مدیریت سایت چیست و چه وظایفی دارد؟

وب

12 دقیقه زمان مطالعه

در دنیای تجاری امروزه، وب سایت یکی از مهم ترین دارایی های بازاریابی شماست، بستری که می توانید از آن برای رونق کسب و کار و پیشنهادات خود برای محصولاتتان استفاده کنید. این روز ها به جای اینکه از وب سایت فقط برای بازاریابی تجارت خود استفاده کنید، باید وب سایت خود را به بازار عرضه کنید. محتوای سایت شما و برنامه های بازاریابی جانبی آنلاین شما می تواند از نظر استراتژیک ترافیک هدفمندی را به سمت وب سایت شما سوق دهد و سهم قابل توجه و قابل اندازه گیری در موفقیت و رشد تجارت شما داشته باشد. پیچیدگی فزاینده وب و پیشرفت در فن آوری توسعه وب سایت بدان معنی است که یک وب سایت موثر در بازار امروز به سرمایه گذاری قابل توجهی نیاز دارد و برای اینکه چنین اتفاقی بیفتد، شخصی باید بر سایت شما نظارت کند و مدیریت سایت شما را به عهده بگیرد. آن شخص همان مدیر وب سایت شماست.

مدیران وب سایت متخصصانی هستند که با مدیریت وب سایت به سازمان ها کمک می کنند. آن ها بر عملکرد وب سایت نظارت می کنند، موارد مختلف مربوط به آن را ارزیابی و مدیریت می کنند، مدیریت میزبانی و سرور را تسهیل می کنند و محتوای وب سایت را توسعه، نگهداری و به روز می کنند. بنابراین با توجه به اهمیت مدیریت سایت ما در این مقاله قصد داریم به شما بگوییم که مدیریت سایت چیست و یک مدیر سایت چه وظایفی دارد.

مدیریت سایت چیست؟

مدیریت سایت چیستبه طور خلاصه مدیر سایت از وب سایت شما به صورت مداوم مراقبت می کند و وظایفی دارد که با انجام آن ها عملکرد وب سایت شما را بهبود می بخشد و مشکلات را برطرف می کند. یک مدیر سایت ممکن است محتوای شما را مدیریت کند، محصولات مختلف را اضافه کند و حتی بیشتر، حضور آنلاین شما را رشد دهد. در واقع همگی این موارد اصول مدیریت سایت به شما کمک می کنند که شما سایت خود را به روز نگه دارید و از کارآیی آن اطمینان حاصل کنید.

چرا مدیریت وب سایت مهم است؟

همه ما از اهمیت داشتن یک وب سایت با ساختار خوب آگاه هستیم. اما صرفاً راه اندازی سایت کافی نیست. به روز رسانی و نگهداری منظم سایت شما برای اطمینان از عملکرد سایت شما با ظرفیت کامل بسیار مهم است که جزئی از وظایف مدیر سایت است. درست مانند اتومبیل ها، وب سایت ها برای عملکرد مناسب نیاز به نگهداری دارند. نگهداری صحیح سایت به اطمینان از امنیت سایت، افزایش تعداد بازدیدکنندگان جدید، افزایش نرخ بازگشت و موارد دیگر کمک می کند. از دیگر مزایای داشتن مدیریت وب سایت می توان به موارد زیر اشاره کرد:نگهداری از سایت

از بروز خطاهای وب سایت جلوگیری می کند.

بدون تعمیر و مدیریت سایت، بازدیدکنندگان ممکن است با خطاهای مختلف مانند خطای 404، لینک خراب و موارد دیگر روبرو شوند. نگهداری از وب سایت و جلوگیری از بروز خطا و یا رفع آن در سریع ترین حالت ممکن به مشتریان شما این پیام را می رساند که شرکت شما قابل اعتماد و معتبر است. رفع خطاهای وب سایت باعث می شود سایت شما همچنان بدون هیچ مشکلی پایدار بماند و به اعتبار شما لطمه وارد نشود.

50 خطای متداول وردپرس و نحوه رفع آن ها را برای شما جمع آوری کرده ایم و پیشنهاد می کنیم مقاله مربوط به آن را در بلاگ ژاکت بخوانید.

امنیت را بهبود می بخشد.

امنیت دلیل اصلی اهمیت نگهداری وب سایت است. اگر سازمان شما از سیستم مدیریت محتوا (CMS) مانند وردپرس استفاده می کند، شما باید از امنیت وردپرس اطمینان حاصل کنید که سایت شما با وصله های نرم افزاری و به روزرسانی های امنیتی همگام است و این موارد به صورت مداوم انجام می شود. عدم انجام این کار به هکرها این فرصت را می دهد تا به داده های سایت شما دسترسی داشته باشند و امنیت وب سایت شما را به خطر بیاندازند.

ترافیک سایت را افزایش می دهد.

به منظور ارائه محتوای با بهترین کیفیت به جستجوگران، موتورهای جستجو مانند گوگل برای وب سایت هایی که مرتباً به روز می شوند رتبه بهتری را اختصاص می دهد. رتبه بالاتر باعث افزایش ترافیک در سایت شما می شود و این احتمال را افزایش می دهد که محتوای شما هنگامی که مخاطبان هدف شما کلمات کلیدی مرتبط را جستجو می کنند، در صفحات آن ها ظاهر شود. به روزرسانی سایت خود با اطلاعات ارزشمند، رفع لینک های خراب، از بین بردن صفحات تکراری و به روز نگه داشتن محتوای خود به ایجاد تجربه ی کاربری بهتر برای بازدیدکنندگان شما کمک می کند.

نام تجاری سایت را بهبود می بخشد.

مدیر سایت با به روزرسانی منظم سایت با محتوای قابل اشتراک مانند رویدادها، گالری تصاویر و وبلاگ ها به مخاطبان شما ایده ای درمورد اینکه شما کی هستید و چه کاری انجام می دهید می دهد. با درج موارد قابل اجرا مانند فرم ثبت نام در خبرنامه و نمادهای شبکه های اجتماعی که به حساب های کاربری سازمان شما پیوند دارند، می توانید با مخاطبان خود درگیر شوید و تعامل برقرار کنید. یک وب سایت با نگهداری خوب به ارتقا برند و نام تجاری شما کمک می کند.

تجربه ی کاربری را بهبود می بخشد.

مدیریت سایت با نگهداری صحیح وب سایت، باعث می شود کاربران شما بتوانند از یک تجربه آنلاین لذت ببرند. بازدیدکنندگان می توانند به راحتی به اطلاعات مورد نیاز خود دسترسی پیدا کرده و از فروشگاه آنلاین شما با تجربه مثبتی که به یاد می آورند خارج شوند.

استراتژی ها و اهداف فعلی به طور دقیق ثبت می شوند.

کنار گذاشتن اهداف یک وب سایت پس از راه اندازی آسان است. وقتی صحبت از وب سایت ها می شود، پس از اتمام پروژه نمی توان اهداف و استراتژی ها جدیدی را ارائه داد. اهداف از طریق طراحی، محتوا، عملکرد و تجربه کاربری در وب سایت شما پیش می روند. استراتژی ها روشی برای دستیابی به آن اهداف هستند که اغلب از طریق پیاده سازی صفحات فرود، فرم های تماس و پست های وبلاگ انجام می شوند. اصول مدیریت سایت تضمین می کند که اهداف و استراتژی های شما براساس تجزیه و تحلیل و روند صنعت بهینه خواهد شد.

پلاگین ها، هاست و امنیت بطور منظم بررسی می شوند.

وب سایت ها دارای لایه های اطلاعات رمزگذاری شده ای هستند که به یکدیگر متصل شده اند و برای ایجاد یک ویترین فروشگاه یکپارچه بسیار پیچیده هستند. تا زمانی که یک مدیر سایت با مهارت در جزئیات فنی که پایه و اساس وب سایت شماست، نداشته باشید، ممکن است ضرر کنید. بنابراین فردی با شغل مدیریت سایت برای تضمین عملکرد شما باید وب سایت شما را به صورت روزانه، هفتگی و ماهانه بررسی کند. همچنین در صورت بروز یک حادثه مهم باید فایل ها بازیابی شوند، پشتیبان گیری از پرونده های وب را در یک مخزن امن انجام دهند. این وظایف به مدیریت متعهد وب سایت نیاز دارد و جزئی از وظایف مدیر سایت است.

نرم افزار ها بروزرسانی می شوند.

امروزه اکثر وب سایت ها – حتی اگر ویرایش آن ها آسان باشد – برنامه های نرم افزاری پیچیده ای هستند. درست مانند سیستم عامل موجود در رایانه شما، به دلایل امنیتی و عملکردی باید آن ها را به روز نگه دارید. در وب سایت های وردپرس، این به معنای به روزرسانی منظم نرم افزار اصلی و همچنین هر پلاگین و قالب است (به طور کلی هر ماه حداقل یک به روزرسانی رسمی وردپرس وجود دارد).

ویرایش های مربوط به طراحی و محتوا سریع و کارآمد انجام می شوند.

یکی از بزرگ ترین مزایای یک وب سایت سهولت بروزرسانی آن از نظر طراحی و محتوا است. با این وجود، تغییرات کوچک گاهی اوقات می تواند مشکلات بزرگی را ایجاد کند. تغییر منو، تنظیم چیدمان صفحه و تغییر اندازه یک بنر می تواند وب سایت شما را به شدت تغییر دهد و منجر به فروش بیشتر شود. یک مدیر سایت ماهر می تواند به راحتی این تغییرات را ایجاد کند و اطمینان حاصل کند که هیچ منبعی از بین نمی رود.

زمان شما صرف کسب و کارتان می شود، نه نگهداری از وب سایتتان!

وقتی یک وب سایت راه اندازی می شود، یک تیم مدیریت سایت که مسئولیت اصلی آن ها بهینه سازی وب سایت شما برای عملکرد بالا است می تواند در صرفه جویی در وقت شما موثر واقع شوند. شما می توانید به جای نگرانی در مورد انتشار آخرین نسخه وردپرس، روی کار خود تمرکز کرده و روند توسعه ی کسب و کار خود را تسریع ببخشید. در واقع شما به راحتی می توانید بر رشد تجارت خود تمرکز کرده و مشتریان خود را راضی نگه دارید بدون اینکه نگران این باشید که آیا محتوای وب سایت شما به روز است یا به دلایلی کاربران دچار خطا می شوند.

سئو بهبود می یابد.

موتورهای جستجو سایت هایی را انتخاب می کنند که سریع، بدون خطا، به خوبی نگهداری شده باشند. آن ها دوست دارند محتوای تازه را فهرست بندی کنند. بنابراین ، هر بار که وب سایت را به روز می کنید، به موتورهای جستجو مطالب جدیدی می دهید که بتواند با آن سایت شما را رتبه بندی کند. شما باید اطمینان حاصل کنید که وب سایت شما مرتباً با مطالب مرتبط با موضوعاتی که می خواهید افراد با آن تجارت شما را پیدا کنند، به روز می شود.

این مقاله را حتما بخوانید
راهنمای انتخاب نام دامنه برای وبسایت

مطالب تازه منتشر می شوند.

محتوای وب سایت شما باید به گونه ای باشد که خوانندگان شما را بازگرداند. هیچ کس نمی خواهد مطالب تکراری را هفته به هفته بخواند یا در جستجوی اطلاعات منسوخ در مورد رویدادی باشد که 3 ماه پیش رخ داده است. اگر وب سایت خود را به روز نمی کنید، اساساً به مشتریان بالقوه خود می گویید که به کسب و کار خود توجه نمی کنید. در این بین مدیریت سایت می تواند گزینه ای مناسب برای ایجاد استراتژی محتوا و … باشد و از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری خواهد کرد.

وظایف مدیریت سایت چیست؟وظایف مدیر سایت

وطایف هر مدیر سایتی می تواند مربوط به بررسی وب سایت شما برای لینک های خراب ، اطلاعات منسوخ شده، اسکریپت های آسیب پذیر و سایر فعالیت های مربوطه می باشد. یک وب سایت کاملاً مدیریت شده و به روز شده نه تنها بازدیدکنندگان بیشتری را مجذوب خود می کند بلکه به شما در بدست آوردن رتبه های بالاتر در نتایج موتورهای جستجو کمک می کند.

سرعت سایتسرعت وبسایت

داشتن یک وب سایت با بارگیری سریع ، تجربه کلی کاربر شما را بهبود می بخشد و به شما کمک می کند تا در موتورهای جستجو رتبه بالاتری داشته باشید. یک مدیر سایت باید برنامه ای ایجاد کند که این برنامه شامل بررسی های منظم باشد تا از این طریق بتوان از عملکرد سایت شما اطمینان حاصل کرد. اگر شما نیز یک مدیر سایت هستید می توانید تکنیک های افزایش سرعت سایت را به کار ببرید.

محتوای وب سایت

بعضی اوقات ممکن است تصاویر شما اندازه اشتباه داشته باشند، یا در سراسر سایت خود تصاویر تکراری داشته باشید. در واقع محتوای وب سایت شما ممکن است شامل تصاویر، متن نوشتاری، تایپوگرافی و فیلم و غیره باشد. مدیر سایت وطیفه دارد که این موارد را به صورت مداوم بررسی کرده و در صورت بروز مشکلی آن را بر طرف کند. همچنین محتوای تکراری یا داپلیکیت را باید از بین ببرد زیرا تاثیر منفی بر سایت شما می گذارد.

همچنین اگر سایت خود را با عجله راه اندازی کرده اید، ممکن است محتوای شما همچنان دارای خطاهایی باشد. برخی از موارد اساسی برای بررسی کردن می تواند شامل تمام محتوای شما برای یافتن غلط املایی و کلمات اشتباه استفاده شده باشد. اطمینان از بهینه سازی محتوای شما برای موتورهای جستجو و اطمینان از قالب بندی صحیح از جمله موارد بسیار مهم برای یادآوری است.

بررسی ریسپانسیو بودن سایت

تعیین اینکه بازدیدکنندگان شما برای دسترسی به سایت شما از چه صفحه نمایشی استفاده می کنند دشوار است. به همین دلیل، یکی از وظایف مدیر سایت این است که بررسی کند که آیا وب سایت شما در اندازه های صفحه نمایش مختلف به درستی جستجو و اجرا می شود یا اصطلاحا طراحی سایت ریسپانسیو است یا خیر.

فرم ها و مسیرهای های ناوبری

به احتمال زیاد چندین مسیر تعامل در سراسر سایت خود خواهید داشت. این مسیر ها شامل عناصری مانند فرم های ثبت نام ایمیل، فرم های تماس، دکمه ها، پیوندهای ناوبری و هر چیز دیگری است که برای عملکرد مناسب به ورودی بازدید کننده نیاز دارد. مدیریت سایت باید تمامی این موارد را بررسی کند تا مشکلی در روند  هر یک از این اقدامات برای کاربران به وجود نیاید.

ایجاد نقشه سایت XML

نقشه سایت XML شما به خزندگان وب گوگل کمک می کند تا ساختار وب سایت شما را به راحتی بررسی کنند. در این نقشه تمامی URL های مربوطه که می خواهید در گوگل رتبه بندی کنید لیست می شود. این نقشه یک جنبه حیاتی برای حفظ و بهبود سئو سایت شماست. بنابراین مدیر سایت باید از مناسب بودن این نقشه اطمینان حاصل کند.

نگهداری و محافظت از وب سایت

بدون داشتن یک برنامه نگهداری مناسب ، این خطر افزایش می یابد که وب سایت شما خراب شود یا در برابر هک شدن آسیب پذیر شود. رفع هیچ یک از این ها آسان نیست. نحوه مدیریت سایت باید به گونه ای باشد که تمامی این موارد را به صورت منظم انجام دهد و به یک برنامه منظم نگهداری وب سایت پایبند باشد.

پشتیبان گیری منظم از وب سایت

بک آپ گرفتن از سایت بسیار مهم است بنابراین مدیر سایت شما باید مطمئن شود نسخه پشتیبان تهیه شده در مکانی که تعیین کرده اید به درستی ذخیره شده است. او همچنین باید در صورت بروز هر گونه مشکلی  به راحتی وب سایت شما را بازگردانی کند.

به روز رسانی قالب و افزونه ها

اگر سایت شما از طریق وردپرس اجرا می شود، بدون شک اهمیت به روزرسانی قالب ها و موارد مختلف با خبر هستید. بسیاری از اوقات، مصرف کنندگان وب سایت شما را از نظر در دسترس بودن بررسی می کنند. بنابراین سعی کنید وب سایت خود را حفظ کنید تا به آنها کمک کند تا بدانند که شما در حال فعالیت است. اگر بیش از حد مشغول هستید و نمی توانید به صورت روزانه به روزرسانی کنید، می توانید هفتگی یا هر ماه چند بار محتوا اضافه کنید.

بهینه کردن پایگاه داده

با گذشت زمان، پایگاه داده وردپرس می تواند به دلایل مختلف، بازنگری های بعدی ، نظرات هرزنامه و موارد دیگر، نسبتاً بزرگ شود. بنابراین شغل مدیر سایت باید هر سه ماه یک بار در بهینه سازی پایگاه داده منظم برنامه ریزی کند تا از این طریق اطمینان حاصل کند وب سایت شما در بالاترین عملکرد خود به کار خود ادامه می دهد. ممکن است برای شما این سوال پیش بیاید که چرا مدیر سایت باید پایگاه داده را بهینه کند؟ به چند دلیل این کار لازم است:

  • سایت شما سریع تر بارگیری می شود.
  • در مصرف پایگاه داده وب سایت خود صرفه جویی خواهید کرد.
  • امنیت داده های سایت شما تضمین خواهد شد.

تجزیه و تحلیل آمارتجزیه و تحلیل سایت

تجزیه و تحلیل وب سایت به شما کمک می کند تا از منابع ترافیکی که بازدیدکنندگان از آن می آیند، مدت زمان حضور آن ها در وب سایت و بیشترین بازدید از صفحات ، مطلع شوید. مدیریت سایت باید به طور مداوم این اطلاعات را بررسی و تجزیه و تحلیل کند، رشد وب سایت را بسنجد و صفحاتی را که بیشترین میزان تبدیل را دارند بهینه سازی کند. همچنین صفحاتی را که بازدیدکنندگان را از بین می برد و موجب ترک آن ها می شود را تصحیح کند.

حذف عناصر زائد

یک وب سایت پر از عناصری است که برای عملکرد روان آن ضروری نمی باشند. در واقع، عناصری وجود دارند که سرعت سایت را کاهش می دهند. این موارد شامل نظرات هرزنامه، تغییر در محتوای سایت و موارد دیگر است. وقتی بازدید کننده ای به سایت شما وارد می شود، این موارد اضافی همراه با موارد ضروری بارگیری می شوند. بنابراین مدیریت وب سایت شما باید آن ها را حذف کند.

مدیریت وضعیت مشتری ها

مشتریان حیات وب سایت شما هستند بنابراین باید تلاش قابل توجهی در جهت حل هرگونه مشکل در مورد مشتریان شما انجام شود. بخش مهمی از مدیریت وب سایت باید به دیدگاه افراد و یا مشکلات آن ها پاسخ دهد.  این کار نه تنها نشان دهنده ی توجه شما به مشتری و بهبود تعامل مشتری در کسب و کار شما می شوند، بلکه می توانند رتبه سئو شما را نیز ارتقا دهند.

مدیریت رمزهای عبور

حتی اگر رمزهای عبور قوی برای دسترسی به سایت خود تعیین کرده باشید ، می توان آن ها را به راحتی به سرقت برد. این هکرها با در نظر گرفتن تکنیک های ابتکاری جدید حمله سایبری ، این کار را انجام می دهند. بنابراین مدیریت رمز عبور یک عنصر جدایی ناپذیر در مدیریت سایت است. مدیر سایت باید در درجه ی اول رمز عبور پیچیده را تولید و یا آنها را از طریق یک ابزار تولید رمز عبور مانند RoboForm ، DashLane یا LastPass ایجاد کنند و یا می توانید از روش های احراز هویت بدون رمز استفاده کنید.

جمع بندی

مدیریت سایت دقیقاً مانند سایر جنبه های کسب و کار شما بسیار مهم است و از آنجا که عناصر جدید و ابتکاری وب سایت شما به مرور زمان به آن اضافه می شود، مدیریت آن حیاتی تر و مهم تر می شود. از آنجا که وب سایت شما رسانه اصلی است که از طریق آن با مخاطبان خود ارتباط برقرار می کنید، لازم است آن را به خوبی حفظ کنید. یک وب سایت که به درستی نگهداری شود نه تنها مدت طولانی تری به شما خدماتی را ارائه می دهد بلکه از شما در برابر حوادث بزرگ محافظت می کند. اگر قصد دارید فردی را در شغل مدیر سایت استخدام کنید حتما توجه داشته باشید که آن فرد وظایف خود را به درستی انجام دهد و نکات و اصول مدیریت سایت موجود در این مقاله برای مدیریت وب سایت شما را رعایت کند. شما باید همیشه اطمینان حاصل کنید که وب سایتتان در بهترین حالت خود عمل می کند.

ژاکت را دنبال کنید

ژاکت در اینستاگرام

ژاکت در فیسبوک

ژاکت در لینکدین

ژاکت در توییتر

محصول پیشنهادی

افزونه المنتور پرو | پلاگین Elementor Pro

395,000 تومان

90.34%

محصول پیشنهادی

افزونه تولید صفحات ووکامرس با المنتور | پلاگین WooCommerce Page Builder

345,000 تومان

50%
مهدی عباس زاده

مهدی عباس زاده

محصول پیشنهادی

افزونه جانبی المنتور المنت پک پرو | پلاگین Element Pack Pro

395,000 تومان

95.24%

محصول پیشنهادی

افزونه جانبی المنتور پاورپک | پلاگین PowerPack Elementor

395,000 تومان

80%

محصول پیشنهادی

افزونه جانبی المنتور جت المنت | پلاگین JetElements

395,000 تومان

90%

محصول پیشنهادی

افزونه جت انجین المنتور | پلاگین JetEngine

345,000 تومان

95%

محصول پیشنهادی

افزونه صفحه ساز ویژوال کامپوزر | پلاگین WPBakery Page Builder

395,000 تومان

65.33%
رایکاوردپرس

رایکاوردپرس

محصول پیشنهادی

افزونه صفحه ساز جت وو بیلدر | پلاگین JetWooBuilder

345,000 تومان

87.5%
فیدارشاپ

فیدارشاپ

محصول پیشنهادی

افزونه صفحه ساز جت اسمارت | پلاگین JetSmartFilters

345,000 تومان

60%
9

نویسنده سینا عباسی

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه