راهنمای جامع سئو سایت عکاسی

سئو

9 دقیقه زمان مطالعه

وقتی یک سایت عکاسی را راه اندازی می کنید، طبیعتاً باید اصول و قواعد پیرامون عکاسی در سطح حرفه ای را بدانید تا بتوانید مسئولیت اصلی سایت را تحقق بخشید. اما حوزه دیگری که باید با آشنا باشید، سئو سایت است. چرا که تقریباً تمام تجربیات آنلاین همه ما با یک موتور جست و جو مثل گوگل اتفاق می افتند. بنابراین اگر وب سایت عکاسی شما در لیست نتایج این موتورها نشان داده نشود، احتمالاً وب سایتتان در گوشه ای از فضای آنلاین منزوی خواهد شد. خوشبختانه سئو، ابزاری رایگان است که بهترین تبلیغات و بازاریابی برای سایت محسوب می شود. به همین منظور در این راهنما از ژاکت به تکنیک هایی برای سئو سایت عکاسی اشاره می کنیم که حتی اگر متخصص سئو نباشید، به کمک آنها می توانید از نردبان گوگل بالا بروید. ابتدا با روش طراحی سایت عکاسی آشنا شوید.

1/ کلمات کلیدی حوزه عکاسی را پیدا کنید

یکی از اقدامات ضروری برای ارتقای سئو سایت عکاسی، پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب است. چرا که ربات ها مثل انسان سایت را مشاهده نمی کنند؛ بلکه با بررسی همین کلمات کلیدی درک می کنند که محتوای هر بخش صفحه سایت دقیقاً در چه زمینه ای است. از طرفی این کلمات کلیدی تقریباً همه جای سایت استفاده خواهند شد! از محتواهای بخش مجله گرفته تا توضیحات درباره ما، متن جایگزین عکس ها و … . پیش از هر چیز آموزش سئو را مطالعه کنید.

کلمات کلیدی محبوب حوزه عکاسی خود را از روش های مختلفی می توانید پیدا کنید. یکی از اساسی ترین روش ها که متخصصان سئو نیز به دفعات از آن استفاده می کنند، بهره گیری از ابزار گوگل ترندز است.  کافیست وارد این ابزار شوید و بعد کشور Iran (یا هر کشور دیگری که هدف سایت شماست) را از قسمت بالا و سمت راست انتخاب کنید. سپس واژه “عکاسی” را در نوار جست و جو وارد کرده و Enter را بزنید.

جستجوی کلمه در گوگل ترندز

حالا در صفحه نتایج مشاهده می کنید که این واژه در هر بازه زمانی تا چه حد محبوب بوده است. همینطور در قسمت پایین تر نیز لیست شهرهایی که بیشترین جست و جو را برای این واژه داشته اند مشاهده می کنید.

نتایج جستجو در گوگل ترندز

اما مهم ترین بخش این صفحه جایی است که محبوب ترین کلمات کلیدی که در زمان فعلی بیشترین جست وجو را داشته اند و شامل کلمه “عکاسی” هستند، نشان می دهد.

کلمات کلیدی مرتبط با عکاسی در گوگل ترندز

حالا برای پیدا کردن کلمات کلیدی بیشتر، به جای عکاسی واژه های دیگری را تایپ کنید. این کلمه یا عبارت می تواند هر چیزی باشد که به نوعی به سایت عکاسی شما مربوط می شود. خود را جای مخاطب بگذارید و همه عباراتی که به نظرتان لازم و محبوب هستند را لیست کنید.

تکنیک طلایی در استفاده از کلمات کلیدی

هر چند که استفاده از کلمات کلیدی پرطرفدار و پراستفاده می تواند به سئو سایت عکاسی کمک زیادی کند؛ اما فراموش نکنید که رقبای شما هم احتملاً از همین عبارات استفاده می کنند! اینجاست که Long-tailها یا همان کلمات کلیدی بلندتر به کمک ما می شتابند. در خصوص اهمیت کلمات کلیدی دم بلند بیشتر بدانید.

برای مثال به جای این که فقط از کلمه کلیدی “عکاسی عروس” استفاده کنید، از عبارت “عکاسی سیاه و سفید عروس” استفاده کنید. یا به جای عکس طبیعت ایران از “دانلود عکس های باکیفیت از طبیعت ایران” استفاده کنید. در واقع باید از نسخه طولانی تر همان کلمات کلیدی محبوب استفاده کنید. با این کار در واقع خود را از رقبا متمایز می کنید.

از کلمات کلیدی در کدام قسمت ها استفاده می کنیم؟

مهم ترین بخش های سایت که باید از کلمات کلیدی عکاسی در محتوای آنها استفاده کنید، عبارت اند از:

  • صفحه اصلی (مثلاً در تیترهای اصلی)
  • صفحه درباره ما
  • صفحه عکس ها
  • محتوای بلاگ
  • آدرس های URL

دقت کنید که بهتر است برای جلوگیری از تکرار بیش از حد یک عبارت، در هر صفحه از دو یا سه کلمه کلیدی استفاده کنید. اما در محتوای بلاگ دقیقاً باید کلمات کلیدی را کجا بنویسیم؟ در:

  • تیتر اصلی (یعنی تیتر 1)
  • عناوین داخل متن (یعنی تیترهای 2 به بعد)
  • پاراگراف اول
  • عنوان سئو
  • نامک
  • توضیح متا
  • متن جایگزین تصویر

لازم به ذکر است که افزونه Yoast SEO در سایت های وردپرسی می تواند به شما بگوید که آیا از کلمه کلیدی مد نظر به درستی در محتوای خود استفاده کرده اید یا نه. این افزونه کلمه کلیدی را از شما دریافت می کند و همه بخش های محتوا را چک می کند. سپس اشکالاتی که از نظر استفاده از کلمه کلیدی وجود دارند را اعلام می کند.

عکاسی و سئو

2/ تولید محتوا برای بلاگ

در مرحله قبل کلمات کلیدی محبوب را پیدا کرده اید. پس حالا می توانید محتواهایی را پیرامون همان کلمات کلیدی تولید کنید. برای مثال طبق کلمات کلیدی که بالاتر در ابزار گوگل ترندز دیدیم، می توانید محتواهایی را با این عناوین تولید کنید:

  • معرفی سایت های فروش دوربین دست دوم
  • در خرید دوربین دست دوم به چه نکاتی باید دقت کنیم؟
  • عمق میدان در عکاسی چیست؟
  • آموزش استفاده از فتوشاپ در عکاسی (با کلمه کلیدی دانلود برنامه فتوشاپ برای عکاسی)
  • و … .

دقت کنید که در فرآیند تولید محتوا، علاوه بر محتوای اصلی،  باید عنوان و متن توضیح متا را هم فکر شده بنویسید. عنوان محتوا اولین چیزی است که نظر مخاطب را جلب می کند. پس باید از عناوین جذاب استفاده کنید تا بتوانید کاربران را از اولین گِیت عبور دهید. بعد از عنوان نیز نوبت به توضیح متا می رسد. توضیح متا در صفحه گوگل زیر عنوان محتوا نمایش داده می شود. این متن خلاصه، به کاربر می گوید که با کلیک روی این لینک قرار است چه چیزهایی را ببیند. پس به کاربران به طور واضح بگویید که در این صفحه چه خبر است و چرا باید این سایت را انتخاب کنند.

تکنیک طلایی تولید محتوا

طبیعتاً بخش بلاگ سایت شما حتماً باید شامل محتوای متنی باشد. حالا تعداد کلمات این محتوا کاملاً به تصمیم شما بستگی دارد. فقط یک قاعده در سئو محتوا برای تعداد کلمات مطرح است و آن این است که  متن کمتر از 300 کلمه نباشد. اما تکنیک طلایی در تولید محتوا چیست؟ این که محتواهای ویدئویی منحصر به فرد خود را هم تولید کنید.

بخش زیادی از حوزه عکاسی را مسائل فنی دربرگرفته اند. بهترین راه برای آموزش مسائل فنی نیز محتواهای ویدئویی هستند. چرا که هر اندازه هم که بتوانید متن واضحی را برای آموزش مسائل فنی بنویسید، باز هم به اندازه ویدئو گویا نخواهد بود. به همین دلیل است که اکثریت غالب کاربران نیز آموزش های فنی ویدئویی را به متنی ترجیح می دهند. به عنوان مثال اگر قرار است محتوایی را برای آموزش “عمق میدان” تولید کنید، بهتر است برای آن یک ویدئو بسازید. ما در خصوص مزایای تولید محتوای ویدئویی پیشتر توضیح داده ایم.

این مقاله را حتما بخوانید
چگونه یک سایت شبیه دیجی کالا طراحی کنیم؟

علاوه بر این یکی از محبوب ترین و مهم ترین مباحث عکاسی، بحث ژست گرفتن است. ما در گوگل ترندز عبارت “ژست عکاسی” را جست وجو کردیم و به این نتیجه رسیدیم:

جستجوی آموزش ژست عکاسی در گوگل ترندز

همانطور که مشاهده می کنید، کاربران درخواست های متنوع و زیادی پیرامون ژست های مختلف دارند. پس قطعاً یکی از مهم ترین محتواهایی که باید در بلاگ خود به آن بپردازید، آموزش ژست گرفتن در شرایط مختلف است. با این کار وقتی کاربران برای ایده گرفتن برای ژست جست و جو می کنند، سایت شما جزو اولین منابعی است که به آنها نشان داده می شود.

حالا برگردیم به تکنیک طلایی تولید محتوا در سئو سایت عکاسی، یعنی تولید محتواهای ویدئویی. طبق گفته های بالا، یکی از بهترین و برجسته ترین آموزش های ویدئویی بلاگ سایت عکاسی می تواند آموزش ژست گرفتن باشد.

نکته:

از ویدئوها و عکس های باکیفیتی در سایت خود استفاده کنید. فعالیت اصلی سایت شما در زمینه عکاسی است. پس احتمالاً بدترین کاری که می توانید در مورد آن انجام دهید، استفاده از عکس ها یا ویدئوهای بی کیفیت است.

تولید محتوای ویدئویی

3/ سایت عکاسی خود را برای موبایل بهینه کنید

جالب است بدانید که گوگل چنان ارزشی برای کاربران موبایل خود قائل است که الگوریتم هایی را مختص بررسی نسخه موبایل سایت طراحی کرده است. بنابراین گوگل به راحتی می فهمد که آیا سایت شما برای کاربران دستگاه های دیگر ریسپانسیو است یا نه.

از طرفی اگر کاربران موبایل نتوانند به راحتی در موبایل خود در سایت پیمایش کنند، بدون شک نرخ تعامل (Engagement Rate) سایت به طور چشمگیری با افت مواجه می شود. پایین بودن این نرخ نیز این پیام را به گوگل می دهد که سایت شما نتوانسته به اندازه کافی کاربران را راضی کند.

پس برای ارتقای هر چه بیشتر سئو سایت عکاسی خود، حتماً تا جای ممکن روی نسخه موبایل آن کار کنید و از ریسپانسیو بودن آن مطمئن شوید. لازم است اشاره کنیم که اگر وب سایت عکاسی شما از نوع وردپرسی است، می توانید به راحتی از افزونه های اپلیکیشن ساز وردپرس استفاده کنید. این افزونه ها بدون نیاز به کدنویسی و فقط با چند کلیک، نسخه اپلیکیشن سایت شما را (به صورت کاملاً ریسپانسیو برای موبایل) تحویل می دهند.

4/ سرعت قابل قبولی را برای سایت فراهم کنید

چیزی که در مورد سایت های عکاسی واضح است، این است که عکس های بسیار بیشتری نسبت به سایر وب سایت دارند. از طرفی لود شدن عکس ها معمولاً بیشتر از متن ها طول می کشد. پس خود را جای مخاطب بگذارید و به این فکر کنید که اگر وارد یک سایت عکاسی پر از عکس شوند و لازم باشد دقیقه ها صبر کنند تا این عکس ها لود شوند، چه تجربه آزار دهنده ای خواهند داشت. خب در این صورت احتمالاً شاهد نرخ پرش (Bounce Rate) بسیار بالایی خواهید بود. چرا که کاربران بلافاصله بعد از این که با چنین وضعیتی رو به رو می شوند، سایت را ترک می کنند.

اما غیر از فاکتورهایی که به طور مستقیم از سرعت سایت تأثیر می گیرند (مثل همان نرخ پرش)، باید بدانید که خود گوگل هم ربات هایی دارد که مسئولیت آنها ارزیابی سرعت سایت است. پس سایتی که سرعت کمی دارد، جایی در صفحه اول گوگل نخواهد داشت. با ابزارهای تست سرعت سایت آشنا شوید.

برای افزایش سرعت سایت، اولین اقدام استفاده از کدهای بهینه است. این امر در وب سایت های وردپرسی منوط به انتخاب یک قالب بهینه برای سایت است. اما  در کنار کدهای بهینه، تکنیک های زیر نیز می توانند سرعت سایت را افزایش دهند:

  • استفاده از افزونه های بهینه سازی تصاویر
  • استفاده نکردن از تعداد زیادی افزونه
  • انتخاب هاست سریع و قوی که همراه با CDN باشد (و ترجیحاً انتخاب هاست اختصاصی)

5/ برای سایت خود بک لینک بسازید

بک لینک ها از قدیمی ترین فاکتورهای گوگل هستند که همواره تا حد بسیار زیادی مورد توجه گوگل بوده اند. بک لینک ها، لینک هایی هستند که از سایت های دیگر به سایت شما ارجاع داده می شوند. هر یک از این بک لینک ها مثل یک رأی یا تأیید برای سایت شما هستند. اما چگونه می توانیم برای سایت عکاسی خود بک لینک دریافت کنیم؟

دریافت بک لینک خود یک مبحث گسترده است که در این مطلب فرصتی برای پرداختن به همه ابعاد و روش های آن نیست. اما یکی از ساده ترین روش های دریافت بک لینک، این است که در سایت های دیگر یا  در شبکه های اجتماعی کامنت بگذارید و در آن کامنت به سایت خود لینک دهید. به این کار کامنت مارکتینگ می گویند.

قدم دیگری که می توانید برای دریافت بک لینک بردارید، این است که یکی از محتواهای برتر خود را در یک سایت دیگر به عنوان محتوای مهمان منتشر کنید. سایت هایی هستند که مبلغی را از شما دریافت می کنند و محتوای شما را در بلاگ خود آپلود می کنند. این یکی از ساده ترین روش ها برای معرفی هر چه بیشتر سایت در کنار دریافت بک لینک است. روش های ایجاد بک لینک برای سایت را مطالعه کنید.

6/ روی سئوی محلی کار کنید

اگر در سایت عکاسی خود، مشتریان یا کاربران خاصی دارید که در یک شهر یا محله خاص هستند، پس باید روی سئو محلی سایت خود هم کار کنید. برای مثال فرض کنید شما در شهر رشت ساکن هستید و می خواهید کاربرانی را که به دنبال عکاس در شهر رشت هستند را به سایت خود هدایت کنید. برای این کار باید سایت خود را به طور ویژه برای شهر رشت سئو کنید. به این نوع از سئو، سئوی محلی یا Local SEO می گویند.

جالب است بدانید که حدوداً 35% از کاربران موبایل، در جست و جوهای خود نام محله یا شهر مد نظرشان را هم وارد می کنند. برای فراهم کردن سئوی محلی می توانید از تکنیک های مختلفی استفاده کنید. اما یکی از راحت ترین تکنیک ها، استفاده نام شهر یا محله در کلمات کلیدی است. عباراتی مانند “عکاسی در رشت”.

سئو برای سایت عکاسی

سخن پایانی

هر یک از گام های بالا می تواند سایت عکاسی شما را یک قدم به رتبه اول گوگل نزدیک تر کند. بنابراین کافیست برای یک از آنها برنامه ریزی داشته باشید و از خلاقیت خود نیز کمک بگیرید. اگر سؤالی پیرامون سئو سایت عکاسی دارید، می توانید در قسمت نظرات با ما در تماس باشید.

محصول پیشنهادی

افزونه سئو لینک ساز خودکار | پلاگین Interlinks Manager

345,000 تومان

73.33%
جت وردپرس

جت وردپرس

محصول پیشنهادی

افزونه سئو ویدئو های وردپرس | پلاگین Yoast Video SEO

345,000 تومان

73.33%
فروشگاه پارس

فروشگاه پارس

محصول پیشنهادی

افزونه سئو رنک مث پرو | پلاگین Rank Math Pro

395,000 تومان

93.44%

محصول پیشنهادی

افزونه سئو و بهینه سازی خودکار تصاویر | پلاگین SEO Friendly Images Pro

345,000 تومان

91.11%
راد ایران

راد ایران

محصول پیشنهادی

افزونه موشک سئو | WP Schema Pro

345,000 تومان

82.39%

محصول پیشنهادی

افزونه سئو یواست پرمیوم | پلاگین Yoast SEO Premium

395,000 تومان

96.55%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه سئوی محلی وردپرس | پلاگین Yoast Local SEO Premium

345,000 تومان

100%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه سئو اینستنتیفای | پلاگین Instantify

395,000 تومان

78.67%
بروز وردپرس

بروز وردپرس

محصول پیشنهادی

افزونه سئو ووکامرس پرمیوم | پلاگین Yoast WooCommerce SEO Premium

345,000 تومان

91.11%
دیجیراتی

دیجیراتی


نویسنده سینا عباسی

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه