راهکارهای بازاریابی در صنعت گردشگری

کسب و کار

10 دقیقه زمان مطالعه

بازاریابی در صنعت گردشگری امروزه به دلیل شیوع ویروس کرونا کاملاً دگرگون شده است و برای موفق بودن در آن باید روش های جدیدی مورد استفاده قرار گیرد. برای موفقیت در صنعت گردشگری، کسب و کار ها باید به گونه ای باشند که صدای آن ها در بازارهای هدف شنیده شود. به این ترتیب آن ها قادر خواهند بود کسب و کار خود را توسعه دهند و خدمات بهتری را به مشتریان خود ارائه دهند. در ادامه می خواهیم برخی از راهکار های بازاریابی در صنعت گردشگری را با یکدیگر بررسی کنیم.

بازاریابی در صنعت گردشگری چیست؟

بازاریابی در صنعت گردشگری به معنای استراتژی های مختلف بازاریابی است که توسط مشاغل در صنعت گردشگری استفاده می شود. هدف از بازاریابی ارتقاء تجارت، متمایز ساختن آن از رقبا، جذب مشتری و ایجاد آگاهی از نام تجاری است. بسیاری از استراتژی های بازاریابی در صنعت گردشگری مدرن از اینترنت استفاده می کنند. به عنوان مثال وب سایت ها، تبلیغات آنلاین، ایمیل و شبکه های اجتماعی اغلب نقش کلیدی را ایفا می کنند.

چرا بازارایابی در صنعت گردشگری مهم است؟

بازاریابی در هر صنعتی برای توسعه ی کسب و کار ها ضروری است و این موضوع در صنعت گردشگری نیز صدق می کند. از آنجا که یکی از بزرگترین صنایع جهان صنعت گردشگری است، در آن رقابت بسیار زیاد است. این بدان معناست که مشاغل فعال در این صنعت باید راه هایی را برای متمایز شدن از رقبا بیابند، خود را به عنوان بهترین گزینه برای گردشگران معرفی کنند و برخی از مواردی که آن ها را متفاوت از رقبایشان می کند، را برجسته کنند.

اگر مشتریان از خدمات شما رضایت داشته باشند، شما را به دوستان خود معرفی خواهند کرد و این موضوع ممکن است مشتریان بیشتری را برای کسب و کارتان به ارمغان بیاورد. با داشتن استراتژی بازاریابی در صنعت گردشگری، یافتن و جلب توجه مشتریان هدف با ارائه مطالب دلگرم کننده آسان می شود. بنابراین برنامه ریزی استراتژیک و برندسازی، کلید بازاریابی موثر در صنعت گردشگری است.

با داشتن استراتژی بازاریابی مناسب می توانید در مدت زمان کوتاهی برتری خود را نسبت به رقبایتان به مشتریان خود ثابت کرده و به عنوان یک رهبر در کسب و کارتان معرفی خواهید شد. اتخاذ استراتژی های مناسب بازاریابی می تواند بخش مهمی از افزایش درآمد، ایجاد آگاهی از نام تجاری و … باشد. با این حال، مشاغل در صنعت گردشگری نیز باید به تغییر رفتارهای مشتری ناشی از COVID توجه داشته باشند.

سه رکن اساسی بازاریابی در صنعت گردشگری چیست؟

در حالت کلی برای بازاریابی در صنعت گردشگری سه رکن اصلی وجود دارد که در ادامه هر یک از آن ها را به دقت بررسی خواهیم کرد.

ارزش های افزوده

یکی از مهم ترین جنبه های بازاریابی در این صنعت، تعیین مزایایی است که در رقابت با رقبای خود در همان بازار به دست می آورید. بازاریابان در صنعت گردشگری باید بیشتر بر مواردی تمرکز کنند که رفاه را برای مشتریان خود فراهم می کند. این موارد می تواند سهولت سفر، امکانات هتل ها و … باشد. بنابراین با در نظر گرفتن این عوامل، بازاریابان گردشگری می توانند تبلیغات را به طور موثرتر انجام دهند و ارزش های افزوده خود را معرفی کنند.

قیمت

قیمت یکی دیگر از جنبه های مهم بازاریابی در صنعت گردشگری است. در حال حاضر بسیاری از مردم به دلیل مسائل مالی از سفر رفتن اجتناب می کنند. این جایی است که بازاریابی می تواند به خوبی این نیاز را برطرف کند.  شما می توانید برنامه های اقتصادی و مقرون به صرفه ای را توسعه دهید یا به مشتریان خود تخفیف های مختلفی را ارائه دهید. این موضوع باعث جذب مشتریان زیادی می شود و از طرفی هزینه های آن ها را کاهش خواهید داد.

بستر بازاریابی

در حال حاضر برای اینکه بازاریابی در صنعت گردشگری سود داشته باشد، باید بستر مناسب انتخاب شود. کانال های بازاریابی می تواند نقش مهمی در توسعه ی کسب و کارتان ایفا کند. در حال حاضر بازاریابان محصولات و خدمات خود را از طریق آژانس های مسافرتی، اپراتورهای گردشگری و غیره به مشتریان خود ارائه می دهند. البته فراموش نکنید که این روش ها سنتی هستند و می توان در کنار آن ها از روش های بازارایابی دیجیتال در شبکه های اجتماعی و یا وب سایت ها استفاده کرد. داشتن چک لیست دیجیتال مارکتینگ در این راه شما را کمک می کند.

بازاریابی محلی در صنعت گردشگری

دو نوع از اشکال مختلف بازاریابی در صنعت گردشگری

در حال حاضر اشکال مختلفی وجود دارد که برای بازارایابی در صنعت گردشگری می توان استفاده کرد. در ادامه دو نوع از معروف ترین آن را معرفی می کنیم.

بازاریابی محلی

در این نوع بازاریابی، تمرکز اصلی بازاریابی گردشگری در جلب توجه مردم به یک مکان خاص است. در این نوع بازاریابی، توصیه هایی در مورد یک محل اقامت خاص ارائه می شود. البته این نکته را در نظر داشته باشید که در حال حاضر مکان هایی وجود دارند که در سراسر جهان آنقدر محبوب هستند که بازاریابان گردشگری لازم نیست برای جلب توجه افراد به این مکان ها تلاش کنند. در مقابل آن ها برخی از مکان های ناشناخته و کمتر محبوب را معرفی می کنند تا برای افراد، جدید و جذاب باشد.

تنها کاری که باید انجام دهند، این است که چنین مکان هایی را به آن ها یادآوری کنند و احتمال می رود که مشتریان از رفتن به این مکان ها استقبال کنند. بنابراین بازاریابی محلی یکی از ساده ترین اشکال بازاریابی گردشگری است که در آن بدون انجام دادن تلاش زیاد، می توان مشتریان را جذب کرد.

بازاریابی بر اساس فعالیت های سرگرم کننده

در حال حاضر، این نوع گردشگری با در نظر گرفتن موقعیت و فعالیت های سرگرم کننده ای که در مکان های مختلف انجام می شود، صورت می گیرد. این نوع بازاریابی معمولاً مسافرانی را که عاشق ماجراجویی هستند را در نظر می گیرد. در واقع مکان های زیادی در سراسر جهان وجود دارد که به دلیل فعالیت های خاص مشهور هستند.  بنابراین بسته به نوع فعالیتی که یک مکان خاص در آن مشهور است، این نوع بازاریابی می تواند انجام شود. بسته به فعالیت های قابل انجام در این مکان ها می توان گروه های مشتریان را تقسیم بندی کرده و آن ها را جذب کرد.

راهکارهای مختلف برای بازاریابی در صنعت گردشگری چیست؟

انجام بازاریابی برای دستیابی به مشتریان بیشتر و توسعه ی کسب و کار ضروری است. بسیار مهم است که بازاریابان از آخرین روندها پیروی کنند تا بتوانند کسب و کارخود را توسعه دهند.

  1. مشتریان خود را بشناسید.

اولین کاری که باید انجام دهید این است که مشتریان ایده آل خود را بشناسید. شما باید اطلاعات جمعیتی آن ها را بدانید. باید درک کنید که چه چیزی آن ها [مشتری ایده آل شما] را برای سفر ترغیب می کند؟ آن ها در کدام بستر اطلاعات در مورد سفر خود پیدا می کنند؟ آن ها ترجیح می دهند چگونه سفر کنند؟ چه چیزی آن ها را به رزرو آنلاین ترغیب می کند؟ نقطه فروش منحصر به فرد خود و آنچه شما را به عنوان یک کسب و کار هدایت می کند در ذهن داشته باشید. شما باید  ارزش افزوده ی خود را به شیوه ای جذاب به مشتریان خود در سطح شخصی تری منتقل کنید.

  1. وب سایت خود را بهینه کنید.

وب سایت شما باید پایه و اساس همه تلاش های بازاریابی اینترنتی باشد. به این ترتیب، شما باید آن را به طور مکرر بهینه کنید تا تجربه کاربر را بهبود داده و نرخ تبدیل خود را افزایش دهید. اگر سایت شما در تلفن همراه عملکرد ضعیفی دارد، به هم ریخته، بسیار کند یا خیلی قدیمی است، مطمئناً باید آن را بهینه کنید. شما می توانید عملکرد و سرعت سایت خود را با ابزار Google My Test Testبهینه کنید. به گفته Think with Google ، 48 درصد از کاربران برای رزرو سفر خود از دستگاه های تلفن همراه استفاده می کنند.

این مقاله را حتما بخوانید
کامنت مارکتینگ چیست ؟

بنابراین استفاده از وب سایت شما باید در موبایل ها به راحتی انجام شود. کاربران باید بتوانند تمامی موارد را به راحتی در دستگاه های تلفن همراه خود در نسخه دسکتاپ وب سایت شما انجام دهند. برای تأکید بر اهمیت تجربه در زمینه تلفن همراه، گوگل نشان داد که 33 درصد از کاربران تلفن همراه در صورت کند بودن سایت آن را رها می کنند.

شما می توانید در ژاکت با نحوه طراحی سایت آژانس مسافرتی و طراحی سایت هتل و اماکن گردشگری آشنا شوید.

  1. ایجاد استراتژی بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا به دلایل مختلف یکی از بهترین استراتژی های بازاریابی در صنعت گردشگری است. بازاریابی از طریق محتوا نه تنها می تواند برای جلب توجه به کسب و کار و وب سایت شرکت شما مورد استفاده قرار گیرد، بلکه می تواند شما را به عنوان یک متخصص صنعت معتبر معرفی کند. علاوه بر این، یک استراتژی بازاریابی محتوا موثر می تواند از تکنیک های سئو برای افزایش دید کلی استفاده کند.

بازاریابی محتوا متنوع است و شامل همه چیز از پست های وبلاگ و مقاله های اینترنتی، تا اینفوگرافیک، کتاب های الکترونیکی و فیلم ها می شود. رمز موفقیت، تولید محتوای باکیفیت و واقعاً مفید است. سعی کنید با به روز نگه داشتن مشتریان و به اشتراک گذاشتن دانش در مورد جاذبه ها، فعالیت ها و تجربیات که دارید افراد را به کسب و کار خود جذب کنید.

  1. با اینفلوئنسر ها همکاری کنید.

اینفلوئنسرهای رسانه های اجتماعی افراد مشهور هستند که بسیاری از مردم آن ها را دنبال کرده و از محصولات پیشنهادی آن ها استفاده می کنند. بنابراین هر کسب و کاری باید بازاریابی از طریق افراد تأثیرگذار را در استراتژی خود در نظر بگیرد. بازاریابی از طریق افراد تأثیرگذار شامل مشارکت با افرادی است که تا حدی بر جمعیت خاص نفوذ دارند و از این موضوع به منظور تبلیغ محصولات یا خدمات شما استفاده می کنند.

این دسته از افراد از قدرت رسانه های اجتماعی استفاده می کنند و محصولات شما را تبلیغ می کنند. سپس به این دلیل که مردم بیشتر به حرف آن ها اعتماد می کنند، کسب و کار شما را دنبال خواهند کرد. یک فرد تأثیرگذار ممکن است با گذاشتن عکس هایی از وعده غذایی خود، یک رستوران را تبلیغ کند، یا با به اشتراک گذاری فیلم اقامت خود در سفر، یک هتل را تبلیغ کند. این نوع بازاریابی می تواند اشکال دیگری نیز داشته باشد، مانند پست های وبلاگ یا محتوای نوشته شده در رسانه های اجتماعی و … .

بازاریابی در اینستاگرام

  1. استفاده از محتوای تولید شده توسط کاربر

یکی از اشکال مقرون به صرفه بازاریابی، ارائه ی محتوای تولید شده توسط کاربران است. تشویق ایجاد هرچه بیشتر محتوای تولید شده توسط کاربر می تواند مفید باشد. محتوای تولید شده توسط کاربر به هر محتوایی گفته می شود که کاربران آن را تولید کرده اند و شامل تصاویر، فیلم ها، پست های وبلاگ، نظرات در رسانه های اجتماعی و موارد دیگر است. بنابراین استفاده از آن ها می تواند یک روش بسیار مقرون به صرفه برای دیده شدن و افزایش نام تجاری شما باشد.

  1. سئو سایت خود را به درستی انجام دهید.

امروزه سئو در صنعت گردشگری بیش از هر زمان دیگری اهمیت بیشتری دارد. امروزه افراد برای سفر رفتن اولین کاری که انجام می دهند، این است که در گوگل جستجو می کنند. گردشگران از موتورهای جستجو برای تحقیق در مورد مقاصد، محل اقامت، حمل و نقل، تورها و غیره استفاده می کنند. اگر کسب و کار شما در صفحه اول نتایج جستجو نباشد، شانسی برای جذب مشتری وجود نخواهد داشت. بنابراین مهم است که در نتایج جستجوی گوگل در صفحه اول ظاهر شوید. اما این را در نظر بگیرید که رقابت در صنعت شما تنگاتنگ است و رتبه بندی در صفحه اول نتایج جستجو برای بسیاری از کلمات کلیدی محبوب آسان نیست. بنابراین بهتر است یک استراتژی جداگانه برای سئو سایت خود در نظر داشته باشید. پیش از این در ژاکت نحوه سئو سایت گردشگری را توضیح داده ایم.

  1. رزرو آنلاین در سایت خود را بپذیرید.

بر اساس تحقیقات انجام شده، رزرو آنلاین سفرها به ارزش 765 میلیارد دلار رسیده است و پیش بینی می شود که تا سال 2026 ، 1،955 میلیارد دلار درآمد ایجاد کند. علاوه بر این، بیش از 57 درصد از کل اقدامات مربوط به سفر (شامل اقامت، تورها و پروازها) به صورت آنلاین انجام می شوند. مسافران منابع و ابزارهای آنلاین زیادی برای رزرو سفر خود در اختیار دارند. اگر می خواهید شما یکی از مواردی باشید که آن ها رزرو می کنند، باید امکان انجام رزروهای آنلاین در وب سایتتان وجود داشته باشد.

  1. چت بات ها را در سایت خود فعال کنید.

چت بات ها به طور فزاینده ای برای خدمات رسانی به مشتریان استفاده می شوند، زیرا آن ها می توانند به سرعت به مشتریان پاسخ دهند، حتی زمانی که اعضای پرسنل در دسترس نباشند. این فناوری همچنین امکان برقراری ارتباط به چندین زبان را فراهم می کند و چت بات را می توان به منظور فروش متقابل و فروش بالا تنظیم کرد، که به طور بالقوه می تواند به شما در افزایش درآمد کمک کند. علاوه بر این، ربات های چت می توانند در مرحله پیگیری سفر مشتری نیز به منظور جمع آوری بازخورد مورد استفاده قرار گیرند. برای استفاده از چت بات ها در سایت وردپرسی خود می توانید از افزونه های چت آنلاین وردپرس استفاده کنید.

  1. ارسال ایمیل به مشتریان

لیست ایمیل شما تنها (و ارزشمندترین) دارایی بازاریابی شماست. ایمیل مارکتینگ از سایر استراتژی های بازاریابی قدرتمندتر است و لید های بیشتری را به کسب و کار شما جذب می کند. بنابراین اگر لیست ایمیل فعال ندارید، باید شروع به ساختن آن کنید. شما در حالت ایده آل باید یک فرم اشتراک در وب سایت خود داشته باشید تا بازدیدکنندگان وب سایت با ثبت نام در آن به لیست شما اضافه شوند. از آنجا، می توانید دوباره با آن ها ارتباط برقرار کرده و آن ها را به مشتریان بالقوه خود تبدیل کنید.

جمع بندی

انجام بازاریابی کارآمد در صنعت گردشگری ضروری است، زیرا می توان از این طریق درآمد زیادی کسب کرد و تجارت خود را رونق داد. صنعت گردشگری بسیار رقابتی است، بنابراین مهم است که از رقبا متمایز شوید و ویژگی هایی را که کسب و کار شما را منحصر به فرد می کند، ارتقا دهید. برای دستیابی به نتایج مطلوب، باید از به روزترین روش ها استفاده کنید و امیدواریم نکات ارائه شده در این مقاله به شما در دستیابی به اهدافتان کمک کرده باشد.

محصول پیشنهادی

قالب فروشگاهی وودمارت | قالب Woodmart

825,000 تومان

84.09%
وردپرسِ من!

وردپرسِ من!

محصول پیشنهادی

قالب چند منظوره انفولد | قالب Enfold

645,000 تومان

81.76%

محصول پیشنهادی

قالب چند منظوره دیوی | قالب Divi

645,000 تومان

77.95%

محصول پیشنهادی

قالب چندمنظوره آسترا پرو | پوسته Astra Pro

825,000 تومان

93.06%

محصول پیشنهادی

قالب آموزشی استادیار | قالب Studiare

825,000 تومان

81.83%
وردپرسِ من!

وردپرسِ من!

محصول پیشنهادی

قالب فروشگاهی فلت سام | قالب Flatsome

725,000 تومان

70.63%
مجتبی درویشی

مجتبی درویشی

محصول پیشنهادی

افزونه المنتور پرو | پلاگین Elementor Pro

395,000 تومان

90.34%

محصول پیشنهادی

افزونه سئو رنک مث پرو | پلاگین Rank Math Pro

395,000 تومان

93.44%

محصول پیشنهادی

افزونه امنیت وردفنس | پلاگین Wordfence Security Pro

395,000 تومان

83.41%
وردپرس داغ

وردپرس داغ

محصول پیشنهادی

افزونه فرم ساز گرویتی فرمز | پلاگین Gravity Forms

395,000 تومان

47.62%

محصول پیشنهادی

افزونه ثبت نام و ورود با موبایل دیجیتس | پلاگین Digits

395,000 تومان

82.29%
12

نویسنده سینا عباسی

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه