی تقریباً غیرممکن است. لوئیس طرفدار تبلیغات بود که اغلب در مورد پتانسیل تبلیغات می نوشت و صحبت می کرد. این مدل مجموعه ای از مراحلی را توصیف می کند که مشتریان هنگام تصمیم گیری برای خرید آن ها را دنبال می کنند. هدف اصلی این مدل بهینه سازی تماس های فروش، به ویژه تعامل بین فروشنده و خریدار در مورد محصول بود.

وقتی صحبت از استفاده از روش های علمی برای طراحی فرآیندهای تبلیغات و فروش می شود ، می توان لوئیس را پیشگام دانست. در همان زمان ، برای لوئیس بسیار مهم بود که تبلیغات را نوعی “آموزش” ببیند که به ذینفع کمک می کند. توضیحات نظری لوئیس در مورد تئوری تبلیغات متکی به تجربیات گسترده بود. به عنوان مثال ، او مدیر بازاریابی در شرکت های مختلف بود و به سازمان ها و همچنین شرکت های درگیر اقدامات تبلیغاتی مشاوره می داد.

او دانش خود را در قالب انتشارات مختلف – چه به صورت کتبی و چه در سمینارهای دانشگاه های آمریکا – به اشتراک گذاشته است. مدل AIDA وی را می توان به عنوان یک میراث مهم درک کرد ، زیرا این فرمول هنوز هم بیش از 100 سال پس از اولین ظهور خود استفاده می شود.

برخی از کارشناسان بازاریابی دیجیتال تخمین می زنند که هر روز 4000 تا 10 هزار تبلیغات به دست افراد مختلف می رسند. مطمئناً میزان تبلیغاتی که در معرض آن هستید به عوامل مختلفی بستگی دارد از جمله اینکه چه نوع شغلی را دارید و اوقات فراغت خود را چگونه سپری می کنید. یک کارگر کارخانه در شیفت کاری هشت ساعته احتمالاً به اندازه کسانی که در همان مدت زمان درگیر شبکه های اجتماعی هستند در معرض تبلیغات قرار نمی گیرد.

بنابراین با رقابت زیاد ، رساندن پیام خود به هدف مورد نظر برای شما بسیار دشوار است. در این بین اصل AIDA می تواند به شما کمک کند تا هنگامی که از طریق کانال های خود برای جذب خریداران احتمالی تبلیغ محصولات و خدمات خود را می کنید ، تمرکز خود را حفظ کنید و در راستای هدفمندی و تاثیر گذار بودن تبلیغاتخود را انجام دهید. پس بیایید ببینیم اصول و مراحل مدل AIDA چیست :

  • آگاهی و یا Attention : در مرحله ی اول مشتریان از یک محصول ، برند و یا خدمات مطلع می شوند و این آگاهی به طور معمول از تبلیغات ناشی می شود. ایجاد آگاهی از برند و یا وابستگی به محصول یا خدمات مرحله ی اولیه سفر مشتری می باشد. محصول باید توجه مصرف کننده را به خود جلب کند. این کار از طریق مواد تبلیغاتی انجام می شود.
  • علاقه و یا interest : علاقه مشتری نسبت به آن برند و یا محصول بیشتر می شود زیرا آن ها در مورد مزایای محصول و چگونگی متناسب بودن با سبک زندگی خود اطلاعات بیشتری کسب می کنند و بیشتر علاقه مند می شوند. در این مرحله در واقع توجه مشتری بالقوه جلب می شود و علاقه آنها به محصول یا خدمات برانگیخته می شود.
  • میل و یا desire: مشتری با محصول ارتباط برقرار می کند و احساس او از علاقه به خواسته و یا “نیاز” تبدیل می شود. به عبارت دیگر بعد از اینکه مصرف کننده به محصول و یا خدمات علاقه مند شد ، هدف این است که مشتری ذهنیت خود را از “من آن را دوست دارم” به “من آن را می خواهم” تغییر دهید. اگر علاقه به محصول برانگیخته می شود ، این وظیفه فروشنده است که مشتری را ترغیب کند که می خواهد مالک این محصول باشد. در بهترین حالت ، خودِ تبلیغات و یا محصول تمایل به خرید را ایجاد می کند.
  • اقدام و یا action : مشتریان با بارگیری یک نسخه آزمایشی ، ایجاد حساب کاربری ، عضویت در ایمیل و یا خرید تصمیم می گیرند که با محصول و یا خدمات تعامل داشته باشند. هدف نهایی برگذار کننده ی کمپین بازاریابی همان اقدام و خرید محصول و یا خدمات است.مدل آیدا چیست

بنابراین، مدل AIDA می گوید که آگاهی منجر به علاقه می شود، این علاقه منجر به تمایل می شود، و در نهایت این تمایل تبدیل به اقدام و عمل که همان خریدن و یا شرکت کردن و … می باشد ، می شود. بیایید با بررسی هر بخش از این مراحل ، روش های استفاده از مدل AIDA را به طور کامل بررسی کنیم.

  1. مرحله ی اول: آگاهی از برند و متوجه ساختن مشتری

تا اینجا گفتیم مدل AIDA چیست . در این مرحله از مدل AIDA ، شما باید مشتریان بالقوه را از برند ، محصول و یا خدمات خود آگاه کنید. انواع محتوایی که معمولاً در مرحله آگاهی استفاده می شود شامل تبلیغات ، فیلم ها ، پادکست ها و رسانه های اجتماعی و .. است. اغلب اوقات ، بسیاری از بازاریابان این بخش را نادیده می گیرند و آن ها فرض را بر این می گیرند که کالا و یا خدمات شما قبلاً مورد توجه مصرف کنندگان قرار گرفته است – که ممکن است اینگونه نباشد.

در هر صورت ، تصور نکنید که همه از قبل از محصول شما مطلع هستند. یکی از بهترین روش ها برای جلب توجه مصرف کننده همان شکستن الگوهای رفتاری موجود از طریق یک پیام بسیار خلاق است که در ادامه به شما آن ها را معرفی خواهیم کرد.

اساساً ، هدف از انجام تمامی این کار ها این است که مصرف کنندگان از وجود یک کالا یا خدمات آگاه شوند و آن ها دلیلی برای تمایل به کسب اطلاعات بیشتر راجب شما پیدا کنند. بزرگ ترین چالش شما ممکن است جلب توجه مخاطبان هدف شما باشد. اگر مشتری های احتمالی شما از وجود شما اطلاعی نداشته باشند شما نمی توانید با آن ها درگیر شوید. مردم ممکن است روزانه در معرض 4000 تبلیغ قرار بگیرند ، اما آن ها واقعاً چه تعداد از آن ها را می پسندند؟

ایده این است که شما سعی می کنید مشتری را به توجه خود جلب کنید و شما باید بین هوشمندانه و آزار دهنده بودن باشید و این مرز را رعایت کنید. اگر محتوای شما بتواند توجه آن ها را به خود جلب کند و آن ها را عمیقاً درگیر خود کند ، مخاطبان هدف شما نسبت به آنچه شرکت شما واقعاً انجام می دهد کنجکاو می شوند.

در این مرحله ، مصرف کننده از خود می پرسد که “این (محصول و یا خدمات شما) چیست؟” برای رسیدن به این مرحله ، ابتدا باید مطالب خود را در مقابل آن ها قرار دهید. این امر با افزایش آگاهی از برند و پیام رسانی موثر همراه است.

بازاریابی محتوای موثر یکی از روش های جذب بازدید کننده به وب سایت شما است. اگر محتوایی ایجاد کنید که مشکلات آن ها را حل کند و روی علاقه های آن ها تمرکز کند ، می توانید نظرات آن ها را به سمت کسب و کار خود جلب کرده و راه حل ارائه دهید. برای آنکه مخاطب هدف شما به طور موثر از برند شما آگاه شود ، باید بتواند محتوای شما را از طریق گوگل ، رسانه های اجتماعی و کانال های دیگر کشف کند.

طرحی که توجه افراد را به خود جلب می کند شامل چه ویژگی هایی است؟

تولید محتوای جذاببه عنوان یک قاعده، محتوایی که توجه را به خود جلب می کند معمولاً حاوی اطلاعات جدید ، متناقض و یا منحصر به فرد و جدید است:

  • قرار دادن تبلیغات در موقعیت های غیر منتظره. این اغلب به عنوان بازاریابی چریکی معروف است.
  • ایجاد شوک در تبلیغات از طریق تصاویر انتزاعی و مفهومی
  • یک پیام کاملاً هدفمند. از این امر به عنوان شخصی سازی برند نیز یاد می شود.
  • از رنگ های پررنگ که چشم را به خود جلب می کند استفاده کنید. در اینجا بیشتر درباره رنگ بندی سایت بخوانید.
  • یک فیلم پر شور و سرگرم کننده بسازید.
  • در صفحه فرود خود از گرافیک های جذاب استفاده کنید.
  • از موسیقی استفاده کنید که نوستالژی را برانگیزد و یادآور خاطره های زیادی شود.
  • ارائه یک واقعیت تکان دهنده یا آماری که مشکلی را مشخص کند که با محصول و یا خدمات شما قابل حل باشد یکی از روش های معمول جلب توجه است.

سایر روش ها می توانند شامل پرسیدن یک سوال قابل تأمل یا استفاده از موردی باشد که تعجب افراد را بر انگیزد. عناصر بصری ، مانند یک طراحی ظریف و غیر منتظره و یا حرکت ناگهانی ، نیز می توانند خوب جلب توجه کنند. این را هم به خاطر داشته باشید برای اینکه پیام تبلیغاتی برای مشتری بالقوه نمایش داده شود ، تبلیغ کننده ابتدا باید توجه گروه هدف را جلب کند. اولین مرحله از مدل AIDA آغاز فعال سازی ، درک و روند عاطفی مربوط به مشتریان است. بنابراین بعد از آن که دریافیت مدل AIDA چیست ابتدا باید مخاطب هدف خود را شناسایی کرده و بر این اساس محتوای خود را آماده کنید.

یک طرح جذاب باید اطمینان حاصل کند که تبلیغات شما تأثیر مثبتی بر مشتریان بالقوه دارد ، به عنوان مثال پوستر جشنواره ای که در آن تیتر اصلی با حروف درشت تأکید شده است تا چشم نواز شود یکی از راه ها برای جلب توجه افراد است و هنرمندان کمتر شناخته شده با قلمی با سایز کوچکتر در زیر آن نوشته شده اند. گرچه نباید در این کار زیاده روی کنید ، زیرا این امر می تواند گروه تبلیغاتی شما را خسته و آزرده کند.

تبلیغ کنندگان از عناصر شنیداری در تلویزیون ، رادیو یا آنلاین استفاده می کنند و در دستیابی به آن کاملاً ظریف هستند. تقریباً در همه رسانه های دیداری و شنیداری تبلیغات کوتاه بسیار تاثیر گذار تر از تبلیغات طولانی هستند.  این کار برای اطمینان از جلب توجه بیننده است. این تبلیغات اغلب با آهنگ ها و موسیقی های جذاب همراه است.

برخی از تبلیغ کنندگان همچنین برای جلب مشتری ، به روش های قدیمی متوسل می شوند ، که البته این کار در طولانی مدت کارساز نیست ، اما کسب و کار های بسیار زیادی می توانند از این مزایا بهره مند شوند.

  1. مرحله ی دوم: حفظ علاقه

بعد از اینکه نظر مشتری بالقوه را به سمت کسب و کار خود جلب کردید ، باید آن را حفظ کنید – عملی که دشوارتر از جلب توجه است. در واقع جلب توجه افراد برای یک یا دو لحظه کار می کنند ، اما مشتری بالقوه شما برای درگیر شدن به دلیل قانع کننده نیاز دارد. در این مرحله ی مدل AIDA به طور کلی از محتوای وب ، خبرنامه ها ، وبلاگ ها و مقالات و کمپین های ایمیل استفاده می شود.

هنگامی که توجه آن ها را جلب کردید ، قدم بعدی حفظ علاقه به محصول و یا خدمات خود است. برای گیرندگان توضیح دهید که چگونه مشکلی که در زندگی آن ها شناسایی کرده اید بر زندگی آن ها تأثیر منفی می گذارد. یک نمایش این تاثیر با استفاده از یک فیلم و یا تصویر می تواند به آن ها کمک کند تا بیشتر با مشکل خود آشنا شوند و سپس فعالانه به دنبال راه حل های ممکن باشند. با شخصی سازی مشکلات شما می توانید آن ها را جذب کسب و کار خود کنید.

در صورت ایجاد فیلم های خنده دار ، سرگرم کننده و یا استفاده از موسیقی آشنا با مخاطب مورد نظر ، حفظ علاقه ممکن است کمی آسان تر باشد. اگر یک صفحه ای را با متن بیش از حد زیاد بارگیری کنید ، ممکن است نگه داشتن توجه افراد مختلف کمی دشوار باشد. سعی کنید آن را با تکه های کوتاهی از اطلاعات سبک نگه دارید و آن را با زیرعنوان ها و فونت ها با سایز های مختلف جذاب نگه دارید.

ایجاد علاقه و حفظ آن به طور کلی سخت ترین قسمت کار است. به عنوان مثال ، اگر محصول و یا خدمات شما ذاتاً جالب نباشد ، دستیابی به آن ها بسیار دشوار است. اطمینان حاصل کنید که اطلاعات تبلیغات شما از هم پاشیده نباشد و به راحتی قابل خواندن باشد و در صورت امکان دارای زیرنویس ها و تصاویر جالب باشد. برای آنکه درک کنید این مرحله از مدل AIDA چیست بر آنچه بیشترین ارتباط را برای بازار هدف شما در رابطه با محصول یا خدمات شما دارد و مهم ترین پیامی که می خواهید به مصرف کنندگان خود منتقل کنید ، تمرکز کنید.

هنگامی که مخاطبان هدف شما به محصول یا خدمات شما علاقه مند شوند ، آن ها می خواهند در مورد نام تجاری شما ، مزایای راه حل شما و مناسب بودن آن بیشتر بدانند .در این مرحله ، هدف این است که آن ها فکر کنند: “من این محصول را دوست دارم”. برای رسیدن به این مرحله ، محتوای شما باید اقناع کننده و جذاب باشد. در حالی که هدف از اولین مرحله AIDA تنها جلب توجه آن ها است.

برای ایجاد هیجان کافی در مخاطبان خود و مجبور کردن آن ها به عمل ، باید اطمینان حاصل کنید که علاقه ی آن ها به نام تجاری شما به یک آستانه مشخص برسد. هرچه بیشتر با نیازها و ارزش های آن ها همسو باشید ، احتمال موفقیت شما بیشتر است.

هدف از انجام مرحله دوم مدل AIDA زمانی محقق می شود که مشتری درگیر تبلیغات شود و به محصولات یا خدماتی که شما ارائه می دهید علاقه مند باشد. با این حال ، بر خلاف زمان لوئیس ، تبلیغ کنندگان اکنون امکانات بیشتری برای جلب علاقه گروه هدف دارند.

تبلیغ کنندگان وقتی در مرحله دوم مدل AIDA بدانند که گروه مورد نظر به چه چیزهایی علاقه دارد ، چه چیزهایی برای آن ها مهم است ، چه نیازهایی دارند و چه مشکلاتی را می خواهند حل کنند ، بسیار پیشرفت خواهند کرد. ابزارهای تجزیه و تحلیل مدرن ، اطلاعات دقیق در مورد رفتار کاربران را در اختیار اپراتورهای فروشگاه آنلاین قرار می دهد و آن ها را قادر می سازد وضعیت فعلی خود را در مورد مراحل مختلف مدل آیدا یا سایر مدل های بازاریابی تعیین کنند و سپس واکنش مناسب به مسائل نشان می دهند.

  1. مرحله ی سوم: ایجاد میل و علاقه

تا کنون گفتیم دو مرحله اول از مدل AIDA چیست . همانطور که علاقه مشتری را نسبت به محصولات خود تقویت می کنید ، باید به او بگویید که چگونه محصول و یا خدمات شما می تواند از راه های واقعی به او کمک کند. اینجاست که مخاطب خود را ترغیب می کنید که برای حل مشکلی و یا بهبود یک شرایط به محصول شما نیاز دارد.

در این مرحله ، شما باید بر ویژگی ها و مزایایی که ارائه می دهید تاکید داشته باشید و نشان دهید که این ویژگی ها و مزایا با محصولات رقبای شما متفاوت و یا برتر از آن ها هستند. البته در انجام این کار زیاده روی نکنید و ویژگی های خود را به مزایای محصول خود تبدیل کنید. این مزایا به طور کلی قانع کننده تر از لیست طولانی از ویژگی ها است.

گام های دوم و سوم مدل AIDA در راستای یک هدف هستند و در هر دوی آن ها شما به مشتریان کمک می کنید تا درک کنند چرا “به” محصول و یا خدمات شما “نیاز” دارند و در این راستا شما باید به نحوه ارائه مطالب خود فکر کنید چراکه هدف از ارائه این اطلاعات بازگویی مزایای خرید آن است – مزایایی که به طور ایده آل باعث می شود مصرف کنندگان هرچه بیشتر محصول را بخواهند. بنابراین در این مرحله شما باید ارزش محصول یا خدمات را به مخاطبان انتقال دهید و اینکه چرا آن ها در زندگی خود به آن نیاز دارند.

مردم با کسانی درگیر می شوند که آن ها را می شناسند ، دوست دارند و به آن ها اعتماد دارند. دو مرحله اول مدل AIDA  دانش و موارد مشابه ایجاد می شود.  هدف این مرحله تغییر جمله ی “من این محصول را دوست دارم” به “من این محصول را می خواهم” است. و این با یک اصل انجام می شود: اعتماد.

برای این کار ، همچنان به آن ها مطالب مفید ارائه دهید. اطمینان حاصل کنید که آن ها در وبلاگ شما مشترک شده اند ، شما را در شبکه های اجتماعی دنبال می کنند و پیشنهادات شما را دنبال می کنند . هرچه افراد بیشتری با نام تجاری شما تعامل داشته باشند ، اعتماد بیشتری به شما خواهند داشت و این موضوع احتمال خریدن محصول و یا خدمات شما را افزایش می دهد.

در مرحله سوم مدل AIDA ، علاقه عمومی مصرف کننده به یک هدف خرید مشخص تبدیل می شود . مثال این مرحله می تواند نمایش مدل هایی باشد که شما در فروشگاه آنلاین خود ارائه می دهید تا مشتری بتواند گزینه های مختلف را ببیند و از بین آن ها یکی را انتخاب کند. توضیح دهید که مدل های شما ارزان تر و یا بهتر از مدل رقیب به نظر می رسند.

در این مرحله ، اقدامات تبلیغاتی اطلاعاتی را ارائه می دهد که بر مزایای محصولات و برند خودشان در برابر محصولات رقبا تأکید می کند. هدف این است که گروه هدف ، شرکت و همچنین برند ها ، محصولات و خدمات شما را ببینند.

  1. مرحله ی چهارم: دعوت به انجام کاری

فراخوان به عملپس از جلب توجه افراد ، حفظ علاقه و ایجاد تمایل ، تنها به یک فراخوان و یا دعوت به انجام یک کار نیاز دارید که مشتری را مجبور به خرید و یا شروع کاری می کند. در واقع آخرین مرحله از مدل AIDA ، جلب نظر مصرف کننده برای شروع یک اقدام است. تبلیغات باید با یک فراخوان پایان یابد – گزاره ای که برای دریافت پاسخ فوری از مشتری طراحی شده است.

در یک وب سایت ، می توانید لینکی برای اطلاعات بیشتر ، ثبت نام در یک دوره آزمایشی رایگان ، ایجاد حساب کاربری و یا قرار دادن موارد مختلف در سبد خرید خود را انجام دهید. در دنیای واقعی ، این بدان معنی است که شما باید مشتری خود را مجبور کنید از کاناپه بلند شود و وارد فروشگاه شما شود!

اگر تبلیغ کنندگان موفق به ایجاد تقاضا برای محصولات و یا خدمات خاص برای گروه هدف شده اند ، این کار باید منجر به اقدام در مرحله نهایی مدل AIDA شود ، یعنی این که شخص علاقه مند در نهایت باید محصول تبلیغ شده را بخرد و یا از خدمات ارائه شده استفاده کند . تبلیغات خوب باید احساس فوریتی را ایجاد کند که به مصرف کنندگان انگیزه می دهد تا از حالا اقدام کنند. یکی از روش های معمول برای دستیابی به این هدف ، ارائه پیشنهادات در مدت زمان محدود (مانند حمل و نقل رایگان) می باشد.

امروزه ، فرمول AIDA اغلب با “S” برای “رضایت” تکمیل می شود ، زیرا محصول در نهایت باید رضایت مصرف کننده را جلب کند. رضایت مشتری فقط به تبلیغات بستگی ندارد بلکه به خود محصول نیز بستگی دارد. با درج عامل “اطمینان” (اعتماد) ، یک عنصر ششم نیز می تواند اضافه شود. بنابراین بسیاری از بازاریاب ها برای بهینه سازی فرایندهای فروش و تبلیغات نیز با مدل AIDCAS کار می کنند.

از مدل AIDA چگونه استفاده می شود؟

امیدواریم تا کنون درک کرده باشید که مدل AIDA چیست . مدل آیدا دیدگاه های مربوط به استراتژی های بازاریابی و فروش را برای بیش از 100 سال شکل داده است. این فرمول را هنوز هم می توان در کتاب های درسی استاندارد بازاریابی موجود یافت. فراتر از آن ، AIDA  همچنین در روابط عمومی برای برنامه ریزی و تجزیه و تحلیل اثربخشی کمپین های روابط عمومی مورد استفاده قرار می گیرد و همچنان اطلاعات ارزشمندی برای تجزیه و تحلیل پیام های تبلیغاتی فراهم می کند .

مدل ها در بازاریابی برای نشان دادن فرآیندها استفاده می شوند. هدف آن ها توسعه روش هایی است که می توانند برای بهینه سازی فرایندها مورد استفاده قرار گیرند. مدل های تبلیغاتی سلسله مراتبی ، مانند فرمول AIDA ، تحولی را نشان می دهد که مشتریان به عنوان بخشی از فرایند تصمیم گیری خرید تجربه می کنند. هر مرحله با الزامات دیگری مشخص می شود که باید هنگام طراحی کمپین های تبلیغاتی مورد توجه قرار گیرد.

در مدل AIDA ، تبلیغات به عنوان محرک عمل می کنند ، که قرار است تصمیم خرید را شروع کنند. مصرف کنندگانی که از مراحل مدل AIDA عبور می کنند ، از مرحله شناختی و همچنین از مرحله پردازش عاطفی عبور می کنند. مدل AIDA مانند یک قیف واژگون به نظر می رسد. این جنبه اساسی مدل بازاریابی سلسله مراتبی را نشان می دهد. تعداد مشتریان بالقوه در طول فرایند تصمیم گیری برای خرید کاهش می یابد ، به طوری که هر مرحله کوچکتر می شود.

قیف خرید نشان می دهد که فقط بخشی از گروه هدف برنامه ریزی شده را می توان با تبلیغات تشویق کرد تا گام بعدی را بردارد. تبلیغاتی که از طریق وسایل ارتباط جمعی پخش می شود عموماً دامنه بسیار زیادی دارد ، اما تنها بخشی از مخاطبان متعدد به آنچه شرکت تبلیغ شده ارائه می دهد علاقه مند می شوند و حتی افراد کمتری به اندازه کافی علاقه مند می شوند تا خرید واقعی انجام دهند.

در عمل ، این مدل نوعی چک لیست به تبلیغ دهندگان می دهد ، که می تواند برای تجزیه و تحلیل و بهینه سازی اقدامات ارتباطی در زمینه تبلیغات ، گفتگوهای فروش ، ارائه ها و تعدیل استفاده شود. مزیت این فرمول های ساده را می توان در سادگی و کاربردهای انعطاف پذیر آن در مناطقی غیر از فروش مستقر در فروشگاه یا ثابت یافت. به عنوان مثال در تجارت الکترونیکی ، می توان با استفاده از چهار جنبه فرمول AIDA ، اثربخشی ارائه محصول در یک فروشگاه آنلاین را تحلیل کرد.

این فرمول برای دارندگان فروشگاه های آنلاین مفید است تا بررسی کنند که آیا در هنگام ارائه محصول ، تمام جنبه های یک فرآیند تصمیم گیری خرید مطلوب در نظر گرفته شده است. برای به کار گیری این مدل می توانید سوالات احتمالی زیر را از خود بپرسید :

  • آیا یافتن فروشگاه شما (نام آن ، یادآوری آن و… )آسان است؟
  • آیا طراحی پوستر ها و متن های تبلیغاتی توجه گروه هدف را به خود جلب می کند؟
  • آیا در طراحی پوستر خود از رنگ ها ،متن ها و یا تصاویر مناسب استفاده کرده اید؟
  • آیا در تبلیغات خود از طریق کلماتی مانند محدود، تخفیف و … استفاده کرده اید؟
  • آیا توضیحات محصول اطلاعات درستی را برای برانگیختن علاقه مشتریان بالقوه فراهم می کند؟
  • آیا گالری های تصاویر ، فیلم های مربوط به محصول و جزییات مربوط به چگونگی تولید کالای شما می توانند تاثیری را در زندگی مشتری بگذارند؟
  • آیا نحوه ی ارائه محصول حس “تمایل” برای مشتری ایجاد می کند؟
  • آیا تبلیغات شما دارای عناصر دعوت به عمل (CTA ) است که خرید فوری را برای خریداران احتمالی امکان پذیر می کند؟
  • آیا موارد اضافی برای جذابیت بیشتر محصولات مانند تخفیف ، ارسال رایگان و غیره وجود دارد؟
  • آیا فرآیند سفارش و انجام یک کار به سادگی انجام پذیر است؟

حال که می دانید مدل AIDA چیست اگر برای این سوالات پاسخ های کامل و واضحی را داشتید می توانید اطمینان حاصل کنید که تبلیغات شما اثر بخش خواهد بود و کمپین هایتان با موفقیت انجام خواهد شد.

نکات کلیدی برای موفقیت در استفاده از فرمول AIDA

استفاده از مدل آیدا در فروشاکنون شما می دانید مدل AIDA چیست . در اینجا مراحلی وجود دارد که باید در هنگام بازاریابی خود از روش AIDA استفاده کنید .

  • متن تبلیغات خود را برای هدف شخصی خود بنویسید.

شما باید مستقیماً با شخصیت خریدار خود صحبت کنید . این بدان معناست که شما باید در نوشته های خود از کلمه ی “شما” به تعداد  زیادی استفاده کنید تا مخاطب شما فکر کند که فقط با آن ها صحبت می کنید. این باعث می شود پیام رسانی شما شخصی تر شود. به عنوان مثال اگر شخصیت خریدار شما یک مدیر بازاریاب است ، از این عنوان در پیام های خود استفاده کنید تا باعث شود با برند شما بیشتر درگیر شود.

  • از متن های ساده تری استفاده کنید.

برای مخاطبان شما نحوه خواندن آگهی بسیار مهم به نظر می رسد. متن خود را به گونه ای بنویسید که بریا کاربران خواندن آن ساده تر باشد تا راحت تر بتواند مطالب و کلمات را درک کنند.

  • بر روی عناوین خود تمرکز کنید.

سرفصل های شما اغلب اولین عنصر بازاریابی و تبلیغاتی شما هستند که مخاطبان شما آن را مشاهده خواهند کرد. اگر عناوین خبری شما موثر واقع نباشند ، تلاش های بازاریابی شما بی نتیجه خواهند ماند. هنگام تهیه عناوین می توانید با مشتری خود صحبت کنید ، با مشکلات آن ها همدلی کنید و نوعی راه حل را ارائه دهید .به عنوان مثال ، “10 روش بازاریابی که باعث ایجاد درآمد در سال 2019 می شوند.”

این یک عنوان موثر است زیرا یک لیست شماره دار ارائه می دهد ، که همیشه این اعداد افراد زیادی را به خود جلب می کند. این تیتر با بازاریابان صحبت می کند و به یک راه حل برای یک مشکل اشاره می کند ، این که چگونه می توان در سال جاری درآمد بیشتری کسب کرد.

  • ایمیل های تبلیغاتی خود را آزمایش کنید.

شما می دانید مدل AIDA چیست و آن را اجرا کرده اید اما اگر نرخ باز کردن ایمیل و کلیک روی نرخ شما مطابق انتظار شما نیست ، باید ایمیل های تبلیغاتی خود را آزمایش کنید تا بیشترین تأثیر را داشته باشید. به عنوان مثال ، شما دو ایمیل یکسان خواهید داشت که فقط عنوان یکی از آن ایمیل ها را تغییر می دهید. سپس می توانید ایمیل های خود را در زمان های مختلف به همان افراد بفرستید تا ببینید کدام یک عملکرد بهتری دارد.

این تکنیک را می توان در مورد  عنوان ، پاراگراف های اول ، متن ایمیل ، تصاویر و فراخوان برای عمل استفاده کرد .هرچه عناصر بیشتری را آزمایش کنید ، تأثیرگذاری ایمیل های شما بیشتر خواهد بود . با آزمایش کافی ، به زودی ترکیب دقیق عناصری را که منجر به بالاترین نرخ ها می شوند را دریافت خواهید کرد.

جمع بندی

در این مقاله به شما گفتیم مدل AIDA چیست . روش AIDA ثابت شده است که برای تبلیغ کنندگان و بازاریابان مهم و موثر است. قدمت آن بیش از 100 سال است و امروزه نیز در بسیاری از کسب و کار ها استفاده می شود. با ورود رسانه های جدید و بسترهای ارتباطی به زندگی ما ، این مدل طی سال ها اصلاح و گسترش یافته است. شما با درک شخصیت خریدار خود و استفاده از فرمول AIDA ، و شروع کار بر روی عناصر مانند موضوع ، سرفصل ها ، کپی بدنه ، و اقدام به عمل می توانید کسب و کار خود را توسعه دهید. بنابراین این تکنیک را برای تلاش های خود در زمینه بازاریابی به کار بگیرید و فراموش نکنید که برای به دست آوردن توجه ، علاقه ، تمایل و اقدامات مخاطبان که برای هدایت بیشتر مشتری و کسب درآمد و بازده بیشتر لازم دارید نیاز به شناخت مخاطب هدف خود خواهید داشت.

 

ژاکت را دنبال کنید

ژاکت در اینستاگرام

ژاکت در فیسبوک

ژاکت در لینکدین

ژاکت در توییتر

دیدگاه‌ها

Comments

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *